۲۲ کتاب فن بیان از نویسندگان مطرح ایران و جهان

2

اگر بدانیم چه‌موقع و چطور صحبت کنیم یا اعتماد‌به‌نفس لازم برای حرف‌زدن را داشته باشیم، دیگران بهتر درکمان می‌کنند و روابط شخصی، کاری و خانوادگی‌مان بهتر می‌شوند. کسب این مهارت نیازمند مطالعه بیشتر و تمرین برای افزایش توانایی‌هایمان است. در این مقاله، ۲۲ کتاب فن بیان از نویسندگان مطرح ایران و جهان را معرفی می‌کنیم. این کتاب‌ها به شما کمک می‌کنند سخنور بهتری باشید.

۱. هنر سخنرانی

کتاب هنر سخنرانی

رونیکس
نویسنده: استفن‌ای. لوکاس
مترجمان: باباطاهر علیزاده، حمزه ساده
انتشارات: رشد
تعداد صفحه: ۵۲۸

نویسنده در این کتاب پرفروش روشی آزموده‌شده را شرح داده است و همین مسئله کتاب لوکاس را یکی از کتاب‌های مهم دانشگاهی در سراسر جهان کرده است. کتاب «هنر سخنرانی» برای معلمان باتجربه ابزار آموزشی مناسبی است و کمکشان می‌کند که روش تدریسشان را بهتر کنند. این کتاب به معلمان مبتدی هم اعتماد‌به‌نفس می‌دهد و موفقیتشان در روزهای اول تدریس را تضمین می‌کند.

۲. آیین سخنرانی

آیین سخنرانی

نویسنده: دیل کارنگی
مترجم: حسین معارف‌وند
انتشارات: طلایه
تعداد صفحه: ۳۵۲

ارتباط خوب با دیگران همه‌چیز را ساده‌تر می‌کند. کتاب دیل کارنگی هنوز هم یکی از بهترین کتاب های فن بیان است. این کتاب مفید را باید تا آخر بخوانید و آموزه‌هایش را تمرین کنید تا موفق شوید.

مطالعه کتاب «آیین سخنرانی» برای هر کسی که احساس می‌کند حرف ارزشمندی برای گفتن دارد اما نمی‌داند چطور آن را بیان کند، بسیار ضروری است. معمولا همه با شنیدن نام دیل کارنگی یاد کتاب «آیین دوست‌یابی» و تأثیرگذاری بر افراد می‌افتند، اما هر کسی نمی‌داند که کارنگی استاد فن بیان بوده و کتابش یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌ها در سراسر جهان است.

۳. بدون ترس سخنرانی کن

بدون ترس سخنرانی کن

نویسنده: مایک آکر
مترجم: زینب احمدی
انتشارات: مات
تعداد صفحه: ۱۶۲

وقتی به سخنرانی در جمع فکر می‌کنید، عصبی و مضطرب می‌شوید و ترجیح می‌دهید هیچ‌وقت در جمع صحبت نکنید؟ اگر دلتان می‌خواهد با دیگران خوب ارتباط برقرار کنید و اعتماد‌به‌نفستان بیشتر شود، این کتاب را بخوانید. دیگر لازم نیست بترسید. اجازه ندهید اضطراب اجتماعی شما را از اهدافتان دور کند. کتاب فن بیان مایک آکر به شما یاد می‌دهد کم‌کم بر ترستان غلبه کنید و نظرات و عقایدتان را در جمع بگویید.

۴. مهارت‌های برقراری ارتباط مؤثر

مهارت‌های برقراری ارتباط موثر

نویسنده: دیل کینگ
مترجم: محسن کاظمی
انتشارات: خانواده سالم
تعداد صفحه: ۱۲۸

خواندن این کتاب دیل کینگ با موضوع فن بیان هم باعث درک بهتر روابط فردی و عاطفی می‌شود، هم برای کسانی مفید است که به‌دلیل شغلشان همیشه مجبورند در جمع حرف بزنند. بنابراین اگر از اینکه نمی‌توانید در محیط کار ایده‌هایتان را به‌خوبی به دیگران منتقل کنید خسته شده‌اید یا آرزو می‌کنید در روابطتان بدون دعواکردن حرف بزنید، این کتاب برای شما نوشته شده است.

۵. قدرت شگرف سخنرانی در افزایش اعتماد به نفس

قدرت شگرف سخنرانی در افزایش اعتماد به نفس

نویسنده: دیل کارنگی
مترجم: مهستی دهباشی
انتشارات: پل
تعداد صفحه: ۳۰۸

از اسرار تقویت حافظه و تبدیل‌شدن به سخنرانی خوب گرفته تا رازهای ارائه موفق، همه و همه در این کتاب آمده‌اند. دیل کارنگی در این کتاب راه‌های شروع و تمام‌کردن سخنرانی و جذب مخاطب را شرح داده است. این کتاب بر اساس تجربه نویسنده‌اش در جایگاه مربی کسب‌وکار، به شما نشان می‌دهد که چگونه بر ترس طبیعی از صحبت‌کردن در جمع غلبه کنید. بعد از مطالعه این کتاب، راه تبدیل‌شدن به سخنرانی موفق را یاد می‌گیرید و حتی از صحبت‌کردن در جمع لذت می‌برید.

۶. قدرت بیان؛ راهی سریع و آسان برای سخنرانی‌های مؤثر

قدرت بیان: راهی سریع و آسان برای داشتن سخنرانی‌های موثر

نویسنده: دیل کارنگی
مترجم: مهستی دهباشی
انتشارات: پل
تعداد صفحه: ۲۸۸

رضایت شغلی، اجتماعی و شخصی به توانایی شما برای برقراری ارتباط شفاف بستگی دارد. صحبت‌کردن در جمع مهارت مهمی است که هر کسی با کمی تلاش می‌تواند آن را به‌ دست ‌بیاورد و تقویتش کند. کسب این مهارت بهترین راه برای غلبه بر خجالت و کم‌رویی و ایجاد اعتماد‌به‌نفس، شجاعت و انگیزه است.

این کتاب فن بیان که به‌معنای واقعی کلمه میلیون‌ها نفر را در مسیر موفقیت قرار داده است، به شما نشان می‌دهد که چگونه در جایگاه سخنران بیشترین تأثیر را بر مخاطبان داشته باشید. کتاب قدرت بیان دیل کارنگی به شما کمک می‌کند که مهارت‌های اساسی برای صحبت‌کردن در جمع را یاد بگیرید، اعتماد‌به‌نفستان را تقویت کنید و درباره نظرات و عقایدتان با بقیه گفت‌وگو کنید.

۷. سخنرانی‌های تد

سخنرانی‌های تد

نویسنده: کریس اندرسون
مترجم: مهدی قراچه داغی
انتشارات: نسل نواندیش
تعداد صفحه: ۲۲۴

این کتاب فن بیان و سخنوری را کریس اندرسون، مدیر بنیاد غیرانتفاعی تِد، نوشته است. کتاب «سخنرانی‌های تد» روش صحیح سخنرانی و تأثیر بر مخاطب را آموزش می‌دهد و به شما کمک می‌کند که هنگام صحبت‌کردن در جمع بهترین نسخه خودتان را به‌ نمایش بگذارید.

۸. پرسش‌گری متواضعانه

پرسشگری متواضعانه

نویسنده: ادگ‍ار اچ شاین
مترجمان: فاطمه خلعتبری، مائده فرجی
انتشارات: ملرد
تعداد صفحه: ۱۲۷

نویسنده این کتاب پروفسور شاین، استاد بازنشسته دانشگاه ام‌آی‌تی، است. این کتاب فن بیان و روابط عمومی بر سؤال‌کردن از دیگران تأکید می‌کند. توصیه‌های پروفسور شاین برای مدیران، رهبران و هر کسی که دوست دارد سؤال‌کردنِ درست را یاد بگیرد بسیار راهگشاست.

۹. به زبان تد

به زبان تد: رازهایی برای ارائه یک سخنرانی به یادماندنی

نویسنده: کارمین گالو
مترجمان: سعید بقائی، یاسمین رضایی
انتشارات: نوین توسعه
تعداد صفحه: ۲۹۶

کتاب «به زبان تد» نه‌تنها روش‌های سخنرانی موفق را معرفی می‌کند، بلکه درباره علم ارتباطات هم اطلاعات خوبی دارد. برای فن بیان بهتر و اطلاع از رازهای سخنرانی موفق، این کتاب را بخوانید. خواندن کتاب گالو را به تمام کسانی که دوست دارند در جمع با اقتدار حرف بزنند یا صاحبان کسب‌وکار که می‌خواهند مشتریان را راضی به خرید محصولاتشان کنند توصیه می‌کنیم.

۱۰. جادوی بداهه‌گویی

جادوی بداهه‌گویی

نویسنده: آندری سدنیف
مترجم:
صدف حکیمی‌زاده
انتشارات:
نشر آموخته
تعداد صفحه:
۱۲۸

کتاب جادوی بداهه‌گویی راهنمایی گام‌به‌گام برای شروع سخنرانی‌های تأثیرگذار است. این کتاب بر اساس تحقیقاتی نوشته شده که درباره ۱۰۰۰ سخنران برتر در دنیای مدرن انجام شده است. ترفندهایی را از کتاب سدنیف یاد می‌گیرید که صدها سخنران حرفه‌ای امتحان کرده‌اند و کارساز بوده‌‌اند.

نویسنده در این کتاب آموزش فن بیان، مراحل لازم برای سخنرانی در جمع و میخکوب‌کردن مخاطبان روی صندلی‌هایشان را گفته است. مطالعه این کتاب جذاب و سرگرم‌کننده را از دست ندهید.

۱۱. جادوی سخنرانی

جادوی سخنرانی

نویسندگان: تام (بیگ ال) شرایتر، مارک دیویس
مترجم: فرزانه سعادتمند
انتشارات: دویار معاصر
تعداد صفحه: ۱۳۶

بیشتر مواقع ترس از صحبت در جمع ما را بازمی‌دارد. همه می‌خواهیم مقبول جمع باشیم، اما فشار روانی مانع می‌شود و در حضور دیگران صحبت نمی‌کنیم. در سخنرانی، وبینار یا حتی مکالمه‌ای عادی، فقط چند ثانیه فرصت داریم که نشان بدهیم انسان جالب و ارزشمندی هستیم.

با تسلط بر ۲۰ ثانیه اول، می‌توانیم بلافاصله نظر مخاطبان را جلب کنیم. برای این کار فقط باید ۳ ترفندی را به کار ببندیم که در کتاب «جادوی سخنرانی» آمده است. نویسندگان این کتاب سخنرانان حرفه‌ای بازاریابی هستند. مارک دیویس سخنران اصلی کنفرانس‌های تجاری است و شرایتر سابقه مکالمه با گروه‌های بازاریابی شبکه‌ای از گوشه‌وکنار جهان را دارد.

۱۲. تکنیک‌های سخنرانی و فن بیان به سبک TED

تکنیک‌های سخنرانی و فن بیان به سبک TED

نویسنده: آکاش کاریا
مترجم:
میلاد شیروانی
انتشارات:
نبض دانش
تعداد صفحه:
۸۰

اگر سخنرانی‌های تِد را تماشا کرده‌ باشید، بدون شک تحت‌تأثیر سخنرانی‌های چهره‌هایی مثل کن رابینسون، جیل بولت تیلور، سایمون سینک و دنیل پینک قرار گرفته‌اید. چه چیزی سخنرانی‌های این افراد را تا این اندازه الهام‌بخش می‌کند؟ راز سخنرانی موفق در تِد چیست؟ چطور می‌توانیم از این فرمول مخفی برای تقویت فن بیان خود استفاده کنیم؟ دستورالعمل‌هایی که در کتاب «اصول سخنرانی و فن بیان به روش تِد» آمده‌اند به همه این سؤالات پاسخ می‌دهند. نویسنده این کتاب فن بیان بیش از ۲۰۰ سخنرانی الهام‌بخش تِد را بررسی و تحلیل کرده و به الگویی ساده رسیده که آن را در کتاب معرفی کرده است.

۱۳. اصول سخنرانی و فن بیان به روش TED

اصول سخنرانی و فن بیان به روش TED

نویسنده: کریس اندرسن
مترجم:
سرود آتشی
انتشارات:
آسمان خیال
تعداد صفحه:
۳۷۰

نویسنده در این کتاب توضیح داده است که چگونه می‌توانید در جمع صحبت کنید و بر مخاطبانتان اثر بگذارید. کتاب «اصول سخنرانی به روش تِد» شما را آماده می‌کند که بهترین نسخه از خودتان را به دیگران نشان بدهید. این کار هیچ فرمول مشخص و خاصی ندارد. هدف نویسنده این نیست که دقیقا مثل بقیه سخنرانی کنید، بلکه می‌خواهد به شما یاد بدهد که بدون لکنت حرف بزنید. نگران نباشید، چون روش کریس اندرسن ساده‌تر و طبیعی‌تر از آن است که فکرش را می‌کنید.

۱۴. قدرت بیان

قدرت بیان

نویسنده: برایان تریسی
مترجم:
سمانه فلاح
انتشارات:
انتشارات طاهریان
تعداد صفحه:
۲۶۰

در کتاب فن بیان برایان تریسی مراحل مختلف سخنرانی موفق معرفی شده‌اند. بر اساس این کتاب، فن بیان و اعتمادبه‌نفس دو مقوله کاملا مرتبط هستند. بنابراین نویسنده ابتدا اعتماد‌به‌نفس و تسلط ذهنی را شرح داده و بعد از آن نحوه آماده‌شدن برای سخنرانی‌های مهم را توضیح داده است.

کتاب قدرت بیان برای همه کسانی که می‌خواهند تأثیرگذار صحبت کنند یا حتی دانشجویانی که خود را برای دفاع از پایان‌نامه آماده می‌کنند خواندنی است.

۱۵. فن بیان

فن بیان

نویسنده: اونجلین مچلین
مترجم:
رضا شیرمرز
انتشارات:
قطره
تعداد صفحه:
۱۹۸

اونجلین مچلین قبلا مدرس سخنرانی در دانشگاه کلمبیا بوده و به بازیگران بسیاری از جمله لی گرانت و استیو مک کوئین فن بیان را آموزش داده است. مچلین در کتابش از نُت‌نویسی به‌عنوان روشی برای تقویت فن بیان نام برده و برای این کار تمرین‌هایی را پیشنهاد داده است. مطالعه‌ این کتاب نه‌تنها برای بازیگران تئاتر و سینما مفید است، بلکه راهگشای تمام کسانی است که می‌خواهند اعتماد‌به‌نفسشان را تقویت کنند و کلامی نافذ داشته باشند.

۱۶. راهنمای تقویت فن بیان و تسلط بر سخنرانی

راهنمای تقویت فن بیان و تسلط بر سخنرانی

نویسنده: آماندا هنسی
مترجم:
حنانه گرجی
انتشارات:
کتاب کوله‌پشتی
تعداد صفحه:
۲۱۶

شما هم جزو آن دسته افراد هستید که با اضطراب سخنرانی در جمع دست‌وپنجه نرم می‌کنند؟ اگر پاسختان به این سؤال مثبت است، خواندن کتاب آماندا هنسی را از دست ندهید. در این کتاب با لحنی ساده و خودمانی اصول سخنرانی و فن بیان شرح داده شده‌اند و هر کسی به‌راحتی می‌تواند آنها را تمرین و اجرا کند.

۱۷. دقيقا چه بگوييد تا حرفتان را گوش كنند

دقيقا چه بگوييد تا حرف‌تان را گوش كنند

نویسنده: فيل جونز
مترجم:
محمدمهدی ربانی
انتشارات:
نگاه نوين
تعداد صفحه:
۱۲۸

بیشتر مشتریان و مخاطبان کسب‌وکارها تنها به این دلیل محصولی را انتخاب می‌کنند که نماینده‌اش بهتر از بقیه آن را معرفی کرده است. در واقع این مسئله به توانایی انتخاب درست کلمات و زمان و شکل مناسب برای بیان آنها بستگی دارد. فیل جونز مدرس دوره‌های فن بیان به بیش از ۲میلیون نفر در ۵ قاره و بیش از ۵۰ کشور بوده و در کتابش ترفندهای لازم برای سخنرانی مؤثر و گیرا را معرفی کرده است.

۱۸. آموزش فن بیان

آموزش فن بیان

نویسنده: احمد حلت
انتشارات:
سپینود
تعداد صفحه:
۲۶۴

کتاب فن بیان احمد حلت را شاید بتوان بهترین کتاب فن بیان نویسندگان فارسی‌زبان دانست. حلت مؤسس مجله موفقیت، یکی از پرفروش‌ترین مجلات در سال‌های اخیر، است و دکترای روان‌شناسی بالینی دارد. او در این کتاب از ضرورت فن بیان گفته و اصول صحبت‌کردن در جمع را شرح داده است. در این کتاب‌ نمونه‌های سخنرانی دکتر حلت برای درک بیشتر خوانندگان آمده و سبب شده است که کتاب آموزش فن بیان به راهنمایی کاربردی برای همه تبدیل شود.

۱۹. آموزش فن بیان

آموزش فن بیان

نویسنده: احمدرضا رسولی
انتشارات:
هورمزد
تعداد صفحه:
۱۸۲

در عصر ارتباطات دیجیتالی، یکی از مهم‌ترین مهارت‌هایی که همه باید داشته باشیم درست صحبت‌کردن است. باید بتوانیم به‌درستی منظورمان را به مخاطب برسانیم. تفاوتی هم ندارد که مخاطبمان یک نفر باشد یا جمعی چندمیلیون‌نفری. به‌ هر حال، سخنوری یکی از مهارت‌های ضروری برای زندگی بهتر است. در کتاب آموزش فن بیان، نکات لازم برای تقویت سخنوری با بیانی ساده و روان به خوانندگان پیشنهاد شده‌اند.

۲۰. فن بیان را قورت بده

فن بیان را قورت بده

نویسنده: مجتبی مصطفایی
انتشارات:
سخنوران
تعداد صفحه:
۲۳۰

کم نیستند کسانی که در حرفه خود بسیار بااستعداد و ماهرند، اما فقط به این دلیل که نتوانسته‌اند دانش و مهارتشان را به‌درستی بیان کنند نادیده گرفته شده‌اند. قدرت کلام را نباید دست‌کم گرفت. این مهارت نقش تعیین‌کننده‌ای در تمام روابط شخصی، اجتماعی و حتی کاری ما دارد. ۷۰درصد از ارتباطاتمان با دنیای اطراف را کلام و اجزای مربوط به آن تشکیل می‌دهد. بنابراین باید مهارت درست صحبت‌کردن را یاد بگیریم. نویسنده این کتاب به‌زبانی ساده هرآنچه را برای تقویت بیان لازم است شرح داده.

۲۱. فن بیان؛ تمرین‌های عملی

فن بیان (تمرین‌های عملی)

نویسنده: رضا شیرمرز
انتشارات:
قطره
تعداد صفحه:
۳۴۴

نویسنده این کتاب رضا شیرمرز است، نمایش‌نامه‌نویس، مترجم، پژوهشگر و مدرس فن بیان. این اثر در واقع دنباله کتاب فن بیان اونجلین مچلین است و برای تمام کسانی که می‌خواهند با کلامشان بر مخاطب اثر بگذارند مفید است. شیرمرز در کتابش از نُت‌نویسی موسیقی برای آموزش فن بیان استفاده کرده و بر اساس آن تمرین‌هایی کاملا کاربردی ارائه داده است. این تمرین‌ها برای ۱۶ هفته طراحی شده‌اند. بنابراین در این مدت می‌توانید خودتان را برای صحبت‌کردن در جمع کاملا آماده کنید.

۲۲. اصول مذاکره و فن بیان

اصول مذاکره و فن بیان

نویسنده: امیر شفیعی
انتشارات:
کلید آموزش
تعداد صفحه:
۲۰۸

نویسنده کتاب اصول مذاکره و فن بیان نکات ضروری برای برقراری ارتباطات شخصی، اجتماعی و کاری را از دیدگاه روان‌شناسی شخصیت شرح داده است. مطالعه این کتاب به کسانی که می‌خواهند در ذهن و قلب سایرین نفوذ کنند و بیشترین تأثیر را بگذارند توصیه می‌شود. امیر شفیعی مدرس فن بیان و مهارت‌های زندگی و کسب‌وکار است و نامزد دریافت جایزه بهترین مدرس از نگاه داوران و منتقدان جشنواره سخنرانان کشور شده است.

سخن پایانی

در این مقاله ۲۲ کتاب فن بیان از بهترین نویسندگان ایران و جهان را معرفی کردیم. افزایش اعتماد‌به‌نفس و تقویت فن بیان اصلا کار سختی نیست. با کمی مطالعه و تمرین می‌توانید به یکی از بهترین سخنرانان دنیا تبدیل شوید و هر شنونده‌ای را روی صندلی‌اش میخکوب کنید! بهترین کتاب فن بیان از نظر شما چیست؟


در ادامه بخوانید: تقویت فن بیان و گویندگی با چند نکته کاربردی
منبع bookauthority virtualspeech iranketab
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 2 دیدگاه)
  1. پیام می‌گوید

    کتاب اصول سخنرانی و فن بیان TED ابتدا با ترجمه سرود آتشی منتشر شد بعد چندین نشر از اسم اون کپی کردند (اتفاقی که بعد از مشهور شدن کتاب می افته ایران و سپس برخی دست به ترجمه اونم با کیفیت کم می شوند). بین ترجمه ها همین ترجمه هم بیشترین طرفدار رو با اختلاف داره. نسخه آسمان خیال که ابتدا منتشر کرد اخلاقا حق کپی رایت برای رضایت نویسنده از فروش کتابش هم پرداخت کرد. متاسفانه ناشران بعدی نادیده گرفتن. فرهنگ سازی از ما شروع می‌شه. خوبه اطلاع رسانی کنیم تا کتاب با کیفیت خوب و رضایت نویسنده فقط عرضه بشه. با سپاس

    1. آمنه صرامی می‌گوید

      سلام دوست عزیز
      درسته. ممنون از اطلاعات مفیدی که با ما به اشتراک گذاشتید.