آشنایی با اثرات مثبت و منفی نوشیدن قهوه بر صخره نوردی

0

 

صخره نوردی و سنگ نوردی جزو ورزش های پر تحرک و مفید برای سلامتی می باشند. افرادی که صخره نوردی را به صورت حرفه ای انجام می دهند همواره به دنبال چند برابر کردن اثرات این ورزش بر روی سلامتی خود هستند، به همین دلیل اینکه قبل از این ورزش و در هنگام انجامش چه می نوشند برای آن ها از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. همچنین اکثر افراد در هنگام صبح اقدام به انجام ورزش می کنند و قطعا برای سرحال تر شدن در این هنگام یک فنجان قهوه می نوشند. دانستن اثرات قهوه در هنگام ورزش به ما کمک می کند تا انتخاب بهتری داشته باشیم.

تاثیرات مثبت نوشیدن قهوه در هنگام صخره نوردی

بر اساس پژوهش های انجام شده بر روی اثرات قهوه ثابت شده قهوه به دلیل وجود کافئین، بر عملکرد بدن در هنگام ورزش اثر مستقیمی دارد. بر اساس تحقیقات انجام شده در سال 2008 در کشور انگلستان مشخص شد کافئین که بسیار انرژی بخش است بر ورزش هایی مانند کوه نوردی و صخره نوردی تاثیرات ویژه ای دارد.

رونیکس
  • برای کوه نوردان و صخره نوردان دقت عمل بسیار مهم است. نوشیدن یک فنجان قهوه سبب افزایش دقت عمل بدن و بهبود زمان واکنش بدن می شود.
  • در تمامی ورزش ها تمرکز و هوشیاری بالا حائز اهمیت می باشد و کافئین موجود در قهوه می تواند در این زمینه به ورزشکاران کمک کند.
  • همانطور که پیش تر اشاره شد کافئین موجود در قهوه خاصیت انرژی بخشی دارد بنابراین برای فعالیت های هوازی و قدرتی به ویژه صخره نوردی بسیار مناسب است.
  • کافئینی که در قهوه وجود دارد قدرت ورزشکار را در تمرینات قدرتی بسیار سنگین به ویژه ورزش هایی مانند صخره نوردی و کوه نوردی افزایش می دهد.
  • کافئین آستانه ی تحمل درد و خستگی را بالا می برد. درد و خستگی مشکلی است که هر کوه نوردی در حین انجام این ورزش با آن مواجه می شود و نیاز به کنترل و تحمل آن دارد.
  • ارتفاعات ممکن است سبب خواب آلودگی در کوه نوردان و صخره نوردان شود. ورزشکاران با نوشیدن قهوه می توانند سطح هوشیاری و انرژی خود را بالا ببرند.

در نهایت این اثرات مثبت به ما ثابت می کند که صخره نوردی و نوشیدن قهوه باهم سازگارند. کافئین موجود در این نوشیدنی به ما کمک می کند تا با قدرت، هوشیاری و انرژی بیشتری به انجام این ورزش بپردازیم. اما آیا همیشه این ارتباط سازگار و مفید است؟ در ادامه با دیگر اثرات نوشیدن قهوه هنگام صخره نوردی آشنا شوید.

عوارض و تاثیرات نوشیدن قهوه در هنگام صخره نوردی

همانطور که می دانید قهوه بسیار برای ورزش های کوه نوردی و صخره نوردی مناسب است اما در صورتی که قهوه در زمان مناسب و به درستی مصرف نشود عوارضی برای ورزشکاران خواهد داشت.

  • مصرف بیش از اندازه ی قهوه سبب تحریک پذیری و اضطراب در فرد می شود بنابراین نوشیدن بی رویه ی قهوه در مسیر های دشوار کوه نوردی و صخره نوردی کار درستی نمی باشد.
  • نوشیدن زیاد از حد قهوه می تواند بر سیستم گوارشی شما اثرات منفی بگذارد که در هنگام کوه نوردی شما را با مشکل مواجه می کند.
  • خوردن قهوه با کافئین بالا عوارضی همچون سردرد و تپش قلب برای شما به دنبال دارد که قطعا در هنگام صخره نوردی چنین اتفاقی برای هیچ ورزشکاری خوش آیند نخواهد بود.
  • در هنگام کوه نوردی نوشیدن قهوه در ارتفاعات بالای 3000متر توصیه نمی شود. در این ارتفاعات شما با خواب سبک، بی خوابی، بیدار شدن های پی در پی مواجه می شوید که نوشیدن قهوه نه تنها این مشکل را حل نمی کند بلکه آن را تشدید می کند.
  • در صورتی که با مشکلات معده مانند رفلاکس معده یا برگشت اسید معده به مری دست و پنجه نرم می کنید، زیاد نوشیدن قهوه برای شما کاملا مضر است زیرا این بیماری را تشدید می کند.
  • در ورزش کوه نوردی در صورتی که صعود بیشتر از یک روز طول بکشد شما حتما باید زمانی را به استراحت و ریکاوری بپردازید. بیدار ماندن با نوشیدن قهوه به شما کمکی نمی کند و قطعا اختلالاتی را برای شما به وجود می آورد.
  • مصرف نوشیدنی های کافئین دار به میزان زیاد می تواند سبب اسیدی شدن خون شود و PH آن را کاهش دهد که در نهایت منجر به تضعیف کوه نورد و ناتوانی وی در انجام فعالیت هایی که نیاز به قدرت بدنی بالا دارند شود.

نکات مهم در مورد مصرف قهوه در زمان صخره نوردی

قطعا با مطالعه ی خواص و عوارض احتمالی مصرف قهوه در هنگام کوه نوردی برای شما این سوال به وجود آمده است که در نهایت چکار باید کرد؟ آیا در هنگام کوه نوردی و سنگ نوردی می توان قهوه نوشید یا خیر؟

برای پاسخ به این سوال شما باید شرایط بدنی خودتان را در نظر بگیرید. در ادامه برخی نکات مهم برای نوشیدن قهوه در هنگام صخره نوردی گفته شده تا شما راحت تر در این مورد تصمیم گیری کنید.

 

مصرف به اندازه ی قهوه

اولین نکته که باید به آن توجه کنید میزان مصرف قهوه می باشد. در صورتی که شما روزانه قهوه می نوشید و قهوه جزو روتین زندگی شماست بنابراین نوشیدن آن در هنگام کوه نوردی و ورزش می تواند برای شما مفید باشد. اما باید دقت کنید که میزان نوشیدن قهوه باید کنترل شده باشد. این کنترل به این معناست که اگر شما روزانه دو فنجان قهوه می خورید، همین میزان را حفظ کنید و در هنگام ورزش و صخره نوردی آن را افزایش ندهید.

توجه به بیماری ها

در صورتی که به بیماری های قلبی و اعصاب مبتلا هستید برای مصرف قهوه در کوه و هنگام ورزش صخره نوردی و سنگ نوردی حتما با پزشک معالج خود مشورت کنید.

انتخاب زمان مناسب برای نوشیدن قهوه

برای افزایش انرژی در زمان کوه نوردی بهتر است قهوه را در زمان درست بنوشید. نوشیدن قهوه در هنگام صبح بهترین اثر را بر روی افزایش انرژی و شادابی بدن دارد. البته نوشیدن قهوه به صورت ناشتا و بدون خوردن صبحانه اصلا توصیه نمی شود زیرا ممکن است برای شما مشکلات گوارشی ایجاد کند. البته باید در نظر داشته باشید نوشیدن قهوه و دیگر نوشیدنی های کافئین دار شش ساعت قبل از خواب می تواند آرامش و خواب راحت شما در شب را مختل کند. بنابراین از ساعت شش غروب نوشیدن قهوه نه تنها مفید نمی باشد بلکه در خواب راحت و ریکاوری بدن شما وقفه ایجاد می کند.

در نظر گرفتن مسابقات

در روز هایی که صعود های خطرناکی در پیش دارید و قبل از آن هم به تمرینات سخت مشغول هستید میزان مصرف کافئین را نسبت به حالت معمول روزانه کاهش دهید تا از عوارض احتمالی آن در امان بمانید.

انتخاب قهوه مناسب

هر قهوه با هر میزان کافئین برای زمان کوه نوردی و صخره نوردی مناسب نیست. قهوه ای که مناسب برای زمان صخره نوردی است، قهوه با کافئین کمتر می باشد.

این مقاله توسط سایت فارسی بیوتی گردآوری شده است. امید است این نوشته شما را در رشته ی ورزشی و برنامه ی غذاییتان راهنمایی کند. همچنین این وب سایت در دیگر زمینه ها مانند زیبایی و سلامت، روانشناسی و پزشکی، ورزش و تناسب اندام با جدیدترین و بروز ترین دانستنی ها می تواند همراه شما باشد.

هشدار! این مطلب صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار مهمان منتشر شده است و سایت چطور هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد. اطلاعات بیشتر
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.