معرفی لوازم مورد نیاز برای طرح‌های مختلف گلدوزی

0

برای قدم گذاشتن در حرفه جذاب و دل انگیز گلدوزی، تهیه وسایل ابتدایی و ضروری برای آن الزامی است. پارچه، قیچی، کارگاه، نخ و … از وسایل اولیه و ضروری است.

گلدوزی از آن دست هنرهای دلنشینی است که برای همه ما یاد و خاطرات مادربزرگ‌هایمان را زنده می‌کند. نخ‌های رنگارنگ، سوزنی نازک و تکه‌ای پارچه سفید در دست‌های چروکیده؛ اما مملو از محبت مادربزرگ که پس از ساعت‌ها دقت و حوصله او، تبدیل به طرح‌هایی بدیع و ماندگار می‌شدند. تا زمانی که مادربزرگ‌های باسلیقه‌مان بودند، تقریباً یقه هیچ لباس دخترانه‌ای، ساده و خالی از گل‌های گلدوزی شده نبود. رومیزی‌ها، روتختی‌ها، روکش بالش‌ها و خلاصه هر قسمت از خانه که در آن پارچه‌ای یافت می‌شد، به لطف دست‌های هنرمند مادربزرگ، تبدیل به زیبایی محض می‌شدند.

هرچند از آن سال‌ها فاصله گرفته‌ایم و این روزها ماشین‌های تمام اتوماتیک جای هنر و ظرافت مادرها و مادربزرگ‌ها را گرفته‌اند؛ اما همچنان بسیاری از افراد به این هنر جذاب علاقه فراوانی دارند. در این میان، تکنیک‌های این هنر از نسلی به نسل دیگر منتقل شده و علاوه بر ابزارها و طرح‌های قدیمی، امروزه شاهد تحولات فراوانی در این هنر کهن هستیم.

رونیکس

ازاین‌رو، ابزارهایی مانند نخ ابریشمی و قیچی، هنوز هم پای ثابت وسایل ضروری این کار هستند؛ اما وسیله‌ای مثل تفنگ مخصوص چسب حرارتی در سال‌های اخیر به جمع ابزارهای کاربردی هنر گلدوزی پیوسته است. عملکرد کلی تفنگ چسب حرارتی کلیددار به این صورت بوده که میله چسب جامد متصل به تفنگ، در درون لوله پشت تفنگ قرار می‌گیرد. المنت دستگاه چسب حرارتی کلیددار با زدن دستگاه به برق گرم خواهد شد و با فشار دادن دکمه درج‌ شده بر روی تفنگ، میله چسب جامد به داخل المنت فشرده می‌شود. بعد از انجام نمودن مراحل بالا، چسب مایع داغ شده از قسمت نوک تفنگ چسب حرارتی کلیددار برقی خارج خواهد شد .احتمالاً تا این لحظه تصور نمی‌کردید که چنین چیزی برای دوخت انواع گل‌های روی پارچه نیاز باشد! در همین راستا قصد داریم تا برخی از جدیدترین و البته مهم‌ترین ابزارهای این حرفه دوست‌داشتنی را معرفی کنیم، پس برای کسب شناخت کافی در این مورد، تا پایان همراه ما باشید. فروشگاه آنلاین دوزی گل علاوه بر اینکه در آموزش هنرهای اصیل گلدوزی و جواهردوزی به مخاطبان خود کمک می‌کند، یک خرازی معتبر نیز محسوب می‌شود. چنانچه دررابطه‌با ابزارهای مختص گلدوزی، نحوه استفاده و حتی قیمت آن‌ها سؤالی دارید، هم به‌صورت حضوری و هم به‌صورت آنلاین در کنار شما است.

مهم‌ترین ابزار لازم برای بهترین طرح‌های گلدوزی

همان‌طور که می‌دانید هنرها و فنون مختلف در طول زمان دستخوش تغییرات زیادی شده‌اند تا جایی که گذشت زمان و رشد تکنولوژی نیز بر تکامل ابزارهای هر حرفه اثر گذاشته‌اند. به‌عنوان‌مثال هزاران سال قبل، پیش از تولید پارچه، این پوست حیوانات بودند که به همدیگر دوخته می‌شدند و شاید اولین جرقه‌های خلق هنر گلدوزی نیز همین کار به‌ظاهر ساده بوده است. این در حالی است که این روزها در میان طرح‌های مختلف گلدوزی، انواع مرواریدها، پولک‌ها و حتی سنگ‌های زینتی نیز خودنمایی می‌کنند. حال این سؤال پیش می‌آید که این وسایل را از کجا خریداری کنیم؟ آیا باید همه وسایل را یکجا تهیه کنم؟ اصلاً برای شروع به چه لوازمی نیاز داریم؟”

به‌طورکلی برای قدم‌ گذاشتن در این حرفه دل‌انگیز، تهیه چند قلم از وسایل آن کافی است؛ پس هرگز در ابتدای راه به تعداد زیادی ابزار گران‌قیمت و حتی حرفه‌ای نیاز ندارید. صرفاً تهیه چند وسیله ضروری است.

بهتر است اولین چیزی که برای خرید وسایل مربوط به گلدوزی در نظر می‌گیرید، پارچه باشد. چرا؟ چون نوع استفاده طرح پایانی بر انتخاب جنس پارچه تأثیر بسزایی دارد. مثلاً برای زیباتر کردن یک رومیزی، پارچه‌های کتانی گزینه مناسب‌تری نسبت به سایر پارچه‌ها هستند. پس با انتخاب پارچه مناسب با کارایی موردنظر، در نهایت کار ماندگارتر و بهتری خواهید داشت.

به‌طورکلی برای افراد مبتدی، پارچه‌هایی که بافت ساده‌تری دارند پیشنهاد می‌شود؛ مثلا جنسی مانند شانتون که کار کردن روی آن آسان است.

 

دومین وسیله لازم، کارگاه است. ابزاری که با کمک آن پارچه را ثابت نگه می‌داریم و به آسان شدن دوخت بر روی پارچه نیز کمک فراوانی می‌کند. در واقع، طرح هر کارگاه دو حلقه از جنس چوبی دارد که پارچه در میان آن‌ها گذاشته می‌شود؛ سپس با سفت کردن پیچ تعبیه شده روی حلقه بزرگ‌تر، پارچه تا پایان کار، محکم و بدون حرکت باقی می‌ماند. در بازار حلقه‌هایی با جنس‌ها و اندازه‌های مختلف وجود دارد که می توانید آن ها را تهیه کنید. بهتر است بدانید که برخلاف سال‌های قبل که طرح‌های با گلدوزی تبدیل به قاب می‌شدند؛ امروزه کارگاه‌های رنگی و زیبا در انواع طرح‌های دایره، قلب و… به‌عنوان قاب نیز استفاده می‌شوند.

سومین وسیله لازم انتخاب سوزن مناسب برای این کار است. ازآنجایی‌که دوخت‌های متعددی در این هنر وجود دارد، شما به انواع سوزن‌های ریزودرشت نیاز پیدا می‌کنید؛ بنابراین بهتر است یک بسته سوزن مخصوص را تهیه کرده و از خریدن سوزن‌های موردنیاز در طول کار، خودداری کنید. سوزن‌های دستی باتوجه‌به طرح و جنس پارچه در ابعاد مختلفی ساخته می‌شوند. ازاین‌رو، پیش از خرید سوزن به دو فاکتور ذکر شده دقت کنید. چهارمین وسیله مورد نیاز نخ ها هستند. نخ‌های رنگارنگ، از آن دسته ابزارهایی هستند که شوق به دوختن و هنرنمایی را دوچندان می‌کنند. نخ‌های موجود در بازار که توسط گلدوزان استفاده می‌شود، بسیار متنوع‌اند. از نخ‌های معمولی و کتان بگیرید تا نخ‌های ظریف و براق ابریشمی.

به‌طورکلی برای افراد مبتدی نخ‌های از جنس کتان پیشنهاد می‌شود، چرا که این جنس علاوه بر برخورداری از مقاومت خوب، آن ظرافت و نازکی نخ ابریشم را ندارد؛ درنتیجه در مراحل بالاتر و پس از کسب تجربه کافی می‌توانید سایر نخ‌ها را تهیه کنید.

وسیله مورد نیاز بعدی، قیچی است. شاید فکر کنید که همان قیچی موجود در میان لوازم خیاطی منزلتان برای گلدوزی هم کاملاً کاربرد دارد و نیازی به خرید ندارید! اما بهتر است بدانید اگر یک قیچی معمولی خیاطی را برای این کار ظریف استفاده کنید احتمال به هدررفتن تلاش‌هایتان خیلی زیاد است.

درواقع چنانچه در دوختن دچار اشتباه شوید برای باز کردن گل‌ها، به یک قیچی نازک، نوک‌تیز و برنده نیاز دارید و نه یک قیچی ضخیم و بزرگ! قیچی‌های مورداستفاده گلدوزان، باتوجه‌به نوع دوخت‌ها و جنس پارچه، تنوع بالایی دارند؛ مانند قیچی تیغه بلند، تیغه کوتاه، سر نخ زن و… که باز هم در ابتدای شروع به این کار به همه آن‌ها نیازی ندارید.

نوبت به وسیله مهم بعدی، آن هم تفنگ مخصوص چسب حرارتی می رسیم. چسب‌های حرارتی، شکلی لوله مانند دارند و جنس آن‌ها جامد است. این چسب‌ها در تفنگ‌های برقی مخصوص قرار می‌گیرند و پس از گرم‌شدن، قابل‌استفاده هستند. احتمالاً این‌طور فکر می‌کنید که این تفنگ‌های مخصوص چسب در میان ابزار این هنر جایگاهی ندارند؛ اما بگوییم که این وسیله یکی از کاربردی‌ترین ابزارها در این هنر است. در واقع با کمک این نوع تفنگ می‌توانید علاوه بر چسباندن نمد به پشت دیوارکوب گلدوزی شده، به‌راحتی سنگ‌ها و مرواریدهای دلخواه خود را روی طرح موردنظر بچسبانید.

پیشنهاد پایانی

سعی کنید برای خرید هر یک از لوازم بالا، علاوه بر قیمت، کیفیت را هم در نظر بگیرید. به‌عبارت‌دیگر، قرار است سال‌ها با این وسایل کار کنید، پس چه‌بهتر که از یک فروشگاه مطمئن و معتبر خرید کنید.

هشدار! این مطلب صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار مهمان منتشر شده است و سایت چطور هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد. اطلاعات بیشتر
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.