سندبلاست کدام قطعات سازه‌ای ضروری است؟

0

سندپلاست بخش جدایی ناپذیر از صنعت بوده و با کاربردهای ویژه و منحصر به فردی که دارد امروزه به وفور در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. سوالی که ایجاد می شود آن است که سندبلاست چه کاربردی داشته و برای کدام قطعات سازه ای می توان از آن استفاده نمود. اگر شما نیز با سوالات فوق مواجه هستید، با ما همراه باشید تا پاسخ سوال های خود را پیدا کنید.

سندبلاست چیست؟

 

سندبلاست به فرآیندی گفته می شود که به وسیله آن به سطح مورد نظری که قصد داریم برای رنگ کاری آن را آماده نماییم، ذره های ساینده را تحت فشار هوا روی قطعات فولادی می پاشیم. این قطعات عمدتاً از جنس سیلیس، مسباره و اکسید فلزات بوده و با استفاده از فشار باد کمپرسور اسکرو شتاب یافته و بر روی سطح مورد نظر پاشیده می شود.

رونیکس

با سندبلاست بیشتر آشنا شوید!

 

 

در مورد سندبلاست چه می دانید؟ آیا می دانید فرآیندی که ذرات ساینده را با فشار بسیار بر روی سطوح مختلف پرتاب می کند به چه منظورهایی مورد استفاده قرار می گیرد؟ تمیز کردن سطوح قطعات مختلف برای رنگ کاری و فرایندهای دیگر از مهم‌ ترین دلایلی هستند که موجب شده تا سندبلاست به وفور مورد استفاده قرار گیرد.

علاوه بر سندبلاست، نوع دیگری از فرآیند ساب پاشی وجود دارد که از آن برای تمیز کاری سطوح مختلف فلزی از طریق پرتاب کردن جریان پرسرعت از ماسه یا سایر مواد ساینده استفاده می شود. به این فرآیند شن زنی گفته می شود.

تاریخچه جذاب و جالب پیدایش سندبلاست

بدون شک پشت هر اختراع کاربردی یک ایده نهفته است. داستان از این قرار است که روزی جنرال بنجامین تیلگمن در قرارگاهی نظامی و در کلبه چوبی خود مشغول استراحت بود. ناگهان طوفان شن رخ می دهد. پس از اتمام طوفان جنرال متوجه برجا ماندن خط و خش های بر روی شیشه پنجره اتاق خود می شود.

در نتیجه مدت ها به دنبال اختراع وسیله است که که بتواند ذرات را با سرعت بالا پرتاب کرده و سطوح مختلف را صیقل دهد. این موضوع موجب شد تا سندبلاست طراحی و ساخته شود.

کاربرد های سندبلاست

 

اکنون که با تعریف و تاریخچه سند بلاست آشنا شده اید وقت آن رسیده است که کاربردهای این وسیله شگفت انگیز را به خوبی بشناسید. از سندبلاست به منظورهای مختلفی استفاده می ‌شود که از جمله آن ‌ها می‌ توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استفاده جهت انجام اموری مانند زنگ زدایی، ماسه زدایی، رنگ برداری سطوح داخلی و خارجی قطعات یا صیقل دادن آن ها
  • پاکیزه نگه داشتن انواع قالب های صنعتی، زبر کردن قطعات، عملیات لعاب کاری و تفلون کاری برای بهبود کیفیت و استفاده طولانی مدت از آن ها
  • استفاده از سندبلاست در آماده کردن سطوح قطعات مختلف جهت انجام انواع آبکاری های صنعتی، تزئینی یا رنگ
  • حکاکی انواع نوشته و نقوش مختلف و نیز برجسته کاری بر روی سطوح شیشه ای، چوبی، ام‌دی‌اف، کاشی، سرامیک و…

وسیله مورد نیاز سندبلاست چیست؟

سندبلاست نیز مانند دیگر امور صنعتی برای انجام گرفتن به مجموعه ای از وسایل نیاز دارد که به شرح زیر هستند:

  • دیگ سندبلاست
  • کمپرسور باد
  • شیلنگ
  • کلاه سندبلاست
  • نازل سندبلاست

لازم به ذکر است که کلیه لوازم و وسایل مورد نیاز برای عمل سندبلاست در سایزهای مختلفی وجود داشته و نازل های سندبلاست در اندازه های ۴ ،۵.۵ و ۶ قابل تهیه است.

مهم ترین کاربرد سندبلاست برای قطعات سازه ای

یکی از معمول ترین و بهترین راه ها برای حفاظت از مخازن، خطوط لوله، سازه های فلزی، بدنه کشتی، سازه های ساختمانی و… در برابر عوامل خورنده محیط، پوشش دادن آن ها به وسیله رنگ ها، رزین ها و عایق ها است. یکی از الزامات اجرای هرگونه رنگ و یا زنگ زدگی سطوح، داشتن یک سطح مناسب تمیز و عاری از هر گونه ناخالصی است.

برای تمیز کاری سطوح در ابعاد کوچک از روش های سنگ زنی، سمباده زنی و برس زنی استفاده می شود؛ اما هنگامی که صحبت از ابعاد وسیع از جمله قطعات سازه ای باشد استفاده از ابزاری که سرعت کار را بالا ببرد ضروری است. به همین علت می توان از سند بلاست برای این امر استفاده نمود.

به طور کلی عملیات سندبلاست برای قطعات سازه ای با اهداف زیر انجام می شود:

  1. سودن و برطرف کردن جرم های خارجی و زنگ زدگی جهت رسیدن به سطح فلز سالم
  2. ایجاد زبری مناسب در سطوح فلزی مختلف جهت چسبندگی بهتر و پوشش مناسب جهت حفاظت از فلز

جنس مواد ساینده در فرایند سندبلاست چیست؟

برای کار با سندبلاست از مواد ساینده استفاده می شود که جنس آن ها عموماً از سیلیس و اکسید فلزات در اندازه های مختلف است. به طور کلی از طیف گسترده ای از آینده های بلاستینگ با کیفیت که دارای درجه خوردگی و سختی های متفاوتی هستند جهت آماده سازی سطوح مختلف استفاده می شود.

هنگام انتخاب مواد ساینده در فرایند سندبلاست باید موارد مختلفی را مورد توجه قرار داد. از مهم ترین عواملی که باید مورد توجه قرار گیرد می توان به پروژه اشاره کرد که باید با توجه به آن مناسب ترین ساینده را از نظر قیمت، کیفیت، سایز دانه بندی و عدم آلایندگی انتخاب نمود.

چگونگی اجرای عملیات سند بلاست

نخستین لازمه اجرای عملیات سندبلاست استفاده از یک دستگاه کمپرسور هوا به منظور تولید هوای فشرده است. این دستگاه برای ایجاد سایش روی سطح قطعه مورد نظر ضروری است. کیفیت هوای فشرده تولید شده در این مرحله بسیار حائز اهمیت است؛ زیرا که کیفیت سندبلاست و اجرای عملیات ارتباط مستقیمی با فشار هوای تولید شده توسط کمپرسور هوا دارد.

فشار هوایی که برای فرایند سندبلاست مورد استفاده قرار می گیرد ۷ بار یا 105 psi است. این فشار توسط شلنگ به دیگ سندبلاست منتقل می گردد. دیگ استفاده شده برای فرایند سندبلاست در انواع سایز موجود بوده که پرمصرف ترین آن، دیگ سندبلاست سایز متوسط با گنجایش ۳۰۰ لیتر است.

پس از طی کردن این مراحل مواد ساینده باید توسط متخصص درون دیگ قرار گیرند. در ادامه فشار هوایی که توسط کمپرسور هوا تولید می شود به وسیله لوازم و تجهیزات خاص این دستگاه به بخش زیرین دیگ خواهد رسید. نکته حائز اهمیت در این فرآیند آن است که میزان سرعت استفاده شده باید زیاد باشد و به طور مستقیم بر روی سطح مورد نظر استفاده شود.

اهمیت آن در این موضوع است که سرعت بالا برای مکش مواد ساینده و مخلوط کردن هوا و ماسه مورد استفاده قرار گرفته و ترکیب حاصل با فشار به صورت بسیار زیاد به سمت نازل سندبلاست ارسال می شود. این مواد با همان سرعت و فشار به سطح مورد نظر ما پرتاب می شود و موجب سایش سطوح می گردد. به همین علت لازم است که نهایت دقت و توجه را به عمل آورد.

قیمت دستگاه سندبلاست چقدر است؟

با دانستن تمامی موارد فوق، ممکن است بپرسید اگر بخواهیم از سندبلاست استفاده کنیم این دستگاه کاربردی را با چه قیمتی می توانیم خریداری کنیم؟ در پاسخ باید بگوییم که قیمت کمپرسور، سندبلاست، پیکور برقی و… بسته به مواردی متفاوت خواهد بود.

از مهم ترین عوامل تاثیر گذار در قیمت سندبلاست می توان به مواد و تجهیزات ذکر شده در مقاله فوق و نیز کمپانی تولید کننده دستگاه سندبلاست اشاره کرد. برای اطلاع دقیق از قیمت دستگاه سندبلاست و سایر تجهیزات صنعتی به وب‌ سایت « بادرو کمپرسور » مراجعه کرده و از میان طیف وسیع محصولات آن ها سفارش خود را ثبت نمایید تا آن را در سریع ترین زمان ممکن درب منزل تحویل بگیرید

هشدار! این مطلب صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار مهمان منتشر شده است و سایت چطور هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد. اطلاعات بیشتر
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.