جوانسازی پوست با تزریق بوتاکس:مزایا و عوارض آن

1

احتمالاً تابحال درباره تزریق بوتاکس شنیده‌اید، اما شاید ندانید که بوتاکس دقیقاً چیست. بوتاکس زیبایی نوع خالص و ایمنی از سم بوتولینوم A است که توسط یک میکروب تولید می‌شود و باعث ابتلا به بوتولیسم می‌شود. تزریق بوتاکس عضلات صورت را موقتاً فلج می‌کند، در نتیجه این عضلات نمی‌توانند شیارها، چروک‌های عمیق و خطوط پنجه‌کلاغی را روی پوست ایجاد کنند. در این مقاله برایتان توضیح می‌دهیم که بوتاکس چیست، تزریق بوتاکس چه مزایا و معایبی دارد و آیا تزریق بوتاکس درمان مناسبی برای شما به شمار می‌آید یا خیر.

بوتاکس زیبایی چیست؟

سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) تزریق بوتاکس را در ابتدا برای درمان بلفارواسپاسم، اسپاسم‌های عضله و چشم تأیید کرد؛ اما تأمین‌کنندگان بوتاکس به تدریج به ارزش زیبایی این ترکیب پی بردند.

اگر بوتاکس به درستی تزریق شود، مانع از ارسال تکانه‌های عصبی به عضله‌ها می‌شود. بوتاکس عضله‌ها را ضعیف می‌کند تا دیگر نتوانند منقبض شوند؛ در نتیجه شیارها و خطوط متوسط تا نسبتاً شدید به طور موقت از بین می‌رود. برندهای دیگری از سم بوتولینوم نوع A نیز وجود دارد که از آن جمله می‌توان به دیسپورت، مسپورت، زئومین و Reujuveau اشاره کرد.

رونیکس

تزریق بوتاکس چگونه انجام می‌شود؟

متخصص زیبایی بوتاکس را با سوزنی بسیار ظریف در آن دسته از عضلات صورت تزریق می‌کند که عامل ایجاد خط و شیار روی پوست هستند.

چنانچه بیمار بخواهد خطوط اخم یا پنجه کلاغی را کاهش دهد، پزشک بوتاکس را در ناحیه‌های زیر تزریق می‌کند:

  • خطوط پنجه کلاغی: متخصص بوتاکس را در سه ناحیه عضله حلقوی چشم تزریق می‌کند؛ این عضله کنار چشم را دربرمی‌گیرد؛
  • خط اخم: متخصص زیبایی بوتاکس را در دو عضله پیشانی، عضلات هرمی بینی و چین‌دهنده، تزریق می‌کند؛
  • خطوط افقی پیشانی: بوتاکس در عضله فرونتال پیشانی تزریق می‌شود و
  • خطوط عمودی لب: بوتاکس در لب بالا تزریق می‌شود.

پزشکان ناحیه درمان را پیش از تزریق بوتاکس زیبایی با کیسه‌ یخ یا کرم بی‌حس‌کننده موضعی بی‌حس می‌کنند.

مزایا و عوارض جانبی تزریق بوتاکس

اگر هنوز درباره اولین تزریق بوتاکس مردد هستید، بهترین کار این است که فهرستی از مزایا و عوارض جانبی تزریق بوتاکس را تهیه کنید تا بتوانید تصمیم آگاهانه‌ای بگیرید.

مزایای تزریق بوتاکس

مزایای تزریق بوتاکس را در این بخش برایتان توضیح می‌دهیم.

تزریق بوتاکس عملی سریع و تقریباً بدون درد است.

تزریق بوتاکس درمانی بسیار سریع است و با مشاوره اولیه و آمادگی قبل از تزریق، تقریباً نیم ساعت طول می‌کشد. خود تزریق فقط 5 ـ 10 دقیقه طول می‌کشد. هرچند بوتاکس با سوزن تزریق می‌شود، اما این سوزن‌ها آن‌قدر کوچک است که به هیچ عصبی آسیب نمی‌زند. بیماران پس از تزریق بوتاکس کمترین دردی نخواهند داشت.

پس از تزریق بوتاکس نیازی به استراحت کردن ندارید.

اکثر بیماران پس از تزریق بوتاکس نیازی به استراحت کردن ندارند. فقط برخی بیماران روی نقطه‌های تزریق کبودی‌های بسیار کوچکی می‌بینند. روزی که بوتاکس تزریق می‌کنید، ورزش‌های سنگین انجام ندهید و درمان‌های زیبایی صورت را دو هفته به تعویق بیندازید.

اثر بوتاکس دائمی نیست.

نتیجه تزریق بوتاکس برخلاف جراحی‌هایی مانند لیفت صورت و دیگر روش‌های دائمی همیشگی نیست. اگر نتیجه تزریق بوتاکس را دوست نداشته باشید، کافی است صبر کنید تا اثر بوتاکس ظرف چند ماه از بین برود. پس از این مدت صورتتان به حالت اولیه برمی‌گردد، انگار نه انگار که اصلاً بوتاکس تزریق کرده‌اید.

درهرحال موقتی بودن اثر بوتاکس هم خوب و هم بد است. اگر از نتیجه تزریق بوتاکس راضی باشید، برای حفظ نتیجه و بدون چروک نگه داشتن صورت‌تان باید حداقل دو بار در سال بوتاکس تزریق کنید. ماندگاری نتیجه تزریق بوتاکس معمولاً سه تا شش ماه است و تزریق را پس از از بین رفتن اثر بوتاکس باید تکرار کنید.

نتایج تزریق بوتاکس سریع است.

نتایج تزریق بوتاکس، یعنی صاف و بدون چین و چروک شدن پوست، دو تا هفت روز بعد از تزریق مشخص می‌شود، البته برای مشاهده نتیجه کامل باید دو هفته صبر کنید. اگر می‌خواهید نتیجه نهایی را ظرف سه روز ببینید، دیسپورت می‌تواند نوروتوکسین یا سم عصبی مناسبی برای‌تان باشد.

عوارض جانبی شایع بوتاکس

اکثر بیماران پس از تزریق بوتاکس به سرعت بهبود می‌یابند. عوارض جانبی‌ای که هر بیمار تجربه می‌کند به میزان بوتاکس تزریق‌شده، ناحیه‌های درمان‌شده صورت و تکنیک یا مهارت تزریق‌کننده بستگی دارد.

شایع‌ترین عوارض جانبی تزریق بوتاکس به شرح زیر است:

  • درد، کبودی، ورم و دیگر عوارض جانبی مرتبط با تزریق
  • سردرد
  • افتادگی پلک
  • افتادگی ابرو
  • سفت شدن پوست
  • ورم و پف کردن پلک‌ها

عوارض جانبی جدی بوتاکس

بوتاکس به ندرت در محدوده‌ای فراتر از ناحیه تزریق‌شده پخش می‌شود و باعث بروز مشکلات جدی می‌شود. اگر بوتاکس تزریق‌شده بیشتر از مقدار توصیه‌شده باشد، احتمال بروز عوارض بالاتر می‌رود. همچنین تزریق بوتاکس در ناحیه‌هایی از بدن که بوتاکس برای جوانسازی‌شان تأیید نشده است، می‌تواند عوارض جانبی به دنبال داشته باشد؛ معمولا برای چنین ناحیه‌هایی درمان‌های دیگری مانند تزریق ژل توصیه می‌شود.

عوارض جانبی جدی احتمالی تزریق بوتاکس به شرح زیر است:

  • مشکلات تنفسی یا مشکل در بلع: بوتاکس می‌تواند عضله‌های کنترل‌کننده بلع و تنفس را ضعیف کند. این عارضه برای بیمارانی که از قبل دچار اختلالات بلع یا تنفسی بوده‌اند، می‌تواند مرگبار باشد؛
  • ناراحتی‌های چشمی و مشکلات بینایی: بوتاکس می‌تواند بر عضله‌های کنترل‌کننده پلک اثر بگذارد و در نتیجه باعث شود که پس از تزریق کمتر پلک بزنید. کمتر پلک زدن به مشکلاتی مانند خشکی و سوزش چشم یا آسیب دیدن چشم دامن می‌زند. همچنین ممکن است بوتاکس بر عضلات کنترل‌کننده حرکات چشم اثر بگذارد و موجب بروز مشکلاتی مانند دوبینی یا مشکل در ادراک عمق شود؛
  • ناراحتی‌های قلبی: بوتاکس به ندرت بر قلب اثر می‌گذارد و به اختلال در ریتم قلب یا حتی حمله‌های قلبی دامن می‌زند. اگر پیش از تزریق بوتاکس دچار ناراحتی‌های قلبی باشید، احتمال بروز مشکلات قلبی پس از تزریق بوتاکس بیشتر می‌شود و
  • مشکلات عصبی یا عضلانی: چون بوتاکس می‌تواند باعث ضعف عضلانی شود، بیمارانی که پیش از تزریق بوتاکس دچار مشکلات عصبی یا عضلانی، مانند میاستنی گراویس، بوده‌اند باید مراقب باشند. ممکن است بوتاکس این عارضه را شدیدتر کند.

برای پیشگیری از مشکلات جدی ناشی از تزریق بوتاکس باید به کلینیک و متخصصی مراجعه کنید که در این زمینه آموزش دیده و مجوزهای لازم را داشته باشند. استفاده نامناسب یا نادرست از بوتاکس می‌تواند به بوتولیسم دامن بزند که عارضه‌ای مرگبار است. به‌علاوه محصولات آلوده یا قلابی خطرناک‌اند و نتیجه رضایت‌بخشی از تزریق‌شان نخواهید گرفت.

هزینه تزریق بوتاکس

هزینه تزریق بوتاکس معمولاً ارزانتر از روش‌های دیگر زیبایی مانند تزریق چربی، مزوتراپی و… است زیرا قیمت آن براساس تعداد واحدهای بوتاکس تزریق‌شده تعیین می‌شود. قیمت بوتاکس تابعی از برند بوتاکس، مهارت تزریق‌کننده، موقعیت جغرافیایی کلینیک و نتایج مورد انتظار است. درهرحال محاسبه کردن هزینه دقیق تزریق بوتاکس دشوار است. تزریق بوتاکس در مجموع درمان نسبتاً گرانی است.

ارزشش را دارد که تزریق بوتاکس را برای جوانسازی انجام بدهم؟

ثابت شده است بوتاکس یکی از مؤثرترین درمان‌ها برای کاهش چین و چروک و نشانه‌های پیری است. چنانچه متخصص زیبایی خوب و ماهری انتخاب کنید، می‌توانید مطمئن باشید که از نتایج درمان راضی خواهید بود. اگرچه تزریق بوتاکس درمان گرانی است، اما بسیار ارزان‌تر از درمان‌های جراحی دیگر است.

اگر از پوست‌تان به خوبی مراقبت کنید و استفاده از ضدآفتاب را فراموش نکنید، تزریق بوتاکس در بلندمدت می‌تواند از عمیق‌تر و شدیدتر شدن چین و چروک‌ها جلوگیری ‌کند. می‌توانید زیبایی‌تان را فقط در چند جلسه احیا کنید.

هشدار! این مطلب صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار مهمان منتشر شده است و سایت چطور هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد. اطلاعات بیشتر
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

۱ دیدگاه
  1. نرگس محمدی می‌گوید

    من خودم چروک داشتم و به خاطر ضررهای بوتاکس حاضر نمیشدم که بوتاکس انجام بدم. چروکهام آزارم میداد، یه محصول ضدچروک بهم پیشنهاد شد و منم استفاده کردم؛ نتیجه‌اش عالی بود اصلا شبه بوتاکس هست که از یه کمپانی معتبره که ۱۰۰ سال سابقه تولید داره.