لمینت دندان بهتر است یا کامپوزیت دندان؟

0

لمینت و کامپوزیت دندان دو نمونه از رایج ترین روش های سفید کردن دندان می باشند. اما کدام یک بهتر است؛ لمینت دندان یا کامپوزیت؟ با ما تا انتهای این نوشتار همراه باشید تا با بررسی کامل این دو روش به این سوال پاسخ دهیم.

لمینت دندان چیست؟

لمینت دندان یک روش مناسب برای افرادی است که دندان های زرد و نامرتبی دارند و همین کار باعث اصلاح طرح لبخند آنها می شود.

رونیکس

لمینت دندان به این افراد اعتماد از دست رفته را برمی گرداند و پس از انجام لمینت به راحتی و بدون نگرانی خاصی می توانند از ته دل بخندند.

لمینت های دندان که اصولا به نام روکش دندان هم شناخته می شوند از جنس سرامیکی (پرسلن) و یا کامپوزیتی هستند. بنابراین کامپوزیت دندان نوعی لمینت دندان است که در ادامه بیشتر درباره آن صحبت خواهیم کرد.

مزایای لمینت دندان چیست؟

رفع تغییر رنگ

امروزه روش های سفید کننده دندان زیادی وجود دارد که تمامی آنها موثر نیستند.

برخی از لکه های ناشی از استفاده از برخی از داروها یا استفاده بیش از اندازه از فلوراید به قدری شدید است که نمی توان با روش های معمول سفید کردن دندان آنها را از بین برد. در این شرایط تنها روش هایی مثل لمینت دندان می توانند موثر واقع شوند.

اصلاح دندان های فرسوده یا شکسته

برخی مواقع ممکن است دندان ها در اثر ضربه یا فرسودگی دچار شکستگی یا ساییدگی شده باشند که با گزینه های مثل پر کردن دندان قابل درمان نیستند و تنها توسط لمینت قابل اصلاح هستند.

فاصله بین دندانی را بهبود می بخشد

فاصله بین دندانی علاوه بر تحت تاثیر قرار دادن زیبایی چهره می تواند منجر به تحلیل رفتن استخوان فک و تغییر موقعیت دندان ها نیز شود. با استفاده از لمینت دندان می توان این فاصله را از بین برد.

انواع لمینت دندان

رزین کامپوزیت

نوعی از لمینت دندان که در واقع ارزان ترین لمینت نیز است رزین کامپوزیت است که اصولا حدود 5 الی 7 سال ماندگاری دارد. کامپوزیت دندان فشرده سازی کمتری دارد و برای نصب آنها نیاز به تراش کمتر دندان ها است.

لمینت سرامیکی

لمینت های سرامیکی طبیعی تر از ونیرهای کامپوزیت هستند و کاملا مشابه دندان های طبیعی می باشند. طول عمر و ماندگاری لمینت های سرامیکی هم بسیار بیشتر از ونیرهای کامپوزیتی است و حدود 10 الی 20 سال رقم زده شده است. به دلیل اینکه مواد سرامیکی متراکم تر می باشند، مقاومت بیشتری در برابر لکه ها دارند. البته به دلیل مزایایی که لمینت دندان دارد هزینه آن نیز از کامپوزیت بیشتر است.

شایان ذکر است که در صورت انجام لمینت یا کامپوزیت دندان در مراکز دولتی و مراکز دندانپزشکی شبانه روزی هزینه های شما بسیار کمتر خواهد بود.

معایب لمینت دندان چیست؟

  • ساخت لمینت سرامیکی به نسبت کامپوزیت زمان بر است و ممکن است حداقل یک هفته تا نصب آن زمان ببرد.
  • برای نصب لمینت دندان نیاز به تراش دندان ها می باشد که در حالی که برای نصب کامپوزیت در برخی مواقع نیاز به تراش دادن دندان ها نیست و یا اگر باشد تراش دندان بسیار جزئی است.

لمینت دندان یا کامپوزیت؟

لمینت سرامیکی که به آن روکش سرامیکی هم گفته می شود، لایه نازکی از جنس سرامیک (پرسلن) می باشد که روی دندان ها چسبیده می شود. این روکش ها پس از قالب گیری در آزمایشگاه ساخته می شوند و معمولا اولین انتخاب درمانی می باشند؛ زیرا عیوب دندان ها را به طور کاملا طبیعی می پوشانند.

لمینت های کامپویزیت که ونیرهای کامپوزیت هم نام دارند، ثبات رنگ کمتری دارند؛ اما یک ویژگی خاصی که دارند این است که برای نصب به تراش کمتر مینای دندان یا حتی گاهی از بین بردن مینای دندان نمی باشد. البته در روش های جدید لمینت های سرامیکی هم در اکثر مواقع دندان ها کمتر از قبل تراشیده می شوند.

از سوی دیگر هزینه لمینت های کامپوزیت بسیار کمتر از لمینت های سرامیکی است. ونیرهای کامپوزیت در مطب توسط دندانپزشک ساخته می شود و معمولا در همان روز روی دندان های فرد نصب می شود.

لمینت سرامیکی دندان در مقایسه با کامپوزیت دندان؛ ماندگاری و دوام بیشتری دارد. یکی دیگر از مزایای لمینت های سرامیکی ثبات رنگ و ظاهر طبیعی و زیبایی که دارد می باشد. به همین دلیل هزینه لمینت سرامیکی بیشتر از ونیرهای کامپوزیت است.

ما به طور مفصل درباره مزایا و معایب هر یک از این روش ها صحبت کردیم اما جواب این سوال که کدام روش برای شما مناسب تر است چندان آسان نیست؛ چرا که جواب این سوال را به نسبت به شرایطی که دارید تنها یک متخصص دندانپزشکی می تواند بدهد.

چه زمانی به لمینت و کامپوزیت نیاز داریم؟

از کامپوزیت و لمینت دندان در موارد زیر استفاده می شود:

  • ترمیم دندان های کج و بدشکل؛
  • ترمیم دندان های شکسته؛
  • سفید کردن دندان زمانی که سفید کننده ها موثر نیستند.
  • دندان هایی که از هم فاصله دارند.
  • دندان هایی که دچار ساییدگی یا کوتاه شدگی شده اند.

چه زمانی نباید از کامپوزیت و لمینت استفاده کرد؟

در شرایط زیر استفاد از کامپوزیت و لمینت دندان توصیه نمی شود:

  • در صورتی که دندانی دچار پوسیدگی است و لثه فرد بیمار است ابتدا باید این مشکلات رفت شود و سپس ونیرهای دندان نصب شوند.
  • در صورتی که مقدار بسیار زیادی از ساختار دندان ها از بین رفته باشد یا دندان های بیشماری را پر کرده باشید؛ دندان ها برای انجام ونیر مناسب نمی باشند.
  • دندان هایی که نامرتبی شدیدی دارند با ونیر قابل درمان نیستند و برای درمان این مشکل باید ارتودنسی انجام شود.
  • در صورتی که مشکل دندان قروچه دارید باید قبل از انجام هر گونه ونیری این مشکل را حل کنید.
هشدار! این مطلب صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار مهمان منتشر شده است و سایت چطور هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد. اطلاعات بیشتر
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.