کتاب برای هدیه؛ ۵ نکته طلایی برای انتخاب + ۵ پیشنهاد

0

می‌گویند هیچ دوستی بهتر از کتاب و هیچ هدیه‌ای برتر از کتاب نیست. البته این حرف زمانی درست است که کتاب مناسب برای هدیه را انتخاب کرده باشیم. اگر گیرنده هدیه پیش‌تر کتاب را خوانده باشد چه؟ این نشان می‌دهد که ما زمان کافی را صرف نکرده‌ایم که بهترین کتاب را برای او پیدا کنیم. اگر کتابی نامناسب به او هدیه بدهیم چه؟ این نشان می‌دهد که گیرنده هدیه را به‌خوبی نمی‌شناخته‌ایم. برای پیشگیری از این ۲ اتفاق و پیداکردن بهترین کتاب برای هدیه مردان و زنان، دوست یا هرکسی که برایمان عزیز است، در این مقاله نکته‌هایی را مطرح کرده‌ایم. با ما همراه باشید.

۱. در کتابخانه‌اش سرک بکشید

کتابخانه‌ای بزرگ پر از کتاب دارد؟ خب در کتابخانه‌اش سرک بکشید و ببینید به‌نظرتان چه چیزی کم است. اگر قفسه او مرتب و بر اساس ترتیب الفبایی یا نام نویسنده طبقه‌بندی شده باشد که چه بهتر، چون کارتان برای شناسایی آنچه باید هدیه بدید راحت‌تر هم می‌شود.

رونیکس

اگر دوست‌تان اهل مطالعه مجازی است، مثلا به پادکست‌ گوش می‌دهد یا از کتابخوان‌های الکترونیکی استفاده می‌کند، برای پی‌بردن به سلیقه‌اش باید زیرک‌تر باشید.

۲. به نویسندگان و سبک محبوبش توجه کنید

دوست شما هم از آن افرادی است که مدام در حرف‌هایش از نویسنده‌ای خاص نام می‌برد؟ خب خوش به حالتان، چون می‌توانید با پیداکردن یکی از آثار نه چندان معروف آن نویسنده، دوست‌تان را غافل‌گیر و خوشحال کنید. بنابراین از این به‌بعد هنگام سرک‌کشیدن در کتابخانه‌ دوست خود یا دیدن مجموعه پادکست‌هایش، توجه کنید که به چه موضوعاتی علاقه دارد.

۳. توجه کنید که در زندگی‌اش چه‌خبر است

اگر دوست شما به‌تازگی با بحرانی وجودی دست‌به‌گریبان شده، به‌تازگی عاشق شده و قصد ازدواج دارد، دنبال کار جدیدی می‌گردد یا در حال ازسرگذراندن هر تجربه خاص دیگری است، می‌توانید با هدیه‌دادن کتابی مناسب و مرتبط با مسئله‌اش، نشان بدهید که به او توجه دارید.

۴. بررسی کنید که چه فیلم و سریال‌هایی می‌بیند

توجه به سلیقه فرد در تماشای فیلم و سریال برای انتخاب کتاب برای هدیه

بسیاری از آثار سینمایی و تلویزیونی بر اساس کتاب‌ها ساخته‌ شده‌اند. پس به سلیقه او در تماشای فیلم و سریال‌ دقت کنید. ببینید درباره کدام‌ با شور و شوق صحبت می‌کند. اگر آن فیلم از کتابی اقتباس شده است، آن اثر می‌تواند گزینه مناسبی برای هدیه کتاب باشد.

۵. از خودش بپرسید

در نهایت یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای پی‌بردن به اینکه دوست شما چه‌جور کتابی دوست دارد. پرسیدن از خودش است. بهتر است این پرسش را لابه‌لای گفت‌و‌گوهای روزمره و مدتی قبل از زمان دادن هدیه بپرسید. این‌طوری کمتر احتمال دارد از قصدِ شما خبردار شود. حتی می‌توانید در جمعی که او حضور دارد از این دست پرسش‌ها مطرح کنید تا هنگام بحث‌ها به پاسختان برسید.

اگر گیرنده هدیه اهل کتاب خواندن نیست چه کنیم؟

شاید کسی که می‌خواهید کتابی به او هدیه بدهید، چندان اهل مطالعه نباشد. خب شاید شما بتوانید با هدیه‌ای مناسب او را به دنیای کتاب‌ها بیاورید. در این موارد، سراغ کتاب‌های قطور و رمان‌های سنگین نروید. افرادی که زیاد اهل کتاب نیستند، کتاب را بیشتر از روی جلدش قضاوت می‌کنند. پس کتابی کوچک و جذاب و مرتبط با سلایق دیگرش بخرید. شاید هم بهتر باشد به دنبال کتاب‌های مناسب کتاب‌نخوان‌ها بروید.

۵ پیشنهاد کتاب برای هدیه در ژانرهای متفاوت

حال که نکات انتخاب کتاب برای هدیه را خوانده‌اید، چند کتاب از ژانرهای مختلف به شما معرفی می‌کنیم. تعداد کتاب‌ها بسیار زیاد است و بی‌شک فهرست معرفی کتاب خوب برای هدیه کوتاه نخواهد بود. با این حال این کتاب‌های فهرست ۵تایی ویژگی‌هایی دارند که آنها را از سایر کتاب‌ها متمایز می‌کنند.

۱. تاریخ امیدبخش نوع بشر

نویسنده: روتخر برخمان
مترجمان: میرجواد سید حسینی، سکینه تقی زاده
انتشارات: کتاب پارسه
تعداد صفحه: ۴۵۶

این کتاب تاریخ برخلاف سایر کتاب‌های هم‌رده خود، نه به جنگ و بدبختی و تیره‌روزی‌های بشر، بلکه به تجربه‌های مثبت و نیمه پر لیوان نگاه انداخته است. نویسنده که مورخی هلندی است تلاش می‌کند نظریات متداول تمدن و تصویری را که امروزه از انسان ارائه می‌شود به چالش بکشد. افراد مشهور زیادی این کتاب را خوانده‌اند و مطالعه آن را به دیگران توصیه کرده‌اند، از جمله یوال هراری، نویسنده کتاب‌های مشهور «انسان خردمند» و «انسان خداگونه».

این کتاب دیدگاه‌های مرا به چالش کشید و باعث شد نوع بشر را از منظری تازه ببینم.

۲. دیوان اشعار فروغ فرخزاد

دیوان اشعار فروغ پیشنهاد هدیه کتاب

انتشارات: مروارید
تعداد صفحه: ۴۵۶

اگر به فکر بهترین کتاب برای هدیه به عشق خودتان هستید؛ به‌ویژه اگر می‌خواهید به زنی که دوستش دارید کتابی هدیه بدهید، به آثار فروغ فرخزاد نگاهی بیندازید. فرخزاد یکی از شاعران خاص و تأثیرگذار کشورمان است که آثارش در سال‌های اخیر بین بانوان بسیار محبوب شده‌اند. انتشارات مروارید مجموعه آثار فروغ را در قالب دیوانی ۴۵۶صفحه‌ای چاپ و منتشر کرده است.

۳. شش قطعه آسان، مبانی فیزیک به‌روایت ریچارد فاینمن

نویسنده: ریچارد فاینمن
مترجم: محمدرضا بهاری
انتشارات: هرمس
تعداد صفحه: ۱۹۸

کسی که می‌خواهید برایش کتاب هدیه ببرید، اهل علم و دانش است؟ شاید او کتاب‌های علمی پرفروش موجود در بازار را خوانده باشد، اما کتاب کوچک و ارزشمندی هست که شاید او نخوانده باشد، یعنی «شش قطعه آسان» که یکی از بزرگ‌ترین فیزیک‌دانان نیمه دوم قرن بیستم آن را نوشته است. این کتاب که فقط ۱۹۸ صفحه دارد، اما در همین تعداد صفحات اندک، مبانی فیزیک را ساده و سرگرم‌کننده تشریح کرده است.

۴. اول شخص مفرد

پیشنهاد هدیه کتاب

نویسنده: هاروکی موراکامی
مترجمان: امیر قاجارگر، امیر مرزبان
انتشارات: خوب
تعداد صفحه: ۱۵۸

اگر می‌خواهید به مرد زندگی‌تان کتابی هدیه بدهید، آثار هاروکی موراکامی از گزینه‌های جذاب هستند که یکی از آنها کتاب «اول شخص مفرد» است.

«اول شخص مفرد» شامل ۸ داستان کوتاه از نویسنده معروف ژاپنی هاروکی موراکامی است. راوی همه داستان‌ها یک پیرمرد است. در بعضی از داستان‌ها، پیرمرد در زمان حال به‌ سر می‌برد و در تعدادی هم به دوره جوانی‌اش اشاره می‌کند. بسیاری بر این باورند که موراکامی تمام هنرش را در این اثر به کار گرفته است، بنابراین این اثر برای شروع مطالعه آثار موراکامی انتخاب خوبی است.

دوستی، عشق، موسیقی و تنهایی مفاهیم اصلی داستان‌ها هستند. این اثر برای مردان علاقه‌مند به سبک نوشته‌های موراکامی هدیه‌ای هیجان‌انگیز خواهد بود.

۵. صنایع آینده

نویسنده: الک راس
مترجم: صالح سپهری فر
انتشارات: دنیای اقتصاد
تعداد صفحه: ۳۶۰

شاید دوست شما که قصد دارید به او کتاب هدیه بدهید‌، از آن افرادی باشد که همیشه درباره کسب‌وکارها و راه‌اندازی کسب‌وکار خودش صحبت می‌کند. در این صورت، کتاب «صنایع آینده» برای او بسیار جذاب و آموزنده خواهد بود. الک راس که مشاور نوآوری در وزارت خارجه آمریکا در دوره هیلاری کلینتون بوده، در این کتاب تجربیات خود از سفر به صدها کشور جهان و تحولات کسب‌وکارهای آینده را بازگو کرده است.

به بخش معرفی کتاب ما سر بزنید

در بخش معرفی کتاب سایت چطور، انواع کتاب‌ها با موضوعات مختلف معرفی شده‌اند. پیشنهاد می‌کنیم حتما به این بخش سری بزنید. شاید برای انتخاب هدیه کمکتان کرد.


در ادامه بخوانید: ۱۰ کتاب برای هدیه به مرد ها
اصول کسب ثروت را بیاموزید و عادت‌های افراد ثروتمند را در خود ایجاد کنید.



منبع self penguin reword
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.