چگونه دنیا را تغییر دهیم؟

۱۷ راهکار مؤثر برای تغییر دنیا

2

دنیا پر از افراد شگفت‌انگیز و مکان‌های زیباست، اما ممکن است به‌سادگی گرفتار رویدادهای منفی مانند بحران‌های زیست‌محیطی، خشونت و فقر شویم. خوشبختانه برای کمک به نجات دنیا نیازی نیست ابرقدرت باشیم. کارهای زیادی وجود دارد که می‌توانیم در خانه یا جامعه انجام دهیم تا دنیا را به مکانی بهتر تبدیل کنیم. حتی کوچک‌ترین قدم‌ها می‌توانند منجر به تغییرات بزرگی شوند. بنابراین از بیرون‌رفتن نترسید و شروع به کمک‌کردن کنید.

۱. از قضاوت‌کردن بپرهیزید

اگر می‌خواهید دنیا را تغییر دهید، باید مطمئن شوید که پذیرای دیدگاه‌های مختلف و تغییر خودتان هستید. وقتی دیگران را قضاوت می‌کنید، گاهی اوقات تقصیرات خود را گردن آنها می‌اندازید و ممکن است به مسائل واقعی و مهم‌تر رسیدگی نکنید. سعی کنید زندگی را از دید طرف مقابل ببینید تا بهتر درک کنید که او از کجا آمده است. تا زمانی که ذهن خود را باز نگه دارید، می‌توانید تغییرات بسیار بیشتری را برای بهترشدن ایجاد کنید.

رونیکس
  • به‌دنبال انتخاب‌هایی باشید که به آنها احساس خوبی دارید تا کمتر درباره دیگران قضاوت کنید. مثلا اگر به ظاهر خود احساس خوبی دارید، نباید دیگران را به‌خاطر ظاهرشان قضاوت کنید.
  • به‌جای اینکه کسی را پایین بیاورید، به‌دنبال چیزی خوب برای گفتن درباره او باشید و به این شکل به اصلاح افکارتان کمک کنید.

۲. صادق و قابل‌اعتماد باشید

احتمالا شنیده‌اید که صداقت بهترین سیاست است و این امر هنگامی که به‌دنبال بهبود خود و جهان هستید نیز صادق است. هیچ کاری را به‌خاطر اینکه مردم شما را دوست داشته باشند یا اعتمادبه‌نفستان را بالا ببرید انجام ندهید، بلکه هر کاری را به این خاطر انجام دهید که واقعا به آن علاقه دارید. وقتی مردم ببینند که شما خود واقعی‌تان هستید، بیشتر به شما اعتماد خواهند کرد و همان میزان که به آنها احترام گذاشته‌اید، به شما احترام خواهند گذاشت.

سخاوت خود را با کمک به دیگران و رفتارکردن مانند عضوی از یک تیم نشان دهید.

۳. بیشتر لبخند بزنید

حتی یک لبخند کوچک می‌تواند روز دیگران را روشن کند. مهم نیست کجا هستید یا چه کسی را ملاقات می‌کنید. وقتی در کنارشان هستید، لبخندی گرم به آنها هدیه دهید. وقتی لبخند می‌زنید، احساس خوبی به طرف مقابل می‌دهید و او را هم به لبخندزدن تشویق می‌کنید. اگر او هم همین کار را انجام دهد، به این معناست که شما یک واکنش زنجیره‌ای مهربانی را آغاز کرده‌اید.

  • برای انتشار مهربانی لازم نیست فرد را بشناسید. سعی کنید وقتی از کنار غریبه‌ها رد می‌شوید، به آنها لبخند بزنید.
  • دقت کنید که لبخندتان متناسب با شرایط باشد. مثلا وقتی کسی خبر بدی به شما می‌دهد، قطعا قرار نیست لبخند بزنید!

۴. از کسی تعریف کنید

احتمالا وقتی کسی چیز خوبی درباره شما می‌گوید، احساسی گرم و مبهم پیدا می‌کنید. پس چرا این لطف را جبران نمی‌کنید؟ چیزی بگویید که نشان‌دهنده قدردانی شما از نحوه رفتار او باشد. اطمینان حاصل کنید که هنگام تعریف و تمجید از دیگران، رفتار صمیمانه‌ای دارید تا تعریفتان خالصانه به نظر برسد. حتی چند کلمه کوچک می‌تواند تأثیر زیادی روی آنها بگذارد.

مثلا می‌توانید چیزی شبیه این بگویید: «من واقعا از صبوربودن تو وقتی به صحبت‌هایم گوش می‌دهی، قدردانی می‌کنم» یا «این برای من بسیار باارزش است که وقتی خسته بودم، برای تمیزکردن خانه وقت گذاشتی. متشکرم.»

۵. موفقیت‌های دیگران را جشن بگیرید

وقتی دیگران موفق می‌شوند، حسادت‌کردن به آنها واقعا آسان است اما شریک‌شدن در هیجان آنها بسیار لذت‌بخش‌تر است. از مقایسه خود با دیگران و فکرکردن به راه‌هایی که بتوانید بهتر از آنها باشید، خودداری کنید. در عوض، به دستاوردهایشان نگاه کنید و از آنها بابت کاری که انجام داده‌اند تقدیر کنید. هنگامی که طرف مقابل را بالا می‌برید، ممکن است او را تحت‌تأثیر قرار دهید تا در آینده باز هم این کار را انجام دهد.

از کسب اعتبار به‌واسطه دستاوردهای دیگران اجتناب کنید.

۶. اعمال محبت‌آمیز تصادفی انجام دهید

شاید به نظر برسد که مهربانی با کسی تغییر بزرگی ایجاد نمی‌کند، اما مهربانی شما از طریق او گسترش می‌یابد. مهربانی واقعی مستلزم رفتار دوستانه، دلسوزانه و باملاحظه بدون توجه به شرایط است. حواستان به اطرافیانتان باشد و به‌دنبال فرصت‌هایی باشید که بتوانید به آنها کمک کنید. مثلا اگر کسی را دیدید که در تلاش برای حمل وسایلش است، می‌توانید به او برای بردن وسایلش تا ماشین کمک کنید.

به یاد داشته باشید که برای مراقبت از سلامت روان خود، با خودتان مهربانانه رفتار کنید. از جملات تاکیدی مثبت استفاده کنید و از سخت‌گیری بیش از حد به خودتان بپرهیزید.

۷. آب کمتری مصرف کنید

بسیاری از ما هنگام حمام‌کردن یا نظافت مقدار زیادی آب هدر می‌دهیم که این کار بر محیط‌زیست اثر منفی می‌گذارد. با انجام برخی از این کارهای ساده در خانه، می‌توانید در مصرف آب صرفه‌جویی کنید:

  • مدت‌زمان دوش‌گرفتن را کوتاه کنید.
  • شیر آب را هنگام مسواک‌زدن ببندید.
  • تا زمانی که لباس‌های کافی برای شست‌وشو ندارید، از ماشین لباس‌شویی استفاده نکنید.
  • لوله‌هایی را که نشتی دارند در اسرع وقت تعمیر کنید تا آب هدر نرود.
  • میزان آب مصرفی خود را بررسی کنید و برای کاهش مصرف آب برنامه‌ریزی کنید.
  • برای حیاط یا باغچه خانه‌تان انواع گل و گیاه را انتخاب کنید که با توجه به منطقه جغرافیایی‌تان، طبیعی و بدون نیاز به آبیاری اضافی رشد می‌کنند.

با انجام این کارها نه‌تنها در مصرف آب شیرین صرفه‌جویی می‌کنید، بلکه پول کمتری بابت قبض آب پرداخت خواهید کرد.

۸. تا می‌توانید بازیافت کنید

نماد بازیافت

احتمالا در طول زندگی خود عبارت «کاهش، استفاده مجدد و بازیافت» را شنیده‌اید، اما ممکن است ندانید که چقدر برای حفظ منابع طبیعی مفید است. هر زمان که می‌خواهید چیزی را دور بیندازید، ابتدا بررسی کنید که آیا نماد بازیافت روی بسته‌بندی‌اش درج شده است یا نه. چیزهایی مثل ظروف پلاستیکی، کاغذ، فلز، شیشه و وسایل الکترونیکی قابل‌بازیافت هستند.

  • زباله‌های قابل‌بازیافت خود را از زباله‌های معمولی جدا کنید و در سطل دیگری نگه دارید.
  • با سازمان خدمات مدیریت پسماند منطقه خود تماس بگیرید تا ببینید آیا مواد بازیافتی در کنار خیابان جمع‌آوری می‌شوند یا باید آنها را به مرکز جمع‌آوری ببرید.
  • برخی از مواد قابل‌بازیافت با بقیه متفاوت‌اند و نیاز به جداسازی بیشتری دارند. همیشه قبل از قراردادن آنها در سطل زباله، بررسی کنید که سرویس جمع‌آوری پسماند منطقه شما کدام موادِ قابل‌بازیافت را می‌پذیرد.

۹. محصولاتی بخرید که سازگار با محیط‌زیست باشند

بسیاری از تولیدات متکی به سوخت‌های فسیلی، مواد شیمیایی یا کارِ ناعادلانه هستند. بنابراین همیشه درباره شرکت‌هایی که حمایتشان می‌کنید و محصولاتی که می‌خرید تحقیق کنید. همان طور که در حال خرید محصولات هستید، وجود عباراتی مثل «مصرف بهینه انرژی»، «مواد بازیافتی» یا «بدون مواد شیمیایی» را روی بسته‌بندی بررسی کنید، زیرا این محصولات اثر منفی کمتری بر محیط‌زیست خواهند گذاشت. اگر در حال خرید مواد غذایی هستید، برای حمایت از تولیدکنندگان محلی از محصولات کشاورزان بازدید کنید، از بخش‌های ارگانیک خرید کنید و به‌دنبال محصولاتی باشید که بدون استفاده از آفت‌کش تولید شده‌اند.

  • می‌توانید لامپ‌های رشته‌ای را با لامپ‌های LED کم‌مصرف جایگزین کنید.
  • قبل از خرید محصولات حیوانی، درباره شرکت تحقیق کنید تا ببینید آیا آنجا با حیوانات به‌خوبی رفتار می‌شود یا نه.
  • سعی کنید از مشاغل و محصولات محلی حمایت کنید، زیرا میزان حمل‌ونقل را کاهش می‌دهند (مثلا محصولات مسیر کوتاه‌تری را طی می‌کنند که به دست مصرف‌کننده برسند)، درنتیجه گاز گلخانه‌ای کمتری تولید می‌شود.

۱۰. انتشار کربن را کاهش دهید

وقتی سوخت فسیلی می‌سوزانید، آلودگی به هوا اضافه می‌شود که به محیط‌زیست آسیب می‌رساند و منجر به کاهش سلامتی می‌شود. حتی اگر برایتان راحت‌تر است که رانندگی کنید، به‌دنبال فرصت‌هایی باشید که بتوانید از روش‌های حمل‌ونقل جایگزین استفاده کنید. اگر مقصدتان زیاد دور نیست و آب‌وهوا خوب است، پیاده‌روی یا دوچرخه‌سواری کنید. در غیر این صورت، می‌توانید با استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی یا استفاده از تاکسی و ماشین به‌همراه چند نفر دیگر، انتشار گازهای گلخانه‌ای را کاهش دهید.

  • با رئیس خود صحبت کنید و ببینید آیا امکان دورکاری برای شما فراهم است یا نه. حتی اگر بتوانید چند روز در هفته دورکار باشید، نیازی به سوزاندن سوخت برای رفت‌وآمد به محل کار ندارید.
  • خودروهای برقی نیز گزینه‌های خوبی هستند، زیرا به‌جای بنزین با باتری کار می‌کنند.

۱۱. آگاهی افراد درباره دغدغه‌هایتان را افزایش دهید

حتی اگر زمان یا پول زیادی ندارید که برای هدفتان صرف کنید، انتشار اطلاعات درباره آن می‌تواند به آگاهی دیگران به مسائلِ سراسر دنیا کمک کند. در تعدادی پست در شبکه‌های اجتماعی توضیح دهید که این کار به چه دلیل مهم است و چرا دیگران باید به آن توجه کنند. اگر می‌خواهید هدف خود را خصوصی‌تر به اشتراک بگذارید، به دوستان خود پیام‌های جداگانه‌ای دهید تا بتوانید برای هر کسی پیام مناسب خودش را بفرستید. به‌جای ارسال چیزی که باعث می‌شود مردم احساس گناه یا ترس کنند، از زبان تشویقی استفاده کنید که امیدوارکننده به نظر می‌رسد.

حتی می‌توانید به‌جای شبکه‌های اجتماعی، در وب‌سایت‌های شخصی یا روزنامه‌ها و مجله‌ها مقاله بنویسید.

۱۲. دنبال فرصت‌های کار داوطلبانه باشید

کار داوطلبانه راهی عالی برای بازگشت به جامعه و یافتن افرادی است که دغدغه مسائل مشابهی را دارند. فرصت‌های زیادی وجود دارند، پس سراغ چیزی بروید که با مجموعه مهارت‌های شما و زمانی که در اختیار دارید، متناسب باشد. به‌دنبال فرصت‌هایی برای داوطلب‌شدن در سازمان‌های غیرانتفاعی، سازمان‌های مذهبی یا آنلاین باشید. هنگامی که چیزی را پیدا کردید که با علایق شما مطابقت داشت، با آن سازمان تماس بگیرید تا ببینید چگونه می‌توانید به بهترین نحو به آنها کمک کنید.

هر مجموعه‌ای فرهنگ سازمانی متفاوتی دارد، بنابراین حتی اگر اولین فرصت داوطلبانه شما به نتیجه نرسید، به جست‌وجوی چیزی که مناسب‌تر باشد ادامه دهید.

۱۳. از پناهگاه حیوانات حمایت کنید

با پرشدن پناهگاه‌ها، تأمین رفاه هر حیوان دشوارتر می‌شود. اگر دوستدار حیوانات خانگی هستید، پناهگاه حیوانات منطقه‌تان قدردان کمک و همیاری‌های شما خواهد بود. وب‌سایت پناهگاه را بررسی کنید یا با آنها تماس بگیرید تا بدانید که آنها بیشتر به چه چیزی نیاز دارند و چگونه می‌توانید از آنها حمایت کنید. آنها ممکن است فقط به پول و وسایل نیاز داشته باشند یا ممکن است از شما بخواهند که مهارت‌های خود را داوطلبانه ارائه دهید. تا می‌توانید به حیوانات کمک کنید تا زندگی شاد و کاملی داشته باشند.

اگر زمان و مکانی برای مراقبت از حیوان خانگی دارید، به پذیرش یا پرورش حیوان خانگی جدید فکر کنید. این‌گونه می‌توانید یک همراه جدید پیدا کنید و در پناهگاه برای حیوانات بیشتری جا باز کنید.

۱۴. یک برنامه پاکسازی در منطقه خود پیدا کنید

تمیز کردن زمین

زباله‌هایی که مردم روی زمین می‌ریزند، از محیط‌زیست سر درمی‌آورند و به حیات وحش آسیب می‌رسانند. حتی بدتر از آن، برخی از مواد مانند پلاستیک طبیعی تجزیه نمی‌شوند و به آلودگی ادامه می‌دهند. جست‌وجو کنید تا ببینید آیا طرح‌های پاکسازی در شهر یا استان شما وجود دارد یا نه و داوطلب چنین طرح‌هایی شوید. در نهایت، ممکن است اطراف بزرگراه‌ها را تمیز کرده یا زباله‌های ریخته‌شده در ساحل و پارک‌های عمومی را جمع‌آوری کنید.

حتی اگر نمی‌توانید یک برنامه پاکسازی در منطقه خود پیدا کنید، چند دقیقه وقت بگذارید تا زباله‌هایی را که پیدا کرده‌اید، جمع‌آوری کنید و آنها را به‌روش صحیح دور بریزید.

۱۵. به امور خیریه کمک کنید

اگر وقت ندارید برای اهدافی که از آنها حمایت می‌کنید داوطلب شوید، حتی کمک مالی کوچک هم می‌تواند تفاوت بزرگی ایجاد کند. سازمان‌های خیریه‌ای را جست‌وجو کنید که از مسائلی که شما به آنها اهمیت می‌دهید حمایت می‌کنند و بررسی کنید که آیا آنها بخشی برای اهدا دارند یا خیر. به‌دنبال سازمان‌هایی باشید که شفافیت داشته باشند تا دقیقا بدانید پولتان به کجا می‌رود و صرف چه چیزی می‌شود. می‌توانید یک بار کمک مالی کنید یا پرداخت‌های مکرر داشته باشید.

همیشه قبل از اینکه به خیریه‌ها پول بدهید، درباره آنها تحقیق کنید تا مطمئن شوید که از پول شما مسئولانه استفاده می‌شود.

۱۶. خون بدهید

در مواقع بحرانی، ممکن است با کمبود خون مواجه شویم که درمان بیماران را دشوار می‌کند. به‌دنبال یک مرکز اهدای خون در منطقه خود بگردید و شرایط اهدای خون را بررسی کنید. معمولا تا زمانی که احساس خوبی دارید و سالم هستید، می‌توانید هر چند ماه یک بار خون خود را اهدا کنید.

اگر بیمار هستید، کمبود آهن دارید یا داروهای خاصی مصرف می‌کنید، ممکن است نتوانید خون اهدا کنید. حتی اگر شرایط اهدای خون را ندارید، باز هم می‌توانید از برنامه‌های اهدای خون حمایت مالی کنید.

۱۷. داوطلب اهدای عضو شوید

بسیاری از افراد برای زنده‌ماندن به پیوند اعضا نیاز دارند، اما فهرست انتظار می‌تواند بسیار طولانی باشد. در حالی که فکرکردن به اینکه بعد از مرگ شما چه اتفاقاتی رخ می‌دهد دشوار است، ثبت‌نام اهداکننده می‌تواند به نجات جان شخص دیگری کمک کند. از طریق وب‌سایت رسمی مرکز اهدای عضو می‌توانید درخواست خود را ثبت و کارت اهدای عضو دریافت کنید.

ممکن است بتوانید تا زمانی که هنوز زنده هستید، اندام‌هایی مانند کلیه یا بخشی از ریه، پانکراس یا کبد خود را اهدا کنید.

راهکار شما چیست؟

شما برای تغییر و بهبود وضعیت دنیا چه کاری انجام می‌دهید که در این مقاله به آن اشاره نشده است؟ خوشحال می‌شویم آن را در قسمت دیدگاه‌ها با ما در میان بگذارید.


در ادامه بخوانید: سبک زندگی سبز؛ چطور سبز زندگی کنیم؟

موانع پیشرفت خود را بشناسید و موفقیت را به عادت همیشگی‌تان تبدیل کنید.

۱۳،۰۰۰ تومان

منبع wikihow
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 2 دیدگاه)
  1. فرزانه می‌گوید

    ممنون جالبناک بود! تشکر از شما

    1. آنا جمشیدی می‌گوید

      ممنون از همراهی شما