آیا فرش‌های ماشینی باکیفیت، پرزدهی دارند؟

0

پرزدهی یکی از مشکلات فرش نو است که به ما این احساس را می دهد که فرش بی کیفیتی خریده ایم .در این مقاله بررسی می کنیم که علت پرزدهی فرش های ماشینی و دستباف چیست؟ و آیا پرزدهی نشانه ی بی کیفیت بودن فرش است ؟
ما با بررسی عوامل مختلف پرزدهی فرش به شما بهترین ترفند ها را برای مبارزه با پرزدهی معرفی می کنیم، پس با ما همراه باشید.
پرز دادن فرش تازه و نو می تواند خسته کننده و اعصاب خرد کن باشد. از طرفی احساس بی کیفیت بودن فرش را به آدم منتقل کرده و ذوق خرید را از بین می برد.
پرز فرش ممکن است باعث ایجاد آبریزش بینی و حساسیت و خارش در شما و حتی حیوان خانگی تان شود.فرشی که پرز می دهد باعث پرزآلود شدن لباس ها و وسایل روی سطح فرش می شود و حتی غذا خوردن را برای ما دشوار می کند.

منظور از پرزدهی چیست؟

منظور از پرزدهی فرش ،جدا شدن ذره های کوچک یا همان پرز ها از الیاف سطح فرش است که می تواند دلایل مختلفی داشته باشد که برخی از این دلایل می تواند نشانه ای از در خطر بودن سلامت فرش شما باشند. اگر پرزدهی فرش شما به صورت “جدا شدن نخ های خاب فرش” باشد، در واقع بین نخ های تار و پود اتفاق افتاده است یا بعد از مدت زمان زیادی از استفاده یکباره پرزدهی شروع شده است باید نگران سلامت فرش خود باشد.

پرزدهی سالم یا غیر خطرناک پرزدهی اولیه ی فرش های ماشینی است که معمولا در فرش های ماشینی نو دیده می شود.

رونیکس

پرزدهی اولیه فرش چیست؟

پرزدهی اولیه فرش به پرزدهی گفته می شود که در فرش های ماشینی بعد از شروع به استفاده رخ می دهد.یعنی فرش بعد از پهن شدن و شروع به استفاده از آن در اثر اصطکاک با کف پا و فشار به الیاف نو ایجاد می شود.

آیا پرزدهی اولیه در همه ی فرش های ماشینی وجود دارد؟

پرزدهی اولیه در همه ی فرش های ماشینی وجود ندارد. معمولا فرش هایی از جنس پلی استر،پلی پروپیلن و یا هر فرشی که با نخ های شبه پلاستیک و فیلامنتی بافته شده باشد وجود ندارد.

پرزدهی اولیه در فرش های اکریلیک شایع تر است.

پرزدهی اولیه ی فرش تا چه زمانی ادامه دارد؟

پرزدهی اولیه ی فرش از زمان شروع استفاده از فرش حداقل تا 3 هفته با فرایندی کاهشی ادامه دارد و هر روز این مقدار پرزدهی فرش کاهش پیدا می کند.

پرزدهی نشانه ی بی کیفیت بودن فرش است؟

بر خلاف تصور عموم “پرزدهی اولیه” نشانه ی بی کیفیت بودن فرش نیست.

اتفاقاً برعکس، پرزدهی اولیه نشانه ی مرغوبیت فرش شما است.

می پرسید چرا؟ زیرا بهترین و گرانبهاترین نخ برای بافت فرش های ماشینی نخ اکریلیک است و یکی از ویژگی های نخ اکریلیک که آن را از بقیه ی الیاف فیلامنتی بی کیفیت چون پلی پروپیلن و پلی استر مجزا میکند پرزدهی اولیه است.فرش های ماشینی فرش بهشتی اعم از 700 شانه ، 1200 شانه و 1500 شانه نیز از این جنس نخ اکریلیک بافته می شوند.

لازم به ذکر است که امروزه برای کاهش پرزدهی الیاف اکریلیک آن ها را هیت ست می کنند.عملیات هیت ست کردن باعث کاهش چشمگیری در میزان پرزدهی می شود.

اما پرزدهی اولیه فقط در صورتی خطرناک نیست که حداکثر تا 3 هفته بعد از استفاده از فرش با روندی کاهشی اتمام یابد.

اگر پرزدهی اولیه مدت زمان بیشتری طول بکشد یا اصلا پرزدهی به صورت اولیه نباشد سلامت فرش شما در خطر است.

علل پرزدهی خطرناک یا آسیب زا چیست؟

الیاف بی کیفیت

الیاف اکریلیک درجه بندی کیفیتی دارند.اگر کیفیت نخ اکریلیک به کار رفته در فرش شما پایین باشد،پرزدهی می تواند تا از بین رفتن فرش ادامه یابد. برای مبارزه با این مشکل پیشنهاد می شود از برندهای معتبر که گارانتی کیفی ارائه می کنند خرید کنید.

 

مشکلات مراحل تولید

در برخی از مراحل تولید فرش اگر روند آماده سازی ماشین های بافت و یا الیاف مناسب نباشد پرزدهی پدید می آید. آسیبی که عدم کیفیت مراحل تولید فرش ایجاد می کند عمدتاً به صورت مستحکم نبودن و جدا شدن نخ های خاب از قسمت ریشه ی فرش است.آسیب های مراحل تولید فرش می تواند در مراحل : مقدمات و آماده سازی بافندگی،بافندگی یا در مرحله ی آهار و تکمیل شکل بگیرد.

آسیب هایی مانند پوسیدگی

اگر فرش شما قدیمی است یا در انباری یا خانه ای است که مدت زمان زیادی است به آن سر نزده اید،پرزدهی می تواند نشانه ی وجود یک آسیب مانند پوسیدگی یا بیدزدگی باشد.

چه مواردی در حجم پرزدهی فرش تاثیر گذارند؟

  1. تراکم فرش :هرچه تراکم فرش بیشتر باشد،فرش مستحکم تر بوده و میزان پرزدهی کمتری خواهد داشت.پس اگر نگران پرزدهی هستید از فرش با تراکم بالا خریداری کنید.
  2. رنگ فرش:اگر رنگ فرش روشن باشد ،میزان پرزدهی بیشتر و اگر فرش تیره باشد،میزان پرزدهی کمتری خواهد داشت.اگر به پرز حساسیت دارید،بهتر است که انتخاب شما رنگ های روشن تر باشد.
  3. الیاف: همانطور که پیشتر گفته شد نوع الیاف و کیفیت الیاف رابطه ی مستقیم با میزان پرزدهی دارند. بعضی از الیاف مانند پلی استر اصلا پرزدهی ندارند.در رابطه با الیاف اکریلیک ،پرزدهی کم و تا مدت زمان یک ماه طبیعی است اما شدت بیشتر و مدت زمان بیشتر پرزدهی نشانه ی کیفیت کم الیاف است.

در این جهان تورم و گرانی منطقی تر است که برای خرید فرش ماشینی باکیفیت اقدام کنید و با خرید کالای نامرغوب هزینه های خود را چندین برابر نکنید.

ترفندهای از بین بردن پرزدهی

  1. جارو کردن فرش : در این روش حتما جارو را نم دار کنید تا بازدهی بیشتری داشته باشد. سعی کنید حرکات جارو در جهت خاب فرش باشد.اگر حساسیت دارید هنگام جارو کردن حتما از ماسک استفاده کنید.
  2. جارو برقی کشیدن فرش: جاروبرقی باید در جهت خاب فرش کشیده شود،در غیر این صورت پرزها بین خاب فرش گیر کرده و به صورت کامل تمیز نمی شوند.
  3. دستمال نم دار به روی فرش بکشید :در این روش حتماً توجه داشته باشید که از پارچه ی تمیز،سفید و بدون طرح استفاده کنید، تا به فرش شما آسیب نزند.
  4. استفاده از فوم نگه دارنده فرش:فوم نگه دارنده فرش نوعی محافظ است که زیر فرش پهن می شود و مانند عایقی فرش را از گرما،سرما و رطوبت ایمن می دارد. این فوم ها به دلیل نرم بودن از فشاری که در اثر پاخوردن روی سطح فرش می آید،می کاهد و در نتیجه پرزدهی کمتری ایجاد می شود.
  5. شامپو فرش کشیدن : تنها تفاوت این روش با “کشیدن دستمال نم دار” وجود مواد شوینده است و اصلاً نیازی به استفاده از مواد شوینده برای فرش نو نیست.
  6. استفاده از پرزگیر:پرزگیر ابزار محبوبیست برای کسانی است که حیوانات خانگی مثل سگ یا گربه دارند .پرزگیر را می توانید از اتوشویی ها تهیه کنید.
  7. استفاده از چسب کاغذی:جهت پاک کردن پرز از روی فرش ابتدا چسب کاغذی را در جهت خاب به فرش بچسبانید و سپس جدا کنید.این روش آسیبی به فرش نمی رساند و بازدهی بدی ندارد اما با توجه به ابعاد فرش ممکن است دشوار و خسته کننده باشد.
  8. کیسه ی حمام کشیدن: استفاده از این روش تفاوت چندانی با استفاده از دستمال نم دار ندارد با این تفاوت که کیسه ی حمام زبرتر است و اگر نو نباشد ممکن است حاوی مواد تمیز کننده باشد در نتیجه استفاده از دستمال نم دار منطقی تر و پاکیزه تر است.
  9. قالی شویی: استفاده از این روش برای مبازه با پرزدهی ابداً توصیه نمی شود.

برای مشاهده انواع فرش ماشینی 700 شانه و 1200 شانه فرش بهشتی می توانید به وبسایت فروشگاهی فرش بهشتی به ادرس https://shop.beheshticarpet.com/ مراجعه کنید و برای مشاوره خرید فرش از کارشناسان ما کمک بگیرید با شماره 02141173 تماس گیرید.

هشدار! این مطلب صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار مهمان منتشر شده است و سایت چطور هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد. اطلاعات بیشتر
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.