اسید کوجیک چه فوایدی برای پوست دارد؟

1

احتمالا خواص اسید‌ گلیکولیک و اسید سالیسیلیک برای بهبود مشکلات پوستی‌ را می‌دانید، اما اسید دیگری هم در بازار محصولات زیبایی در دسترس است که می‌تواند برای یکدست و روشن‌ترکردن رنگ پوست‌تان مفید باشد. نام این محصول اسید کوجیک است که از منبعی طبیعی (قارچ) به دست می‌آید. کوجیک اسید برای محوکردن لکه‌های تیره پوستی عالی است و مکمل خوبی برای دیگر محصولات روشن‌کننده پوست است. هرآنچه را باید درباره اسید کوجیک بدانید، در این مقاله نوشته‌ایم.

کوجیک اسید چیست؟

اسید کوجیک از قارچ‌ها گرفته ‌می‌شود و در واقع محصول جانبی قارچ‌هایی است که در نتیجه تخمیر بعضی مواد غذایی خاص آسیایی مانند سس سویا به‌ وجود می‌آیند.

به‌گفته متخصصان پوست،‌ کوجیک اسید برخلاف اسیدهای دیگر که موجب حل‌شدن پیوندهای بین سلول‌ها و لایه‌برداری پوست می‌شوند،‌ جلوی تولید رنگدانه را می‌گیرد. کوجیک اسید همچنین وقتی با مواد روشن‌کننده پوست مانند هیدروکینون که متخصصان پوست تجویز می‌کنند ترکیب شود، فوایدش بیشتر می‌شود.

رونیکس

متخصصان پوست بیشتر اوقات هیدروکینون را با مواد روشن‌کننده پوست مانند کوجیک اسید ترکیب می‌کنند تا اثر این مواد را افزایش دهند. البته اسید کوجیک به‌تنهایی هم می‌تواند پوست را روشن کند و ضدلک مؤثری باشد. این ماده گزینه‌ای مناسب برای افرادی است که به هیدروکینون حساسیت دارند و نمی‌خواهند از این ماده شیمیایی قوی‌ استفاده کنند.

به‌گفته متخصصان پوست، اسید کوجیک پوست را بیش از حد سفید نمی‌کند و به همین دلیل گزینه مناسبی برای افرادی است که پوست تیره‌تری دارند و پوستشان با استفاده از مواد دیگر بیش از حد روشن شده است.

یکی دیگر را از موادی که همراه کوجیک اسید استفاده می‌شود، اسید گلیکوژیک است که ویژگی روشن‌کنندگی اسید کوجیک در ترکیب با این اسید بیشتر می‌شود.

همچنین کوجیک اسید تولید کلاژن پوست را تحریک می‌کند و مانند مرطوب‌کننده‌‌های هومکتانت موجب جذب رطوبت به پوست می‌شود.

فواید اسید کوجیک برای پوست

۱. پیشگیری از تولید ملانین در پوست

آنزیمی به‌نام تیروزیناز در فرایندی که منجر به تولید ملانین یا رنگدانه بیش از حد (به‌ عبارتی دیگر لکه‌های تیره) می‌شود، نقش مهمی دارد. کوجیک اسید عملکرد تیروزیناز را مختل می‌کند و این‌گونه از تولید ملانین می‌کاهد. در نتیجه لکه‌‌‌‌‌‌‌های پوستی و صدمات ناشی از نور خورشید محو می‌شوند و آثار سیاه به‌جامانده از جای جوش هم تا حد زیادی برطرف می‌شوند. اسید کوجیک حتی می‌تواند مشکلات پوستی شدید مانند لک و پیس را هم درمان کند.

درمان مشکلات پوستی با اسید کوجیک

۲. خواص آنتی‌اکسیدانی

کوجیک اسید می‌تواند با رادیکال‌های آزاد که به پوست صدمه می‌زنند مبارزه کند و آنها را از بین ببرد. این رادیکال‌های آزاد معمولا بر اثر صدمات ناشی از اشعه فرابنفش نور خورشید یا آلودگی هوا ایجاد می‌شوند.

۳. خواص ضدالتهابی و ضدویروسی

ویژگی‌های اصلی کوجیک اسید ضدالتهاب و ضدویروس‌بودن آن هستند و خاصیت روشن‌کنندگی پوست از خصوصیات ثانویه آن به حساب می‌آید.

همچنین این اسید خواص ضدباکتریایی و ضدقارچی هم دارد. بنابراین اسید کوجیک می‌تواند با آکنه‌های ناشی از باکتری‌ها مبارزه کند و برای درمان عفونت‌های قارچی پوست مانند عفونت‌های مخمری، پای ورزشکار، برفک و کرم‌های حلقوی مؤثر باشد. اگر مرتب از صابون کوجیک اسید استفاده کنید، به عفونت‌های قارچی و باکتریایی مبتلا نمی‌شوید.

عوارض جانبی

بنا به گفته متخصصان پوست،‌ کوجیک اسید را بهتر از انواع اسیدهای دیگر می‌توان تحمل کرد. بااین‌حال، احتمال حساسیت یا تحریک پوستی وجود دارد. بثورات قرمز، خارش و سوزش از رایج‌ترین عوارض جانبی کوجیک اسید هستند. البته اگر از غلظت‌های کمتر این اسید استفاده شود،‌ این عوارض ایجاد نمی‌شوند. بیشتر محصولات اسید کوجیک که بدون نسخه پزشک فروخته می‌شوند هم غلظت کمی دارند.

روش استفاده از محصولات حاوی اسید کوجیک

اسید کوجیک در انواع محصولات زیبایی از جمله پودرها، سرم‌‌‌ها، کرم‌ها و پاک‌کننده‌های پوست یافت می‌شود. همچنین صابون کوجیک اسید هم طرف‌داران زیادی دارد. هنگام استفاده از پودرهای حاوی کوجیک اسید، باید با توجه به راهنمایی‌های همراه محصول، پودر را با آب یا لوسیون مخلوط کنید. با زدن کرم و سرم حاوی اسید کوجیک به پوست، این اسید جذب پوست‌تان خواهد شد.

حتی ماسک‌های حاوی کوجیک اسید هم در بازار عرضه شده‌اند که برای استفاده‌های گاه‌به‌گاه تولید شده‌اند. البته کرم‌ها و پاک‌کننده‌ها را می‌توان روزانه مصرف کرد.

افرادی که پوستشان به‌دلیل قرارگرفتن در معرض نور خورشید تغییر رنگ داده است یا دچار مشکلاتی پوستی چون ملاسما، هایپرپیگمنتاسیون یا هر دو شده‌اند می‌توانند از اسید کوجیک استفاده کنند. همچنین این اسید مناسب افرادی است که نمی‌خواهند یا نمی‌توانند از ماده روشن‌کننده پوست هیدروکینون استفاده کنند.

اگر پوست بسیار حساسی دارید، بهتر است هر روز از این اسید استفاده نکنید. ابتدا هفته‌ای یکی‌دو بار از این محصول استفاده کنید تا مطمئن شوید پوست‌تان می‌تواند آن را تحمل کند. در ضمن یادتان باشد استفاده از کوجیک اسید، به‌مرور پوست‌تان را به نور خورشید حساس می‌کند. بنابراین استفاده مرتب از کرم ضد‌آفتاب بیش از هر زمان دیگر مهم می‌شود.

بیشتر محصولات حاوی اسید کوجیک برای صورت و دست‌ها تولید شده‌اند، اما از این محصولات می‌توان برای پوست تمام نواحی بدن، چنانچه به آن حساسیت نداشتید، استفاده کنید.

کلام آخر

پس از ۲ هفته استفاده از اسید کوجیک، نتایج آن را مشاهده خواهید کرد. اگر برای درمان بیماری‌های خاص پوستی قصد استفاده از کوجیک اسید را دارید، بهتر است قبل از مصرف، با متخصص پوست مشورت کنید تا به نتیجه دلخواه برسید.

اگر شما هم تجربه استفاده از محصولات حاوی اسید کوجیک را دارید، خوشحال می‌شویم در بخش دیدگاه‌ها برای ما بنویسید.


در ادامه بخوانید: اسید تراپی با اسیدهای مفید برای پوست
اگر می‌خواهید دلیل بسیاری از رفتارهای شریک عاطفی، یا حتی خودتان را در رابطه متوجه شوید، حتما این کتاب را بخوانید.
منبع byrdie healthline
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

۱ دیدگاه
  1. رزرونت می‌گوید

    از محتوای خوب شما تشکر می کنیم مفید و عالی بود