تیپ شخصیتی esfj؛ قضاوتگر، پرشور، باملاحظه

0

فردی با تیپ شخصیتی esfj وظیفه‌شناس و پرانرژی است و به نیازهای دیگران اهمیت می‌دهد. esfjها برای قوانین و رسوم ارزش قائل‌اند و معمولا خانواده و دوستانشان اولویت اصلی آنها هستند. این افراد نگرانی‌های دیگران را طوری می‌پذیرند که گویی دغدغه‌های خودشان هستند. هرآنچه لازم است درباره شخصیت esfj بدانید، در این مقاله خواهید خواند.

esfj مخفف چیست؟

esfj فردی را توصیف می‌کند که:

  • از تعامل با دیگران انرژی می‌گیرد. (برون‌‌گرا)
  • به‌جای ایده‌ها و مفاهیم، بر واقعیت‌ها و جزئیات تمرکز می‌کند. (حسی)
  • بر اساس احساسات و ارزش‌ها تصمیم می‌گیرد. (احساسی)
  • ترجیح می‌دهد به‌جای انعطاف‌پذیربودن، برنامه‌ریزی داشته باشد و سازمان‌دهی‌شده عمل کند. (قضاوتگر)

ارزش‌ها و انگیزه‌های شخصیت esfj

esfjها در انجام کارهایشان قوانین اخلاقی سفت‌وسختی دارند و دوست دارند دیگران هم همین‌ طور باشند. این افراد بیشتر مسائل را سیاه و سفید یا درست و غلط می‌بینند و معمولا از بیان ارزیابی‌های خود از رفتار دیگران خجالت نمی‌کشند. esfjها به‌دنبال هماهنگی و همکاری هستند و به‌نظرشان کارها زمانی بهتر انجام می‌شوند که همه تابع قوانین یکسانی باشند. افرادی با این تیپ شخصیتی نظم‌داشتن در همه‌چیز را دوست دارند و معمولا نقش‌هایی را بر عهده می‌گیرند که به آنها اجازه می‌دهد به اجرای نظم اجتماعی کمک کنند.

رونیکس

esfjها در قبال نیازهای دیگران احساس مسئولیت می‌کنند و معمولا مشتاق مشارکت و کمک هستند. این افراد در کارشان جدی‌اند و وظیفه‌شناسی ویژگی بارز آنهاست. فردی با شخصیت esfj معمولا از انجام کارهای روزمره لذت می‌برد و برنامه‌ای منظم دارد که بر اساس آن، سازمان‌دهی‌شده و سازنده عمل کند.

esfjها می‌خواهند حال همه اطرافیانشان خوب باشد و همین خواسته باعث می‌شود بسیار خودشان را درگیر مشکلات و نگرانی‌های دیگران کنند.

نقاط قوت تیپ شخصیتی esfj

۱. مهارت‌های عملی فوق‌العاده‌ای دارد

esfjها وظایفشان را به بهترین نحو انجام می‌دهند. این افراد آن‌قدر وظیفه‌شناس و جزئیات‌گرا هستند که نمی‌توانند نیمه‌تمام‌گذاشتن کار یا پروژه‌ مهمی را تحمل کنند. فردی با شخصیت esfj مهارت‌های عملی فوق‌العاده‌ای دارد و برای انجام کارهایش از تمام این مهارت‌ها مایه می‌گذارد. این فرد همه تلاشش را می‌کند تا بهترین نسخه خودش باشد.

۲. صمیمی و حساس است

esfjها با قلب مهربان و بزرگشان پیوندهای عاطفی پایداری ایجاد می‌کنند و ارتباطات همدلانه قوی با دیگران برقرار می‌کنند. esfjها همیشه آماده‌اند که به دیگران کمک کنند. وقتی شخصی نیاز به راهنمایی داشته باشد، esfjها کنارش می‌مانند و با توصیه‌های ملموس و معقول از او حمایت می‌کنند. esfjها همیشه برای ارائه کمک‌های مؤثر به دیگران تلاش می‌کنند.

۳. وفادار و وظیفه‌شناس است

esfjها افرادی سنت‌‌گرا هستند. آنها همیشه به خرد بزرگان احترام می‌گذارند و منافع دیگران را بر منافع خود ترجیح می‌دهند. esfjها نمی‌توانند در برابر کمک به دیگران مقاومت کنند و در قبال اطرافیان و عزیزانشان احساس مسئولیت می‌کنند.

۴. سرسخت و پرشور است

esfjها از چالش‌ها نمی‌ترسند و نمی‌خواهند کنار بنشینند و منتظر باشند تا دیگران رهبری را به دست بگیرند. esfjها همیشه مایل‌اند در محافل اجتماعی قدمی مؤثر بردارند و دست یاری به‌سمت دیگران دراز کنند. افرادی با این تیپ شخصیتی برای حمایت از اهداف بزرگ داوطلب می‌شوند، افراد دیگر را استخدام می‌کنند، کمک مالی جمع می‌کنند، در انتخابات شرکت می‌کنند، اعلامیه پخش می‌کنند، خانه به خانه می‌روند یا در گوشه و کنار خیابان سخنرانی می‌کنند. به عبارت دیگر با تمام وجود برای رسیدن به هدف تلاش می‌کنند.

نقاط ضعف تیپ شخصیتی esfj

۱. قضاوتگر است

esfjها افرادی قضاوت‌کننده هستند و هنگام مواجهه با افراد و اتفاقات، ذهنی باز ندارند. esfjها ارزش‌های ثابتی دارند و همه‌چیز را به‌صورت درست یا غلط، خوب یا بد و هوشمندانه یا احمقانه طبقه‌بندی می‌کنند و تمایل دارند هر چیزی را که می‌بینند، بر اساس چنین مفاهیم دوگانه‌ای دسته‌بندی کنند.

شعار «زندگی کن و بگذار بقیه هم زندگی کنند» برای esfjها مفهوم جذابی نیست، چون مدام درگیر قضاوت دیگران بر اساس برداشت‌های اولیه خودشان هستند.

۲. ذهن باز ندارد

esfjها احترام زیادی برای قوانین و رفتارهای مرسوم قائل‌اند و دنیای بدون بایدها و نبایدها برای این تیپ شخصیتی سنت‌گرا ناپایدار و آشفته خواهد بود. گاهی شرایط طوری است که انسان باید خارج از چارچوب رفتار کند، اما این برای فردی با شخصیت esfj سخت است و ذهن بازی ندارد که شرایط را بسنجد و بر اساس همین موقعیت خاص تصمیم‌گیری کند.

۳. به‌شدت به نظرات دیگران بها می‌دهد

esfjها نیاز شدیدی به توجه و تحسین دارند و می‌خواهند از دید دیگران مفید، قابل‌اعتماد و پرهیزکار به نظر بیایند. این یعنی احساس ارزشمندی آنها بر اساس میزان تحسین یا انتقادی که از دیگران دریافت می‌کنند، افزایش یا کاهش می‌یابد.

۴. تفکر خلاق ندارد

esfjها آن‌قدر روی زمان حال متمرکزند که بسیاری از موقعیت‌ها و فرصت‌های پیشرفت‌کردن را از دست می‌دهند. این افراد اهل فکرکردن به ایده‌های خلاقانه نیستند و معمولا دوست دارند همه‌چیز همان روال معمول خودش را طی کند.

تیپ شخصیتی esfj در محل کار

تیپ شخصیتی esfj در محل کار

esfjها معمولا مشتاق‌اند مسئولیتی را بر عهده بگیرند و کارها را به روشی ساختارمند و منظم انجام دهند. این افراد احترام زیادی برای سلسله‌مراتب سازمانی قائل‌اند.

esfjها دوست دارند از مهارت اجتماعی خود برای سازمان‌دهی افراد و فرایندها استفاده کنند. آنها با نیازهای دیگران هماهنگ می‌شوند و به‌دنبال ایجاد ساختاری برای تأمین آن نیازها هستند.

شغل ایدئال برای شخصیت esfj شغلی است که نیاز به پیروی از قوانین و استانداردها داشته باشد. esfjها معمولا ترجیح می‌دهند با دیگران کار کنند و از همکاری با تیم وظیقه‌شناس و باانگیزه انرژی می‌گیرند. برای فردی با تیپ شخصیتی esfj مهم است کارهایی را انجام دهد که با ارزش‌ها و اعتقاداتش مطابقت داشته باشند. در محیط کاری ایدئال برای شخصیت esfj، وظایف همه افراد مشخص است. این محیط فضایی دوستانه و ساختاریافته دارد.

قابل‌اعتمادبودن و نیاز ذاتی آنها به مراقبت از دیگران ویژگی‌هایی هستند که باعث می‌شوند این افراد در مشاغلی که شامل حمایت و مراقبت از افرادند، خوب عمل کنند.

شغل‌های محبوب این تیپ شخصیتی عبارت‌اند از:

  • مراقبت از کودک؛
  • پرستاری؛
  • معلمی؛
  • مددکاری اجتماعی؛
  • مشاوره؛
  • پزشکی؛
  • مسئول پذیرش؛
  • حسابداری؛
  • مدیریت دفتر.

esfjها و روابط شخصی

esfjها در رابطه عاشقانه بسیار فداکار، حامی و وفادارند. این افراد علاقه‌ای به روابط گاه‌به‌گاه ندارند و برای دوام رابطه‌شان تلاش می‌کنند. esfjها به‌شدت به قوانین اخلاقی خود پایبندند و برای رابطه هم دنبال کسی هستند که درباره باید و نبایدها با آنها موافق باشد.

وظیفه‌شناسی برای فردی با شخصیت esfj مهم است و تمام تلاشش را می‌کند تا به وعده‌هایش عمل کند. البته از دیگران هم همین انتظار را دارد. esfjها از دعوا و کشمکش بدشان می‌آید و دوست دارد خیلی سریع تعارضات و مشکلات رابطه را حل کنند.

سرگرمی‌ها و علایق شخصیت esfj

سرگرمی‌های محبوب esfjها شامل داوطلب‌شدن در جامعه و سازمان‌های خیریه یا مذهبی است. این افراد جشن‌گرفتن تعطیلات و سنت‌های خانوادگی، پذیرایی‌کردن از دیگران، آشپزی و فعالیت‌های دسته‌جمعی را هم دوست دارند.

افراد مشهور تیپ شخصیتی esfj

برخی از esfjهای معروف عبارت‌اند از:

  • مارتا استوارت: اولین زن میلیاردر خانه‌دار؛
  • دیو توماس: هنرپیشه؛
  • سام والتون: بنیان‌گذار والمارت؛
  • باربارا والترز: نویسنده و خبرنگار؛
  • ویلیام هاوارد تفت: ۲۷امین رئیس‌جمهور آمریکا؛
  • سالی فیلد: هنرپیشه؛
  • مری تایلر مور: هنرپیشه؛
  • ری کراک: مدیر و مالک مک‌دونالد.

نکاتی برای موفقیت esfjها در زندگی

  • کمی از دیگران فاصله بگیرید. کمک به دیگران به esfjها حس رضایت خوبی می‌دهد اما باعث می‌شود اضطراب‌های دیگران را به گونه‌ای جذب کنند که گویی خودشان دچار مشکل شده‌اند. متأسفانه این رفتار از نظر احساسی خسته‌کننده است و می‌تواند فشار زیادی به فرد وارد کند و باعث شود نیازهای شخصی خودش را از یاد ببرد. کمی از دیگران و دغدغه‌هایشان فاصله بگیرید و به خودتان توجه کنید.
  • رهاکردن را تمرین کنید. esfjها بر اساس استانداردهای دقیق خودشان درباره افراد و رویدادها قضاوت می‌کنند. اگر بتوانید یاد بگیرید که فقط کمی از برداشت‌های اولیه خود فاصله بگیرید، به‌مرور زمان دیدگاهتان به دیگران تغییر خواهد کرد و مدام درگیر قضاوت دیگران نخواهید بود.
  • به یاد داشته باشید که همیشه نمی‌توانید همه را راضی نگه دارید. esfjها مشتاق نظر مساعد دیگران هستند و همیشه برای راضی‌ نگه‌داشتن دیگران تلاش می‌کنند. اما تلاش برای جلب رضایت همه در هر شرایطی غیرممکن است. دست از تلاش برای راضی‌کردن دیگران بردارید و کمی به خودتان و نیازهایتان رسیدگی کنید.
  • سرگرمی‌های انفرادی را تمرین کنید. esfjها بیش از حد به دیگران وابسته‌اند، به‌طوری که اگر کسی در اطرافشان نباشد که با آنها صحبت کند، احساس ناراحتی می‌کنند. همه ما به خلوت و تنهایی نیاز داریم تا بتوانیم در آرامش و سکوت فکر کنیم. سرگرمی‌ها و فعالیت‌های انفرادی بیشتری انجام دهید و گاهی با خودتان خلوت کنید.

سخن پایانی

درست مانند تیپ‌های شخصیتی دیگر، فردی با شخصیت esfj هم الگوهای رفتاری و ترجیحات خاص خود را دارد. کسب اطلاعات بیشتر درباره تیپ شخصیتی خودتان به شما کمک می‌کند این تمایلات را بهتر درک کنید، نقاط قوت و ضعف خود را بشناسید و برای بهبود کیفیت زندگی و روابط خود تلاش کنید.

شما بگویید

شما ویژگی‌های esfjها را دارید؟ کسی در اطرافیانتان esfj است؟ لطفا از زندگی‌تان به‌عنوان فردی esfj یا تجربه برخوردتان با این افراد بگویید.


در ادامه بخوانید: شخصیت estp؛ برون‌گرا، شوخ‌طبع و جسور

راهکارهای مقابله با اضطراب اجتماعی و کمرویی را در این مجموعه صوتی یاد بگیرید؛
تا بتوانید شبکه ارتباطات اجتماعی خود را تقویت کنید.

۸،۰۰۰ تومان

منبع truity verywellmind simplypsychology
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.