امکان سنجی و هدف از خرید زمین تجاری

0

در حال حاضر یکی از مسائلی که خریداران زمین تجاری باید در نظر داشته باشند هدف آنها از خرید زمین ، سرمایه اولیه، در نظر گرفتن نرخ تورم و… می باشد. همچنین سوالات مختلفی در ذهن آنها بوجود می آید از قبیل: آیا سرمایه ما در دوران تورم رشد مطلوب دارد؟ آیا زمین تجاری که قرار است خریداری شود موقعیت جغرافیایی مطلوب دارد؟ آیا شهر انتخاب شده برای خرید زمین تجاری از رشد اقتصادی خوبی برخوردار است؟ و چندین سوال مشابه در نظر سرمایه گذار ایجاد می شود.

برآورد سرمایه اولیه و سرمایه جانبی برای خرید زمین تجاری

یکی از مسائلی که برای خرید باید نظر داشت میزان سرمایه اولیه برای خرید زمین تجاری می باشد. در صورتیکه سرمایه اولیه اولیه برآورد شد حتما باید سرمایه جانبی هم برآورد شود. سرمایه جانبی برای پرداخت هزینه انتقال سند، هزینه کارشناسی، هزینه مالیات و ارزش افزوده، هزینه بنگاه دار و.. می باشد.

اگر سرمایه جانبی برای خرید زمین تجاری در نظر گرفته نشود امکان ایجاد مشکلاتی از قبیل عدم توانایی پرداخت هزینه مالیات ، هزینه کارشناس و.. را به همراه دارد که باعث ایجاد مشکلاتی در سرمایه گذاری می شود.

رونیکس

با توجه به تصمیم خریدار برای تهیه زمین تجاری اگر خریدار فقط قصد دارد سرمایه خود را از حالت نقدینگی خارج کند بهترین اقدام خرید زمین تجاری در موقعیت مناسب با توجه به سرمایه اولیه است که با توجه به رشد اقتصادی می توان به سود مطلوبی دست یافت.

زمان مناسب برای خرید زمین تجاری

با توجه به بررسی شاخص های اقتصادی و مشورت با کارشناسان املاک مسکونی و تجاری و همچنین موقعیت جغرافیایی زمین تجاری و درصد تورم می توان به نتایج صحیح دست یافت که زمان خرید و فروش را به صورت دقیق برآورد کرد.

زمانیکه که قصد خرید ملک تجاری، مسکونی و … داشتید حتما یکسری نکات را در نظر داشته باشید:

  1. موقعیت جغرافیایی
  2. مسافت با مرکز شهر
  3. وضعیت مالکیت سند (حقیقی و حقوقی بودن مالکیت)
  4. وضعیت آزاد بودن یا نبودن سند (عدم آزاد بودن بخاطر اقساط وام بانکی و..)
  5. متراژ زمین تجاری
  6. اطمینان از صحت تجاری بودن یا عدم تجاری بودن زمین

و… این عوامل حتما در زمان خرید باید در نظر گرفته شوند.

چرا هزینه خرید زمین تجاری با زمین غیر تجاری متفاوت است؟

یکسری عوامل بر روی نرخ زمین تجاری و زمین غیرتجاری تاثیر دارد که می توان به یکی از عوامل اشاره کرد آن هم موقعیت زمین تجاری و متراژ آن می باشد و همچنین برای زمین غیرتجاری هم صدق می کند. با توجه به امتیاز کاربری زمین تجاری با گذشت زمان سود دهی بالاتری نسبت به زمین غیرتجاری دارد.

موقعیت جغرافیایی و همچنین وضعیت مالکیت (حقیقی و حقوقی)، وضعیت سند (آزاد و معتبر بودن) ، داشتن امتیازات آب، برق و… از جمله مواردی است که به شدت بر روی هزینه تاثیر بسزایی دارد.

تاثیر موقعیت جغرافیایی بر قیمت زمین تجاری

با توجه به موقعیت زمین تجاری و همچنین جایگاه کسب و کار نسبت به محل رفت و آمد افراد و همچنین نزدیکی به مرکز شهر بر قیمت تمام شده زمین تجاری تاثیر بسزایی دارد. هرچه زمین تجاری به مرکز شهر و مراکز کسب و کار نزدیکتر باشد هزینه بالایی دارد و در غیر اینصورت هرچه زمین تجاری فاصله بیشتری با مراکز کسب و کار و مرکز شهر داشته باشد هزینه کمتری دارد.

میزان رفت و آمد افراد در مکان های مختلف

هرچه میزان رفت و آمد افراد و همچنین مراکز کسب و کار تجاری در منطقه بیشتر باشد مسلما هم مرکز کسب و کار بسیار مناسب است هم قیمت ملک و زمین تجاری در این ناحیه به مراتب بالاتر است.

اقدامات مهمی که حتما برای انتقال سند رسمی باید انجام شود عبارتند از:

به صورت کلی حتما باید به موارد زیر توجه نمود:

  • مشخص نمودن وضعیت مالکیت زمین تجاری: در صورتی می توان اطمینان حاصل کرد که زمین تجاری دارای مالکیت رسمی است که دارای سند معتبر از اداره ثبت اسناد و املاک باشد در غیر اینصورت مالکیت معتبر نیست.
  • مشخص شدن وضعیت مالک حقیقی و یا حقوقی: در صورتی می توان سمت مالک را به صاحب زمین تجاری نسبت داد که سند به نام وی ثبت شده باشد.
  • اگر مالک دارای شناسنامه ملکی باشد باید حتما وکالتنامه تام الاختیار را بررسی کرد در صورتیکه دارای وکالتنامه باشد شناسنامه ملکی معتبر و در غیراینصورت نامعتبر است.
  • یک مورد خیلی رایج در این زمینه عدم حضور مالک واقعی است که با اجرای یکسری تبصره های قانونی وکالتنامه تام الاختیار به وکیل خود می دهد تمامی اختیارات فروش را به وی می سپارد. در هنگام خرید باید به نوع وکالت و مدت زمان اعتبار وکالتنامه توجه نمود.
  • از ارکان مهم خرید در نظر داشتن امکاناتی از قبیل عدم بدهی مالیاتی، داشتن امتیازات آب و برق و.. می باشد حتما باید به این موارد توجه ویژه ای شود.

کسب و کار در ملک تجاری

بدون شک در جایگاهی که به صورت مستمر محل کسب و کار تجاری است باید وضعیت رقبا را در زمینه فعالیت تجاری در نظر گرفت در صورتیکه هزینه اجاره دادن ملک تجاری به صرفه است و می تواند سرمایه مطلوبی برای موجر داشته باشد اجاره دادن ملک تجاری راه حل بسیار عالی است.

حتما قبل از واگذاری ملک تجاری به مستاجر طبق موازین مصوب در قانون حتما باید قرارداد رسمی اعم از تاریخ واگذاری، هزینه رهن، هزینه اجاره ماهانه، تاریخ انقضا قرارداد، درج امکانات موجود در ملک (مانند آب، برق و..) و.. انجام شود.

نتیجه گیری

باتوجه به مواردی که مورد بررسی قرار گرفتند در زمینه خرید زمین تجاری مهمترین عاملی که باید در نظر گرفت زمان مناسب برای خرید می باشد. در صورتیکه زمین در زمان مناسب خریداری شود منجر به افزایش سرمایه و سوددهی مطلوب می شود در غیراینصورت منجر به خسارت و زیان جبران ناپذیر می شود.

برای خرید حتما باید به نکات زیر پرداخت:

  • مشورت با افراد متخصص در زمینه سرمایه گذاری
  • استفاده از تجربیات آنها
  • سرمایه گذاری بر روی زمین
  • برآورد هزینه اولیه و جانبی
  • در نظر گرفتن موقعیت جغرافیایی
  • اطمینان از هزینه برآورد شده جهت خرید

با توجه به موارد ذکر شده یقینا می توان یک سرمایه گذاری بسیار عالی در زمینه تجاری ایجاد کرد که پس از گذشت مدت زمان کوتاهی سود بسیار عالی فراهم می کند.

هشدار! این مطلب صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار مهمان منتشر شده است و سایت چطور هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد. اطلاعات بیشتر
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.