توسعه دهنده کسب و کار یا bussines developer کیست و چه وظایفی دارد؟

0

کسب‌وکارهای امروزی به دلیل شرایط ارتباطی و تبلیغاتی که دارند، از رشد و ترقی خوبی برخودار شدند. درواقع گذشت زمان و بروز شیوه‌های ایجاد کسب‌و‌کارهای مختلف به بسیاری از توسعه دهندگان کمک کرد که در کمترین زمان ممکن کسب‌و‌کارهای خود را به بهترین درجه برسانند. اما نکته مهمی که در مورد رشد و ترقی کسب‌و‌کارهای مختلف وجود دارد این است که علاوه بر شیوه‌های استفاده شده، کاربران و اعضای تیم یک کسب‌وکار هم وظایف زیادی دارند.

شاید با خود تصور کنید که ایجاد یک کسب‌و‌کار به تنهایی هم امکان‌پذیر است و نیازی به تشکیل یک تیم کاری نیست، اما نکته مهمی که درمورد کار تیمی و شخصی وجود دارد این است که اشخاص در یک کار گروهی از تمام قابلیت‌های خود و به درست‌ترین حالت ممکن استفاده می‌کنند. اما در کسب‌وکارهای شخصی امکان استفاده نادرست از قابلیت‌ها و توانایی‌ها وجود دارد.

همانطور که گفتیم در ایجاد یک کسب‌وکار نقش‌ها و وظایف زیادی وجود دارند. در این مقاله قصد داریم به بررسی یکی از مهم‌ترین نقش‌های کسب‌وکار، یعنی توسعه‌دهنده کسب‌و‌کار یا bussines developer بپردازیم:

رونیکس

ایجاد یک کسب و کار نوین!

امروزه با پیشرفت تکنولوژی، میزان خلاقیت مردم برای ایجاد کسب‌وکار رشد یافت و ایده‌های مختلفی برای کسب درآمد به ذهن اشخاص خطور کرد. مطالعه بیشتر در اینجا. این خلاقیت و ایده ها منجر به ایجاد کسب وکارهای مختلف و نوینی شد که درآمد زیادی را برای کاربران خود ایجاد کرد.

اشخاصی که قصد ایجاد یک کسب‌وکار جدید را دارند، یا به صورت شخصی یا به صورت تیمی ایده‌های خود را به واقعیت تبدیل کرده و با استفاده از توانایی و قابلیت‌های خود، اقدام به ایجاد یک کسب‌وکار جدید می‌کنند. اما به نظر شما کدام یک از این سبک‌ها( کسب‌وکارهای تکی و گروهی) قابلیت دسترسی زودتر به موفقیت را دارند؟ اشخاص در کدام قالب(تکی یا گروهی) توانایی نمایش بهتر قابلیت‌های خود را دارند؟

کسب و کارهای گروهی!

یکی از رایج‌ترین سبک‌های ایجاد کسب‌وکار به صورت گروهی است. در این نوع از کار اشخاص مختلف با شناسایی و بررسی قابلیت‌ها و توانایی‌هایی که دارند در کنار یکدیگر جمع شده و یک تیم کاربلد را برای دستیابی به هدف مشترک خود ایجاد می‌کنند. یکی از بارزترین مزیت‌های کسب‌وکارهای گروهی این است که اشخاص مختلف با توانایی‌های متفاوتی در آن حضور داشته و در صورت بروز مشکل، یکدیگر را همراهی می‌کنند.

تصور کنید که در یکی از هزاران اتفاقی که ممکن است برای یک تجارت نوپا رخ دهد، گره کوری در کار ایجاد می‌شود، در چنین شرایطی قطعا وجود چند ذهن و کمک از آنها راهکار بهتری است و به حل زودتر مشکل کمک می کند. اما در مقابل کسی که به تنهایی تجارت خود را آغاز کرده هیچ نیروی کمکی ندارد و باید به تنهایی مشکل خود را حل کند.

نقش های مختلف در یک کسب و کار

در ایجاد یک کسب‌وکار جدید نقش‌ها و وظایف مختلفی وجود دارد. مدیرکل، مدیر فنی، مدیر اجرایی، توسعه دهنده، هماهنگ کننده و غیره از جمله وظایف و نقش‌های بسیار متفاوتی است که در یک کسب‌وکار وجود دارد. تمام این نقش‌ها باتوجه به قابلیت‌ها و توانایی‌های اشخاص تعیین می‌شود.

برای مثال اگر شخصی روابط اجتماعی بهتری داشته و می‌تواند تمام بخش‌های مختلف را با یکدیگر هماهنگ کند و بر روند اجرایی کار بخش‌های دیگر نظارت داشته باشد، توانایی قبول مسئولیت مدیر اجرایی را دارد. توسعه دهنده یا bussines developer یکی از اصلی‌ترین نقش‌ها است که وظیفه‌های مهمی در رشد و توسعه یک کسب‌وکار دارد.

توسعه دهنده یک کسب و کار!

همانطور که گفتیم توسعه‌دهنده یکی از اصلی‌ترین نقش‌هایی است که در یک کسب‌وکار وجود دارد. اگر بخواهیم به صورت دقیق به مفهوم توسعه‌دهنده اشاره کنیم باید از اولین کسی که ایده خلق و ایجاد کسب‌وکار به ذهن او خطور کرد نام ببریم.

درواقع توسعه‌ دهنده همان کسی است که یک کسب‌وکار جدید را آغاز می‌کند. همچنین بسیاری از وظایف دیگر مانند برنامه‌ریزی، مدیریت کارها، نظارت بر روند کار دیگران و غیره از جمله وظایف مهمی است که توسعه دهنده باید آن را انجام دهد.

نقش توسعه دهنده

قطعا همه ما می‌دانیم که ابتدایی‌ترین قدمی که به رشد و توسعه یک تجارت کمک می‌کند این است که از چه شیوه‌ایی اقدام به ایجاد یک کسب‌وکار کنیم. البته لازم به ذکر است که توسعه دهنده علاوه بر ایجاد یک کسب‌وکار جدید باید بر روند کاری تمام اشخاص تیم نظارت کرده و در صورت بروز مشکل یا سوال، به آنها کمک کند.

هرچند که تعریف و مفهوم توسعه دهنده برای گروه‌ها و کسب‌وکارهای مختلف متفاوت است، اما به صورت کلی توسعه دهنده به کسی گفته می‌شود که یک کسب‌وکار را ایجاد کرده و بر روند کاری آنها نظارت داشته و آنها را مدیریت کند. به همین سبب علاوه بر مسئولیت بزرگی که به تنهایی دارد، باید مسئولیت بخش‌های دیگر را هم تا حدی قبول کند.

نقش های یک توسعه دهنده

از آنجایی که تمام اشخاصی که در یک تیم کاری یا کسب‌وکار وجود دارند دارای نقش‌ها و مظایف متفاوتی هستند، توسعه دهنده هم دارای مسئولیت‌ها و نقش‌های متفاوتی است که در قسمت زیر به برخی از آنها اشاره می‌کنیم:

  • مدیریت بخش‌های مختلف
  • نظارت بر روند کاری اشخاص
  • مذاکره با دیگر اشخاص برای ارتقا تجارت
  • پیگیری بازار کار و نیازهای این بازار
  • برنامه‌ریزی برای آینده کاری
  • بکارگیری قابلیت‌ها و توانایی‌های جدید

مهارت های توسعه دهنده

از آنجایی که توسعه دهنده یکی از اصلی ترین رکن‌های یک تجارت است، باید مهارت‌های مهمی چون: مهارت‌های نرم‌افزاری، شخصی و ارتباطی، فن بیان، درک متقابل، تعهد، مسئولیت‌پذیری،خلاقیت، درک درست از توانایی‌های دیگران و غیره را داشته باشد که بتواند تمام اشخاص را در هر مسئولیتی که هستند راهنمایی کند.

درواقع اگر بخواهیم به زبان ساده‌تر بیان کنیم، توسعه دهنده نقش یک تزریق‌کننده انرژی به تیم را ایفا می‌کند، یعنی دقیقا همان کسی است که در اوج مشکلات راهکارهای بسیار خوبی را ارائه داده و توانایی‌های اشخاص را به آنها یادآور می‌شود. البته این قابلیت از درک توانایی‌ها و قابلیت‌های دیگران نشات گرفته و به همین دلیل باعث رشد و ترقی یک کسب‌وکار می‌شود.

پس یکی از مثبت‌ترین نقش‌هایی که می‌تواند به رشد و ترقی یک تجارت کمک کند، توسعه دهنده است، پس اشخاص برای قبول این مسئولیت باید از تمام توانایی‌های خود استفاده کنند.

هشدار! این مطلب صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار مهمان منتشر شده است و سایت چطور هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد. اطلاعات بیشتر
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.