ابراز محبت به همسر؛ اهمیت، آثار مثبت، روش‌ها

0

ابراز محبت یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای این است که به عزیزانمان نشان دهیم دوستشان داریم و به آنها اهمیت می‌دهیم. برخی افراد ابراز محبت به همسر را به‌خوبی بلد نیستند، در حالی که این مهارت بسیار مهم است و تأثیر خیلی زیادی بر کیفیت رابطه دارد. در این مقاله درباره روش‌های ابراز محبت و اهمیت و آثار مثبت آن صحبت می‌کنیم. با ما همراه باشید.

چرا محبت‌کردن مهم است؟

برخی افراد درون‌گرا هستند یا نوعی سبک زندگی را ترجیح می‌دهند که در آن ارتباط زیادی با دیگران نداشته باشند، اما ارتباطات معنادار بسیار ارزشمندند. شما می‌توانید با ابراز محبت علاقه و عشقتان را به دیگران نشان بدهید.

رفتار محبت‌آمیز چه رفتاری است؟

هرچند ابراز محبت به همسر می‌تواند منجر به رابطه جنسی صمیمی شود، بیشتر اوقات رفتاری غیرجنسی است. نشانه‌های محبت بسته به فرهنگ افراد متفاوت‌اند. مثلا در فرانسه دوستان با بوسیدن هر دو گونه به هم سلام می‌کنند، در حالی که ممکن است دو دوست آمریکایی برای نشان‌دادن محبتشان همدیگر را در آغوش بگیرند.

رونیکس

می‌توان محبت را با برقراری ارتباط هم نشان داد، مثل وقتی یاد کسی می‌افتید و به او تلفن می‌کنید تا حالش را بپرسید. با این کار محبت‌تان را به او ابراز می‌کنید.

نمونه‌هایی از رفتار محبت‌آمیز

  • بغل‌کردن؛
  • بوسیدن؛
  • گرفتن دست‌ها؛
  • قراردادن دست‌ دور شانه یا کمر؛
  • فرستادن هدیه؛
  • دلداری‌دادن هنگام ناراحتی.

روش‌های ابراز محبت به همسر

۱. زبان عشق خودتان و همسرتان را بشناسید

دوست دارید همسرتان محبتش را چگونه به شما ابراز کند؟ یا برعکس، چه نوع محبتی برای همسرتان معنادارتر و باارزش‌تر است؟

زبان عشق هر فرد با دیگری متفاوت است. ۵ روشی که افراد از طریق آنها عشق را ابراز و دریافت می‌کنند به ۵ زبان عشق معروف شده‌اند. معمولا هر کسی مقداری از هر یک از این زبان‌ها را دارد، اما معمولا با یکی‌دو تا از آنها بیشتر از بقیه محبتش را ابراز می‌کند یا انتظار دریافت محبت دارد.

۵ زبان عشق عبارت‌اند از:

  • گفتن کلمات تأییدی؛
  • صرف زمان مفید؛
  • لمس فیزیکی؛
  • ارائه خدمات؛
  • دادن هدیه.

وقتی زبان عشق همسرتان را شناختید، می‌توانید محبت‌تان را بهتر نشان بدهید. مثلا ممکن است متوجه شوید که بوسیدن او (لمس فیزیکی) برایش مهم‌تر و معنادارتر از تحسین‌کردنش (گفتن کلمات تأییدی) است.

۲. احساسات‌تان را به اشتراک بگذارید

اگر همسر، خانواده یا دوستانتان دوست دارند شما مهربان‌تر باشید و محبت‌تان را بروز بدهید، اما به‌اشتراک‌گذاشتن احساسات‌تان برایتان سخت است، بهترین قدم برای شروع این است که به آنها بگویید این کار چقدر برایتان سخت است. این گفت‌وگو پس از شناخت زبان عشقتان مفید است، زیرا نشان می‌دهد به آنها اهمیت می‌دهید.

طبق تحقیقات، به‌اشتراک‌گذاری احساسات با کسانی که دوستشان دارید و در حضورشان احساس امنیت می‌کنید، استرس را کاهش می‌دهد.

۳. ارتباط فیزیکی برقرار کنید

در‌آغوش‌گرفتن استرس را تسکین می‌دهد و سیستم ایمنی ما را قوی‌تر می‌کند. اگر به احساس خود هنگام درآغوش‌گرفتن دیگران توجه کنید، متوجه خواهید شد که چه احساس فوق‌العاده‌ای دارد.

  • زمانی که در حال پیاده‌روی با بهترین دوست‌تان هستید، دستش را بگیرید.
  • کودکتان را در آغوش بگیرید.
  • زمانی که در حال تماشای فیلم هستید، همسرتان را در آغوش بگیرید و او را نوازش کنید.
یادآوری: قبل از برقرارکردن هر نوع تماس فیزیکی، مطمئن شوید که طرف مقابل از انجام این کار رضایت دارید.

۴. زمانی را به عزیزانتان اختصاص بدهید

هر رابطه‌ای برای شکوفاشدن به گذشت زمان مفید نیاز دارد. زمان مفید یعنی وقتی با کسی وقت می‌گذرانید و کم‌کم به او علاقه‌مند می‌شوید. حتی اگر زمان مفید زبان عشق شما نباشد، گذراندن زمان بیشتر با افراد به شما کمک می‌کند که بیشتر ابراز محبت کنید. این زمان‌گذراندن باعث نزدیک‌ترشدن شما به فرد می‌شود و همین نزدیک‌شدن باعث می‌شود به نیازهایش بیشتر اهمیت بدهید.

اگر فردی پرمشغله هستید و وقت‌تان کم است، نگران نباشید. کیفیت مهم‌تر از کمیت است. هرچقدر می‌توانید به عزیزانتان زمان اختصاص بدهید؛ برای شروع همین مقدار کفایت می‌کند.

۵. با افرادی که در حضورشان بیشتر احساس امنیت می‌کنید، تمرین کنید

زمانی که تغییرات مثبتی در زندگی‌مان ایجاد می‌کنیم، بهتر است اقدامات جدید را با افرادی شروع کنیم که بیشترین احساس امنیت را در کنارشان داریم. با این کار استرس و نگرانی درباره اینکه بقیه درباره‌تان چه فکری می‌کنند از بین می‌رود، چون به این افراد اعتماد دارید و می‌دانید قضاوت‌تان نمی‌کنند.

مزایای ابراز محبت به همسر

مزایای ابراز محبت به همسر

  • اکسی‌توسین را افزایش می‌دهد: اکسی‌توسین ماده‌ای شیمیایی است که بدن هنگام تماس فیزیکی و ابراز محبت ترشح می‌کند. طبق پژوهش‌ها، این ماده فواید زیادی برای بدن و احساسات دارد. زمانی که محبت‌تان را به دیگران ابراز می‌کنید یا از دیگران سخنی محبت‌آمیز می‌شنوید، مقدار این ماده در بدنتان افزایش می‌یابد.
  • استرس را کاهش می‌دهد: همه ما کورتیزول را به‌نام هورمون استرس می‌شناسیم. ابراز محبت و عشق از میزان کورتیزول می‌کاهد و استرس را کاهش می‌دهد.
  • سلامت روان را بهبود می‌‌بخشد: افرادی که با دیگران رابطه محبت‌آمیز دارند، سلامت روان بهتری دارند و کمتر دچار مشکلاتی مانند اضطراب و افسردگی می‌شوند.
  • سلامت جسمی را بهبود می‌بخشد: ابراز محبت تأثیراتی مانند تسکین درد و تقویت سیستم ایمنی بدن نیز دارد.

وقتی طرف مقابلمان محبتش را ابراز نمی‌کند، چه کنیم؟

بعضی از افراد به دلایل فرهنگی یا اجتماعی یاد نگرفته‌اند که احساساتشان را بروز بدهند. برخی دیگر هم با ابراز احساسات راحت نیستند. اگر طرف مقابل شما هم احساسات و محبتش را ابراز نمی‌کند، لازم نیست با رفتارهای اغراق‌آمیز و ابراز محبت بیش از حد به او، او را به این کار تشویق کنید. همین که نشان بدهید با ابراز محبت‌های کوچک و حتی غیرفیزیکی هم خوشحال می‌شوید، رابطه‌تان بهبود می‌یابد.

اگر از همسرتان محبت کافی دریافت نمی‌کنید، بهتر است نیازهایتان را مطرح کنید و برایش توضیح بدهید که چرا ابراز محبت او برای شما مهم است. سپس درباره روش‌های ابراز محبت با او صحبت کنید.

اگر احساس می‌کنید او با ابراز محبت معذب می‌شود یا اینکه در ابراز محبت به شما مشکل دارد، ممکن است وقت آن رسیده باشد که از مشاور کمک بگیرید.

تأثیر عزت‌نفس بر محبت

داشتن عزت‌نفس زیاد یعنی فرد برای خودش ارزش قائل است. اگر به‌قدر کافی عزت‌نفس داشته باشید، به‌احتمال زیاد می‌توانید بهتر از دیگران با مشکلات زندگی کنار بیایید.

«آیا کسانی که آسیب‌پذیرترند و عزت‌نفس اندکی دارند، در روابط عاشقانه محبت کمتری را به شریک عاطفی خود ابراز می‌کنند؟» برای پاسخ‌دادن این سؤال پژوهشی انجام شد که طبق نتایجش، پاسخ مثبت است. افرادی که عزت‌نفس کمتری داشتند، محبت کمتری ابراز می‌کردند و همچنین واکنش‌های مثبت عاطفی، شناختی و فیزیولوژیکی کمتری داشتند.

عزت‌نفس زیاد باعث می‌شود فرد به‌راحتی محبتش را ابراز کند و این احساس را داشته باشد که شایسته دریافت محبت است.

آیا محبت بیش از حد نشانه‌ای هشداردهنده است؟

متأسفانه برخی افراد گاهی از محبت برای سوءاستفاده از احساسات دیگران استفاده می‌کنند. مثلا ممکن است شخصی بیش از حد به شما محبت کند و طوری رفتار کند که گویا قصدش ماندن با شما برای همیشه است، در حالی که فقط می‌خواهد مدت کوتاهی با شما باشد و قصدش از این ابراز محبت بیش از حد فریب‌دادن شماست.

محبت و توجه بیش از حد نشانه‌ خوبی نیست و بیشتر اوقات هشداردهنده‌ است.

سخن پایانی

ابراز و دریافت محبت یکی از جنبه‌های مهم رابطه سالم است. بنابراین اگر مطمئن نیستید که چگونه محبت‌تان را به عزیزانتان ابراز کنید، از آنها بپرسید که دوست دارند چگونه محبت دریافت کنند. ممکن است این مکالمات به‌نظرتان ناخوشایند بیایند، اما باعث ایجاد ارتباط عمیق‌تر و طولانی‌تر با افراد خاص زندگی‌تان خواهند شد.

شما بگویید

شما در ابراز محبت به همسر موفق هستید؟ محبت کافی ابراز و دریافت می‌کنید؟ تجربیات و نظرات ارزشمندتان درباره ابراز محبت به همسر را با ما و کاربران عزیزمان در میان بگذارید.


در ادامه بخوانید: ابراز علاقه به همسر؛ ۲۵ راه رمانتیک بودن
اگر می‌خواهید دلیل بسیاری از رفتارهای شریک عاطفی، یا حتی خودتان را در رابطه متوجه شوید، حتما این کتاب را بخوانید.
منبع verywellmind verywellmind
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.