آگاتا کریستی؛ بیوگرافی و معرفی ۱۵ اثر ماندگار

0

اگر از علاقه‌مندان به ادبیات معمایی و جنایی باشید، حتما نام آگاتا کریستی و آثارش را شنیده‌اید. او از برجسته‌ترین نویسنده‌های ادبیات معمایی است که نامش زبان‌زد علاقه‌مندان این حوزه از ادبیات است. معرفی کتاب امروز نگاهی به زندگی حرفه‌ای و خصوصی و بهترین کتاب های آگاتا کریستی بزرگ دارد.

زندگی‌نامه آگاتا کریستی

آگاتا کریستی، با نام اصلی آگاتا مری کلاریسا میلر، سال ۱۸۹۰ در تورکی انگلیس به‌ دنیا آمد. شهرت او به ۶۶ رمان پلیسی و ۱۴ مجموعه داستان کوتاهش مربوط می‌شود. او با فروش بیش از دو میلیارد نسخه از کتاب‌هایش عنوان پرفروش‌ترین کتاب‌های دنیا را نیز در کارنامه حرفه‌ای خود دارد. کریستی در پنج‌سالگی شعر می‌نوشت اما به‌صورت جدی از هجده‌سالگی نوشتن داستان کوتاه را آغاز کرد. سال ۱۹۱۴ با خلبانی به‌نام آرچی کریستی ازدواج کرد. حاصل این این ازدواج دختری به‌نام رزالیندا است که در سال ۱۹۱۹ به دنیا آمد.

رونیکس

آگاتا در سال ۱۹۲۸ از همسرش جدا شد و سفرش به‌سمت شرق را آغاز کرد. او در نهایت از سایت باستان‌شناسی اور در بغداد سر درآورد. در این سفر با ماکس مالوان، که باستان‌شناس بود، آشنا شد. آنها سال ۱۹۳۰ با یکدیگر ازدواج کردند. زندگی با یک باستان‌شناس به آگاتا این امکان را می‌داد تا به نقاط مختلف دنیا سفر کند. از این‌رو هرچه می‌گذشت ایده‌های او برای نوشتن داستان بیشتر می‌شد.

آگاتا کریستی پس از گذراندن یک زندگی پربار در ۱۲ ژانویه سال ۱۹۷۶ درگذشت و در کلیسای سنت‌ماری چلسی به‌ خاک سپرده شد.

زندگی حرفه‌ای

آگاتا در طول سال‌های جنگ‌ جهانی اول، درحالی‌که به‌عنوان پرستار کار می‌کرد، اولین داستان پلیسی‌اش به‌نام «ماجرای اسرارآمیز در استایلز» را نوشت. این کتاب در سال ۱۹۱۹ منتشر شد. ناشر این اثر برای نوشتن ۵ کتاب دیگر با آگاتا قرارداد بست و به این شکل مسیر نوشتن را برای او هموارتر کرد. پوآرو شخصیت اصلی داستان‌های کریستی است که شخصیت آن را از بلژیکی‌های مهاجر جنگ که در تورکی و لندن زندگی می‌کردند الهام گرفته بود. از دیگر شخصیت‌های جذابی که او در داستان‌هایش خلق کرده خانم مارپل است. حضور او به‌عنوان زن کارآگاه در زمان خود بسیار مورد توجه مخاطب‌ها قرار گرفت.

اقتباس‌های سینمایی آثار آگاتا کریستی

تاکنون اقتباس‌های سینمایی زیادی از آثار آگاتا کریستی صورت گرفته که مجموعه پوآرو معروف‌ترین آنهاست. این مجموعه در ۱۳ فصل و ۷۰ قسمت مابین سال های ۱۹۸۹ تا ۲۰۱۳ با هنرنمایی دیوید سوشی در نقش هرکول پوآرو ساخته شد. از دیگر اقتباس‌های مهم می‌توان به سریال خانم مارپل اشاره کرد که توسط شبکه بی‌بی‌سی‌وان در سال‌های ۱۹۸۴ تا ۱۹۹۲ ساخته شد. جوآن هیکسون در این مجموعه نقش خانم مارپل را ایفا می‌کند. این مجموعه همهٔ ۱۲رمانی که خانم مارپل در آن حضور دارد را شامل می‌شود.

آثار آگاتا کریستی

۱. و آنگاه هیچ‌کس نماند

و-آنگاه-هیچکس-نماند

مترجم (پیشنهاد کاربران): محمد خیریان
انتشارات (پیشنهاد مترجم):
یوشیتا
تعداد صفحه:
۲۲۴

مثل همه رمان‌های آگاتا کریستی، در این داستان، ماجرای یک قتل جریان دارد. داستان در یک جزیره و دور از فضای شهر شکل می‌گیرد. آنچه این اثر را نسبت‌ به دیگر آثار این نویسنده متفاوت می‌کند نداشتن شخصیت کارآگاه برای حل معمای قتل است. این تفاوت جذابیت اثر و کنجکاوی مخاطب را بیشتر کرده است.

۲. قتل در قطار سريع‌السير شرق

قطار-سریع‌السیر-شرق

مترجم (پیشنهاد کاربران): محمد گذزآبادی
انتشارات (پیشنهاد مترجم):
هرمس
تعداد صفحه:
۲۷۹

این اثر آگاتا گریستی یکی از بهترین کتاب‌های معمایی به‌ شمار می رود. هرکول پوآرو کارآگاه محبوب و باهوش این داستان است. او برای سفری راهی استانبول شده که در هتل محل اقامتش سه نامه و یک تلگراف دریافت می‌کند. پس از خواندن پیغام‌هایش تصمیم می‌گیرد در سریع‌ترین زمان ممکن به لندن برگردد. در مسیر بازگشت با یک قتل مواجه می‌شود و داستان به اوج خود می‌رسد. بر اساس این داستان دو فیلم سینمایی ساخته‌ شد: یکی در سال ۱۹۷۴ توسط سیدنی لومت و دیگری در سال ۲۰۱۷ به‌ کارگردانی کنت برانا و بازی درخشان پنه لوپه کروز و جانی دپ.

۳. ماجرای اسرارآمیز در استایلز

ماجرای-اسرارآمیز-در-استایلز

مترجم (پیشنهاد کاربران): رؤیا سعیدی
انتشارات (پیشنهاد مترجم):
هرمس
تعداد صفحه:
۲۷۵

اهمیت این رمان از این جهت است که اولین رمان پلیسی آگاتا کریستی است و همچنین معرف شخصیت اصلی داستان‌های او یعنی هرکول پوآرو. داستان در روستایی به همین نام جریان دارد و با سفر آرتور هستینگز، از شخصیت‌های اصلی داستان‌های کریستی آغاز می‌شود. این رمان در طول سال‌های جنگ جهانی اول نوشته و پس از جنگ در سال ۱۹۱۹ منتشر شد.

۴. قتل راجر آكرويد

قتل راجر آکروید

مترجم (پیشنهاد کاربران): خسرو سمیعی
انتشارات (پیشنهاد مترجم):
هرمس
تعداد صفحه:
۲۹۷

ماجرا زمانی آغاز می‌شود که جیمز، پزشک شهر، مرگ خانم جوان و ثروتمندی را اعلام می‌کند اما همسر او معتقد است که این مرگ خودخواسته بوده است. تلاش‌ها برای بررسی علت مرگ او جریان داستان را به‌سمت هیجان‌انگیز و مرموزی می‌برد. هرکول پوآرو شخصیت اصلی داستان و کارآگاه این پرونده است. شهرت نویسنده با انتشار این کتاب به اوج رسید از این رو این اثر از رمان‌های مهم و بیشترشناخته‌شده او به‌ شمار می‌رود.

۵. شبح مرگ بر فراز نیل

شبح-مرگ-برفراز-نیل

مترجم (پیشنهاد کاربران): نیما حضرتی
انتشارات (پیشنهاد مترجم):
هرمس
تعداد صفحه:
۳۶۷

همان طور که از عنوان هم برمی‌آید، داستان در مصر و بر روی آب‌های نیل جریان دارد. کریستی این‌ بار ماجرای معمایی خود را در فضایی متفاوت و با شخصیت محبوب داستان‌هایش هرکول پوآرو پیش می‌برد. داستان درمورد زوج جوانی است که برای ماه‌عسل به مصر آمده‌اند اما سرنوشت دیگری در انتظار آنها است. ازجمله اقتباس‌های سینمایی این داستان می‌توان به فیلمی با همین عنوان اشاره کرد که توسط جان گیلرمن در سال ۱۹۷۸ ساخته شد.

۶. قتل در خانه کشیش

قتل-در-خانه-کشیش

مترجم (پیشنهاد کاربران): مجتبی عبدالله‌نژاد
انتشارات (پیشنهاد مترجم):
هرمس
تعداد صفحه:
۳۰۷

خانم مارپل یکی دیگر از شخصیت‌های مهم و محبوب رمان‌های آگاتا کریستی است. این کتاب اولین داستان با حضور این شخصیت است. او که کارآگاهی باهوش و دوست‌داشتنی است معمای قتل این داستان را حل می‌کند. داستان در شهر کوچکی جریان دارد که راوی آن کشیش شهر است و ماجرای قتلی که درخانه او صورت گرفته را شرح می‌دهد. بی‌بی‌سی در سال ۱۹۸۶ بر اساس این داستان فیلمی با همین عنوان ساخت که یکی از بهترین اقتباس‌ها از آثار آگاتا کریستی است.

۷. قتل‌های الفبایی

قتل‌های-الفبایی

مترجم (پیشنهاد کاربران): محمدعلی ایزدی
انتشارات (پیشنهاد مترجم):
هرمس
تعداد صفحه:
۲۷۸

هرکول پوآرو و آرتور هستینگز شخصیت‌های اصلی این داستان هستند. قاتلی با نام A.B.C مرتکب قتل‌های مرموزی شده است. او طی نامه‌ای به پوآرو از رخ‌دادن اتفاق مرموزی خبر می‌دهد. نامه‌های بعدی این قاتل است که داستان را پیش می‌برد و پوآرو و بازرس هستینگز را به تکاپو وا می‌دارد.

۸. مردی با لباس قهوه‌ای

مردی-با-لباس-قهوه‌ای

مترجم (پیشنهاد کاربران): محمدعلی ایزدی
انتشارات (پیشنهاد مترجم):
هرمس
تعداد صفحه:
۳۶۲

آنچه در این کتاب جالب توجه است و در زمان انتشار هم مخاطب‌های کریستی را شوکه کرد، عدم حضور پوآرو، کارآگاه و شخصیت محبوب داستان‌های او بود. در این داستان شاهد ظهور شخصیتی به‌نام کلنل ریس هستیم. نویسنده او را شخصیت اصلی داستان قرار داده است و معمای قتل را پیش می‌برد. نگه‌داشتن جذابیت داستان بدون حضور شخصیتی مانند پوآرو نشان از تسلط و هوش بالای نویسنده دارد که همچنان توانسته نظر مخاطب‌های خود را جلب کند. بر اساس این داستان فیلمی با همین عنوان در سال ۱۹۸۹ ساخته شد.

۹. جسدی در کتابخانه

جسدی-در-کتابخانه

مترجم (پیشنهاد کاربران): مجتبی عبدالله‌نژاد
انتشارات (پیشنهاد مترجم):
هرمس
تعداد صفحه:
۲۲۰

عمارت گوسینگتون هال متعلق به خانم و آقای بانتری است. در یک صبح پاییزی آنها با خبر دیده شدن جسد یک دختر جوان در کتابخانهٔ عمارتشان از خواب بیدار می‌شوند. پس از تماس آنها با پلیس، خانم مارپل، کارآگاه زیرک داستان‌های آگاتا کریستی، وارد ماجرا می‌شود و پرده از راز این قتل برمی‌دارد.

۱۰. قتل در زمین گلف

قتل-در-زمین-گلف

مترجم (پیشنهاد کاربران): محمدعلی ایزدی
انتشارات (پیشنهاد مترجم):
هرمس
تعداد صفحه:
۲۶۹

این اثر یکی از بهترین داستان‌های آگاتاکریستی از نگاه مخاطب‌های آثار او است. ماجرا مربوط به قتل آقای رنالد است. او قبل از مرگش نامه‌ای برای هرکول پوآرو می‌نویسد و از کارآگاه درخواست کمک می‌کند. هرکول پوآرو و دوستش بازرس هستینگز برای کمک به او و البته حالا دیگر حل معمای قتلش راهی صحنه قتل می‌شوند.

۱۱. شرارتی زیر آفتاب

شرارتی-زیر-آفتاب

مترجم (پیشنهاد کاربران): مجتبی عبدالله‌نژاد
انتشارات (پیشنهاد مترجم):
هرمس
تعداد صفحه:
۲۵۳

داستان در یک هتل زیبا که نزدیک ساحل است شکل می‌گیرد. در این داستان پوآرو در حال گذران تعطیلات در این هتل است که جسد زن جوانی در ساحل پیدا می‌شود. پوآرو در این شرایط لذت‌بردن از تعطیلاتش را به زمانی دیگر موکول می‌کند و تحقیقاتش برای حل این معمای جنایی را آغاز می‌کند. او در این راستا از تمامی مسافرانی که در این هتل اقامت دارند بازجویی می‌کند تا به جوابی برای معمای قتل برسد.

۱۲. اعلام یک قتل

اعلام-یک-قتل

مترجم (پیشنهاد کاربران): محمدعلی ایزدی
انتشارات (پیشنهاد مترجم):
هرمس
تعداد صفحه:
۳۶۲

در روزنامه‌ای که به‌دست خانم سووتن هام رسیده تیتری با عنوان اعلام یک قتل در روزهای آینده دیده می‌شود. این خبر برای دهکده کوچک آنها مثل بمب صدا می‌کند. در روزی که قرار است این قتل اعلام شود، چه اتفاقاتی می‌خواهد رخ بدهد؟ خانم سووتن هام و دیگر اهالی همگی درگیر این خبر هستند. خانم مارپل کارآگاه و شخصیت اصلی این داستان برای رمزگشایی ماجرای قتل است.

۱۳. خانه کج

خانه-کج

مترجم (پیشنهاد کاربران): چکامه چاوشی
انتشارات (پیشنهاد مترجم):
آوای چکامه
تعداد صفحه:
۲۲۶

داستان با مرگ یک پیرمرد آغاز می‌شود. در ابتدا مرگ او طبیعی به‌ نظر می‌رسد اما در ادامه زمانی که وکیلش وصیت‌نامه او را باز می‌کند به‌نظر همه‌چیز مشکوک است چراکه این وصیت‌نامه امضای او را ندارد. در این بین به یکی از نوه‌های او به‌نام ژوزفین سوءقصد می‌شود. همین ماجرا نگاه‌ها را به‌سمت او می‌برد چرا که به‌ نظر می‌رسد او چیزهایی می‌داند که بقیه اعضای خانواده از آن بی‌خبرند.

۱۴. پنج خوک کوچک

پنج-خوک-کوچک

مترجم (پیشنهاد کاربران): محمدعلی ایزدی
انتشارات (پیشنهاد مترجم):
هرمس
تعداد صفحه:
۲۶۹

معما و ماجرای این داستان به ۱۶ سال پیش و قتل پدر خانم کلارا مربوط می‌شود او طی ملاقاتی که با هرکول پوآرو محبوب و دوست‌داشتنی دارد از او می‌خواهد تا درباره این قتل تحقیق کند و مطمئن شود خون پدرش پایمال نشده است. داستان از زبان پنج نفر از شخصیت‌های داستان روایت می‌شود و پوآرو مثل همیشه با دقت و استفاده از هوش و مهارتش حقایق این قتل را آشکار می‌کند. این اثر بارها و به‌شکل‌های مختلفی مورد اقتباس قرار گرفته است.

۱۵. ورق‌ها روی میز

کارت‌های-روی-میز

مترجم (پیشنهاد کاربران): مجتبی عبدالله‌نژاد
انتشارات (پیشنهاد مترجم):
هرمس
تعداد صفحه:
۲۷۸

در این اثر آگاتا کریستی دو شخصیت محبوب داستان‌هایش یعنی هرکول پوآرو و کلنل ریس را در کنار هم قرار داده است و از هر دو آنها برای حل معمای داستانش بهره می‌برد. داستان درمورد مرد کلکسیونری است که قیافه و رفتارهای عجیب‌و‌غریبی دارد. او در دیداری که با پوآرو دارد به او می‌گوید بهترین کلکسیونی که از ماجراهای جنایی می‌توان داشت خود قاتل‌ها هستند. یک شب در منزل او که پوآرو هم برای شام دعوت است ناگهان مهمان‌ها متوجه جسد مرد کلکسیونر می‌شوند و داستان از اینجا بعد با تلاش‌های پوآرو برای پی‌‌بردن به علت مرگ این مرد عجیب ادامه می‌یابد.

شما بگویید

آیا تاکنون رمان‌های جنایی و معمایی آگاتا کریستی را مطالعه کرده‌اید؟ کدام‌یک از داستان‌های او شما را میخکوب کرده است؟ در میان داستان‌هایی که از این نویسنده خوانده‌اید بهترین کتاب های آگاتا کریستی از نظر شما کدامند؟


در ادامه بخوانید: بهترین فیلم های معمایی جهان که ذهن شما را ساعت‌ها درگیر خود می‌کنند
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.