چسب مو چیست؟ سایر محصولات حالت‌دهنده کدامند؟

0

هنگام انتخاب محصولات حالت‌دهنده مو، گزینه‌های زیادی پیش رو داریم. بعضی از این محصولات به هم شبیه‌اند و تصمیم‌گیری درباره آنها دشوار است. البته وقتی ویژگی‌های هریک را بدانیم، بهتر می‌توانیم محصول مناسب خود را پیدا کنیم. شاید ژل مو نخستین حالت‌دهنده‌ای باشد که به ذهنتان می‌رسد، ولی گزینه‌های دیگری نیز وجود دارند. یکی از این گزینه‌ها چسب مو است. در ادامه، چسب مو و سایر محصولات حالت‌دهنده مو را بررسی می‌کنیم و روش استفاده و کاربردهای هریک را شرح می‌دهیم.

چسب مو چیست؟

چسب مو ماده‌ای واکسی است که برای حالت‌دادن مو به‌صورت تکه‌های جدا از هم و نگه‌داشتن موها در حالت‌های گوناگون استفاده می‌شود. غلظت چسب مو زیاد است و به‌علت وجود واکس، خشک نمی‌شود. استفاده از چسب مو موها را نرم و انعطاف‌پذیر می‌کند و چسبندگی زیاد و درخشش کمی ایجاد می‌کند و به‌علاوه به موها حجم می‌دهد. بنابراین برای مدل‌های اسپایکی (spiky)، مجعد یا «آشفته» که در آنها موها باید در جای خود ثابت بمانند، عالی است. چسب مو انعطاف‌پذیر است، یعنی می‌توانید صبح با استفاده از آن به موهایتان حالت دهید و در طول روز مدل موها را تغییر دهید.

رونیکس
استفاده از چسب مو برای مدل موی اسپایکی
مدل موی اسپایکی

نحوه استفاده از چسب مو

برای استفاده از چسب مو مقدار کمی از آن را روی موها بمالید و با انگشتانتان به موها حالت دهید. در صورت نیاز، از مقدار بیشتری چسب مو استفاده کنید تا مدل موها را به‌خوبی حفظ کند. چسب مو بر پایه واکس است و نیازی به خشک‌کردن ندارد.

  • در بعضی از چسب‌موها برای ایجاد چسبندگی قوی از موادی خشن استفاده می‌شود که ممکن است موجب خشک‌شدن و آسیب‌دیدن موها شود. بنابراین از چسب مویی استفاده کنید که موها را در جایشان نگه می‌دارد و به آنها آسیب نمی‌رساند.
  • محصولاتی مانند چسب مو که از واکس تهیه می‌شوند به‌راحتی شسته نمی‌شوند، زیرا در آنها از آب استفاده نشده است. برای شستن مو پس از استفاده از چسب مو یا هر محصول موی مبتنی بر واکس دیگری از شامپو استفاده کنید.
  • چسب مو بیشتر روی موهای تمیزی کارایی دارد که فاقد هرگونه نرم‌کننده هستند.
  • چسب مو روی موهای خشک بهتر نتیجه می‌دهد، ولی می‌توان از آن روی موهای مرطوب نیز استفاده کرد.

ژل مو

ژل مو محصول حالت‌دهنده‌ای است که غلظتی مانند ژل دارد. البته به‌صورت اسپری یا مایع نیز موجود است. ماندگاری ژل مو به ترکیبات و فرمول آن بستگی دارد و ممکن است کم، متوسط یا زیاد باشد. این محصول محلول در آب است و با مرطوب‌کردن موهایی که قبلا به آن ژل زده‌اید، می‌توانید دوباره به موها حالت دهید. پس ژل مو باید روی موهای خیس یا مرطوب استفاده شود. این محصول حالت مرطوب موها را حفظ می‌کند و به آنها حالت، درخشندگی و حجم می‌دهد.

مقدار ژلی که استفاده می‌کنید به مقدار موهایتان بستگی دارد:

  • ۲/۵ سانتی‌متر برای موهای کوتاه؛
  • ۳٫۷۵ سانتی‌متر برای موهای متوسط؛
  • ۵ سانتی‌متر برای موهای بلند.

ژل را در دستانتان گرم کنید و موها را به شکل دلخواه حالت دهید. وقتی ژل هنوز مرطوب است، آن را یکنواخت روی موها پخش کنید. می‌توانید صبر کنید که موها طبیعی خشک شوند یا برای خشک‌کردن آنها از سشوار استفاده کنید.

  • هرچه از ژل بیشتری استفاده کنید، موها سفت‌تر می‌شوند و حالت آنها بیشتر حفظ می‌شود. بنابراین وقتی باد شدیدی می‌وزد، باید از مقدار بیشتری ژل استفاده کنید.
  • بهتر است از ژل‌های حاوی الکل استفاده نکنید، زیرا الکل ماده‌ای خشک‌کننده است که پوست سر را تحریک و موها را خشک می‌کند. متأسفانه استفاده از الکل در محصولات حالت‌دهنده موی بی‌کیفیت بسیار رایج است.
  • اگر ژل مو مناسب باشد، فاقد الکل است و موها را نرم، مرطوب و تغذیه می‌کند. در ژل‌های طبیعی از موادی مانند روغن آرگان، آلوئه‌ورا و ویتامین E استفاده می‌شود.
  • ژل مو برندها و انواع مختلفی دارد و معمولا انواع ژل‌ها با شماره مشخص می‌شوند. ژل‌هایی که شماره‌ای بالاتر دارند، اثر سفت‌کنندگی بیشتری دارند و ظاهر مرطوب و براق‌تری را ایجاد می‌کنند.

تفاوت ژل مو و چسب مو

  • ژل مو محصولی مبتنی بر آب است، در حالی که در چسب مو از واکس استفاده می‌شود.
  • ژل مو موجب سفت‌شدن موها می‌شود و دوباره حالت‌دادن به آن آسان نیست، در حالی که چسب مو موها را انعطاف‌پذیر می‌کند و به‌راحتی می‌توان مدل موها را تغییر داد.
  • ژل مو به‌راحتی از روی موها پاک می‌شود زیرا بر پایه آب است، در حالی که چسب مو به‌علت داشتن واکس به‌راحتی پاک نمی‌شود و به شامپو نیاز دارد.

سایر محصولات حالت‌دهنده مو

چسب مو - سایر محصولات حالت‌دهنده مو

۱. کلی مو (hair clay)

کلی مو چسبندگی زیاد و ظاهری مات ایجاد می‌کند و می‌تواند مدل مو را در تمام طول روز حفظ کند. مقدار مصرف این محصول به میزان موهایتان بستگی دارد. برای موی کوتاه به‌اندازه ۱ نخود و برای موهای متوسط به‌اندازه ۲ نخود کافی است. قبل از استفاده، کلی مو را در دستانتان نرم کنید. سپس آن را یکنواخت در تمام قسمت‌های مو پخش کنید و موها را به‌ شکل دلخواهتان حالت دهید. فراموش نکنید که وقتی کلی مو سفت می‌شود، دیگر نمی‌توانید حالت موها را تغییر دهید.

۲. کرم مو

کرم مو از ملایم‌ترین محصولات مو به شمار می‌رود که حسی شبیه لوسیون را ایجاد می‌کند. در واقع کرم مو مانند مرطوب‌کننده عمل می‌کند و کمترین چسبندگی را ایجاد می‌کند، به همین دلیل برای کسانی مناسب است که نمی‌خواهند مدل مویی سفت و ثابت داشته باشند و فقط می‌خواهند کمی زیبایی و جذابیت موهایشان را افزایش دهند. از کرم مو می‌توان برای صاف‌کردن فرهای مو و حالت‌دادن به موهای سرگردان استفاده کرد.

برای استفاده از کرم مو ابتدا موهایتان را بشویید و با حوله خشک کنید، طوری که فقط کمی رطوبت داشته باشند. این کار موجب می‌شود که محصول یکنواخت در سراسر موها پخش شود. ابتدا مقدار کمی (به‌اندازه ۱ نخود) کرم مو را روی موها بمالید. کرم‌های مو انعطاف‌پذیرند، یعنی هر زمان که بخواهید می‌توانید مقدار بیشتری کرم روی موها بمالید و در صورت تمایل مدل موها را تغییر دهید.

۳. فیبر مو (hair fiber)

فیبر مو برای موهای کم‌پشت مناسب است، زیرا موها را پرپشت‌تر می‌کند. بنابراین برای کسانی عالی است که موهای لَخت یا صافی دارند. فیبر مو چسبندگی متوسط و حالتی مات دارد.

پیش از استفاده، فیبر مو را کف دست خود بریزید و دست‌ها را به هم بمالید تا گرم شود. این کار موجب نرم‌شدن فیبر مو می‌شود و می‌توانید آن را یکنواخت در موها پخش کنید. هنگامی که فیبر مو را گرم کردید، از آن برای حالت‌دادن به موهای خود استفاده کنید.

۴. موس مو

برای موهای کوتاه، متوسط، بلند و کم‌پشت مناسب است. موس مو سبک است و به‌راحتی در سرتاسر موها پخش می‌شود. شست‌وشوی آن نیز راحت است. موس مو همچنین حجم بیشتری به موها می‌دهد و برای کسانی مناسب است که نمی‌خواهند موهای کم‌پشتشان حالتی خوابیده پیدا کند.

می‌توانید به‌اندازه یک توپ گلف از موس را در یک دست بریزید. با دست دیگرتان مقدار کمی از موس را از ریشه موها تا انتهای آنها بمالید. وقتی تمام موس را مصرف کردید، با انگشتانتان به موها حالت دهید.

۵. پماد مو

برای موهای کوتاه تا متوسط یا فر مناسب است. پماد مو چسبندگی زیاد و ظاهری مات ایجاد می‌کند. با پماد می‌توانید کمی به موهای مدل ماهوتی (crew cut) حجم بدهید، موهای فر را کمی بخوابانید تا مرتب‌تر شوند یا موهایتان را سیخ‌سیخی (spike) کنید.

برای استفاده از پماد مو ابتدا آن را با مالیدن دست‌ها به یکدیگر نرم کنید. به‌دلیل چسبندگی زیاد پماد بهتر است که آن را در ۲ یا ۳ مرتبه و هر بار برای حالت‌دادن به یک قسمت از موها استفاده کنید. با این کار پماد را یکنواخت در تمام قسمت‌های مو پخش می‌کنید تا در پایان با مقدار زیادی پماد که در موهای جلوی سرتان جمع شده است مواجه نشوید.

۶. واکس مو

واکس مو برای موهای کوتاه مناسب است. ۲ نوع واکس مو وجود دارد؛ واکس‌های مبتنی بر موم که شست‌وشوی آنها دشوارتر است و واکس‌های مبتنی بر آب که به‌راحتی شسته می‌شوند. هدف اصلی واکس مو سنگین‌کردن موها و درخشندگی آنهاست. واکس‌های مو معمولا خشک نمی‌شوند، یعنی در طول روز می‌توانید مدل موها را تغییر دهید.

برای استفاده از واکس مو همیشه با مقدار کم (به‌اندازه ۱ نخود) شروع کنید. واکس را میان دستانتان گرم کنید تا نرم شود. سپس با انگشتانتان آن را روی موها بمالید. از ریشه موها شروع کنید و به‌تدریج به‌سمت انتهای موها پیش بروید. در پایان نیز موها را به شکل دلخواه حالت بدهید.

سؤالات رایج درباره چسب مو

۱. چسب مو را روی موهای خیس استفاده کنیم یا خشک؟

از چسب مو می‌توانید هم روی موهای مرطوب استفاده کنید و هم خشک. بنابراین اگر زمان کافی برای خشک‌کردن کامل موهایتان ندارید، می‌توانید آن را روی موهای خیس نیز استفاده کنید.

۲. آیا چسب مو برای موهای کم‌پشت مناسب است؟

اگر موهای کم‌پشت یا مجعدی دارید و نمی‌خواهید حالت موهایتان خیلی سفت و ثابت شود و ظاهر و حس طبیعی‌تری داشته باشد، چسب مو گزینه خوبی است. ولی اگر حالت سفت‌تر و حجم بیشتری می‌خواهید، کلی مو گزینه بهتری است.

۳. آیا چسب مو برای موهای وزکرده مؤثر است؟

اگر می‌خواهید موهایتان حجم بیشتری داشته باشند و حالت آنها نیز طبیعی باشد، از چسب مو استفاده کنید. چسب مو از محصولاتی است که تقریبا می‌تواند هر کاری را انجام دهد، از صاف‌کردن موهای وزکرده گرفته تا ایجاد مدل و حالتی خاص در موها.

۴. آیا چسب مو به موها حجم می‌دهد؟

چسب مو به موهای نازک و کم‌پشت حجم می‌دهد. البته حجم موهای پرپشت را نیز افزایش می‌دهد.

۵. چسب مو تا چه زمانی قابل‌استفاده است؟

محصولات مو نیز پس از مدتی منقضی می‌شوند، البته سازمان غذا و داروی آمریکا تولیدکنندگان این محصولات را ملزم نمی‌کند که روی بسته‌بندی محصولاتشان تاریخ انقضای معمول را درج کنند. قانون کلی این است که در صورت بسته‌بودن در محصول پس از ۳۶ ماه و در صورت بازشدن پس از ۱۲ ماه آن را دور بریزید.

۶. آیا چسب مو از خود بقایایی بر جا می‌گذارد؟

چسب مو، ژل، موس، اسپری مو و حتی بعضی از شامپوها و نرم‌کننده‌ها می‌توانند بقایایی را روی موها بر جا بگذارند که به‌مرور زمان روی هم جمع می‌شوند. این بقایا می‌توانند موجب خشکی موها شوند. در نتیجه تارهای مو مستعد شکستگی می‌شوند و این منجر به کم‌پشتی کلی موها می‌شود.

شما بگویید

در این مقاله، ویژگی‌ها و کاربردهای چسب مو و ژل مو را بیان کردیم و تعدادی از سایر محصولات مو را به‌اختصار معرفی کردیم. حالا که با محصولاتی به‌جز ژل مو آشنا شده‌اید، از کدام محصول استفاده خواهید کرد؟ به‌نظرتان کدام‌یک از محصولات گفته‌شده کارایی بیشتری دارند و جوابگوی نیازهای شما هستند؟


در ادامه بخوانید: ۱۱ ماده در محصولات بهداشت مو که موهایتان را نابود می‌کنند و جایگزین آنها
اگر می‌خواهید دلیل بسیاری از رفتارهای شریک عاطفی، یا حتی خودتان را در رابطه متوجه شوید، حتما این کتاب را بخوانید.
منبع brickellmensproducts differencebetween dollarshaveclub
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.