مدیریت استرس با برنامه ریزی اصولی روزانه به سبک بهارمن

0

 

طبیعتا شما هم مثل اکثر افراد در طول روز یک میزان استرس را تجربه می‌کنید. این استرس می‌تواند باعث شکست یا موفقیت‌های شما شود. همه جا یاد گرفتیم که استرس نابود کننده زندگی ماست. در صورتی که اگر استرس بد بود خدا نمی‌آفرید. می‌خواهیم یاد بگیریم که از استرس به نفع خودمان استفاده کنیم. سوال مهم این است که: چگونه با برنامه ریزی روزانه می‌شود استرسمان را کنترل کنیم؟

در این مطلب به سوالات زیر پاسخ داده می‌شود

رونیکس
  • چگونه استرس خود را مدیریت کنیم؟
  • چگونه برنامه ریزی روزانه خوبی داشته باشیم؟
  • چگونه با برنامه ریزی استرس خود را کنترل کنیم؟

نگرش شما به استرس

راز مهمی را می‌خواهم با شما بازگو کنم. امیدوارم که این موضوع را به خوبی درک کنید و در زندگی خودتان پیاده سازی کنید. طبق تحقیقات دانشگاه کورنل که در سال 2011 انجام شد، افرادی که به استرس نگرش مثبت داشتند، می‌توانستند به موفقیت‌های بیشتری برسند و حتی استرس‌شان باعث پدید آمدن بیماری‌های مختلف در بدنشان نمی‌شد.

 

اما کسانی که استرس را نابودگر کارهای خود می‌دانستند، شکست‌های بیشتری خوردند و بعد از مدتی دچار بیماری‌های چون درد کمر، دست، گردن و… شدند. تا به الان که شما دارید این مطلب را مطالعه می‌کنید، دانشگاه‌های معتبر خیلی بیشتری مثل هاروارد آن را مجددا انجام دادند. تمامی تحقیقات نشان دهنده این بود که اگر به استرس دید بهتری داشته باشیم، می‌توانیم بهتر عمل کنیم.

از شما می‌خواهم که همین الان دید خود را به استرس‌تان تغییر دهید تا بتوانیم در کنار هم به سمت خواسته‌های زندگی‌مان حرکت کنیم. شما اتفاقی وارد این صفحه نشدید، هیچ اتفاقی، اتفاقی نیست. وقت آن رسیده است که زندگی دلخواه خودمان را بسازیم.

مدیریت استرس با برنامه ریزی روزانه

در نظر بگیرید صبح که از خواب بیدار می‌شوید، هیچ برنامه‌ای برای کارهای خود نداشته باشید. سرگردان و حیران به دنبال این هستید که یک کار را شروع کنید. اما مغز شما نمی‌داند که آیا واقعا کاری که دارید انجام می‌دهید مهم‌ترین اولویت را دارد. بنابراین این سرگردان بودن و عدم قطعیت در ما استرس بیشتری ایجاد می‌کند. اما همه چیز به استرس ختم نمی‌شود. زمانی که استرس می‌گیریم خیلی زود خسته می‌شویم.

آیا شما می‌خواهید تغییر بزرگی در سبک زندگی خود ایجاد کنید؟ اگر می‌خواهید شادکام‌تر به زندگی خود ادامه دهید، پیشنهاد می‌کنم یک قلم و کاغذ بیاورید و اقدامات خودتان را روی کاغذ بنویسید. یک نفس عمیق بکشید و به پاراگراف بعدی بروید.

چه زمانی برنامه ریزی کنیم که استرس کمتری داشته باشیم؟

خیلی سریع و واضح می‌خواهم پاسخ سوال بالا را یاد بگیریم. شب‌ها قبل از خواب، برنامه فردای خودتان را بنویسید. با همین تکنیک ساده وقتی از خواب بیدار می‌شوید دیگر سرگردان نیستید و مغز شما زمانی که خواب بودید کارها را بخوبی دسته بندی کرده است.

شما می‌توانید صبح روز بعد به راحتی اولویت بندی خود را انجام دهید و روز خود را خوب شروع کنید. یادتان باشد که یک روز خوب، با یک صبح خوب شروع می‌شود. اگر شما روتین صبحگاهی خوبی داشته باشید، استرس را تا حد زیادی مدیریت می‌کنید و حتی می‌توانید با یک روتین حساب شده استرس مزمن خود را درمان کنید. سوال اینجاست که چگونه به راحتی صبح زود بیدار شویم؟

رابطه استرس و سحرخیزی

زمانی که هوا گرگ و میش است بیشترین سطح اکسیژن در اطراف شما وجود دارد. با سحرخیزی، هوای با کیفیت‌تری را می‌توانید دم و بازدم کنید. زمانی که ساعت 8 صبح می‌شود، شما مهم‌ترین کار روز خود را انجام دادید و با خیال راحت ادامه روز خود را می‌سازید. بنابراین سحرخیزی باعث می‌شود خیلی راحت‌تر و با آرامش بیشتری کارهای خود را انجام دهید.

 

کاهش استرس با اقدامات درست و اصولی

در کتاب باشگاه پنج صبحی‌ها به نویسندگی رابین شارما یک روتین صبحگاهی خیلی خوب را یاد گرفتم. می‌خواهم آن را با شما بازگو کنم که با آرامش بیشتری روز خود را شروع کنید. نویسنده این کتاب ۳ کار مهم را ارائه می‌دهد تا صبح زود انجام دهید.

اقدام اول شما این است که 20 دقیقه ورزش کنید. این کار باعث افزایش هوشیاری شما می‌شود. همچین هورمون‌های را در مغزتان ترشح می‌کند که در طول روز شادابی بیشتری داشته باشید. اقدام دوم شما این است که 20 دقیقه مدیتیشن کنید. مدیتشن تجربه زندگی در لحظه است. اگر شما یک ماه این کار را انجام دهید به شما قول میدهم که استرس‌تان به شدت کاهش پیدا می‌کند.

پیشنهاد من این است که بعد از مدیتیشن، به برنامه ریزی که شب قبل انجام دادید، نگاهی بیندازید. سعی کنید آن را اولویت بندی کنید. مغز شما در این زمان می‌تواند بهترین تصمیم‌ها را بگیرد.

در گام سوم به سراغ یادگیری بروید تا زندگی خود را هر روز بهتر از قبل کنید. اگر هر روز یک درصد بهتر از روز قبل شوید در سال 365 درصد تغییر کردید و به یک اَبَر انسان موفق تبدیل شدید. مهم این است که این آموزش و یادگیری را مستمر انجام دهید.

نحوه اجرای برنامه ریزی

نکته مهم اول این هست که بیشتر از 7 کار را در لیست کار خود بیشتر ننویسید. هر کاری که در لیست خود می‌نویسید بهتر است بین 30 تا 90 دقیقه از شما زمان بگیرد. کارهایی که مدت زمان کمتری از شما می‌گیرند را نیازی نیست زمان مشخصی را برایشان در نظر بگیرید. فقط سعی کنید همه کارهایی که زمان کمی از شما می‌گیرند را به یکباره انجام دهید. در مقاله مدیریت استرس بهارمن می‌توانید اطلاعات خیلی بهتری را یاد بگیرد.

کنترل استرس با خودآگاهی در برنامه ریزی روزانه

در برنامه ریزی روزانه خود هر کاری را که به اتمام می‌رسانید، ثانیه‌هایی را مکث کنید. بلافاصله سراغ کار بعدی خود نروید. این نکته خیلی مهم است. اکثر ما انسان‌ها آنقدر کار می‌کنیم تا احساس خستگی کنیم. این کار کاملا اشتباه است. به شما می‌خواهم بگویم که چگونه استراحت کنید.

بهترین زمان استراحت

 

اگر می‌خواهید حین انجام کارهای خود، استرس کمتری داشته باشید، 52 دقیقه کار کنید و بعد 17 دقیقه استراحت کنید. این بهترین زمان استراحت و کار است. استراحت را جدی بگیرید و در زمان درست استراحت کنید. پیشنهاد کاربردی من به شما این است که در این 17 دقیقه‌های استراحت حتما یک دقیقه را به تنفس خود دقت کنید. همین راهکار ساده باعث افزایش 60 درصد بازدهی شما می‌شود.

حرف پایانی مطلب مدیریت استرس با برنامه ریزی اصولی روزانه

نگرش خود را به استرس تغییر دهید. همانطور که مطالعه کردید استرس می‌تواند به موفقیت ما کمک کند. همچنین یاد گرفتیم که چگونه با برنامه ریزی روزانه بتوانیم استرس خود را کنترل و مدیریت کنیم. پیشنهاد برای مطالب آموزشی بیشتر سایت آموزشی بهارمن را به مدیریت استاد امیرحسین حامدی دنبال کنید. شاد و سلامت و ثروتمند باشید.

هشدار! این مطلب صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار مهمان منتشر شده است و سایت چطور هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد. اطلاعات بیشتر
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.