۱۲ توصیه برای مرزگذاری هنگام دورکاری

0

تا به حال شده که هنگام دورکاری در کارتان غرق شوید و از این گلایه کنید که مرز بین زندگی کاری و شخصی شما از بین رفته است؟ دلیل این مسئله مرزگذاری‌نکردن در دورکاری است. ما فکر می‌کنیم هنگام دورکاری باید همیشه در دسترس باشیم، اما این تصور اشتباه است. از سوی دیگر مرزگذاری برای خیلی‌ها کار راحتی نیست. نگرانی بابت واکنش دیگران و ترس ازدست‌دادن شغلمان مانع از مرزگذاری می‌شوند. در این مقاله ۱۲ توصیه کاربردی برای مرزگذاری در دورکاری ارائه می‌کنیم، توصیه‌هایی که ترس شما از این کار را از بین می‌برند.

۱. انگیزه کافی برای مرزگذاری پیدا کنید

اگر زمان کافی برای انجام کاری داشته باشید، چه می‌کنید؟ برای مرزگذاری در دورکاری باید دلایل و انگیزه‌های کافی داشته باشید و این‌طور نباشد که زمانی را برای فراغت تعیین کنید، اما ندانید با آن باید چه کنید.

رونیکس

وقتی انگیزه کافی برای انجام کاری داشته باشیم،‌ بیشتر تلاش می‌کنیم. این کار به ما کمک می‌کند که بر ترس مرزگذاری غلبه کنیم.

۲. ترس‌ها و باورهای مانع مرزگذاری را شناسایی کنید

یکی از دلایل اصلی ترس ما از مرزگذاری در دورکاری، نگرانی بابت ازدست‌دادن شغل است. برای گذر از این ترس، ترس‌ها و باورهایی را فهرست کنید که مانع مرزگذاری در دورکاری می‌شوند. سپس آنها را در بازه منطقی‌ترین تا غیرمنطقی‌ترین ترس‌ها طبقه‌بندی کنید. برای اینکه بفهمید کدام ترس منطقی و کدام یک غیرمنطقی است، چنین سؤالاتی از خود بپرسید:

  • اگر ایمیل رئیسم را پس از پایان ساعت کاری بلافاصله جواب ندهم، اخراج می‌شوم؟ آیا این خیال‌پردازی من است یا واقعیت دارد؟

ترس‌های غیرمنطقی را کنار بگذارید، اما برای ترس‌های منطقی چاره‌اندیشی کنید. مثلا می‌توانید در طول هفته زمانی را به شنیدن نظرات رئیس یا مشتریان خود اختصاص دهید تا از رضایت و همراهی آنها مطمئن شوید.

۳. برنامه روزانه‌ای مناسب طراحی کنید

یکی از مزایای دورکاری انعطاف‌پذیری ساعت کارتان است. با این حال برخی زمان کاری و غیرکاری را با هم ترکیب می‌کنند. مثلا شاید در خانه ناهارتان را در حالی میل کنید که همچنان مشغول کارید.

مرزگذاری به شما کمک می‌کند جلوی چنین ترکیب‌هایی را بگیرید. زمانی را برای صرف ناهار، ورزش و سایر برنامه‌های روزانه خود در نظر بگیرید. مرزگذاری به‌معنی مراقبت از سلامت روان و جسم شماست.

۴. تقویم خود را به‌روز کنید تا دیگران از مرزگذاری شما باخبر شوند

وقتی در حال مرزگذاری هستید، حتما باید دیگران را از آن مطلع کنید. اگر چنین نکنید، شاید کسی در زمان استراحت شما برنامه‌ای بچیند، مثلا جلسه‌ای کاری تنظیم کند. پس حتما با تنظیم تقویم خود و اطلاع‌رسانی مناسب، زمان‌های در دسترس خود را برای دیگران مشخص کنید.

اگر کسی در زمان فراغت برایتان برنامه کاری چید، محترمانه به او یادآوری کنید که در آن زمان در دسترس نیستید و از او بخواهید تا زمان دیگری را تعیین کند.

۵. ۵ اولویت مهم زندگی کاری و شخصی خود را تعیین کنید

مرزگذاری در دورکاری

زمانی را برای تعیین ۵ اولویت مهم زندگی کاری و شخصی خود اختصاص دهید. اگر کسی به شما پیشنهاد کاری داد، بررسی کنید که آن پیشنهاد با این اولویت‌ها در تضاد نباشد. اگر بود، سراغ فرد بروید و با او برای یافتن راه‌حل گفت‌وگو کنید.

۶. ارتباط با دیگران را فراموش نکنید

دورکاری ارتباط با دیگران را مشکل‌تر می‌کند. پس حفظ ارتباط در این شرایط مهم‌تر است. اغلب خود مرزگذاری دیگران را ناراحت نمی‌کند، بلکه اطلاع‌رسانی‌نکردن شما منجر به کدورت می‌شود.

وقتی قصد دارید مدتی کار نکنید، به همکارانتان اطلاع دهید چه زمانی بازمی‌گردید. همین اطلاع‌دادن مانع از بروز تنش در محیط کار می‌‌شود.

۷. در صورت امکان، جایگزینی برای خود تعیین کنید

ممکن است برخی کارها درخواست‌های فوری داشته باشند. در این حالت، داشتن جایگزین می‌تواند راهگشا باشد.

مرزگذاری یعنی چقدر می‌توانید کار کنید بدون آنکه زندگی شخصی و سلامت روان خود را به خطر بیندازید. داشتن دوستی که بتوانید هنگام نیاز کار را به او بسپارید نعمت بزرگی است. به‌تبع شما نیز می‌توانید همکار جایگزین کسی باشید.

۸. نه‌گفتن را تمرین کنید

چرا نه‌گفتن سخت است؟ چون منشأ بسیاری از ترس‌های ما در این کلمه نهفته است. ترس‌هایی که فکر می‌کنیم به واقعیت تبدیل می‌شوند، در حالی که در بسیاری موارد چنین نیست.

یکی از روش‌های تمرین نه‌گفتن، ردکردن درخواست‌های جزئی‌تر است. این‌طوری به‌تدریج مهارت شما بیشتر می‌شود و کم‌کم شما را به‌عنوان فردی خواهند شناخت که مرز‌های شفاف و محکمی دارد. خیلی‌ها شما را بابت این موضوع تحسین خواهند کرد.

۹. الگوی مرزگذاری در دورکاری باشید

ما دوست داریم دیگران نیز به مرزگذاری مقید باشند، اما اول خودمان باید الگوی دیگران باشیم. با مدیرتان شفاف و صریح در این باره گفت‌و‌گو کنید. مرز‌های روشنی را با یکدیگر تعیین کنید. وقتی این کار را با هماهنگی مدیرتان انجام دهید، تعهد طرفین به این مرز‌ها بیشتر خواهد بود.

۱۰. درخواست کمک کنید

اگر حجم کاری شما بیش از توانتان است و همه کارها به گونه‌ای زمان‌بندی شده‌اند که باید در یک زمان تحویل داده شوند، کمک بگیرید. گاهی اوقات در دورکاری، درباره توانمان در انجام کارها دچار بزرگ‌بینی می‌شویم.

با مدیران خود درباره حجم کار و زمان‌بندی‌ آنها صحبت کنید. آنها می‌توانند با جابه‌جایی برخی کارها و تغییر زمان‌بندی به شما کمک کنند.

۱۱. به ساعت پایان کار مقید باشید

مرزگذاری در دورکاری با مقید بودن بهه ساعت پایان کار

برای مرزگذاری مؤثر در دورکاری باید خود را به ساعت پایان کار مقید کنید. وقتی زمان کار به پایان رسید، رایانه را خاموش کنید و اعلامیه‌های کاری تلفن همراه را در حالت سکوت قرار دهید.

این کار شاید راحت به نظر برسد، اما در دورکاری انجام همین کار گاهی سخت می‌شود. گاهی فرد در کار غرق می‌شود و چون در محیط خانه کار می‌کند، فراموش می‌کند که در حال کارکردن است.

۱۲. مرزگذاری خود را بازبینی کنید

مانند هر کار دیگری، مرزگذاری در دورکاری نیز نیاز به بازبینی دارد. قرار نیست شما مرزهایی را تعیین و بی‌جهت بر آنها پافشاری کنید. گاهی اوقات باید مرز‌های خود را تغییر دهید. پس انعطاف‌پذیر باشید و مرزهای نامناسب را تغییر دهید.

جمع‌بندی

مرزگذاری در دورکاری آسان نیست، چراکه ما در دورکاری احساس می‌کنیم همواره باید در دسترس باشیم. با این حال مراقبت از سلامت جسم و روانمان هم مهم است. مرزهای مناسب تعیین کنید، به آنها پایبند باشید و حتما سایرین را در جریان این مرزها قرار دهید. در صورت نیاز آنها را بازبینی کنید.


در ادامه بخوانید: چرا وقتی از خانه کار می‌کنیم بیشتر خسته می‌شویم؟ ۱۰ راهکار طلایی برای حفظ سلامتی
چگونه با مدیر و همکاران خود تعامل موثری داشته باشیم.
چگونه در سازمان خود پله‌های ترقی را به‌سرعت طی کنیم.


منبع lifehack
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.