کشور پرتغال و جاهای دیدنی آن را بیشتر بشناسید

0

پرتغال یکی از قدیمی‌ترین کشورهای اروپایی است که با قلعه‌ها و دیوارهای بلند و شگفت‌انگیز احاطه شده است. در این کشور اروپایی، کوه‌ها و سواحل وسیع زیبایی وجود دارد. غذاهای محلی خوش‌طعم و نوشیدنی‌های گوارای پرتغال هم شهرتی جهانی دارند. در این مقاله همراه ما باشید تا شما را با این کشور دیدنی اروپایی بیشتر آشنا کنیم.

پرتغال کجاست؟

پرتغال کشوری واقع در امتداد ساحل اقیانوس اطلس در جنوب غربی اروپاست. این کشور که زمانی بزرگ‌ترین قدرت قاره اروپا بود، با کشورهای اروپای شمالی و سواحل مدیترانه اشتراکات جغرافیایی و فرهنگی بسیاری دارد. سواحل سرد و صخره‌ای در شمال این کشور و کوهستان‌های مرکزی آن به‌ندرت برای اقامت یا گردش انتخاب می‌شوند، اما بخش‌های جنوبی آن و منطقه آلگاروه گرم و حاصل‌خیزند. کوهستان ناهموار استرلا که میان رودخانه‌های تاگوس و موندگو قرار گرفته‌، مرتفع‌ترین نقطه این سرزمین است.

رونیکس

پایتخت: لیسبون
جمعیت: ۱۰ میلیون و ۳۲۳هزار نفر
مساحت: ۹۲هزار و ۲۲۵ کیلومتر مربع
نوع حکومت: جمهوری با یک مجلس قانون‌گذاری
رئیس‌جمهور: مارسلو ربلو دی سوسا

تاریخچه

قدمت تمدن پرتغالی‌ها به حدود ۳۰هزار سال پیش از میلاد مسیح می‌رسد، یعنی وقتی جهان در عصر یخبندان به‌ سر‌ می‌برد. حدود ۵۰۰۰ سال قبل از میلاد، پرتغالی‌ها کشاورزی را آموختند و در سال ۸۰۰ پیش از میلاد با فنیقی‌ها وارد تجارت شدند.

در سال ۲۱۰ قبل از میلاد، رومیان پس از کشمکش‌های فراوان توانستند جنوب رودخانه دورو در پرتغال کنونی و بخش‌هایی از غرب اسپانیا را تصرف کنند و در این سرزمین سازه‌های گوناگونی ساختند که هنوز هم بقایای آنها در نقاط مختلف کشور پرتغال به‌ جا مانده‌ است.

حمله اعراب

در قرن هشتم میلادی، خلفای اسلامی از شمال آفریقا به شبه‌جزیره ایبری حمله کردند و توانستند آندلس و بخش‌هایی از پرتغال را به تصرف خود دربیاورند. گروهی از مسیحیان به شمال پرتغال گریختند و در آنجا پادشاهی آستوریاس را پایه‌گذاری کردند. پس از چند سده، این مسیحیان توانستند مسلمانان را از سرزمین خود بیرون کنند و در سال ۱۲۵۵، لیسبون را پایتخت این کشور نامیدند.

جنگ با اسپانیا

پادشاهی پرتغال در قرن پانزدهم علیه اسپانیا جنگ‌ به‌ راه انداخت و با انگلستان متحد شد. از آن به‌بعد، عصر اکتشافات پرتغالی‌ها شروع شد. آنها کارشان را با ماجراجویی در سواحل مراکش آغاز کردند و پس از آن به جزایر قناری، مادیرا، آزور و کیپ‌ورد رسیدند. پس از تأسیس بنادر تجاری در سواحل آفریقا، به اکتشاف ادامه دادند و حتی به ژاپن، آمریکای جنوبی و برزیل لشکر کشیدند و در آنها پایگاه‌هایی ساختند.

در سال ۱۵۷۸، پادشاه پرتغال در یکی از نبردهایش با اسپانیا قدرت خود را از دست داد. پس از آن، پرتغال تا سال ۱۶۴۰ زیر سیطره اسپانیا بود. در این سال، پرتغال باز هم به استقلال دست یافت، اما هرگز به آن قدرت بزرگ سابق تبدیل نشد.

تأسیس حکومت جمهوری

سال ۱۹۱۰ جمهوری‌خواهان بر پادشاه پرتغال پیروز شدند و حکومت جمهوری را تشکیل دادند، اما این حکومت هم دیری نپایید. در سال ۱۹۲۶ در پرتغال یک کودتای نظامی انجام شد که به سلطه جمهوری‌خواهان پایان داد.

بعد از روی‌کارآمدن نظامیان، رژیمی فاشیستی تشکیل شد که در سال ۱۹۷۴ با انقلاب گل میخک سرنگون شد. ارمغان این انقلاب انتخاباتی آزاد با حضور احزاب سیاسی متعدد و استقلال تمام مستعمره‌های پرتغالی بود. قانون اساسی پرتغال امروزی یادگاری از آن دوران است.

کشور پرتغال یکی از کشورهای مؤسس ناتو، سازمان همکاری اقتصادی و توسعه و انجمن تجارت آزاد اروپاست. این کشور از سال ۱۹۸۶ به‌بعد وارد جامعه اقتصادی اروپا و اتحادیه اروپای کنونی شده است.

جغرافیا

مطابق نقشه پرتغال یک‌ششم شبه‌جزیره ایبری در جنوب غربی اروپا را در بر گرفته است. کشور پرتغال در شمال و شرق با اسپانیا هم‌مرز است و در جنوب و غرب به اقیانوس اطلس می‌رسد. در غرب و جنوب غربی این کشور، مجمع‌الجزایر آزور و مادیرا قرار گرفته‌اند که بخشی از کشور پرتغال‌اند. پرتغال کشور بزرگی نیست، اما تنوع جغرافیایی زیادی دارد؛ از سواحل و دشت‌های کم‌ارتفاع گرفته تا رشته‌کوه سربه‌فلک‌کشیده استرلا.

مردم پرتغال

بیش از ۹۰درصد جمعیت این کشور را پرتغالی‌ها تشکیل می‌دهند و تعداد کمی افراد برزیلی‌، چینی و اهالی مستعمرات سابق پرتغال در آفریقا و آسیا در این کشور زندگی می‌کنند.

بیشتر مردم این کشور به زبان پرتغالی صحبت می‌کنند و به مسیحیت کاتولیک اعتقاد دارند. جمعیت یهودیان در پرتغال بسیار اندک است، زیرا در اواخر قرن پانزدهم در جریان تفتیش عقایدی که اتفاق افتاد، یهودیان این سرزمین مجبور به تغییر مذهب یا مهاجرت شدند.

جاذبه‌های گردشگری کشور پرتغال

پرتغال کشوری حاصل‌خیز با سواحل چشم‌نواز و آب‌وهوایی فوق‌العاده است. این کشور در تمام فصول سال میزبان گردشگرانی است که از گوشه‌وکنار جهان به آنجا سفر می‌کنند. در ادامه، جاذبه‌های دیدنی این کشور اروپایی را معرفی می‌کنیم.

۱. گردش در لیسبون

لیسبون شهری زیباست که به‌محض‌ ورود به آن عاشقش خواهید شد. این شهر تاریخی غذاهای خوشمزه‌ای دارد که باید حتما امتحانشان کنید. قلعه سنت‌ جورج، برج بلم و کلیساهای این شهر دیدنی‌اند.

برج بلم در لیسبون پرتغال
برج بلم در لیسبون

۲. صومعه باتالها

باتالها شهری است که با خودرو فقط ۹۰ دقیقه با لیسبون فاصله دارد. صومعه باتالها در سال ۱۳۸۸ میلادی ساخته شده و یکی از بزرگ‌ترین شاهکارهای معماری گوتیک اروپاست. ساخت این صومعه ۱۳۱ سال طول کشیده است و در حال‌ حاضر در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد.

صومعه باتالها

۳. مجمع‌الجزایر آزور

این ۹ جزیره در ۱۵۰۰کیلومتری لیسبون در اقیانوس اطلس واقع شده‌اند. در هر یک از این جزیره‌ها حیات وحش منحصربه‌فرد و سواحل جذاب و شگفت‌انگیزی وجود دارد. این جزایر دورافتاده برای پیاده‌روی و سفرهای جاده‌ای عالی‌اند.

مجمع‌الجزایر آزور

۴. شهر لاگوس

لاگوس شهری است که در میان مردم این کشور به شهر مهمانی‌های باشکوه مشهور است. در طول تابستان، جوانان پرتغالی به این شهر می‌آیند تا در کنار سواحل آفتا‌ب‌گیر مهمانی‌هایشان را برگزار کنند. لاگوس برای تفریحاتی مانند موج‌سواری هم بسیار مناسب است. کلیساهای تاریخی فراوانی هم در این شهر هستند. اولین بازار برده اروپا نیز در سال ۱۴۴۴ در این شهر تأسیس شد که بقایای آن هنوز هم پابرجاست.

ساحلی آفتابگیر در لاگوس

۵. پورتوی زیبا

یکی از رنگارنگ‌ترین شهرهای پرتغال شهر پورتو است. کوچه‌پس‌کوچه‌های پیچ‌درپیچ و باریک و پلکان‌های پرشیب پورتو به رودخانه‌ای خوش‌منظره منتهی می‌شوند. در روخانه هم کشتی‌های تفریحی منتظر شما هستند.

اگر به پورتو سفر کردید، حتما به کتابفروشی «للو و ایرمائو» (Lello & Irmão) سری بزنید. این کتابفروشی سومین کتابفروشی زیبای جهان است. موزه‌های پورتو، دره دورو و تاکستان‌های این دره هم از دیگر مناطق دیدنی این شهر هستند که نباید تماشایشان را از دست بدهید.

کتابفروشی للو و ایرمائو

۶. سفر به اوورا

یکی دیگر از مناطقی که در فهرست میراث جهانی یونسکو جای‌ گرفته شهر اووراست. این شهر کوچک مجموعه‌ای از ساختمان‌های زیبا و تاریخی را در خود جای داده است. مشهورترین بنای دیدنی این شهر معبد دیاناست که معبدی رومی و متعلق به قرن اول میلادی است.

نمایی از شهر اوورا

۷. بناهای مذهبی در براگا

شهر زیبای براگا در ۱ساعتی شمال پورتو قرار گرفته است و بناهای تاریخی متعددی دارد. این بناها به‌سبک باروک ساخته شده‌‌اند. یکی از مشهورترین بناهای تاریخی این شهر پناهگاه بوم عیسی از زیارتگاه‌های کاتولیک است. کلیسای جامع براگا هم به‌عنوان قدیمی‌ترین کلیسای کشور پرتغال ارزش دیدن را دارد.

پناهگاه بوم عیسی
پناهگاه بوم عیسی

۸. شهر سینترا

لرد بایرون، شاعر انگلیسی قرن هجدهم، معتقد بود که سینترا از هر نظر دل‌پذیرترین مکان در اروپاست. اگر گذرتان به کشور پرتغال افتاد، حتما به سینترا هم بروید. کاخ‌ها، مناظر چشم‌نواز و موزه‌های این شهر دیدنی‌هایی هستند که نباید از دست بدهید.

سینترای زیبا

۹. معبد تومار

قلعه معبد و صومعه مسیح جاذبه بزرگ شهر تومار است. این صومعه در قرن دوازدهم مقر شوالیه‌هایی بود که در جنگ‌های صلیبی شرکت داشتند. قلعه معبد یکی از دیگر آثاری است که در میراث جهانی یونسکو ثبت شده‌ است.

نمایی از داخل صومعه مسیح

۱۰. شهر دانشگاهی کویمبرا

شهر کویمبرا یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های جهان را در خود جای داده است. در کویمبرا یک کتابخانه قدیمی معروف و زیبا هم وجود دارد که از جاذبه‌های گردشگری این شهر به‌ شمار می‌رود. کویمبرا خیابان‌های تاریخی متعدد، کلیساها و باغ‌های زیادی دارد که برای قدم‌زدن و غوطه‌ورشدن در تاریخ این منطقه فوق‌العاده‌اند.

کتابخانه قدیمی‌ در کویمبرا
کتابخانه قدیمی‌ در کویمبرا

سؤالات رایج درباره پرتغال

۱. واحد پول پرتغال چیست؟

واحد پول کشور پرتغال یورو است.

۲. هزینه اقامت پرتغال چقدر است؟

پرتغال یکی از کم‌هزینه‌ترین مقاصد اروپایی است. مهاجرت به پرتغال برای کسانی مناسب است که دنبال کشوری با هزینه‌های کم هستند.

اگر در هتل‌های اقتصادی پرتغال اقامت کنید، با وسایل حمل‌ونقل عمومی این‌طرف و آن‌طرف بروید و در رستوران‌های ارزان‌قیمت غذا بخورید، خرج سفرتان تقریبا روزی ۵۰ تا ۸۰ یورو می‌شود. اقامت در هتل‌های لوکس و غذاخوردن در بهترین رستوران‌های این کشور هم با هزینه‌ای حدود ۱۲۰ یورو در روز امکان‌پذیر است.

۳. مفهوم رنگ‌ها و نمادهای پرچم پرتغال چیست؟

رنگ قرمز در پرچم این کشور نماد انقلاب‌‌هایی است که به پیروزی رسیده‌اند و سبز رنگی است که بعد از احیای پرچم به آن اضافه شد تا پرچم ملی جدید با پرچم سلطنتی قدیم اشتباه گرفته نشود. ۷ قلعه طلایی هم نماد قلعه‌هایی هستند که بعد از شکست مسلمانان از آنها پس‌ گرفته‌ شدند. ۵ سپر نیز نمادی از ۵ زخم مسیح هستند.

۴. محبوب‌ترین ورزش در پرتغال چیست؟

در پرتغال فوتبال محبوب‌ترین ورزش است. تیم ملی پرتغال یکی از بهترین تیم‌های فوتبال جهان است، هرچند در برخی از مسابقات جهانی نتایج ناامیدکننده‌ای کسب کرده است. اوزه‌بیو، یکی از بهترین گل‌زنان فوتبال اروپا در دهه ۱۹۶۰، در لیگ پرتغال بازی می‌کرد. در حال‌ حاضر هم کریستیانو رونالدوی پرتغالی از بزرگ‌ترین ستاره‌های فوتبال جهان است.


در ادامه بخوانید: جاهای دیدنی نروژ؛ ۲۵ جاذبه گردشگری یکی از مرفه‌ترین کشورهای جهان

منابع دیگر: britannica

فرمول شادی و مثبت‌اندیشی را یاد بگیرید و با افسردگی خداحافظی کنید

۱۰،۰۰۰ تومان


اصول و روش‌هایی کاملا عملی برای یادگیری سریع و ماندگار هر زبان جدید



منبع portugal roughguides nomadicmatt
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.