تیپ شخصیتی intj؛ درونگرا، متفکر، قضاوتگر

شخصیتی رؤیاپرداز و جسور

0

در اطرافتان کسی هست که جز منطق چیزی را نشناسد و آرزوهای بزرگی داشته باشد؟ کمی عجیب است، این‌طور نیست؟ این ویژگی‌ها اصلی‌ترین خصیصه‌های تیپ شخصیتی intj هستند. ممکن است شما هم کسانی را بشناسید که نادرترین تیپ شخصیتی آزمون مایرز-بریگز را داشته باشند یا حتی شاید خودتان این تیپ شخصیتی را داشته باشید! در این مقاله، درباره intjها بیشتر توضیح می‌دهیم و افراد مشهور با این تیپ شخصیتی را معرفی می‌کنیم. پس اگر از علاقه‌مندان به آزمون mbti یا تیپ شخصیتی intj هستید، تا پایان این مقاله با ما همراه شوید.

تیپ شخصیتی intj چیست؟

تیپ شخصیتی intj افرادی را شامل می‌شود که شخصیتی متفکر، تحلیلگر، خلاق و مستقل دارند. این افراد روشن‌فکر از اصلاح امور لذت می‌برند و اغلب این کار را انجام می‌دهند. دیدگاه intjها به دنیا منطقی و استدلال‌گونه است. در واقع intj مخفف این شاخصه‌هاست:

رونیکس
  • درون‌گرا (introverted)؛
  • شهودی (intuitive)؛
  • متفکر (thinking)؛
  • قضاوتگر (judging).

افرادی با تیپ شخصیتی intj معمولا اعتماد به نفس زیادی دارند و مردم به آنها صفاتی همچون معمار، دانشمند، استراتژیست یا مغز متفکر می‌دهند.

ویژگی‌های تیپ شخصیتی intj

۱. منطقی و تحلیلگرند

فردی با این تیپ شخصیتی همیشه تصویر کلی را در نظر می گیرد و دوست دارد به‌جای جزئیات عینی، بر اطلاعات انتزاعی تمرکز کند. intjها کمال‌گرایی را هم دوست دارند. فردی با تیپ شخصیتی intj بیشتر بر منطق و اطلاعات عینی تکیه می‌کند تا بر احساسات و صحبت‌کردن با او درباره احساساتش باعث ناراحتی‌اش می‌شود.

۲. ممکن است خودرأی شوند

intjها دنیایی منظم و کنترل‌شده را می‌پسندند. بنابراین ترجیح می‌دهند برای همه‌چیز از قبل برنامه‌ریزی کنند و اغلب بدون پرسیدن نظر دیگران تصمیم می‌گیرند.

آنها از افرادی که بهره هوشی کمی دارند دوری می‌کنند. به‌محض اینکه intjها متوجه شوند منظورشان را دیر متوجه می‌شوید یا نمی‌توانید سریع فکر کنید، شما را به حال خودتان رها می‌کنند. برای اینکه فردی با تیپ شخصیتی intj را به اطاعت وادار کنید، باید برایش دلیل بیاورید و نمی‌توانید بدون توضیح‌دادن دلیل ایده‌ها یا قوانین او را به اطاعت مجبور کنید.

۳. رؤیاپردازان جسوری هستند

intjها مبتکر و خلاق‌اند و بی‌وقفه کار می‌کنند تا به موفقیت مدنظرشان برسند. آنها معتقدند که می‌توانند به چالش‌برانگیزترین اهداف هم دست پیدا کنند و در موضوعاتی که برایشان مهم‌ است، خبره می‌شوند.

فردی intj در تمام کارها مصمم است و همیشه برای بهترکردن دنیای اطرافش دنبال راه‌های جدید و خلاقانه می‌گردد که نقطه قوت intjهاست، اما ممکن است به نقطه ضعفشان هم تبدیل شود؛ این عزم و استواری ذاتی در امور مختلف ممکن است به‌سرعت به کمال‌گرایی تبدیل شود و به زندگی شخصی آنها آسیب بزند.

نقاط قوت شخصیت intj

  • از مفاهیم نظری و انتزاعی لذت می‌برد.
  • اهداف والایی دارد.
  • شنونده خوبی است.
  • انتقادپذیر است.
  • اعتمادبه‌نفس زیادی دارد.
  • سخت‌کوش است.

نقاط ضعف شخصیت intj

  • ممکن است بیش از حد تحلیلگر و قضاوت‌کننده شود.
  • بسیار کمال‌گراست.
  • از صحبت‌کردن درباره احساسات بیزار است.
  • اغلب بی‌احساس به نظر می‌رسد.

intjها در روابط شخصی

افرادی که تیپ شخصیتی intj دارند برای دوستان و شرکای عاطفی خود ارزش بسیاری قائل‌اند و تمام وقت و انرژی خود را صرف این روابط می‌کنند. بااین‌حال گاهی برقراری رابطه با آنها دشوار است. intjها علاقه‌ای ندارند دنبال کسی بروند که با آنها اشتراک فکری ندارد. علاوه بر این، آنها بسیار درون‌گرا و محتاط‌اند و زمان زیادی را به فکرکردن می‌گذرانند. در نتیجه فعالیت‌های انفرادی را به کار گروهی ترجیح می‌دهند.

اگر قصد دارید با گفت‌وگوهای معمولی و روزمره با فردی intj ارتباط برقرار کنید، بعید است به نتیجه خوبی برسید. این افراد معمولا به تشریفات اجتماعی و گفت‌وگوهای روزمره اهمیت نمی‌دهند، پس تلاش بیهوده نکنید. ممکن است دیگران intjها را افرادی خونسرد، گوشه‌گیر و بی‌احساس بدانند و به همین دلیل نتوانند با آنها دوست شوند. در حقیقت دوستی‌های جدید برای افراد intj معضلی چالش‌برانگیز است.

رابطه والد و فرزندی افراد intj

والدینی با تیپ شخصیتی intj می‌خواهند هوشیار و متفکر باشند، اما بلد نیستند مهربانی کنند. آنها از فرزندان خود انتظارات فراوانی دارند و در مواجهه با مشکلات به فرزندان خود کمک می‌کنند تا منطقی فکر کنند. پدر و مادرهایی با تیپ شخصیتی intj همواره فرزندان خود را تشویق می‌کنند به متفکرانی منتقد و خودکفا تبدیل شوند. آنها می‌خواهند فرزندانشان طوری تربیت شوند که به‌تنهایی قادر به حل مشکلات باشند.

بااین‌حال، همیشه والدین تیپ شخصیتی intj ندارند. ممکن است فرزندان این تیپ شخصیتی را داشته باشند. اگر فرزند شما intj است، بر یافتن راه‌هایی برای تشویق نقاط قوت فکری او تمرکز کنید. البته باید متعادل عمل کنید، زیرا زیاده‌روی منجر به کمال‌گرایی او می‌شود. کار دیگری که می‌توانید در جایگاه پدر یا مادر فردی intj انجام بدهید، کمک به او برای تقویت مهارت‌های عاطفی‌اش است. باید به او راه‌های بیان احساسات را یاد بدهید.

intjها در محیط کار

وکالت شغل محبوب تیپ شخصیتی intj

هرچند برقراری روابط شخصی برای افراد intj چندان راحت نیست، در محیط کار موفق‌اند. intjها خود را وقف کار می‌کنند و در مشاغلی که نیازمند بهره‌وری شدید و توانایی ارزیابی اطلاعات پیچیده‌اند، سرآمدند. آنها از ارائه راهکارهای نوآورانه و استفاده از مهارت‌های تحلیلی خود برای حل مسائل جالب و درک ایده‌های پیچیده لذت می‌برند.

intjها خواهان مشاغلی هستند که آنها را از نظر فکری به چالش بکشند و به آنها امکان نوآوری و تقویت مهارت‌های شخصی را بدهند. فردی intj می‌داند که چقدر برای جهان مفید است، بنابراین می‌خواهد شغلی داشته باشد که بتواند از موهبت‌هایش در آن بهره ببرد. بااین‌حال اگر می‌خواهید فردی intj کارش را به بهترین شکل ممکن انجام دهد، باید او را تنها بگذارید. اجازه بدهید استقلال داشته باشد تا بهترین نسخه از خودش را به نمایش بگذارد.

مشاغل محبوب intjها

آنها در جمع‌آوری اطلاعات از دنیای بیرون، تجزیه‌وتحلیل و رسیدن به نگرش جدید نمونه‌اند. افرادی که تیپ شخصیتی intj دارند، برای اطلاعات و دانش و هوش ارزش بسیاری قائل‌اند. آنها به رشته‌هایی علاقه دارند که نیاز به تفسیر اطلاعات پیچیده و تحقیق‌کردن دارند. در نهایت هم طوری دانش و عمل را با هم می‌آمیزند که انگشت به دهان می‌مانید. بعضی از مشاغل محبوب این افراد عبارت‌اند از:

  • مهندسی؛
  • دندان‌پزشکی؛
  • ریاضی‌دانی؛
  • پزشکی؛
  • معلمی؛
  • قضاوت؛
  • وکالت.

فعالیت‌های دلخواه افراد intj چیست؟

کسی که تیپ شخصیتی intj دارد، از این فعالیت‌ها لذت می‌برد:

  • مطالعه‌کردن؛
  • مشارکت در رویدادهای فرهنگی؛
  • شرکت‌کردن در کلاس‌ درس؛
  • فعالیت‌های هنری؛
  • رایانه و بازی‌های رایانه‌ای؛
  • شنا؛
  • کوله‌گردی؛
  • دویدن.

شخصیت‌های مشهور intj

با تیپ شخصیتی intj، این رؤیاپرداز جسور، آشنا شدیم. اگر شما هم جزو این دسته‌اید، شاید برایتان جالب باشد که افراد مشهور شبیه به خود را بشناسید. تیپ شخصیتی intj افراد مشهور بسیاری را شامل می‌شود که بعضی از آنها واقعی هستند و بعضی‌هایشان خیالی.

اشخاص مشهور با تیپ شخصیت intj

۱. فردریش نیچه

این فیلسوف آلمانی یکی از تأثیرگذارترین متفکران دوران مدرن به شمار می‌رود. آثار او درباره موضوعاتی نظیر دین، اخلاق و فرهنگ هستند. جمله «خدا مرده است» نیچه بسیار معروف است، جمله‌ای که بیانگر دیدگاه‌های او درباره دین و جامعه است.

۲. ایلان ماسک

ایلان ماسک بنیان‌گذار، مدیرعامل و مدیر ارشد شرکت اسپیس‌ ایکس و یکی از بنیان‌گذاران شرکت اتومبیل‌سازی تسلا موتورز است. او که در حال حاضر ثروتمندترین فرد جهان است، می‌خواهد دنیا را به‌کمک فناوری و نوآوری تغییر بدهد. ماسک به‌دلیل فعالیت در صنایع هوافضا لقب «تونی استارک واقعی» را از آن خود کرده است. او می‌خواهد مانند تونی استارک در دنیای مارول علم را به خدمت بشر دربیاورد.

۳. جی. کی. رولینگ

جی. کی. رولینگ؛ نویسنده ای با تیپ شخصیتی intj

خالق مجموعه داستانی «هری پاتر» یکی از نویسندگان مطرح دنیاست. کتاب‌های او به بیش از ۸۰ زبان زنده دنیا ترجمه شده‌اند و میلیون‌ها نسخه از آنها در سراسر جهان به فروش رفته‌ است. جی. کی رولینگ بشردوستی واقعی است که به سازمان‌های مردم‌نهاد کمک‌های مالی فراوانی می‌کند.

۴. کریستوفر نولان

مردم این کارگردان و فیلمنامه‌نویس را به‌خاطر آثاری چون سه‌گانه بتمن، «تلقین» و «میان‌ستاره‌ای» می‌شناسند. کریستوفر نولان تابه‌حال ۳ مرتبه نامزد جایزه اسکار شده است و یکی از خلاق‌ترین و رؤیاپردازترین فیلم‌سازان جهان به شمار می‌رود. تیپ شخصیتی نولان به او کمک می‌کند که جهان را از زاویه‌ای جدید و منحصربه‌فرد ببیند. این موضوع در فیلم‌های او به‌وضوح مشخص است.

۵. اسحاق نیوتن

این ریاضی‌دان، فیزیک‌دان و ستاره‌شناس را اغلب به‌خاطر کشف قوانین حرکت و گرانش می‌شناسیم. این شخصیت تاریخی یکی از بزرگ‌ترین دانشمندان جهان است و تیپ شخصیتی intj او را می‌توانید در تفکرات انقلابی‌اش ببینید.

شخصیت‌های خیالی مشهور با تیپ شخصیتی intj

۱. گندالف (سه‌گانه ارباب حلقه‌ها)

گندالف بهترین استراتژیست ارباب حلقه‌هاست. هابیت‌ها، اِلف‌ها و سایرین همگی در طول داستان بخشی از بازی شطرنج گندالف بودند. او برای سربلندی سرزمین میانه هر کاری کرد. گندالف جادوگری دانا و قدرتمند هم هست که جادو و دنیای اطراف خود را به خوبی می‌شناسد. گندالف مانند سایر intjها همیشه برای هدفش تلاش می‌کند و می‌خواهد سرزمین میانه را از شر سائورون و تاریکی نجات بدهد.

۲. بروس وین (سه‌گانه بتمن)

بتمن یا همان بروس وین هیچ‌‌وقت بدون برنامه کاری نمی‌کند و پیش از هر چیز به تمام نتایج احتمالی فکر می‌کند. او خودش را وقف نجات گاتهام کرده است، اما از اصول خود نظیر به‌کارنبردن سلاح بازنمی‌گردد. او دوستان زیادی ندارد، اما برای حفظ رابطه با همان دوستان اندک هم تلاش می‌کند.

۳. والتر وایت (سریال بریکینگ بد)

واتر intj اما از نوع ناسالمش است. او می‌خواهد با تولید شیشه مطمئن شود که خانواده‌اش پس از مرگ او پول کافی دارند و همیشه برای هر کاری سبک و سنگین می‌کند. بااین‌حال، در نهایت تاریکی را انتخاب کرد و همین مسئله باعث سقوط او شد.

۴. سوروس اسنیپ (مجموعه هری پاتر)

تمام زندگی پروفسور اسنیپ وقف محافظت از هری پاتر شد. او از ابتدای تولد هری با دامبلدور نقشه کشیده بود تا از هری در برابر ولدمورت محافظت کند. اسنیپ همیشه باهوش‌ترین فرد جمع بود و چند قدم جلوتر از دیگران فکر می‌کرد. او بسیار دقیق و جزئی‌نگر بود و همین باعث شده بود که به استادی تمام‌عیار تبدیل شود.

۵. مایکل کورلئونه (فیلم پدرخوانده)

مایکل مغز متفکر است و همیشه به آینده فکر می‌کند. او از گرفتن تصمیمات سخت نمی‌ترسد، همیشه می‌داند که چه می‌خواهد و از مشاهدات عینی برای ارائه توضیحات منطقی بهره می‌گیرد. مایکل می‌خواست به شغل خانوادگی مشروعیت ببخشد، چون از تغییر نمی‌ترسید و همیشه در حال سازگارشدن با شرایط جدید بود.

شما چه فکر می‌کنید؟

زمانی که از تیپ شخصیتی intj صحبت به میان می‌آید، به‌سادگی می‌توان متوجه شد که چرا این افراد اغلب باهوش‌ترین‌های جمع شناخته می‌شوند. هوش سرشار و توانایی آنها برای تفکر خارج از چارچوب باعث می‌شود که در هر رشته‌ای موفق عمل کنند. بنابراین اگر از intj بودن خود ناراحتید، فقط به این فکر کنید که موفق‌ترین افراد جهان تیپ شخصیتی شما را دارند. پس شما هم می‌توانید به‌اندازه آنها موفق باشید. این‌طور فکر نمی‌کنید؟


در ادامه بخوانید: شخصیت istp؛ این تیپ صنعتگر، خوش‌ذوق و زبردست

راهکارهای مقابله با اضطراب اجتماعی و کمرویی را در این مجموعه صوتی یاد بگیرید؛
تا بتوانید شبکه ارتباطات اجتماعی خود را تقویت کنید.

۸،۰۰۰ تومان

منبع simplypsychology verywellmind
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.