دبی فورد؛ بیوگرافی و معرفی بهترین کتاب‌های او

5

دبی فورد معلم، سخنران انگیزشی و نویسنده کتاب‌های موفقیت و خودیاری بود. او که در دوران نوجوانی و جوانی به‌شدت به مصرف مواد مخدر اعتیاد داشت، توانست راه خود را به‌سوی نور بیابد و بعد از آن با کتاب‌ها و سخنرانی‌هایش راه بسیاری دیگر از انسان‌های سراسر جهان را نیز به‌سوی نور باز کرد. در این مقاله، زندگی‌نامه دبی فورد را مرور و بهترین آثار او را معرفی می‌کنیم.

زندگی‌نامه دبی فورد

دبی فورد در ۱ اکتبر ۱۹۵۵ در آمریکا متولد شد. پس از طلاق والدینش در دوران نوجوانی او، به‌دلیل اینکه احساس می‌کرد انتظارات آنها را برآورده نکرده است، به مصرف مواد مخدر روی آورد. او در سال ۲۰۰۱ در مصاحبه‌ای با نشریه «یواِس‌اِی تودِی» (USA Today) گفت: «من پرکودان، کوکائین و ترکیبی از انواع مواد مخدر را مصرف می‌کردم تا بیدار باشم. من روزی ۱۰۰ قرص مصرف می‌کردم.»

رونیکس

دبی فورد از ۲۰ تا ۳۰سالگی مرتب به مراکز ترک مواد مخدر مراجعه می‌کرد و بعد از خروج از آن مراکز، باز هم ده‌هاهزار دلار خرج مواد مخدر می‌کرد. او می‌گفت هدفش این بوده است که بتواند بدون غذا، قند، تلفن، مردان، تلویزیون و هر چیز دیگری به‌تنهایی زندگی کند و به خودش احساس خوبی داشته باشد.

زندگی دبی فورد بعد از شنیدن صحبت‌های دیپاک چوپرا، نویسنده و سخنران انگیزشی، دگرگون شد. خواهر دبی فورد که در زمینه تبلیغات با دیپاک چوپرا همکاری می‌کرد باعث آشنایی دبی با او شد. دیپاک چوپرا می‌گفت:

مردم به‌جای تلاش برای سرکوب و تسخیر شیاطین درونشان، باید سعی کنند آنها را بپذیرند و در آغوش بگیرند.

دبی فورد نیز بسیار تحت‌تأثیر گفته‌های این‌چنینی دیپاک چوپرا قرار گرفت. او گفته است:

هدف رهایی من از شر عصبانیت و حرص و بدرفتاری نبود، بلکه درک این مسائل مانند یک هدیه و پذیرش آنها بود.

دبی فورد چند سال با دیپاک چوپرا همکاری کرد و سپس شروع به نگارش اولین اثرش کرد. او کتاب «نیمه تاریک وجود» – با نام اصلی «نیمه تاریک جویندگان نور» (The Dark Side of the Light Chasers) – را در سال ۱۹۹۸ منتشر کرد. این کتاب به‌سرعت در فهرست پرفروش‌ترین کتاب‌ها قرار گرفت و همچنان پس از سال‌ها، در سراسر جهان از جمله ایران، کتابی مطرح و پرمخاطب است. او در سال‌های بعد نیز به نگارش کتاب‌های مختلف در زمینه خودیاری ادامه داد و توانست راه را برای بسیاری از انسان‌های سراسر دنیا روشن کند.

فعالیت‌های دبی فورد

فعالیت‌های دبی فورد تنها محدود به نویسندگی نبود. او با هدف حمایت از کسانی که می‌خواستند تغییری در جهان ایجاد کنند، مؤسسه فورد را تأسیس کرد. دبی فورد صدها متخصص را با ابزارها و تکنیک‌های نوآورانه آموزش داد و دور هم جمع کرد تا یاریگر کسانی باشند که می‌خواستند خود را بهبود دهند، اهدافشان را مشخص کنند و زندگی‌ای فراتر از تصور محدودشان داشته باشند. او هرگز نمی‌پذیرفت کسی کمتر از آن چیزی باشد که امکان داشت.

دبی فورد مهمان ویژه برنامه‌های تلویزیونی مطرح مختلفی مثل «اپرا وینفری»، «لری کینگ لایو»، «صبح به‌خیر آمریکا»، «ایده بزرگ با دونی داتچ» و «فاکس نیوز» بود و خود نیز میزبان برنامه رادیویی هفتگی در HayHouseRadio.com بود. او در سال ۲۰۰۷ در رئالیتی‌شویی به‌نام «باشگاه همسران سابق» مردم را تشویق کرد که اعتراف کنند از همسران سابقشان خشمگین‌اند.

دبی فورد در کنار پسرش، بو برسلر، و جامعه مربیان تحول آموزش متعهد شد که اولین آکادمی کودکان در روستاهای اوگاندا را بسازد. با مشارکت صدها نفر از سراسر جهان و بنیاد «درست مثل فرزند من»، ساختِ اولین مدرسه به پایان رسید و در بهار ۲۰۰۹ آموزش دانش‌آموزان را آغاز کرد. در حال حاضر، ۶ مدرسه در ۲ منطقه آفریقایی در حال ساخت است تا ۲۰ سال آینده هزاران کودک از موهبت آموزش بهره‌مند شوند.

دبی فورد در ۱۷ فوریه ۲۰۱۳ بر اثر ابتلا به نوع نادری از سارکوم (تومور بافت پیوندی) در ۵۷سالگی در خانه‌اش در سن‌دیگو درگذشت.

کتاب‌های دبی فورد

۱. نیمه تاریک وجود

نیمه تاریک وجود

مترجم: فرناز فرود
انتشارات: کلک آزادگان
تعداد صفحه: ۲۱۶

این کتاب پرفروش به ما نشان می‌دهد که بخش‌های تاریک و مطرود وجودمان گنج‌هایی مدفون در تاریکی‌اند که باید آنها را بیابیم و بپذیریم تا بتوانیم از مرز شکست‌ها و ناامیدی‌ها بگذریم.

۲. بهترین سال زندگی شما

بهترین سال زندگی شما

مترجم: الهام شریف
انتشارات: نسل نواندیش
تعداد صفحه: ۱۶۶

دبی فورد در این کتاب به شما کمک می‌کند برنامه‌ای طراحی کنید که موفقیت‌تان را تضمین کند و بتوانید به رؤیاهای دیرینه‌تان دست پیدا کنید. این کتاب شما را همراهی می‌کند تا بهترین سال زندگی‌تان را رقم بزنید.

۳. راز سایه

راز سایه

مترجم: الهام شریف
انتشارات:
نسل نواندیش
تعداد صفحه:
۲۴۰

هرکدام از ما داستانی داریم که توانایی‌هایمان را پشت آن مخفی کرده‌ایم. ما آن‌قدر این داستان را تکرار می‌کنیم تا خودمان هم باورش می‌کنیم و خود واقعی‌مان را به فراموشی می‌سپاریم. راز سایه دبی فورد به ما کمک می‌کند به خود فراموش‌شده‌مان برگردیم، راز زندگی‌مان را کشف و استعدادهای نهفته‌مان را شکوفا کنیم.

۴. اثر سایه

اثر سایه

مترجم: الهام شریف
انتشارات:
نسل نواندیش
تعداد صفحه:
۲۴۰

این کتاب در ۳ بخش توسط دیپاک چوپرا، دبی فورد و مارین ویلیامسون نوشته شده است. هرکدام از این ۳ نفر عهده‌دار نوشتن ۱ بخش از کتاب بوده‌اند. آنها در «اثر سایه» درباره یکی از اصلی‌ترین موانع شادی، یعنی سایه، صحبت می‌کنند. ما همواره در حال انکار بخش‌هایی از وجودمان هستیم که زندگی‌مان را هدایت می‌کنند. اما فقط زمانی موهبت‌های طبیعت اصیل خود را کشف می‌کنیم که سایه خود را در آغوش بگیریم.

۵. چرا آدم‌های خوب کارهای بد می‌کنند؟

چرا آدمهای خوب کارهای بد میکنند

مترجم: الهام شریف
انتشارات:
نسل نواندیش
تعداد صفحه:
۲۶۴

دبی فورد در این کتاب به ما نشان می‌دهد که خرابکاری‌های ما در روابط، کار، امور مالی و مسائل خانوادگی ریشه در ناخودآگاه ما دارد. باورهای غلط ما موجب شده است از غذا، رابطه، الکل، مواد مخدر و کارهای ناپسند دیگر برای پرت‌کردن حواسمان از جنبه‌های نپذیرفتنی و ناپسند زندگی‌مان استفاده کنیم. این کتاب به ما کمک می‌کند که از دشمنی‌کردن با خودمان دست بکشیم.

۶. جدایی معنوی

جدایی معنوی

مترجم: الهام شریف
انتشارات:
نسل نواندیش
تعداد صفحه:
۲۶۴

با خواندن این کتاب به شما اثبات می‌شود که پایان ازدواج می‌تواند شروع یک زندگی تازه باشد. اگر از همسرتان جدا شده‌اید، با کمک این کتاب می‌توانید زندگی‌تان را از نو بسازید. «جدایی معنوی» از پرفروش‌ترین‌های نیویورک تایمز است.

۷. پاکسازی آگاهی در ۲۱ روز

پاکسازی آگاهی در ۲۱ روز

مترجم: الهام شریف
انتشارات:
نسل نواندیش
تعداد صفحه:
۲۳۱

با خواندن این کتاب یاد می‌گیرید که طی ۲۱ روز وجودتان را از باورها و فرضیات غلط پاک کنید و به انرژی، سرزندگی، قدرت و آرامشی عمیق برسید.

۸. شجاعت

شجاعت

مترجم: فرناز فرود
انتشارات: کلک آزادگان
تعداد صفحه: ۲۲۴

اگر شما هم بارها برای خوشایند دیگران از حق و منافع خود گذشته‌اید، اگر بارها تن به کارهایی داده‌اید که مایل به انجامشان نبوده‌اید، اگر خود را کافی نمی‌دانید، کتاب شجاعت دبی فورد برای شماست. دبی فورد با شرحی بی‌پرده از تجربیات خود، ما را به‌سمت زندگی سالم و با عزت‌نفس هدایت می‌کند.

۹. سؤال‌های درست

سوالهای درست

مترجم: الهام شریف
انتشارات:
نسل نواندیش
تعداد صفحه:
۱۶۸

ما هر روز هزاران بار دست به انتخاب می‌زنیم. بعضی از این انتخاب‌ها کوچک هستند و اثر اندکی بر زندگی ما می‌گذارند. این در حالی است که بعضی انتخاب‌ها به‌شدت سرنوشت‌سازند و زندگی‌مان را زیرورو می‌کنند. تصمیم‌گیری موضوع کتاب «سؤال‌های درست» است، کتابی که با ۱۰ پرسش ضروری ما را به‌سوی زندگی بی‌نظیرمان هدایت خواهد کرد.

۱۰. آسمان پرستاره وجود

آسمان پرستاره وجود

مترجم: الهام شریف
انتشارات:
نسل نواندیش
تعداد صفحه:
۲۷۲

این کتاب که با این نام و نام‌های دیگری مثل «وجود مقدس شما» (Your Holiness) در ایران به چاپ رسیده است، باعث می‌شود که حضور و قدرت خداوند را واقعا احساس کنیم، خودمان را به او بسپاریم و به آرامش معنوی بیشتری برسیم.

نوبت شماست

کتاب‌های دبی فورد طرف‌داران بسیاری در ایران دارد. آیا تابه‌حال آثار او را خوانده‌اید؟ برایمان در قسمت دیدگاه‌ها بنویسید که مشتاق مطالعه کدام‌یک از کتاب‌های معرفی‌شده در این مقاله هستید.


در ادامه بخوانید: بهترین کتاب های انگیزشی دنیا؛ ۳۱ کتاب برای موفقیت و خودآگاهی
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 5 دیدگاه)
  1. محمدرضا زنده دل می‌گوید

    سلام.به نظرم تمامی کتابهای دبی فورد این بنده ی محبوب خداوند رو باید باید و باید حداقل هر کدام از کتابهایش را دو مرتبه در زندگی بخوانیم و مرور کنیم تا مَلَکه ی ذهن و فکر و روح و جان ما شود. کتابهایش بینظیرند. درود و رحمت خاص خداوند عشق بر روح پاکش باد.

    1. داری می‌گوید

      هر خانواده باید یک جلد از همه کتابهایش داشته باشد و همیشه مطالعه و تمرین کند

    2. آنا جمشیدی می‌گوید

      دقیقا یک بار مطالعه کتاب‌های پرمفهومی که قراره روی روح و فکرمون تأثیر بذارم، کافی نیست.
      ممنون از همراهی شما آقای زنده‌دل عزیز.

  2. ghazal می‌گوید

    سلام دوستان عقاید نویسنده این کتاب اشتباهه میگه باید نیمه تاریک وجود یعنی همون بدی های خودمونو بپذیریم در صورتی که اشتباهه مثال حسادت داشته باشم به کسی خب این یک مشکل درون من هست نباید باهاش کنار بیام یا این ویژگی رو دوست داشته باشم ک! باید خودمو اصلاح کنم و از صفات بد دور بشم و صفاتی که درونم هستن بد و زشت هستن رو درست کنیم..باید از زشتی ها پرهیز کرد نه اینکه بپذیرمشون؟! کمی تفکر کنید

    1. امیر می‌گوید

      اصلاح مرحله‌ی بعد از پذیرش هست. منظور از پذیرش قبول کردن وجود اون حس در وجودتون هست. مثلا کسی که قوه‌ی پذیرشش فعال نباشه اصلا نمیپذیره که آدم حسودی هست و حتی فکر هم نمیکنه به اینکه ممکنه حسادت توی وجودش ریشه کرده باشه. اینکه شما برای اصلاحش میخوای قدم برداری یعنی مرحله‌ی پذیرش رو به درستی گذروندی 🙂