۲۵ گونه بی‌نظیر از زیباترین پرندگان جهان

0

پرنده‌ها خوش‌آب‌ورنگ‌ترین موجودات جهان هستند. شاید رنگ‌های زیبای پر و بال آنها به این خاطر است که بر خلاف بسیاری از پستانداران، می‌توانند رنگ‌ها را تشخیص بدهند. جالب است که پرنده‌های نر معمولا زیباتر از ماده‌ها هستند، زیرا برای جفت‌گیری باید توجه جنس ماده را به خود جلب کنند. البته بعضی از آنها هنرهای دیگری هم دارند، مثلا مرغ بهشتی برای جلب‌توجه جنس ماده می‌رقصد! در این مقاله، سراغ ۲۵ نمونه از زیباترین پرندگان جهان می‌رویم تا آنها را به شما معرفی کنیم و از دیدن تصاویرشان لذت ببرید.

۱. کبوتر نیکوبار

کبوتر نیکوبار از زیباترین پرندگان جهان

این کبوتر در جزایر آندامان و نیکوبار هند و مجمع‌الجزایر مالایی زندگی می‌کند. این کبوترها چندان دور از دسترس نیستند و مردم محلی این مناطق آنها را هر روز در محل زندگی‌شان می‌بینند. نیکوبارها از کبوتر معمولی بزرگ‌تر هستند و قد آنها به ۴۰ سانتی‌متر هم می‌رسد، یعنی تقریبا به‌اندازه کلاغ.

رونیکس

۲. قرقاول طلایی

این موجود بی‌نظیر در کوهستان‌های چین و شرق آسیا زندگی می‌کند و قرقاول چینی یا رنگین‌کمانی هم نامیده می‌شود. قرقاول طلایی جزو آن دسته از زیباترین پرندگان جهان است که فقط جنس نر آن در این فهرست قرار می‌گیرد! قرقاول‌های نر پرهای درخشان با رنگ‌های گرم و بی‌نظیر دارند و یک تاج طلایی روی سرشان خودنمایی می‌کند، اما جنس ماده پرهای تیره‌تری دارد و هیچ تاجی روی سرش نیست.

قرقاول طلایی

مردم عادی فقط تصاویر این پرنده را تماشا می‌کنند. شکار این تصاویر هم کار عکاسان حرفه‌ای حیات وحش است. البته قرقاول طلایی در بعضی از باغ‌وحش‌ها و باغ‌های پرندگان هم نگهداری می‌شود،‌ اما لذتی که در دیدن تصاویر این پرنده در طبیعت است، با لذت تماشای آن در قفس قابل‌مقایسه نیست.

۳. طوطی اسکارلت ماکائو

طوطی اسکارلت ماکائو

داستان‌های زیادی درباره خوش‌نقش‌ونگاری طوطی‌ها وجود دارد، داستان‌هایی درباره طوطی‌های سخنور و زیبا که در قفس اسیرند و به آزادی کلاغ‌های سیاه غبطه می‌خورند! احتمالا از هرکسی بپرسید جایگاه اول در فهرست زیباترین پرندگان جهان متعلق به کدام پرنده است، طوطی ماکائو را نام ببرد. این نژاد رنگ‌های مختلفی دارد، اما در هرکدام از آن‌ها یک رنگ غالب است. ماکائوی قرمز زیباترین گونه این پرنده شناخته می‌شود.

اسکارلت ماکائوها بومی جنگل‌های آمازون در آمریکای جنوبی و مرکزی هستند. جنگل‌هایی بزرگ که همیشه سرسبز و بارانی هستند و زیباترین جنگل‌های دنیا محسوب می‌شوند.

۴. مرغ بهشتی

مرغ بهشتی

بسیاری از مردم دنیا لقب زیباترین پرنده جهان را به جنس نر مرغ بهشتی آبی‌رنگ می‌دهند. با اینکه پرنده‌های زیادی می‌توانند این لقب را داشته باشند، بدون شک این عنوان برای مرغ بهشتی شایسته است. پرهای آبی درخشان، دم بلند مشکی‌رنگ و حلقه سفید دور چشمان این پرنده هر بیننده‌ای را متحیر می‌کنند. انگار که قلمی فراطبیعی مرغ بهشتی را نقاشی کرده و به آن حیات بخشیده است.

۵. فلامینگو

فلامینگو

مردم چنان فلامینگوها را دوست دارند که با الگوبرداری از آنها شخصیت‌های کارتونی، عروسک و طرح‌های گرافیکی متنوعی خلق شده‌اند. فلامینگو صورتی‌ترین پرنده جهان است و همین مسئله به‌تنهایی برای قرارگرفتنش در فهرست زیباترین پرندگان جهان کفایت می‌کند.

فلامینگوها ۶ گونه مختلف دارند و حرفه‌ای‌ترین مهاجران جهان محسوب می‌شوند. نژادهای مختلف فلامینگو در مناطق گوناگون زمین زندگی می‌کنند. آنها فقط قطب جنوب را دوست ندارند و به‌خاطر سرمای بیش از حد به‌سمت جنوبگان نمی‌روند.

۶. تاناگر گردن‌قرمز

تاناگر گردن قرمز

متأسفانه این موجود زیبا در حال انقراض است و فقط تعداد کمی از آنها در شرق جنگل‌های آمریکای جنوبی زندگی ‌می‌کنند. اطلاعات زیادی درباره تاناگرهای مرموز در دست نیست؛ آنها فقط گاهی جلوی دوربین عکاسان حیات وحش خودنمایی می‌کنند و زیبایی‌شان را به رخ می‌کشند.

۷. جیجاق آبی

جیجاق آبی از زیباترین پرندگان جهان

رنگ پرهای این پرنده با محیط زندگی‌اش هماهنگ است. آنها در آمریکای شمالی زندگی می‌کنند و کمی از گنجشک بزرگ‌ترند. آجیل، ملخ، سوسک و کرم‌ ابریشم غذای محبوب جیجاق زیباست.

۸. اردک ماندارین

اردک ماندارین

اردک ماندارین پرنده‌ای آسیایی است که در شرق دور و روسیه زندگی می‌کند. وقتی به این پرنده نگاه می‌کنید، احتمالا نمی‌توانید دقیق بگویید چند رنگ در ترکیب پرهای آن وجود دارد! این زیبایی بی‌نظیر فقط به اردک ماندارین نر هدیه داده شده است و جنس ماده آن ظاهری معمولی دارد.

۹. طاووس

طاووس

وقتی از زیبایی طاووس حرف می‌زنیم، منظورمان طاووس نر است. ظاهر ماده‌ها کاملا معمولی است و حتی دم بی‌نظیر طاووسی را هم ندارند. این موجودات زیبا در هند زندگی می‌کنند، به همین دلیل است که «هرکه طاووس خواهد، جور هندوستان کشد». طاووس در ادبیات ما نماد زیبایی و غرور است.

‌۱۰. کبوتر تاج‌دار آبی

کبوتر تاجدار آبی

این کبوتر که از زیباترین پرندگان جهان است، کبوتر تاج‌دار غربی هم نامیده می‌شود. این پرنده غربی پرها و تاجی آبی‌رنگ دارد، اما گویی اطراف چشمانش را با سرمه سیاه کرده است تا قرمزی چشم‌های بی‌نظیرش بیشتر خودنمایی کند.

۱۱. توراکو کاکل‌قرمز

توراکو گردن قرمز

توراکو پرنده‌ای در حال انقراض است که در آفریقا زندگی می‌کند. این نژاد کمی از کلاغ بزرگ‌تر است و جزو جانوران همه‌چیزخوار محسوب می‌شود، از دانه گیاهان گرفته تا حشرات ریزی که توانایی شکار آنها را دارد. توراکو به‌خاطر دم بلند، تاج زیبای یکدست و رنگ‌های بی‌نظیر پرهایش به شهرت رسیده است. این پرنده معمولا خودش را به عاشقان طبیعتی که در جنگل‌های جنوب صحرای آفریقا می‌گردند، نشان می‌دهد!

۱۲. خورشیدنگین شاخ‌دار

خورشید نگین شاخدار

این‌همه زیبایی برای پرنده‌ای به‌کوچکی مرغ مگس‌خوار حیرت‌انگیز است! خورشیدنگین شاخ‌دار (Horned Sungem) نوعی مرغ مگس‌خوار محسوب می‌شود که در جنگل‌های بارانی آمریکای جنوبی زندگی می‌کند. یونانی‌های باستان برای نشان‌دادن صبح و دوستی، با برگ زیتون تاج درست می‌کردند و بر سر می‌گذاشتند. خورشیدنگین شاخ‌دار هم دو پر در اطراف سرش دارد که با زیبایی خارق‌العاده‌ای مانند تاج خودنمایی می‌کنند. این پرنده شاهزاده زیباترین پرندگان جهان است!

۱۳. جغد برفی

جغد برفی از زیباترین پرندگان جهان

اگر طرف‌دار هری پاتر باشید، این نوع جغد را در فیلم‌هایش زیاد دیده‌اید. این پرنده هم در اوراسیا و هم در آمریکای شمالی بومی محسوب می‌شود و بسیار هم کمیاب است. به همین دلیل در افسانه‌ها نماد خوشبختی است. تمام پرهای جغد برفی نر سفید و یکدست است، اما در قسمت پشتی جنس ماده، لکه‌های مشکی هم دیده می‌شود. جغد برفی گوشتخوار است، اما جزو خطرناک ترین پرندگان جهان محسوب نمی‌شود.

۱۴. توکان منقاردار

توکان منقاردار

وقتی بررسی می‌کنیم دلیل انتخاب زیباترین پرندگان جهان چیست، اکثر آنها به‌خاطر رنگ و حالت پرهایشان در این فهرست قرار می‌گیرند، اما توکان پرنده منحصربه‌فردی است که به‌خاطر زیبایی منقارش در دسته زیباترین‌ها جای می‌گیرد. پرنده‌هایی در اندازه توکان نوک دارند، اما منقار بزرگ توکان‌ها گاهی تا ۲۰ سانتی‌متر هم رشد می‌کند؛ جذاب‌تر اینکه منقار این جانور چند رنگ مختلف دارد. منقار بعضی از توکان‌ها رنگین‌کمانی است و ترکیبی از سبز، قرمز، زرد و آبی دارد. در نگاه اول ممکن است تصور کنید توکان عروسکی دست‌ساز است که منقارش با دوختن پارچه‌های رنگارنگ ساخته شده است!

۱۵. طوطی دریایی اطلس

طوطی دریایی اطلس

پرهای طوطی‌های اطلسی مثل پنگوئن‌ها سیاه و سفید است. آنها بیشتر زمان خود را روی آب می‌گذرانند، اما پرهایشان ضدآب‌اند و حتی وقتی در حال شنا و ماهیگیری هستند هم خیس نمی‌شوند. به همین خاطر در زمستان هم گرم می‌مانند. این پرنده‌ها در شمال آمریکا و سواحل شرقی کانادا زندگی می‌کنند. آنها هم روی آب و هم زیر آب شناگران ماهری هستند و جانوران دریایی را شکار می‌کنند.

۱۶. شاه ماهیگیر آبی یا لاجوردی

شاه ماهیگیر لاجوردی

با شنیدن اسم این پرنده که از زیباترین پرندگان جهان است، احتمالا پرنده‌ای شکارچی به‌اندازه عقاب را تصور می‌کنید، اما شاه ماهیگیر مثل گنجشک کوچک و مثل پروانه زیباست. پرهای همه قسمت‌های شاه ماهیگیر به‌جز سینه‌اش آبی لاجوردی است و سینه پرنده با رنگ قهوه‌ای خیلی روشن تزئین شده. لاجوردی پرهای شاه ماهیگیر برای ما ایرانی‌ها یادآور هنر میناکاری و سفر به اصفهان است.

۱۷. زردپره رنگی

زرد پره رنگی

رنگارنگی پرهای این پرنده از نام آن مشخص است. همه زردپره‌ها را می‌توانیم در فهرست زیباترین پرندگان جهان بگنجانیم و زردپره رنگی نماینده این گروه در فهرست ماست. این گونه در جنوبی‌ترین نقاط آمریکای شمالی زندگی می‌کند. مردم سواحل آمریکای مرکزی و کارائیب هم هرازگاهی زردپره‌ها را در محدوده زندگی‌شان می‌بینند. زردپره‌ها از دانه گیاهان و حشرات تغذیه می‌کنند.

۱۸. سهره رنگین‌کمان

سهره رنگین کمان

تا اینجای مقاله جای گونه‌های متنوع استرالیا در فهرست زیباترین پرندگان جهان خالی بود. سهره رنگین‌کمان پرنده‌ای به‌کوچکی فنچ و بومی استرالیاست. نام رنگین‌کمان کاملا برازنده این پرنده است، چون در پرهایش می‌توانید هر ۷ رنگ رنگین کمان را ببینید!

۱۹. طوطی‌های کاکادو

طوطی کاکادو

کاکادوها یکی از مشهورترین و زیباترین نژادهای طوطی هستند که به‌ منقار خمیده و تاج جذاب روی سرشان معروف‌اند. این پرنده‌ها در مناطق مختلف جهان به‌عنوان حیوان خانگی زندگی می‌کنند، اما در اصل بومی گینه نو و جنگل‌های آمریکای مرکزی و جنوبی هستند. رنگ پر کاکادوها ممکن است سفید، صورتی، سیاه یا خاکستری باشد. آنها جزو بزرگ‌ترین طوطی‌ها هستند، تا ۶۰ سانتی‌متر رشد می‌کنند و وزنشان به بیش از ۱ کیلوگرم هم می‌رسد.

۲۰. بال‌لاکی بوهمی

بال لاکی بوهمی از زیباترین پرندگان جهان

بال‌لاکی بوهمی پرنده‌ خوش‌صدای خوش‌رنگ‌ولعابی است که تن به قفس نمی‌دهد! رنگ غالب پرهای این پرنده نسکافه‌ای است، اما در قسمت‌های مختلف بدنش پرهایی به‌رنگ خاکستری، قهوه‌ای، زرد و حتی قرمز هم دیده می‌شود. بال‌لاکی هم جزو شاهزاده‌های تاج‌دار محسوب می‌شود. رنگ تاج او طیف کرمی تا نسکافه‌ای را پوشش می‌دهد. سیاهی زیر نوک و دور چشمان بال‌لاکی تکمیل‌کننده جذابیت این عضو فهرست زیباترین پرندگان جهان است.

۲۱. اردک جنگلی

اردک جنگلی

جنس نر اردک جنگلی در فهرست زیباترین پرندگان جهان جای می‌گیرد. تاج این اردک شبیه کلاه ژنرال‌های فرانسوی و ناپلئون است. سبز بی‌نظیر پرهای این پرنده در کنار قهوه‌ای و سبز یشمی ترکیب بی‌نظیری را به وجود آورده است و خطوط سفید گردن پرنده زیبایی آن را به حد اعلا رسانده است.

۲۲. تاناگر بهشتی

تاناگر بهشتی

تاناگر بهشتی پرهایی با رنگ‌های گرم و جذاب استوایی دارد. زادگاه این پرنده جنگل‌های استوایی است، اما عکاسان حیات وحش برای دیدن آن باید خیلی تیزبین باشند. تاناگر بهشتی به‌اندازه گنجشک کوچک است و به‌خاطر رنگ‌های سبز و آبی به‌سادگی می‌تواند بین درخت‌ها استتار کند. البته در همین جثه کوچک بیش از ۱۰ رنگ مختلف دیده می‌شود.

۲۳. طوطی ماکائوی سنبلی

طوطی ماکائوی سنبلی

ماکائوها آن‌قدر جذاب هستند که ۲ گونه از آنها در فهرست زیباترین پرندگان جهان قرار می‌گیرد. ماکائوهای سنبلی آبی‌نفتی هستند، اما گوشه‌کنار بدنشان پرهایی زردرنگ هم دارند که زیبایی آنها را دوچندان می‌کند. ماکائوها بومی جنگل‌های آمریکای مرکزی هستند، اما در سراسر جهان به‌عنوان حیوان خانگی نگهداری می‌شوند.

۲۴. شهدخورک رنگین‌کمانی

شهد خورک رنگین کمانی

شهدخورک نوعی طوطی است و در جنگل‌های استرالیا زندگی می‌کند. این پرنده هم به‌عنوان حیوان خانگی نگهداری می‌شود، اما همین کار تعداد آنها را به‌شدت کاهش داده است. شهدخورک‌ رنگین‌کمانی هنوز در معرض خطر انقراض نیست، اما تداوم زنده‌گیری آن برای فروش در بازار حیوانات خانگی احتمال انقراضشان را افزایش می‌دهد.

شهدخورک رنگین‌کمانی پرهایی با رنگ‌های مختلف از جمله سبز، زرد، نارنجی، آبی و بنفش دارد. قرمز رنگین‌کمان شهدخورک هم نوک کوچک و چشم‌های زیبای اوست.

۲۵. گالینول بنفش

گالینول بنفش

احتمالا هیچ‌کس نمی‌تواند بگوید پرهای گالینول بنفش چند رنگ دارند. پرهای این پرنده طیف رنگی دارد نه یک رنگ مشخص، از آبی و بنفش گرفته تا خاکستری و سبز. نوک قرمز و زرد گالینول هم جذابیتش را تکمیل کرده است.

تعداد پرندگان زیبای جهان بیشتر از آن است که تصور می‌کنیم

به‌نظر شما زیباترین پرنده جهان چه نام دارد؟ تعداد پرنده‌های زیبای دنیا بیشتر از آن است که در این مقاله دیدید. خوشبختانه اکثر این پرنده‌ها جمعیت زیادی دارند و خطر انقراض تهدیدشان نمی‌کند، اما ما انسان‌ها باید با حفاظت از محیط‌زیست و نخریدن حیوانات وحشی برای نگهداری در خانه، به بقای این موجودات بی‌نظیر کمک کنیم.


در ادامه بخوانید: طولانی ترین رود جهان، نیل یا آمازون؟
اصول و روش‌هایی کاملا عملی برای یادگیری سریع و ماندگار هر زبان جدید



منبع thetealmango thecoolist
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.