گیاه آگلونما؛ روش تکثیر و نگهداری + معرفی انواع

0

زندگی در آپارتمانی کوچک بدون فضای نورگیر دلیل خوبی برای خداحافظی با گل‌های آپارتمانی نیست! بعضی از این گل‌ها مانند گیاه آگلونما گیاه آپارتمانی سایه‌دوست هستند و در کمترین نور ممکن هم رشد می‌کنند، قد می‌کشند، گل می‌دهند و حیرت‌زده‌تان می‌کنند. همراه ما باشید تا با سیر تا پیاز این گل زینتی پرطرف‌دار آشنا شویم.

معرفی گیاه آگلونما

آگلونما (Aglaonema) یا «گیاه همیشه‌سبز چینی» سرده‌ای از گیاهان آپارتمانی مقاوم است که از ۲۲ گونه و چندصد نوع مختلف تشکیل می‌شود و وجه تمایز آنها رنگ و طرح برگ‌هاست. این گیاه چندساله استوایی بومی جنوب شرقی آسیا و از خانواده آراسه (Araceae) است، رشد عمودی دارد و می‌تواند تا ۱۲۰ سانتی‌متر رشد کند.

رونیکس

آگلومنا آرام‌آرام رشد می‌کند و شاخ‌و‌برگ انبوه دارد. برگ‌های بیضی‌شکل، نوک‌تیز، کشیده و خمیده به‌طرف پایین آن در فصل بهار یا تابستان شکوفا می‌شوند. اگر شرایط نگهداری مهیا باشد، این گل در تمام ایام سال جذابیت خود را حفظ می‌کند و همیشه سبز می‌ماند.

کمی هم از مضرات گل آگلونما بگوییم؟ چهارچشمی مراقب باشید حیوان خانگی‌تان برگ‌های این گیاه را نجود! این گل جذاب برای سگ و گربه درست مثل سم است.

نگهداری از گیاه آگلونما

اگر به‌دنبال یک گیاه آپارتمانی کم‌زحمت می‌گردید، آگلونما را به شما پیشنهاد می‌کنیم. این گیاه همیشه‌سبز مادامی که نور مناسب، خاک متعادل، آب کافی، دما و رطوبت مناسب و کود دوره‌ای دریافت کند، بی‌دردسر رشد می‌کند، گل می‌دهد و فضای خانه را زیبا می‌کند.

۱. نور مناسب آگلونما

گونه‌هایی که برگ‌های سبز تیره دارند، در سایه به‌خوبی رشد می‌کنند و گونه‌های چندرنگ به نور بیشتر نیاز دارند. فقط مراقب باشید هیچ‌یک از گونه‌های این گیاه را در معرض نور مستقیم خورشید قرار ندهید. تابش مستقیم برگ‌های آگلونما را به‌سرعت می‌سوزاند و از بین می‌برد.

۲. خاک مناسب آگلونما

آگلونما خیلی به خاک حساس نیست. اما هم خاک و هم گلدان باید آب را به‌راحتی از خود عبور دهند. کف گلدان را با خرده‌های خاک رس یا سنگ‌ریزه بپوشانید، یک لایه خاک بستر باکیفیت بریزید و سطح خاک را متراکم نکنید تا هوا در خاک گردش کند. گیاه را بکارید و اطرافش را با خاک بستر پر کنید. می‌توانید برای زهکشی بهتر مقداری پرلیت یا ماسه نیز به مخلوط گلدان اضافه کنید.

۳. آبیاری آگلونما

آگلونما خاک مرطوب می‌خواهد، اما از غرقاب‌شدن بیزار است. در طول فصل‌های بهار و تابستان و پاییز، بین هربار آبیاری اجازه دهید سطح خاک نیمه‌خشک شود و در فصل زمستان این فاصله را کمی بیشتر کنید. اما هرگز نگذارید خاک گلدان کاملا خشک و تشنه بماند.

۴. دمای نگهداری از آگلونما

آگلونما بی‌نهایت عاشق گرماست. گلدان را از در و پنجره دور کنید و جایی کاملا گرم قرار دهید. نگذارید در فصل زمستان دمای محیط به کمتر از ۱۸ درجه سانتی‌گراد برسد. در فصل تابستان هم دما را ۲۰ تا ۲۵ درجه سانتی‌گراد نگه دارید.

۵. رطوبت موردنیاز آگلونما

خیلی‌ها آگلونما را به‌خاطر علاقه بی‌حد‌و‌حصرش به رطوبت، گیاه گلخانه‌ای قلمداد می‌کنند. اگر می‌خواهید رشد بی‌نظیر این گل را به‌چشم ببینید، جایی مرطوب مثل آشپزخانه یا نزدیکی حمام را برایش در نظر بگیرید. این علاقه به‌قدری زیاد است که اگر در نواحی خشک کشور زندگی می‌کنید، باید به‌ فکر تهیه دستگاه رطوبت‌ساز باشید. آگلونما عاشق غبارپاشی است!

۶. کود مناسب آگلونما

بهترین حالت کوددهی به این گیاه همیشه‌سبز، ۲ بار در سال، ابتدا و انتهای فصل رشد است. کودی مناسب گیاهان آپارتمانی انتخاب کنید که ریشه و برگ را هم‌زمان تقویت کند و تمام مواد مغذی لازم را به گیاه برساند.

انواع آگلونما

انواع آگلونما

۱. آگلونما قرمز

آگلونمای قرمز با برگ‌هایی به‌طول ۲۰ و عرض ۱۰ سانتی‌متر که به‌سمت پایین خم شده‌اند، یکی از جذاب‌ترین گیاهان آپارتمانی برای فضای داخل خانه و محیط کار است. ساقه‌های کوتاه این گونه خیلی سریع رشد می‌کنند و میزبان برگ‌های زیبایی به‌رنگ قرمز براق با خال‌ها و رگه‌های صورتی یا قرمز روشن هستند.

۲. آگلونما کاتلاس

به این گل زیبا آگلونما قمه‌ای هم گفته می‌شود. این نام به‌خاطر برگ‌های بلند، رگه‌دار و خنجرمانند این گیاه است. رنگ برگه‌های این گونه ترکیب جالبی از سبز، سفید و کرم است. حاشیه هر برگ نیز در نهایت زیبایی با سبز تیره تزئین شده است.

۳. آگلونما برفی

آگلونما برفی

به این عکس گل آگلونما نگاه کنید. آگلونما ابلق یا سفید برفی یکی از محبوب‌ترین گونه‌های این گیاه زینتی است. البته به‌رغم طرف‌داران بی‌شماری که دارد، به‌ندرت در گل‌فروشی‌ها یافت می‌شود. این گونه با برگ‌های سفید و حاشیه سبزرنگ خیلی زود رشد می‌کند و هرچه نور محیط بیشتر باشد، رشد بهتری دارد.

۴. آگلونما سوزی

آگلونما سوزی یکی دیگر از گونه‌های محبوب این گیاه است که به‌رغم رنگ روشنش، عاشق سایه است و در نور کم رشد بهتری دارد.

۵. آگلونما پاتایا

شاید این گونه را با نام‌های متفاوتی مثل آگلونمای نقره‌ای یا هندوانه‌ای بشناسید. این گونه یکی از زیباترین انواع این گیاه سایه‌دوست است که برگ‌های پهن و بلندش شباهت زیادی به دیفن باخیا دارند.

۶. آگلونما بلک

نامش را بلک گذاشته‌اند چون برگ‌های نیزه‌ای و براق به‌رنگ سبز تیره دارد و عاشق تاریکی است. مقاومت خوب این گونه در محیط‌های کم‌نور آن را به انتخاب مناسبی برای فضاهای اداری و مسکونی تبدیل می‌کند.

بعضی دیگر از گونه‌های رایج این گیاه همیشه‌سبز عبارت‌اند از:

  • «Frasher»: این گونه برگ‌های سبز شیری، رگه‌های کرم و دم‌برگ‌های سفیدرنگ دارد.
  • «Pseudobracteatum»: روی رگ‌برگ برگ‌های این گونه، خال‌های برجسته سبز مایل به خاکستری دیده می‌شود.
  • «White Rajah»: برگ‌های این گونه عمدتا سفیدرنگ هستند.
  • «Red Zircon»: مشخصه این گل آگلونما برگ‌های سبز با خال‌های صورتی‌ است.
  • «Silver Bay»: گونه‌ای که زیبایی‌اش را مدیون برگ‌های سبز و نقره‌ای‌رنگ است.
  • «Maria»: گونه‌ای مقاوم در برابر نور کم با برگ‌های سبز تیره و نوارهای نقره‌ای‌رنگ است.

روش‌های تکثیر آگلونما

۱. تکثیر با قلمه ساقه

قلمه‌گیری ساده‌ترین روش تکثیر آگلونماست. قلمه‌ها باید در فصل بهار از گیاه مادر جدا شده باشند. چاقویی تیز بردارید، آن را ضدعفونی کنید و یک ساقه ۱۰سانتی‌متری از گیاه اصلی ببرید. برگ‌های انتهایی قلمه را جدا کنید و آن را در گلدانی پر از خاک مناسب بکارید. البته می‌توانید هر قلمه را چند هفته‌ در آب بگذارید تا ریشه بزند و بعد به خاک مرطوب منتقلش کنید. برای نتیجه بهتر، یک کیسه پلاستیکی روی گلدان بکشید تا رطوبت کاملا حفظ شود؛ فقط هرازگاهی پلاستیک را بردارید و اجازه بدهید گیاه نفس بکشد.

۲. تکثیر با تقسیم بوته

برای تکثیر با تقسیم ریشه، به‌کمک بیلچه خاک کناره‌های گلدان را کمی شل کنید و گیاه را همراه با خاک از گلدان بیرون بیاورد. خاک ریشه را بتکانید و با احتیاط جدا کنید. بعد به‌آرامی بخشی از ریشه را ببرید و در گلدانی دیگر بکارید. هر دو گیاه را چند هفته مرطوب نگه دارید تا به‌خوبی در خاک تثبیت شوند و استرس فرایند تکثیر را پشت‌سر بگذارند.

آفات و بیماری‌های رایج

آفت آگلونما

خوشبختانه این گل زیبا خیلی در برابر آفات و بیماری‌ها آسیب‌پذیر نیست. اما آفت‌های رایج گل‌های آپارتمانی مثل فلس، شپشک‌های آردآلود یا کنه‌های عنکبوتی می‌توانند به این گیاه همیشه‌سبز آسیب بزنند. یادتان باشد بخش زیادی از مشکلات این گل مثل مشکلات قارچی و پوسیدگی ریشه ناشی از آبیاری بیش از حدند.

مشکلات رایج آگلونما

این گیاه مقاوم یک مشکل بزرگ دارد و آن موج‌گرفتن برگ‌هاست. برای جلوگیری از این اتفاق ناخوشایند، جدا از آفات و بیماری‌های بخش قبل، مراقب این چند عامل باشید:

  • افزایش سن: پیچ‌خوردن برگ‌های آگلونمای مسن اتفاقی کاملا طبیعی است. برگ‌های آسیب‌دیده را جدا کنید.
  • نور زیاد: تابش مستقیم نور خورشید برگ‌های زیبای آگلونما را می‌سوزاند. برگ‌های سوخته را جدا و جای گلدان را عوض کنید.
  • تغییرات دما: آگلونما تحمل هوای سرد را ندارد و در هوایی که به‌اندازه کافی گرم نیست، به‌سرعت تغییر شکل می‌دهد.
  • رطوبت کم: گاهی اوقات موج‌گرفتن برگ‌ها نشانه کمبود رطوبت گل است.
  • آبیاری کم: خاک تشنه به برگ‌های گیاه آسیب می‌زند و باعث افتادگی آنها می‌شود. برگ‌های خشکیده را به‌آرامی جدا کنید و به گل آب بدهید.
  • آبیاری بیش از حد: این گیاه خاک خشک را به خاک غرقاب ترجیح می‌دهد. اگر آبیاری زیاد باعث پوسیدگی ریشه گیاه شود، شاهد زردشدن برگ‌های این گیاه خواهیم بود.

گل‌دهی گیاه آگلونما

گل گیاه آگلونما

دوست دارید گیاهتان گل بدهد و از چیدن گل آگلونما لذت ببرید؟ قبل از هر کاری نور محیط را تنظیم کنید. نور زیاد و غیرمستقیم! تلاش بیشتری لازم نیست. کم‌کم شکوفه‌هایی شبیه گل چمچه‌ای رشد می‌کنند که در ابتدا شبیه برگ به نظر می‌رسند، اما خیلی زود باز می‌شوند و زیبایی گل را دوچندان می‌کنند.

سؤالات رایج

۱. نگهداری از آگلونما سخت است یا آسان؟

آگلونما یکی از کم‌زحمت‌ترین گیاهان آپارتمانی است. این گیاه سایه‌دوست تقریبا در هر فضای بسته‌ای قابل‌نگهداری است و با نور کم، دما و رطوبت زیاد، آبیاری متعادل و کوددهی دوره‌ای بهترین رشد را دارد.

۲. فرق آگلونما و دیفن باخیا چیست؟

اگرچه برگ‌های این ۲ گیاه کاملا مشابه‌اند، رنگ نقره‌ای روی برگ‌های آگلونما و ابعاد بزرگ‌تر برگ‌های دیفن باخیا این ۲ گیاه را از یکدیگر متمایز می‌کند.

۳. آگلونما چقدر سریع رشد می‌کند؟

سرعت رشد این گل آپارتمانی کم است. ممکن است بعد از کاشت ۲ تا ۳ سال نیازی به تعویض گلدان نداشته باشد.

۴. آیا آگلونما گل می‌دهد؟

بله؛ خرداد تا شهریور فصل گل‌دهی آگلونماست. گل‌های بلال‌مانند که در صورت گرده‌افشانی به توت‌های قرمزرنگ تبدیل می‌شوند.

شما بگویید

شما چقدر درباره آگلونما می‌دانید؟ تجربه نگهداری از این گیاه زینتی چندساله را دارید؟ مشتاق شنیدن دانسته‌ها و تجربه‌های شما درباره این گل زیبای استوایی هستیم.


در ادامه بخوانید: پیچ گلیسین؛ روش نگهداری و تکثیر این گیاه رونده زیبا
کسب‌وکار خود را با سرمایه کم شروع کنید

به مدت محدود با تخفیف ۵۰٪

منبع thespruce plantura mydomaine
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.