CDN چیست؟ راهنمای انتخاب CDN مناسب

0

در این روزها، کسب‌وکار اینترنتی توانسته است تا پا به پای همه مشاغل در جهت پیشرفت چشمگیری گام بردارد. به همین سبب است که اکثر ما در حال حاضر در این حوزه تمام تلاش خود را بر آن داشته‌ایم که در این راستا به هدف نهایی یعنی مبدل گشتن به یک برند و افزایش سوددهی دست یابیم. اولین و اساسی‌ترین گامی که نیاز است در این مسیر و بعد از ایجاد وب‌سایت برداریم، ایجاد و پایداری امنیت صفحات، نمایش محتوا با با طول زمانی کوتاه‌تر به کاربر و البته کسب رتبه‌ی بالاتر در پی جستجوی کاربران است. همه فاکتورهای بیان شده تنها با تکیه بر یک شبکه‌ی تحویل و توزیع محتوا که به نام لاتین CDN شهرت دارد،قابلیت پیاده‌سازی خواهد داشت. در این مقاله با ما همراه باشید تا در ضمن بخشیدن یک شناخت کامل از این شبکه، به شما آموزش دهیم که چگونه بهترین CDN را انتخاب نماییم.

منظور از شبکه CDN چیست؟

شبکه‌ CDN از جمله سرور هایی محسوب می‌گردد که محتوای وب‌سایت شما را از نزدیک‌ترین سرور به جهت رفع نیاز و ابهامات کاربر به نمایش می‌گذارد. البته امنیتی که این شبکه ایجاد می‌سازد بر سایر فاکتورهای اجراییش، با ارجعیت و توجه بیشتری همراه است. توجه داشته باشید که در صورت تجهیز بودن به این شبکه، هر نوع حمله‌ای از سوی DDOS در قالب یک نسخه در cdn ذخیره خواهد گشت و سرور اصلی از هر آسیبی بدور می‌ماند. لازم بذکر است که نباید cdn را با یک سرویس میزبانی وب یا هاست اشتباه بگیرید.

وابسته به چه فاکتورهایی می‌توان بهترین CDN را انتخاب نمود؟

شما در زمان خرید سرویس cdn باید موارد بسیاری را مدنظر قرار دهید تا در بهد زمانی کوتاه‌تری به هدفی که در ذهن دارید دست پیدا کنید.

رونیکس

زمان پاسخگویی cdn

برای مشاهده وب‌سایت به واسطه کاربر، نیاز است تا آدرس به واسطه Resolverهای cdn به شکل صحیح تفسیر گردند. گروهی از عرضه‌کنندگان CDN، با خود تنظیمات پیچیده‌ای را بهمراه دارند که وابسته به آن قادر هستند تا بر عملکرد وب‌سایت تأثیر مستقیم و به‌جایی داشته باشند. اگر این تنظیمات به شکل صحیح اجرا نگردد، امکان دارد که نوع عملکرد وب‌سایت با اختلال همراه شود. در این صورت پیش از آنکه تصمیمتان در باب خرید این شبکه را قطعیت بخشید، از میزان و نوع سلامت عملکرد ارائه‌دهنده اطمینان کامل حاصل نمایید.

زمان اتصال

نیاز است تا بعد زمانی متعددی برای اتصال با هدف اطمینان از نوع سرویس‌دهی CDN مورد تست قرار گیرد تا میزان کیفیت اتصال شبکه، بدون کاسته شدن از بسته و به تاخیر افتادن کم آن، اطمینان حاصل شود. تصور آنکه زمان اتصال این شبکه می‌تواند در زمان‌هایی که مصرف به اوج می‌رسد نسبت به زمان عادی کند گردد، کاملا اشتباه است. CDN باید این توانایی را داشته باشد تا میزان ترافیک را به نحو احسن مدیریت و در زمان‌های لزوم آن را بین سرورها و مراکز داده متعدد خود انتشار دهد.

زمان انتظار

زمان انتظار را می‌توان از برجسته‌ترین معیار ها در حوزه مورد سنجش قرار دادن نوع عملکرد سرور اصلی یا ارائه‌دهنده CDN اعلام داشت. زمان انتظار معین می‌سازد که چه بعد زمانی به طول می‌انجامد تا محتوا از سرور لبه یا از سرور اصلی واکشی و عرض گردد.

توان عملیاتی

همانطور که اشاره داشتیم نیاز است تا پیش از آنکه اقدام به خرید سرویس CDN نمایید، آن را مورد سنجش قرار دهید. تنها در این روش است که موفق خواهید گشت میزان توان عملیاتی ارائه‌دهنده را به بهترین شکل ارزیابی نمایید.

ارائه‌دهنده خدمات ابری

  • در کنار مواردی که برای یک خرید موفق CDN برشمردیم، انتخاب ارائه‌دهنده در جایگاه ویژه‌تری قرار می‌گیرد. این ارائه دهنده باید چند فاکتور اساسی را شامل گردد که عبارت هستند از:
  • سرورهای لبه خود را در سطح کشورهای متعدد قرار داده باشد.
  • زیرساخت مورد نیاز و کافی برای ارائه‌ داشتن چنین سرویسی را فراهم آورده باشد.
  • یک عملکرد مطلوب را در ارائه داشتن انواع فایل‌های بزرگ و کوچک را دارا باشد.
  • به عمل نمودن تمام و کمال به مواردی که به مشتری قول آن را داده است، کاملا وفادار بماند.
  • دارای پشتیبانی ۷ روزه و ۲۴ ساعته باشد. نیاز است تا از شهرت کافی در این حوزه برخوردار باشد.

 

شبکه cdn مخفف چه عبارتی است؟

حروف لاتین CDN مخفف عبارت content delivery network هستند که و به معنای شبکه توزیع و تحویل محتوا است. در جمله بندی دیگری dcn را ساختاری از سرور ها که برای تحویل سریع محتوا به مخاطب که با هم در ارتباط می‌باشند را تعریف می‌کنند. در واقع، این شبکه‌ها محتوای سایت را با تکیه بر موقعیت جغرافیایی کاربر و مبدا صفحات وب را قابلیت مشاهده خواهد نمود. در نتیجه صعودی شدن سرعت بارگذاری صفحات وب، به خصوص در سایت‌هایی که دارای ترافیک بالایی هستند، تامین خواهد گشت. با بکارگیری سرورهای شبکه، محتوای سایت شما در همه سرورهایی که در سراسر دنیا وجود دارند، ذخیره خواهند گشت. در چنین شرایطی با مورد جست‌وجو قرار گرفتن آن از سوی کاربر، نزدیک‌ترین سرور، موظف است تا محتوا را نمایش دهد. در این روش طولانی گشتن لود شدن صفحات و محتوا درون آن‌ها، به حداقل ممکن خواهد رسید. وابسته به عدم آگاهی کافی، تصورات اشتباه متعددی در این حوزه در جریان است که از متدوال‌ترین آن‌ها، این مورد است که گروهی کثیری بر این گمانند، تنها امکان ذخیره‌سازی نوع خاصی از محتوا در سرور های CDN وجود دارد. اما در این شبکه کاملا شرایط عکسی حاکم است و همه محتوای اجرا شده در وب‌سایت شما بر روی سرورهای CDN ذخیره خواهند گشت. البته شما قادر خواهید بود که با هدف صعودی نمودن میزان سرعت دانلود، فایل‌های “CSS” و “JavaScript” را باهم ترکیب نمایید.

شبکه cdn چگونه کار می‌کند؟

شاید گمان می‌برید که تا به امروز با یک شبکه تولید محتوا بی‌گانه بوده‌اید. اما نیاز است بدانید که همه افراد فعال در این حوزه چه در صورت آگاهی و چه بدون هیچ اطلاعی از این شبکه بهره می‌برند.

به‌طورکلی، شما برای متصل گشتن به یک شبکه عرضه محتوا به ارائه‌ی دسترسی وردپرس و کنترل پنل‌های خود به شرکت CDN، هیچ نیازی نخواهید داشت. برای تحقق این شرایط تنها نیاز است تا DNS های نام دامنه، به DNS شرکت انتخابی کاربر مبدل گردد. در چنین شرایطی محتوای اجرایی، در وب‌سایت شما از سرور های شرکت CDN برای کاربران قابل مشاهده خواهد بود.

منظور از CDN ویدئو چیست؟

منظور از cdn ویدئو یا همان شبکه توزیع محتوا؛ سیستم صاحب اهمیت است که نقش ویژه‌ای را نقش میزبانی وب ایفا می‌‌نماید. این شرایط به این سبب ایجاد می‌گردد که محتوای تصویری، قسمت اعظمی از محتوا موجود در فضای اینترنت را به خود اختصاص داده است. همانطور که می‌دانید تمامی رخداد‌های طول روز و در قالبی حرفه‌ای‌تر؛ در نوع محتوا تولید شده و شیوه منتشر گشتن آن بی‌تاثیر نخواهد بود و دارای یک رابطه مستقیم هستند. قیمت پلتفرم‌ پخش زنده ویدئو و پلتفرم‌‌های انتشار محتوای آفلاین ویدئویی و وسعت یافتن بکارگیری آن، از ویدئوهای آموزشی، همه در تلاش برای رساندن تنها یک پیام هستند که اعلام می‌دارد؛ بی‌شک برای منتشر شدن محتوای ویدئویی نیازمند یک تکنولوژی مناسب و مطلوب خواهید گشت.

نیاز بی‌نهایت به عرضه نمودن ویدئو بدون هیچ فاصله زمانی و دارای کیفیت بالا به تماشاگران، بازار CDN را بیش از پیش وسعت بخشیده است. مطمئنا همه شما خواستار آن هستید که ویدئو‌های منظور را همراه با کیفیت مطلوب‌تر و سرعت مضاعف‌تری دراختیار مخاطبان بیشتری بگذارید. برای دستیابی به چنین شرایطی نیاز است تا به شکل تمام‌وکمال با مفهوم شبکه CDN ویدئویی آشناییت کاملی یابید. در این صورت این قابلیت را خواهید داشت که دست روی بهترین نمونه تکنولوژی این حوزه بگذارید.

 

سخن پایانی

بی‌تردید رتبه سرعتی که وب‌سایت دارا است، تأثیر چشمگیری در SEO و تجربه کاربری خواهد گذاشت. علاوه بر موارد بیان شده، افزایش سرعت وب‌سایت و در نهایت افزایش رتبه سئو و بهبود یافتن تجربه کاربری در راس مزیت‌های cdn قرار می‌گیرد. شاید فاجعه بار باشد، اما هر یک میلی‌ثانیه تأخیر در بارگذاری محتوای وب‌سایت، می‌تواند ضررهای مالی چشمگیری را رقم بزند. نقایص تأخیر در بارگذاری و کاسته شدن از سرعت آن با انتخاب به‌جا روند خرید CDN ایران در مطلوب‌ترین غالب می‌تواند تا قسمت عمده‌ای قابل جبران باشد. ما در این مسیر تا رفع تمامی ابهامات و انتخاب یک گزینه صحیح و در نهایت محقق گشتن هدف نهایی در جایگاه یک راهنما لحظه به لحظه در کنارتان خواهیم بود.

هشدار! این مطلب صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار مهمان منتشر شده است و سایت چطور هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد. اطلاعات بیشتر
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.