چسب ضد درد؛ انواع، روش استفاده، موارد احتیاط

0

تصور کنید بعد از روزی سخت و خسته‌کننده، یکی از عضلات‌تان درد می‌کند. در این موقعیت، یکی از راه‌حل‌های پیشنهادشده در اینترنت استفاده از چسب ضد درد است. البته قبل از خرید این چسب، بهتر است بیشتر با نحوه عملکرد و عوارض جانبی‌ آن آشنا شوید. در این مقاله، درباره چسب ضددرد خواهیم گفت. با ما همراه باشید.

چسب ضد درد چیست؟

نوعی چسب‌ پزشکی حاوی دیکلوفناک اپولامین (داروی ضدالتهابی غیراستروئیدی)، لیدوکائین (بی‌حس‌کننده موضعی) و فنتالین (مسکن قوی) را چسب ضد درد (pain patch) می‌نامند.

رونیکس

اگر از چسب‌ ضددرد درست استفاده شود، درد را به‌مقدار چشمگیری تسکین می‌دهد. این چسب برای درمان کمردرد، زانودرد و دردهای عصبی تجویز می‌شود. برای جلوگیری از هرگونه عارضه جانبی، بهتر است چسب ضددرد طبق دستور پزشک استفاده شود.

کاربردهای چسب ضد درد

۱. تسکین دردهای جزئی

اگر دچار آسیب‌های جزئی مثل کشیدگی یا گرفتگی عضلات شوید، پزشک چسب ضد درد حاوی دیکلوفناک اپولامین را برایتان تجویز می‌کند. بر اساس پژوهشی که در سال ۲۰۱۰ انجام شد، این نوع چسب ضددرد بدون هیچ عارضه‌ای درد بیماران را تسکین چشمگیری می‌دهد.

۲. بی‌حسی موضعی

بیمارانی که دچار دردهای ناشی از آسیب عصبی بعد از زونا (postherpetic neuralgia) هستند، به‌کمک چسب ضد درد حاوی داروی لیدوکائین می‌توانند تا حد زیادی دردهای خود را تسکین دهند. لیدوکائین که لیدودرم هم نامیده می‌شود، بی‌حس‌کننده‌ای موضعی است که از ارسال پیام‌های درد توسط اعصاب جلوگیری می‌کند. چسب ضددردِ حاوی ۵درصد لیدوکائین به‌سرعت (در کمتر از ۴ ساعت) اثر می‌کند و درد را کاهش می‌دهد. عارضه جانبی آن هم واکنش‌های خفیف پوستی در برخی بیماران است.

۳. تسکین دردهای مزمن

چسب ضددرد فنتالین برای بیمارانی تجویز می‌شود که دیگر قادر به تحمل درد نیستند. در این چسب از مسکنی قوی برای تسکین و مهار دردهای مزمن بیماران سرطانی استفاده می‌کنند. بر اساس تحقیقاتی در سال ۲۰۱۸، چسب ضد درد فنتالین به‌اندازه مورفین خوراکی برای تسکین دردهای سرطانی متوسط تا شدید مؤثر است و البته عوارض جانبی کمتری هم دارد.

اقدامات احتیاطی و موارد منع مصرف

  • قبل از اینکه تصمیم به استفاده از چسب ضددرد بگیرید، حتما با پزشک مشورت کنید و در صورتی که از دارو یا مکمل خاصی استفاده می‌کنید، به پزشک اطلاع بدهید.
  • اگر باردارید یا قصد بارداری و شیردهی دارید، این مسئله را به پزشک اطلاع دهید.
  • فنتالین بسیار اعتیادآور است، پس قبل از استفاده از چسب ضد درد فنتالین، اگر سابقه افسردگی یا دیگر بیماری‌های روانی دارید، به پزشک اطلاع دهید.
  • هنگام خرید چسب ضددرد، از مسئول داروخانه‌ درباره مزایا و معایب آن بپرسید.
  • اگر آسم یا هر بیماری ریوی دیگری دارید، حتما آن را با پزشک در میان بگذارید.

روش استفاده از چسب ضد درد

در ادامه، نحوه استفاده از چسب ضد درد با دوزهای مختلف را می‌گوییم، اما شما حتما دوز توصیه‌شده توسط پزشک‌ را مطابق دستورش استفاده کنید.

  • چسب دیکلوفناک اپولامین ۱٫۳درصد: ۲ مرتبه در روز روی ناحیه درد اعمال شود.
  • چسب ضد درد لیدوکائین یا لیدودرم ۵درصد: ۱ مرتبه در روز به‌مدت ۱۲ ساعت روی ناحیه دردناک اعمال کنید.
  • چسب ضد درد فنتالین: هر ۷۲ ساعت ۱ بار روی ناحیه دردناک اعمال کنید. بهتر است این چسب را از دوز کم شروع کنید و به‌تدریج مقدارش را افزایش دهید.

چند نکته درباره استفاده و نگهداری چسب ضددرد

استفاده از چسب ضد درد

  • چسب ضد درد را طبق دستورالعمل‌های پزشک روی پوست ناحیه دردناک بچسبانید.
  • هرگز چسب را روی ناحیه‌ای دیگر نچسبانید و بدون اجازه پزشک، هم‌زمان از چند چسب استفاده نکنید.
  • قبل از استفاده از چسب، دست‌هایتان را خوب با آب و صابون بشویید و چسب را نزدیک قسمت‌های حساس بدن مثل چشم و دهان نبرید.
  • به غیر از موارد استثنایی که پزشک معالج اعلام می‌کند، هرگز چسب را روی پوست خراشیده‌شده یا آسیب‌دیده نچسبانید.
  • چسب را در محل خشک و در دمای اتاق نگهداری کنید.
  • چسب را دور از دسترس کودکان و حیوانات خانگی نگه دارید.
  • بعد از استفاده از چسب، آن را روی قسمت چسبناک تا کنید و در سطل زباله بیندازید.

عوارض جانبی

  • برخی از افراد دچار حساسیت‌های پوستی جزئی مثل قرمزی، تاول یا احساس سوزش می‌شوند. این علائم بعد از چند ساعت از بین می‌روند. در غیر این‌ صورت، باید با پزشکتان مشورت کنید.
  • گاهی ممکن است چسب‌های غیراستروئیدی باعث ایجاد خطر حمله قلبی، سکته مغزی و خونریزی معده یا سایر قسمت‌های دستگاه گوارش شوند. اگر دچار تنگی نفس، حالت تهوع، ضعف، اسهال، زردی پوست یا چشم، سوءهاضمه، درد معده یا استفراغ خونی شدید، سریع به پزشک مراجعه کنید.
  • بعضی از افرادی که از چسب‌های لیدوکائین استفاده می‌کنند، دچار واکنش‌های آلرژیک می‌شوند مثل کهیر، بثورات پوستی، خارش، مشکلات تنفسی، مشکل بلع، تورم، گرفتگی صدا، نبض سریع، تنفس سریع، تشنگی شدید، تهوع، استفراغ، گیجی، ضعف، سرگیجه یا غش.
  • علائمی مثل احساس سبکی سر، عصبانیت، تاری دید، زنگ‌زدن گوش، لرزش، تشنج، ضربان قلب آهسته یا ازدست‌دادن هوشیاری نشانه مصرف بیش از حد چسب ضد درد لیدوکائین هستند.
  • گاهی ممکن است که چسب ضددرد فنتالین باعث ایجاد عوارض جانبی شدید شود از جمله تغییر ضربان قلب، بی‌قراری، توهم، تب، تعریق، گیجی، سفتی یا پرش شدید ماهیچه‌ها، تشنج، کهیر، تورم، گرفتگی صدا، مشکلات تنفسی و مشکل بلع.
  • دشواری تنفس، خواب‌آلودگی شدید، مشکل تکلم، راه‌رفتن دشوار، کوچک‌شدن قرنیه چشم، غش، سرگیجه، گیجی و ازدست‌رفتن هوشیاری نشانه‌های مصرف بیش از حد چسب ضد فنتالین هستند. در صورت مشاهده هریک از این علائم، چسب را بردارید و فوری با اورژانس تماس بگیرید.

سؤالات رایج

– آیا چسب‌های ضد درد برای تسکین درد مؤثرند؟

بله. این چسب‌ها جایگزین مؤثری برای داروهای خوراکی‌اند و در صورت استفاده درست، سبب تسکین درد می‌شوند.

– انواع چسب ضد درد کدام‌اند؟

چسب‌های ضد درد ۳ نوع مختلف دارند که عبارت‌اند از چسب حاوی دیکلوفناک اپولامین، چسب لیدوکائین و چسب فنتالین.

– بهترین محل برای چسباندن چسب ضددرد کجاست؟

بستگی به نوع چسب دارد. چسب‌ لیدوکائین باید مستقیم روی قسمت دردناک چسبانده شود، ولی این موضوع برای چسب‌های ضد درد فنتالین و دیکلوفناک صدق نمی‌کند و چسب‌ فقط باید روی پوست تمیز و خشک چسبانده شود.

سخن پایانی

استفاده از چسب ضد درد روش مناسبی برای تسکین دردهای مختلف است. تابه‌حال از چسب ضددرد استفاده کرده‌اید؟ آیا استفاده از آن برایتان اثربخش بود؟ لطفا نظرات و تجربیات ارزشمندتان را با ما و کاربران عزیزمان در میان بگذارید.


در ادامه بخوانید: مدیریت درد؛ هرآنچه باید بدانید
سلامتی ارزشمندترین دارایی انسان است

۱۰،۰۰۰ تومان

دلیل بسیاری از خیانت‌های زناشویی یا طلاق‌ها این است که نمی‌دانیم با شریک زندگی یا همسر خود چگونه ارتباط برقرار کنیم.
این مجموعه صوتی را گوش دهید و تأثیرش بر زندگی مشترکتان را حس کنید.

۷،۰۰۰ تومان

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید. اطلاعات بیشتر
منبع verywellhealth
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.