معرفی شرکت تسلا؛ همه‌چیز درباره این غول دنیای کسب‌وکار

0

حتی اگر طرف‌دار ماشین‌های اسپرت برقی نباشید، بی‌تردید نام شرکت تسلا و مدیرعامل معروفش ایلان ماسک را شنیده‌اید. به‌اعتقاد عده‌ای، این شرکت خودروسازی صرفا اسباب‌بازی‌های فانتزی برای افراد پول‌دار می‌سازد و از نظر عده‌ای دیگر تنها نجات‌بخش کره زمین در سال‌های آینده است، چراکه برای اولین بار ایده بهره‌گیری از انرژی پایدار به‌جای سوخت فسیلی را مطرح کرد. همراه ما باشید تا در ادامه با این شرکت معروف بیشتر آشنا شویم.

معرفی شرکت تسلا

شرکت خودروسازی تسلا بزرگ‌ترین تولیدکننده خودروهای برقی و طرف‌دار انرژی پاک است. این شرکت در سال ۲۰۱۷ سدان مدل ۳ را وارد بازار کرد که پرفروش‌ترین خودروی برقی در تمام دنیا بود و تا قبل از سال ۲۰۲۱ بیش از ۸۰۰هزار دستگاه از آن فروخته شد. تسلا در سال ۲۰۲۰ به فروش ۱میلیون خودرو رسید که نقطه عطفی برای این شرکت محسوب می‌شد.

رونیکس

البته شرکت تسلا فقط خودرو تولید نمی‌کند و یکی از زیرشاخه‌هایش به‌نام «Tesla Energy» از بزرگ‌ترین تأمین‌کنندگان سیستم‌های ذخیره‌سازی انرژی در جهان است که انواع پنل‌های خورشیدی مثل کاشی‌های خورشیدی و سایر محصولات مرتبط را تولید و توزیع می‌کند.

تاریخچه شرکت خودروسازی تسلا

شرکت آمریکایی تسلا در سال ۲۰۰۳ به‌عنوان سازنده خودروهای الکتریکی، پنل‌های خورشیدی، باتری ماشین و ذخیره‌کننده برق خانگی شروع به کار کرد. هدف این شرکت طراحی و ساخت خودروهای برقی اسپرت بود. ۲ کارآفرین به نام‌های مارتین اِبرهارد (Martin Eberhard) و مارک تارپنینگ (Marc Tarpenning) شرکت را به یاد نیکولا تسلا، مخترع آمریکایی‌صربستانی، تسلا موتورز نامیدند تا سال ۲۰۱۷ که نام شرکت به تسلای خالی تغییر کرد.

ابرهارد مدیرعامل تسلا و تارپنینگ مدیر ارشد مالی (CFO) تسلا بود. این دو سرمایه راه‌اندازی این شرکت را از منابع مختلفی تأمین کردند. مثلا ایلان ماسک یکی از بنیان‌گذاران پی‌پال بیش از ۳۰میلیون دلار در این شرکت سرمایه‌گذاری کرد و ریاست هیئت‌مدیره مجموعه را بر عهده گرفت.

هدف شرکت تسلا چیست؟

مأموریت تسلا گذر هرچه سریع‌تر از دنیای سوخت‌های فسیلی به انرژی پایدار است. بنیان‌گذاران این شرکت می‌خواستند ثابت کنند بدون کوچک‌ترین آسیبی به محیط‌زیست هم می‌توان رانندگی کرد و از رانندگی سریع‌ و کم‌سروصدا لذت برد. تسلا امروزه با همان ایده جایگزینی سوخت‌های فسیلی با انرژی پایدار، علاوه بر خودروهای برقی، محصولات تولید و ذخیره انرژی پاک را نیز روانه بازار می‌کند.

کارکنان خط تولید تسلا در دوره‌ آموزشی چندروزه‌ای شرکت می‌کنند و با صفر تا صد امنیت این خودروها آشنا می‌شوند. اگرچه برگزاری این دوره‌ها زمان‌بر و پرهزینه‌ است، ایمنی خودروها را تضمین می‌کند.

یکی از مهم‌ترین اهداف تسلا تولید محصولات مقرون‌به‌صرفه است. اگرچه خودروهای تسلا در نگاه اول گران به نظر می‌رسند، در هزینه سوخت صرفه‌جویی می‌کنند و در درازمدت برای مصرف‌کننده مقرون‌به‌صرفه‌تر از خودروهای بنزینی تمام می‌شوند.

تاریخ‌نگار تسلا تا سال ۲۰۲۰

  • ۲۰۰۳: تسلا موتورز در کالیفرنیا تأسیس شد.
  • ۲۰۰۴: ایلان ماسک با سرمایه‌گذاری ۳۰میلیون‌دلاری ریاست هیئت‌مدیره را بر عهده گرفت.
  • ۲۰۰۶: تسلا نمونه اولیه اولین خودروی تمام‌الکتریکی یعنی رودستر را به نمایش گذاشت.
  • ۲۰۰۷: ابرهارد از مدیرعاملی تسلا استعفا داد و مایکل مارکس جایگزین موقت او شد تا زیف دروری (Ze’ev Drori) جایش را گرفت.
  • ۲۰۰۸: رودستر تولید شد و ایلان ماسک اولین خودروی تولیدی تسلا را روانه بازار کرد. در همین سال دروری از مقامش استعفا داد و ایلان ماسک بر صندلی او نشست. تسلا نیز برنامه‌اش برای تولید سدان مدل S را اعلام کرد.
  • ۲۰۰۹: ابرهارد شکایتی علیه تسلا و ماسک تنظیم کرد و مدعی شد به‌زور از شرکت استعفا داده است. در این میان تسلا با مشکلات مالی دست‌و‌پنجه نرم می‌کرد و ‌دنبال سرمایه‌گذاری دایملر AG و گرفتن وام از وزارت انرژی بود. دفتر مرکزی تسلا به پالو آلتو منتقل شد.
  • ۲۰۱۰: تسلا وارد بورس شد.
  • ۲۰۱۱: تسلا نمونه اولیه مدل S را به‌عنوان اولین سدان شرکت به نمایش گذاشت.
  • ۲۰۱۲: تولید سدان مدل S آغاز و تولید رودستر متوقف شد. تسلا اولین جایگاه شارژ سوپرشارژر را در ۶ منطقه کالیفرنیا راه‌اندازی کرد.
  • ۲۰۱۴: کارخانه گیگافکتوری نوادا به‌عنوان سازنده باتری‌های تمام محصولات تسلا معرفی شد.
  • ۲۰۱۵: این شرکت وارد بازار انرژی خورشیدی شد و خط تولید پنل‌ها و باتری‌های خورشیدی را راه‌اندازی کرد.
  • ۲۰۱۶: تسلا برنامه‌‌اش برای تولید سدان مدل ۳ را اعلام کرد.
  • ۲۰۱۷: تسلا موتورز نام خود را به شرکت تسلا تغییر داد.
  • ۲۰۱۸: طی یک دوره سه‌ماهه تولید سدان مدل ۳ به نصف تعداد مدنظر برای یک هفته هم نمی‌رسید! ماسک در توییتر اعلام کرد می‌خواهد شرکت را خصوصی کند و هر سهم آن ۴۲۰ دلار خواهد بود. این کار هجوم معاملات را به دنبال داشت و قیمت سهام تسلا را بالا برد. ماسک به تقلب متهم شد و ضمن پرداخت ۲۰میلیون دلار غرامت به کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده آمریکا، از ریاست هیئت‌مدیره تسلا کنار رفت و رابین دنهولم (Robyn Denholm) جایگزینش شد.
  • ۲۰۱۹: ماسک و تسلا از وانت برقی شش‌نفره سایبرتراک (Cybertruck) رونمایی کردند.
  • ۲۰۲۰: سهام تسلا گران شد و ارزش هر سهم به بیش از ۹۰۰ دلار رسید.

آیا تسلا تلفن همراه هم می‌سازد؟

تلفن همراه هوشمند تسلا پای؛ محصول شرکت تسلا

این شایعه بدون آنکه هیچ منبع موثقی تأییدش کند، دهان‌به‌دهان می‌چرخد و مشتاقان را حیرت‌زده می‌کند. ظاهرا این تلفن همراه تسلا پای نام دارد و بنا بر شایعات در مریخ هم آنتن می‌دهد! تسلا پای به‌رغم بهره‌مندی از پیشرفته‌ترین فناوری‌های روز، احتمالا قیمت معقولانه‌ای دارد تا برای عموم مردم مقرون‌به‌صرفه باشد.

با توجه به ویژگی‌های حیرت‌انگیز محصولات تسلا می‌توان ویژگی‌های زیر را برای این گوشی هوشمند متصور شد:

  • اینترنت ماهواره‌ای: حتی این احتمال وجود دارد که تسلا پای زمینه اسکان بشر روی مریخ را فراهم کند. البته اگر این دستگاه‌های کوچک واقعا بتوانند در این سیاره به‌خوبی کار کنند.
  • شارژ خورشیدی: تسلا پنل‌ها و وسایل نقلیه خورشیدی تولید می‌کند، بنابراین ایده شارژ خورشیدی تسلا پای دور از ذهن نیست.
  • کنترل خودرو: انتظار می‌رود تسلا پای امکاناتی بیشتر از قفل یا بازکردن ماشین، کنترل پخش رسانه و فراخوانی خودرو ارائه دهد.
  • عکاسی از ستارگان: دوربین‌های قدرتمند و فوکوس فرازمینی اسپیس ایکس (SpaceX) امکان عکس‌برداری از اجرام آسمانی را فراهم می‌کند.
  • استخراج ارز دیجیتال: شنیده‌ها حاکی از آن است که کاربران می‌توانند با گوشی همراه خود مشغول استخراج ارز دیجیتال شوند.
  • پشتیبانی از نورالینک: اگرچه ایده ارتباط رایانه با مغز انسان هنوز علمی‌تخیلی است، شاید اولین تلفنی که این امکان را در اختیارتان قرار دهد تسلا پای باشد.

آیا تسلا ربات هم می‌سازد؟

به‌گفته ایلان ماسک ربات تسلا قرار است هر کاری را که بشر تمایلی به انجامش ندارد به‌جای او انجام دهد. تسلا بات یا اپتیموس (Optimus) ربات انسان‌نمای آینده است که سال ۲۰۲۳ وارد مرحله تولید می‌شود. محدوده قیمتی این ربات هنوز اعلام نشده است، اما طبیعتا ارزان نخواهد بود و انتظار می‌رود چندهزار دلار قیمت داشته باشد. بنا به گفته‌های ایلان ماسک، می‌توان تسلا بات را با این ویژگی‌ها تصور کرد:

  • خودکارسازی وظایف تولید و تدارکات: ماسک می‌گوید در شرکت‌ها و حتی محیط خانه می‌توان وظایفی مثل خرید مواد غذایی، ریختن رخت‌چرک‌ درون ماشین‌لباس‌شویی و پرکردن ماشین ظرف‌شویی را به تسلا بات سپرد و دیگر درگیر وظایف تکراری نبود.
  • جایگزینی نیروی کار: با وجود این ربات‌ها دیگر نیازی به آبدارچی، مسئول توزیع کاغذهای انبار یا حتی باغبان نیست. ربات تسلا می‌تواند کارهای یدی را انجام بدهد.

البته قطعا در نمونه‌های اولیه شاهد ربات انسان‌نمایی هستیم که نهایتا وسایل سنگین را جابه‌جا می‌کنند و ویژگی‌های پیشرفته در نسخه‌های بعد ارائه خواهند شد.

ارز دیجیتال شرکت تسلا چیست؟

دوج کوین؛ ارز دیجیتال شرکت تسلا

شرکت تسلا برای برخی از محصولاتش «میم کوین» می‌پذیرد. مدت‌هاست که ایلان ماسک به حوزه ارزهای دیجیتال علاقه‌ نشان داده است و دوج کوین را به‌عنوان ارز محبوبش معرفی می‌کند. بنابراین اصلا جای تعجب نیست که آن را به‌عنوان روش پرداخت هزینه محصولاتش بپذیرد. البته در حال حاضر این روش پرداخت فقط برای برخی از محصولات تسلا امکان‌پذیر است.

ماسک بارها بی‌رغبتی‌ خود به بیت کوین را اعلام کرده و نشان داده است که تمام توجهش معطوف دوج کوین است. بنابراین کاملا طبیعی است دوج کوین اولین ارز دیجیتال تسلا باشد. احتمالا در سال‌های آینده حمایت همه‌جانبه ایلان ماسک بر ارزش دوج کوین تأثیر می‌گذارد.

سؤالات رایج

۱. تسلا چه زمانی شروع به کار کرد؟

از عمر شرکت تسلا حدود ۲۰ سال می‌گذرد. این شرکت خودروسازی در سال ۲۰۰۳ شروع به کار کرد.

۲. روند سفارش خودروی تسلا چگونه است؟

خریداران خودروهای تسلا در استودیو طراحی آنلاین سایت این شرکت مدل مدنظر خود را انتخاب می‌کنند تا خودرو به‌صورت سفارشی برای آنها تولید شود.

۳. آیا امکان خرید محصولات تسلا با دوج کوین وجود دارد؟

در حال حاضر شرکت خودروسازی تسلا صرفا برای خرید برخی محصولاتش دوج کوین را می‌پذیرد.

۴. ایلان ماسک چه ارزهایی را برای خرید محصولات تسلا می‌پذیرد؟

در حال حاضر امکان خرید برخی از محصولات تسلا با دوج کوین وجود دارد و باقی محصولات باید با ارزهای رایج خریداری شوند.

۵. چرا تسلا دیگر از بیت کوین حمایت نمی‌کند؟

مشکل فرایند استخراج بیت‌کوین و آسیبی است که به محیط‌زیست می‌زند. این مسئله سبب انتقاد عده‌ای از فعالان محیط‌زیست از شرکت تسلا شد.

کلام آخر

وضعیت اسفناک محیط‌زیست و آلایندگی شدید خودروهای بنزینی سبب رشد بازار خودروهای الکتریکی و استقبال گسترده مردم شده است. بخش زیادی از این هیجان همگانی مختص خودروهای بی‌نظیر شرکت تسلاست. بنیان‌گذاران این شرکت رؤیای تسریع حمل‌و‌نقل با استفاده از انرژی‌های پایدار را در سر داشتند که خوشبختانه امروز تا حدی محقق شده است.

شما چه اطلاعات دیگری درباره شرکت تسلا دارید؟ به‌نظرتان چه آینده‌ای در انتظار خودروهای برقی این شرکت و سایر محصولاتی است که روانه بازار می‌کند؟


در ادامه بخوانید: ۱۰ راز موفقیت در کسب‌ و‌ کار از نظر ایلان ماسک
کسب‌وکار خود را با سرمایه کم شروع کنید

به مدت محدود با تخفیف ۵۰٪

منبع tesla thestreet britannica
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.