پپتید چیست؛ خواص و روش استفاده آن

0

اگر همیشه به‌دنبال جدیدترین و بهترین محصولات مراقبت از زیبایی باشید، شاید بدانید پپتید چیست. با اینکه پپتیدها سال‌هاست در محصولات مختلف به کار می‌روند، به‌تازگی محبوبیت زیادی یافته‌اند. می‌توانید پپتید را در مرطوب‌کننده‌ها و سرم‌های پوستی مختلفی که باعث افزایش تولید کلاژن پوست می‌شوند ببینید. اگر می‌خواهید بیشتر درباره خواص پپتید برای پوست، ماهیچه‌ها و سلامتی و همچنین روش استفاده از آن بدانید، به خواندن ادامه دهید.

پپتید چیست؟

پپتید یک ترکیب طبیعی است که توسط بدن نیز ساخته می‌شود و از نواری از آمینواسیدها تشکیل شده است. پروتئین‌ها نیز از آمینواسید تشکیل شده‌اند، اما پپتیدها آمینواسید کمتری دارند. پپتیدهایی که در آزمایشگاه ساخته می‌شوند نیز می‌توانند مشابه پپتیدهای درون بدن باشند. بعضی از پپتیدها در داروهایی برای بیماری‌های مختلف، از دیابت گرفته تا MS، به کار می‌روند.

هنگامی که پپتیدها برای پوست استفاده می‌شوند، از لایه خارجی آن عبور می‌کنند، می‌توانند عمیق‌تر جذب شوند و تنها روی پوست ننشینند. در واقع این ترکیب‌ها تکه‌هایی از پروتئین هستند و اندازه کوچکشان باعث می‌شود تا راحت‌تر به پوست نفوذ کنند. خوب است بدانید که کلاژن به‌دلیل اندازه بزرگ‌تر خود از طریق پوست جذب نمی‌شود، اما استفاده از پپتید می‌تواند تولید کلاژن و الاستین را افزایش دهد.

رونیکس

صدها نوع مختلف پپتید وجود دارد، اما همه آنها در محصولات مراقبت پوستی به کار نمی‌روند. تعداد، نوع آمینواسیدهای هر پپتید و ترتیب قرارگرفتن‌شان باعث منحصربه‌فرد شدن آن می‌شود. بعضی پپتیدها برای پوست مفید هستند و بعضی نیز می‌توانند بر وزن تأثیر بگذارند، به همین دلیل پپتید در محصولات پوستی و مکمل‌های غذایی زیادی دیده می‌شوند.

فواید پپتید چیست؟

فواید پپتید چیست

پپتیدها انواع مختلفی دارند و هر کدام تأثیر متفاوتی بر بدن شما می‌گذارند. هنوز باید تحقیق بیشتری درباره پپتیدهای مصنوعی و کاربردهای آن‌ها انجام شود، اما می‌دانیم که پپتیدها فواید زیر را دارند:

  • ضد پیری: پپتیدهای کلاژن باعث تولید کلاژن و الاستین می‌شوند که برای داشتن پوستی سالم ضروری هستند. همچنین پپتیدهای ضدمیکروب (AMP) در تولید ملانین، که رنگدانه پوست است، کاربرد دارند. یک پپتید ضدمیکروب دیگر نیز باعث سفید شدن پوست می‌شود، پس نوع مصنوعی آن می‌تواند در ازبین‌بردن لکه‌های پیری نقش داشته باشد.
  • بهبود سد پوست: پپتیدهای ضدمیکروب به بدن کمک می‌کنند با باکتری‌ها مبارزه کند و زخم‌ها را زودتر بهبود ببخشد.
  • رشد ماهیچه: پپتیدهای کراتین و کلاژن باعث تقویت رشد ماهیچه یا ترمیم آن می‌شود. البته در نظر داشته باشید که بعضی پپتیدهای مصنوعی که در رشد ماهیچه نقش دارند، پپتیدهای ترشح‌کننده هورمون رشد هستند و می‌توانند غیرقانونی و خطرناک باشند.
  • کاهش وزن: دانشمندان‌ به دنبال راهی هستند که از پپتیدها برای کاهش وزن استفاده کنند. البته عملی شدن این ایده به تحقیقات بیشتری نیاز دارد.

خواص پپتید برای پوست

پپتیدها ویژگی‌های مختلفی دارند، اما بیشتر به توانایی تحریک تولید کلاژن در پوست شناخته می‌شوند. کلاژن نقش مهمی در سفتی، کشسانی و رطوبت کافی پوست دارد و ساخت آن به‌طور طبیعی با افزایش سن، کاهش می‌یابد. هنگامی که پپتید به‌عنوان کرم روی پوست استفاده می‌شود، به‌راحتی جذب شده و به سلول‌ها علامت می‌دهد که کلاژن بیشتری تولید کنند. این باعث می‌شود چین‌وچروک‌های پوست به حداقل برسند. همچنین پپتید خاصیت ضدالتهابی دارد و باعث آب‌رسانی بیشتر به پوست می‌شود و همین پوست شما را نرم‌تر و مقاوم‌تر می‌کند.

کاربرد پپتید در مکمل‌ها

پپتیدها در مکمل‌های رژیمی، به شکل قرص یا نوشیدنی پروتئینی وجود دارند. این ترکیبات باعث ماهیچه‌سازی، کاهش وزن و چربی بدن و بهبودی ماهیچه‌ها می‌شوند. البته هنوز تحقیقات کافی در این زمینه انجام نشده و مشخص نیست که بدن چگونه پپتیدها را از مکمل‌ها جذب می‌کند.

پپتیدهای طبیعی در غذا

در نظر داشته باشید که پپتیدهای طبیعی در انواع غذاها یافت می‌شوند، از جمله:

محصولاتی که دارای پپتید هستند

محصولات زیبایی حاوی پپتید

اگر می‌خواهید از پپتید برای مراقبت از پوست خود استفاده کنید، آن را در این محصولات پیدا می‌کنید:

اگر در لیست ترکیبات محصولات به دنبال پپتیدها هستید، باید در نظر داشته باشید یک نوع پپتید می‌تواند نام‌های مختلفی داشته باشد. از پپتیدهای شایعی که ممکن است بشناسید می‌توان به استیل ـ تتراپپتید، تری‌پپتید ـ ۱، ماتریکسیل و آرژیرلین اشاره کرد.

هنگامی که پپتید در بدن‌سازی استفاده می‌شود، ممکن است آن را با این‌ نام‌ها در مکمل‌های مختلف ببینید:

  • کراتین پپتید، برای ماهیچه‌سازی؛
  • کلاژن پپتید، برای سلامت پوست، مو، ناخن و کاهش وزن؛
  • ایپامورلین (Ipamorelin)، برای کاهش وزن و چربی‌سوزی؛
  • فولیستاتین (Follistatin)، برای افزایش ماهیچه و کاهش حجم؛
  • بی‌پی‌سی ـ ۱۵۷، برای بهبود مفصل.

آیا می‌توان از پپتید برای هر پوستی استفاده کرد؟

برخلاف رتینول و بعضی لایه‌بردارهای شیمیایی، پپتید معمولا باید تحریک و قرمزی نمی‌شود و برای همه انواع پوست مناسب است. بهتر است افرادی که در معرض آکنه هستند از محصولات بدون چربی و با بافت سبک استفاده کنند. افرادی که پوست خشک دارند نیز باید به‌دنبال ترکیبات غلیظی باشند که به پوست آب‌رسانی می‌کنند.

چگونه پپتید را در روتین پوستی خود استفاده کنیم؟

از آنجایی که پپتیدها باعث آب‌رسانی بیشتر می‌شوند و برای شب و روز مناسب هستند، می‌توانید به‌راحتی جای آنها را در روتین پوستی خود باز کنید. ترکیب‌کردن پپتید با بیشتر ترکیبات مراقبت از پوست فعال، از جمله رتینول و ویتامین C مشکلی ندارد. البته خوب است بدانید که اگر بعضی پپتیدها را با ترکیباتی مانند گلیکولیک اسید یا لاکتیک اسید استفاده کنید، ممکن است دچار تحریک پوستی شوید.

امروزه ترکیبات زیادی در مرطوب‌کننده‌ها تا سرم‌ها هستند که پپتیدهای افزاینده کلاژن را دارند. البته پپتید باید از طریق پوست جذب شود تا تأثیر خود را بگذارد، پس تمیزکننده‌های حاوی پپتید، که به سرعت شسته می‌شوند، به این ترکیب اجازه نمی‌دهند کار خود را انجام دهد.

با اینکه پپتیدها می‌توانند باعث سلامت پوست شوند، نباید از اهمیت یک روتین روزانه مراقبت از پوست غافل شوید. این روتین باید پوست را محافظت و تغذیه کند و حتما شامل ضدآفتابی برای محافظت از اشعه‌های فرابنفش باشد. همچنین ترکیبات سرامید باعث تقویت سد پوستی شده و آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند ویتامین C نیز از پوست در برابر آسیب محیطی محافظت می‌کنند. اگر در پیدا کردن بهترین ترکیب حاوی پپتید مشکل داشتید، می‌توانید از متخصص پوست کمک بخواهید.

سخن پایانی

اگر می‌خواهید پوستی سالم و جوان داشته باشید، باید ابتدا بدانید پپتید چیست. پپتیدها ساختاری مانند پروتئین دارند اما اندازه کوچک‌تر آنها باعث جذب بهتر از طریق پوست می‌شود و به همین دلیل در محصولات زیبایی زیادی به‌ کار می‌روند. مهم‌ترین وظیفه پپتیدها افزایش ترشح کلاژن است که نقشی ضروری در سلامت پوست دارد. برای ظاهری جوان‌تر و شاداب‌تر، توصیه می‌کنیم پپتید را به روتین مراقبت پوستی خود اضافه کنید.


در ادامه بخوانید: روتین پوستی چیست؟ مراحل انجام روتین پوستی و نحوه انتخاب برنامه مناسب
اگر می‌خواهید دلیل بسیاری از رفتارهای شریک عاطفی، یا حتی خودتان را در رابطه متوجه شوید، حتما این کتاب را بخوانید.
منبع webmd chatelaine medicalnewstoday
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.