۱۳ حقیقت جالب و ۸ خرافه رایج درباره سگ‌ها و گربه‌ها

0

سال‌هاست که سگ‌ها و گربه‌ها پرطرف‌دارترین حیوانات خانگی و دوست خوب انسان‌ها هستند. ما آدم‌ها بی‌خبر از شخصیت جالب سگ‌ها و گربه‌ها دوستشان داریم. اگر بیشتر آنها را بشناسیم و واقعیت‌ها را راجع بهشان بدانیم، درک رفتارهایشان بسیار راحت‌تر و محبت و صمیمیت فرد بیشتر می‌شود. اگر مشتاقید بیشتر درباره این موجودات دوست‌داشتنی بدانید، تا آخر این مقاله همراه ما باشید.

۱۳ نکته جالب درباره سگ‌ها و گربه‌ها

۱. زبان سگ‌ها ناقل انواع بیماری‌هاست

حتی اگر سگ را در بهداشتی‌ترین شرایط ممکن نگه دارید، زبانش محل زندگی انواع باکتری و انگل است. سگ‌ها عادت دارند محل دفع مدفوع را با زبان تمیز کنند و بعضی از آنها غذای فاسد می‌خورند. اگر بگذارید سگتان شما را بلیسد، عملا خود را در معرض میکروب‌های سالمونلا و کمپیلوباکتر قرار داده‌اید که در صورت انتقال، یکی از عوارضش اسهال شدید است.

رونیکس

۲. بیماری‌های انسانی به حیوانات منتقل می‌شوند

مریض‌شدن حیوانات با بیماری‌های انسانی خیلی رایج نیست، اما اتفاق می‌افتد. آنفولانزای خوکی به گربه‌ها و سگ‌ها منتقل و گاهی سبب مرگشان می‌شود. به همین خاطر دام‌پزشکان توصیه می‌کنند قبل از دست‌زدن به گربه‌ها و سگ‌ها دستان خود را بشویید و در دوره بیماری آنها را از خود دور کنید. باکتری ای کولای (E. coli) از عوامل بیماری مشترک بین سگ و گربه است و ابرمیکروب (سوپرباگ) به‌راحتی بین انسان و سگ منتقل می‌شود.

۳. سگ‌ها متوجه افت قندخون انسان می‌شوند

یکی از توانایی‌های عجیب سگ‌ها این است که افت شدید قندخون را احساس می‌کنند و با پنجه‌کشیدن، لیسیدن، ناله‌کردن یا پارس‌کردن هشدار می‌دهند. حتی بعضی از آنها به‌عنوان سگ خدمات دیابت آموزش می‌بینند تا یاری‌گر افراد مبتلا به دیابت باشند. پزشکان می‌گویند تشخیص افت قندخون سگ‌ها ۹۰درصد مواقع درست است.

۴. سگ‌ها نگاه عاشقانه دارند

نگاه عاشقانه سگ‌ها

تعجب نکنید. همان نگاه خیره التماس‌گونه که گاهی به شما می‌کند، خیلی‌وقت‌ها عاشقانه است. البته هر نگاه خیره‌ای محبت‌آمیز نیست؛ شاید فقط شامتان را بخواهد یا اگر شخص تازه‌ای ببیند و خیره نگاه کند، می‌تواند نشانه تهدید باشد. اگر هم بی‌قرار است و گوش‌هایش صاف شده‌اند،‌ هشدار می‌دهد که باید عقب‌نشینی کنید.

۵. گربه‌ها فوق‌العاده مهرطلب هستند

گربه‌ها به‌قدری مهرطلب‌اند و به عشق‌ورزی شما نیاز دارند که در نبود شما احساس اضطراب می‌کنند. این اضطراب باعث می‌شود مدام در خانه این‌طرف و آن‌طرف بروند، شما را صدا کنند یا راهتان را ببندند. حتی ممکن است در نبود شما روی لباس‌هایتان ادرار کنند، استفراغ کنند یا نتوانند غذا بخورند. رفتاردرمانی و داروهای ضداضطراب به این حیوانات آسیب‌دیده کمک می‌کنند.

۶. سگ‌ها می‌توانند ۲۵۰ کلمه را بفهمند

می‌دانستید که سگی باهوش به‌اندازه کودکی ۲ساله گفتار انسان را درک می‌کند؟ بعضی از نژادها مثل ژرمن شپرد، گلدن رتریور و دوبرمن پینچر می‌توانند ۱۵۰ تا ۲۵۰ کلمه را بفهمند.

۷. گربه‌های سفید معمولا نمی‌شنوند

ناشنوایی گربه‌های سفید

گربه‌های سفید معمولا ناشنوا هستند، به‌خصوص آنهایی که چشمان آبی دارند. اگر فقط یک چشمشان آبی باشد، احتمالا فقط گوش همان سمت ناشنواست. گربه‌های ناشنوا چندان فرز نیستند که ممکن است علتش همین ناشنوایی یا هوش پایین باشد.

۸. گربه‌ها با دهان بو می‌کشند

سقف دهان گربه‌ها یک غده بویایی کوچک دارد که با آن بوی ادرار یا اندام خصوصی گربه‌های دیگر را استشمام می‌کنند. مثلا گربه‌های نر موقع انتخاب گربه ماده، دهان خود را باز می‌کنند و او را بو می‌کشند.

۹. توله‌سگ‌ها دم تکان نمی‌دهند

توله‌سگ‌ها تا قبل از سه‌هفتگی دم تکان نمی‌دهند. دام‌پزشکان معتقدند که این موجودات می‌توانند دم‌شان را تکان بدهند، اما مشغول خواب و خوراک‌اند و به فعالیت‌های اضافه فکر نمی‌کنند. وقتی بزرگ‌تر و هوشیارتر می‌شوند، یاد می‌گیرند از تکان‌دادن دم به‌عنوان زبان اشاره و نوعی راه ارتباطی استفاده کنند.

۱۰. لنگیدن سگ احتمالا به‌خاطر مشکل ریه است

اکثر سگ‌هایی که به‌خاطر لنگیدن به دام‌پزشک مراجعه می‌کنند، با تشخیص سرطان ریه یا سایر مشکلات ریوی مطب را ترک می‌کنند. سرطان ریه باعث رشد توده در استخوان پای سگ می‌شود و با درد و تورم همراه است. اگر سرطان درمان‌شدنی باشد، مشکلات پای حیوان هم درمان می‌شوند.

۱۱. گربه‌ها با چشم‌هایشان شما را می‌بوسند

پلک‌زدن آهسته گربه اعلام صلح به حیوانات دیگر و نشانه برقراری ارتباط است. اگر مخاطب انسان باشد، ممکن است به معنی محبت و حتی عشق باشد. عده‌ای معتقدند نگاه طولانی گربه همراه با پلک‌زدن آهسته همان بوسه گربه است.

۱۲. سگ‌ها عاشق می‌شوند

سگ‌ها تعریفی از عشق ندارند، اما تجربه‌اش می‌کنند و این عشق در رفتارشان مشهود است. سگ‌هایی که علاقه زیادی به صاحب خود یا سگی دیگر دارند حین بازی و صمیمیت، بدنشان هورمون اکسی‌توسین ترشح می‌کند که هورمون عشق نامیده می‌شود. این هورمون نقش بسیار مهمی در پیوند اجتماعی سگ‌ها دارد.

۱۳. دود سیگار سگ و گربه را می‌کشد

سموم سیگار از طریق هوایی که گربه استنشاق می‌کند یا با لیسیدن غبار دودی که روی خزهایش نشسته است، وارد بدن حیوان می‌شوند و او را در معرض خطر ابتلا به ۲ سرطان کشنده قرار می‌دهند: لنفوم و سرطان دهان. سگ‌های پوزه‌دار که کنار فرد سیگاری زندگی می‌کنند هم بعد از مدتی دچار تومور سرطانی پوزه می‌شوند. نژادهای پوزه‌تخت بیشتر مستعد ابتلا به سرطان ریه هستند.

۸ خرافه رایج درباره سگ‌ها و گربه‌ها

خرافه‌های رایج درمورد سگ‌ها و گربه‌ها

۱. گربه باعث خفگی نوزاد می‌شود

این خرافه به چند قرن پیش برمی‌گردد. در دوره‌ای مرگ نوزادان به‌دلیل سندرم مرگ ناگهانی نوزاد (SIDS) خیلی زیاد شد و مردم عامل این مرگ ناگهانی را گربه‌ای می‌دانستند که بالای سر کودک می‌خوابید. امروزه پزشکان متوجه شده‌اند اسباب‌بازی‌های نرم، انواع بیماری‌های مختلف و حتی خوابیدن روی شکم می‌توانند علت مرگ ناگهانی نوزاد باشند، اما هیچ ربطی بین حضور گربه و سندرم SIDS پیدا نکردند.

۲. گربه‌ها همیشه روی پا فرود می‌آیند

این حیوانات دوست‌داشتنی به‌لطف ستون فقرات بسیار منعطفشان معمولا روی پا فرود می‌آیند. اما گاهی هم ممکن است با سر یا قسمتی دیگر از بدنشان زمین بخورند. اگر ارتفاع سقوط حدود ۲ طبقه یا بیشتر باشد، پاهای گربه نمی‌توانند فشار را تحمل کنند و سرش به زمین برخورد می‌کند و آسیب جدی می‌بیند. ارتفاع بلای دیگری هم سر این موجودات می‌آورد. وقتی گربه‌ای لب پنجره می‌نشیند و به پرنده‌ای در آسمان نگاه می‌کند، احتمالش هست که بر اثر ارتفاع‌زدگی تعادل خود را از دست بدهد و زمین بخورد.

۳. دم‌تکان‌دادن سگ‌ها از خوشحالی است

سگ‌ها در ۳ حالت دم خود را تکان می‌دهند و فقط یکی از آنها خوشحالی است. ممکن است سگ آشفته و آماده محافظت از خود باشد، ممکن است ترسیده و مطیع باشد یا خوشحال باشد که در این صورت گوش‌ها، دهان و بدنشان آرام است.

۴. سگ‌ها سیاه و سفید می‌بینند

شاید شنیده‌ باشید که سگ‌ها دنیای اطراف را سیاه و سفید می‌بینند، در حالی که این‌طور نیست. این موجودات مهربان مثل انسان‌هایی که کوررنگی قرمز و سبز دارند، رنگ‌های آبی تیره، آبی روشن، خاکستری، زرد روشن، قهوه‌ای و خاکستری تیره را به‌خوبی می‌بینند. علاوه بر این، قدرت بینایی آنها در نور کم بهتر است و متوجه کوچک‌ترین حرکتی می‌شوند.

۵. پوزه گرم نشانه مریضی سگ است

خیلی‌ها اعتقاد دارند که اگر دمای پوزه سگ تغییر کند، نشانه بیماری است، در حالی که گرم‌شدن پوزه زیر آفتاب داغ یا سردشدنش بعد از شناکردن در آب خنک اتفاق عجیبی نیست. اگر نشانه بیماری باشد، با علائم دیگر همچون بی‌حالی، بی‌اشتهایی، استفراغ، سرفه و تب همراه خواهد بود.

۶. گربه‌ها باید شیر بخورند

اتفاقا دادن شیر گاو به گربه ممکن است باعث اسهالش شود. بچه‌گربه شیر مادرش را می‌خورد. گربه‌های بالغ هم شاید طعم شیر را دوست داشته باشند، اما به‌خاطر لاکتاز (آنزیم تجزیه قند لاکتوز) کم، شیرخوردن همانا و اسهال‌شدن همان.

۷. سگ‌ها باید استخوان بخورند

سگ در حال خوردن استخوان

قدیم‌ کسی سگ خانگی نداشت. سگ‌های وحشی هم استخوان می‌خوردند. این باور در ذهن مردم ماند که غذای سگ‌ها استخوان است و فقط باید همین را بخورند. امروزه سگ‌های خانگی تمام کلسیم و مواد مغذی لازم را از غذای سگ دریافت می‌کنند. حتی اگر دوست دارید حیوانتان جویدن را تمرین کند، می‌توانید برایش اسباب‌بازی‌های جویدنی بخرید.

۸. زبان سگ زخمش را التیام می‌دهد

برخلاف تصور عموم، بزاق سگ خاصیت شفابخش ندارد. حتی باکتری‌های دهانش عفونت زخم را تشدید می‌کنند. برای همین لیسیدن مداوم اجباری جلوی التیام را می‌گیرد و زخم‌ها را بیشتر می‌کند. اما سگ‌ها نمی‌توانند در مقابل این میل مقاومت کنند. در این مواقع، یقه الیزابتی بهترین انتخاب است تا زخم کاملا درمان شود.

شگفتی‌های زبان سگ و گربه

۱. خرخر گربه چه معنایی دارد

درک علت خرخر گربه حتی برای صاحبانشان دشوار است. این صدای آرام و موتورمانند گاهی از خوشحالی است، گاهی از درد زیاد، گاهی هم انگار دارند خود را آرام می‌کنند. خرخر بچه‌گربه چند ساعت بعد از تولد شروع می‌شود و گربه بالغ هم موقع شیردادن خرخر می‌کند.

۲. گربه‌ها موقع شکار چهچهه می‌زنند

گربه در حال شکار

گربه‌ها زمانی که با دیدن طعمه‌ها تحریک می‌شوند، صدای تیزی شبیه چهچهه پرنده‌ها درمی‌آورند. اگر هم طعمه از دستشان فرار کند، غرغر می‌کنند و فک پایینشان را تندتند تکان می‌دهند.

۳. سگ هم پوزخند عصبی دارد

سگ‌ها احساسات خود را با حالت لب‌ها نشان می‌دهند. دهان گشاده و آرام نشان از خوشحالی این موجود دوست‌داشتنی است. در حالی که پوزخند سگ نشانه عصبی‌بودن اوست. در این حالت لب‌ها را به‌طرف بالا می‌کشد و دندان‌هایش را نشان می‌دهد. این پوزخند عصبی را با خرخر تهاجمی اشتباه نگیرید.

۴. حالت چشم‌نهنگی سگ‌ها نشانه ترس است

تابه‌حال دیده‌اید که سگتان سرش را به‌طرف دیگر برگرداند، اما چشمش را بچرخاند تا شما را ببیند؟ این حالت یعنی سگ ترسیده است یا می‌خواهد از چیزی مراقبت کند و به‌اصطلاح «چشم نهنگ» نشان می‌دهد. سفیدی چشم سگ هلال می‌شود و اگر مزاحمش شوید، غرغر می‌کند.

حرف آخر

تابه‌حال چند تا از این نشانه‌ها را در رفتار حیوان خود دیده‌اید و توجه خاصی به آنها نکرده‌اید؟ به‌نظرتان این فهرست به همین‌جا ختم می‌شود؟ شما هم در رفتارهای حیوان خانگی خود دقیق شوید و اگر عادت‌ها و رفتارهای جالبی کشف کردید، با ما در میان بگذارید.


در ادامه بخوانید: فواید همدم شدن با حیوانات؛ از کاهش استرس تا افزایش فعالیت فیزیکی
منبع webmd
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.