درمان سرطان سینه؛ حتما به فوق تخصص جراحی پستان مراجعه کنید

0

به یاد داشته باشید حتما برای بیماری‌های پستان به پزشک فوق تخصص جراحی پستان مراجعه کنید تا درمان مناسب و به موقع برای شما انجام شود.

سرطان سینه، نوعی بیماری است که در سلول‌های سینه ایجاد می‌شود. نتایج تحقیقات اینگونه بوده است که از شایع‌ترین سرطان‌ها در خانم‌هاست.

امکان ایجاد این بیماری نیز در آقایان وجود دارد؛ اما در خانم‌ها بسیار شایع‌تر است. خوشبختانه از آنجایی که راهکارهای درمانی و موفقیت حاصل از آن افزایش یافته، تعداد مرگ و میرهای ناشی از این بیماری روز به روز در حال کاهش است.

رونیکس

با تشخیص زودهنگام و درمان موثر بر اساس شرایط بیمار می‌توان این سرطان سینه را درمان کرد. در ادامه توضیحات بیشتری در خصوص این بیماری برای شما خواهیم داد.

آشنایی با علائم سرطان سینه

علائم متفاوتی ناشی از این بیماری در افراد بروز می‌کند که این موارد احتمالی به شرح زیر است:

  • ایجاد توده یا ضخیم شدن قسمتی از سینه که احساس متفاوتی را نسبت به بافت اطراف ایجاد می‌کند.
  • تغییر در اندازه، شکل یا ظاهر سینه ایجاد می‌شود.
  • تغییراتی مانند فرورفتگی در پوست مشاهده می‌شود.
  • نوک سینه که به حالت وارونه تغییر می‌کند.
  • قسمت رنگدانه‌ای نوک پستان (آرئولا) یا پوست سینه، پوسته پوسته می‌شود.
  • پوست سینه مانند پوست پرتقال، قرمز و سوراخ سوراخ می‌شود.

اگر توده یا تغییرات دیگری در سینه خود مشاهده کردید، حتی اگر به تازگی ماموگرافی انجام داده‌اید و نتیجه طبیعی بوده است، برای بررسی حتما به فوق تخصص جراح پستان مراجعه کنید.

دلایل ایجاد سرطان سینه

این بیماری زمانی رخ می‌دهد که برخی از سلول‌های سینه شروع به رشد غیر طبیعی می‌کنند. این سلول‌ها سریع‌تر از سلول‌های سالم تقسیم می‌شوند و تجمع پیدا می‌کنند، در نهایت باعث ایجاد یک توده خواهد شد.

گاهی سلول‌های سرطانی از طریق سینه به قسمت‌های دیگری از جمله غدد لنفاوی یا سایر قسمت‌های بدن پخش می‌شوند.

سرطان سینه اغلب با سلول‌های مجاری تولیدکننده شیر شروع می‌شود. همچنین امکان ایجاد این بیماری در بافت غده‌ای به نام لوبول یا در سلول‌ها و بافت‌های دیگر سینه نیز وجود دارد.

نتایج تحقیقات نشان داده است مواردی مانند عوامل هورمونی، سبک زندگی و محیطی امکان ابتلا را افزایش می‌دهد.

با این حال بسیاری از افراد با وجود این که هیچ فاکتور خطری جهت ابتلا به این بیماری ندارند، به سرطان سینه مبتلا می‌شوند. این احتمال نیز وجود دارد که ناشی از عوامل ژنتیکی و محیطی باشد.

سرطان سینه ارثی

پزشکان تخمین زده‌اند که حدود 5 تا 10 درصد از سرطان‌های سینه با جهش‌های ژنی که از نسل مختلف یک خانواده منتقل می‌شود، مرتبط است.

برخی از ژن‌های جهش یافته ارثی احتمال این بیماری را افزایش می‌دهند. از شناخته شده‌ترین موارد می‌توان به سرطان سینه (BRCA1) و (BRCA2) اشاره کرد که هر دو به طور قابل توجهی خطر ابتلا به سرطان سینه و تخمدان را افزایش می‌دهند.

اگر سابقه سرطان سینه یا سایر سرطان‌ها را دارید، پزشک آزمایش خون را برای کمک به شناسایی جهش‌های خاص در BRCA یا سایر ژن‌هایی که از خانواده شما منتقل می‌شود، توصیه می‌کند.

با عوامل خطرساز آشنا شوید

گاهی برخی از عوامل شما را در معرض خطر این بیماری قرار می‌دهد. اما، این نکته را در نظر داشته باشید که داشتن یک یا چندین عامل خطر به این معنی نیست که قطعا مبتلا به سرطان سینه می‌شوید.

برخی از افراد با وجود این که چندین عامل خطر در افزایش این بیماری را دارند، دچار هیچ مشکلی نیستند. در ادامه مواردی که احتمال ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهد را ذکر خواهیم کرد:

جنسیت

خانم‌ها بیشتر از آقایان در معرض ابتلا به سرطان سینه هستند.

افزایش سن

خطر ابتلا به سرطان سینه با افزایش سن بیشتر می‌شود.

سابقه شخصی بیماری‌های مرتبط با سینه

اگر به تازگی بیوپسی انجام داده‌اید و کارسینوم لوبولار در آن قسمت یا هیپرپلازی آتیپیک سینه مشاهده شده است، خطر ابتلا به این بیماری افزایش می‌یابد.

سابقه شخصی سرطان سینه

اگر در یک سینه سرطان داشته‌اید، خطر ابتلا در سینه دیگر افزایش می‌یابد.

سابقه خانوادگی سرطان سینه

اگر مادر، خواهر یا دختر شما، به ویژه در سنین پایین به این بیماری مبتلا شده باشند، خطر ابتلا در شما نیز افزایش پیدا می‌کند. با این حال اکثر بیماران هیچ سابقه‌ای از سرطان را نداشته‌اند.

ژن‌های ارثی

برخی از جهش‌های ژنی که خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می‌دهند، از والدین به فرزندان منتقل می‌شود. شناخته‌ترین ژن‌ها، BRCA1 و BRCA2 هستند. این ژن‌ها خطر ابتلا به سرطان سینه و سایر سرطان‌ها را تا حد زیادی افزایش می‌دهند.

قرارگیری در معرض تشعشع

اگر در دوران کودکی یا بزرگسالی از پرتودرمانی برای قفسه سینه استفاده کرده‌اید، خطر ابتلا به این بیماری در شما افزایش پیدا می‌کند.

چاقی

افزایش وزن و چاقی احتمال ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهد.

شروع قاعدگی از سنین پایین

اگر قاعدگی قبل از 12 سالگی ایجاد شود، احتمال ابتلا به سرطان سینه را افزایش می‌دهد.

اقدام به بارداری در سنین بالا

اگر اولین فرزند خود را بعد از 30 سالگی به دنیا بیاورید، ممکن است در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه قرار گیرید.

عدم تجربه بارداری

خانم‌هایی که هرگز باردار نشده‌اند، نسبت به خانم‌هایی که یک یا چند بارداری داشته‌اند، در معرض خطر بیشتری جهت ابتلا به این بیماری قرار دارند.

هورمون درمانی

خطر ابتلا به سرطان سینه در خانم‌هایی که پس از یائسگی از داروهای هورمون درمانی ترکیبی از استروژن و پروژسترون برای درمان علائم و نشانه‌های یائسگی مصرف می‌کنند، افزایش پیدا می‌کند. با قطع مصرف دارو، احتمال ابتلا کاهش پیدا خواهد کرد.

نوشیدن الکل

نوشیدن الکل خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهد.

مطالب برگرفته از سایت دکتر بلال دلشاد تنها فوق تخصص جراحی پستان در کرج:

https://drbelaldelshad.com/

هشدار! این مطلب صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار مهمان منتشر شده است و سایت چطور هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد. اطلاعات بیشتر
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.