معرفی اصطلاحات رزرو هتل

0

اگر به سفر علاقه دارید، احتمالا بارها اصطلاحاتی در هتل و هنگام رزور هتل به گوشتان خورده است که معنای آن را نمی‌دانستید. هر چه اطلاعات شما از نحوه سفر و اصطلاحات مربوط به سفر و هتل بیشتر باشد، روند سفرتان آسان‌تر و لذت‌بخش‌تر خواهد بود. همچنین در سفرهای خارجی نیز شما می‌توانید حتی با دانستن معنای این اصطلاحات و بدون نیاز به یادگیری زبان کشور مقصد، سفر راحتی را تجربه کنید. بنابراین در ادامه مقاله به معرفی اصطلاحات رزرو هتل می‌پردازیم تا اطلاعات مربوط به سفرتان بیش از پیش شود.

معرفی اصطلاحات رزرو هتل و اهمیت آن

تصور کنید که می‌خواهید به یک هتل خوب مثل هتل درویشی مشهد بروید. در صورتی که با اصطلاحات هتل آشنا نباشید، رزرو هتل برایتان دشوار خواهد شد. با این حال یادگیری اصطلاحات هتل کمک می‌کند که نه فقط رزرو هتل در ایران، بلکه رزرو هتل در کشورهای خارجی نیز برایتان آسان‌تر شود؛ بنابراین نیازی به یادگیری زبان کشور مقصدی که می‌خواهید به آن سفر کنید نخواهد بود. در صورتی که با معرفی اصطلاحات رزرو هتل آشنا شوید، به راحتی می‌‌توانید در هتل، هاستل یا هتل آپارتمان دلخواهتان اقامت کنید و سفر راحتی داشته باشید.

چک این هتل (Check-in)

احتمالا بارها اصطلاح چک این هتل را شنیده‌اید. چک این هتل به معنای ورود به هتل و تحویل اتاق است. هر هتلی، قوانین مخصوص به خود را دارد. برای مثال زمان چک این یک هتل ساعت 12 ظهر و برخی دیگر ساعت 2 ظهر است. بنابراین اگر هتل را از قبل رزرو کرده باشید، باید برای چک این یا تحویل اتاق تا آن باید تا ساعت 2 ظهر صبر کنید تا اتاق را تحویل بگیرید.

رونیکس

چک اوت هتل (Checkout)

چک اوت هتل، برعکس چک این است. چک اوت به زمانی می‌گویند که شما باید اتاق هتل را تحویل بدهید و هتل را ترک کنید. تفاوتی ندارد که ساعت پرواز شما چند است، چرا که هر هتل بر اساس قوانین خود، سر ساعت مشخصی مثل ساعت 12 ظهر، اتاق را تحویل می‌گیرد و شما باید اتاق را در آن ساعت تخلیه یا به اصطلاح چک اوت کنید.

بوفه هتل (Buffet)

بوفه به بخشی از رستوران یا کافه هتل می‌گویند که غذاها را به صورت سلف سرویس در اختیار مهمانان قرار می‌دهند. معمولا غذاهایی همچون سوپ، سالاد و وعده صبحانه در بوفه هتل، سلف سرویس است. بنابراین شما می‌توانید به دلخواه هر غذایی که دوست دارید در بشقابتان قرار دهید.

سینگل روم (Single room)

سینگل روم در هتل به اتاق‌های تک نفره یا تک تختخواب می‌گویند. معمولا افرادی که تنها سفر می‌روند، سینگل روم رزرو می‌کنند. البته برخی از اتاق‌های تک تخته شامل یک مبل تختخواب شو یا تشک اضافه برای دو مسافر است تا با این روش هزینه سفرشان را کمتر می‌کنند.

دبل روم (Double room)

دابل روم یا دبل روم هتل به اتاق‌های دو تخته برای مهمان‌های دو نفره می‌گویند. معمولا دبل روم فضای مناسب برای دو نفر را دارد، اما در صورتی که تعداد مهمانان کمی بیشتر باشد، یک تشک اضافه به مهمان ارائه می‌شود. همچنین برخی از دبل روم‌ها شامل یک مبل تختخواب شو برای راحتی مسافران است.

تریپل روم (Triple)

تریپل روم به اتاقی با فضای نسبتا بزرگ برای سه مسافر می‌گویند. معمولا این اتاق شامل یک تختخواب دو نفره و یک تختخواب یک نفره یا سه تختخواب تک نفره است. همچنین در صورتی که تعداد مهمانان بیش از سه نفر باشد، هتل خدماتی همچون تشک اضافه به مهمانان ارائه می‌دهد.

سوئیت (Suite)

سوئیت یکی از رایج‌ترین اصطلاحات اقامت در هتل است. سوئیت به اتاق‌ نسبتا بزرگی در هتل می‌گویند که شامل یک فضا برای پذیرایی و یک فضا برای اتاق خواب است. برخی از سوئیت‌ها شامل آشپزخانه نیز هستند و برخی دیگر دو یا سه اتاق خواب کوچک و جدا از فضای پذیرایی دارند.

اکسترا گست (Extra guest)

اکسترا گست یک اصطلاح دیگر از رزرو هتل است. در صورتی که یک مهمان، خارج از رزرو و ظرفیت اتاق به همراه بیاورید به آن اکسترا گست می‌گویند. برای مثال تصور کنید شما دبل روم رزرو کرده‌اید، اما نفر سومی همراه شما به سفر می‌آید. در این صورت هتل با دریافت مبلغی، شرایط را برای مهمان، مثل ارائه تشک اضافه، فراهم می‌کند.

برکفست اند بِد (Bed & Breakfast)

بسیاری از هتل‌های ایران این امکانات، یعنی برکفست اند بد را در اختیار مسافران قرار می‌دهند. این اصطلاح در هتل یعنی شما به ازای رزرو هتل می‌توانید وعده صبحانه را به صورت رایگان مهمان هتل باشید. اما صرف ناهار و شام، در اختیار شما است و اگر در هتل غذا می‌خورید، باید هزینه ناهار و شام را بپردازید.

فول بورد (Full board)

فول بورد به هتلی می‌گویند که به مهمانان سه وعده غذایی صبحانه، ناهار و شام را بدون دریافت هزینه اضافه، ارائه می‌دهد. برای مثال تصور کنید که می‌‌خواهید به هتل درویشی مشهد بروید. این هتل همان ابتدا مبلغی برای رزرو و خدمات هتل از شما دریافت می‌‌کند. شما در مدت اقامت در هتل می‌توانید بدون هزینه اضافه، سه وعده غذا را با همان پرداخت مبلغ اقامت در هتل، میل کنید.

هف بورد (Half-board)

هف بورد شباهت زیادی به اصطلاح فول بورد دارد. با این تفاوت که شما با پرداخت هزینه رزرو و اقامت در هتل، صبحانه به همراه یکی از وعده‌های غذایی (ناهار یا شام) را به صورت رایگان دریافت می‌کنید. با این حال در صورتی که بخواهید سه وعده غذایی را در هتل میل کنید، باید هزینه یک وعده غذا را پرداخت کنید.

آل اینکلوسیو (All Inclusive)

آل اینکاوسیو یکی دیگر از اصطلاح مهیج در هتل است. این اصطلاح یعنی شما در یکی از اتاق‌های هتل به همراه سرویس صبحانه، ناهار، شام و انواع نوشیدنی اقامت کنید. در واقع هزینه اقامت شما، همان هزینه رزرو اتاق است و همه وعده‌ها و میان وعده‌های غذایی برایتان رایگان خواهد بود.

آلترا اینکلوسیو (Ultra Inclusive)

آلترا اینکلوسیو به معنای سرویس ویژه کامل هتل است. به بیان دیگر، شما هزینه اقامت در یک هتل را می‌پردازید و با همان هزینه از همه خدمات هتل بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای استفاده می‌کنید. این سرویس به امکانات هتل بستگی دارد و می‌تواند شامل صبحانه، ناهار، شام، کافه، نوشیدنی، استخر، سالن‌های بازی و… باشد.

اونلی روم (Only Room)

اصطلاحی به نام اونلی روم یا “فقط اتاق” در سفر وجود دارد. تصور کنید که شما می‌‌خواهید در هتل درویشی مشهد اقامت کنید و فقط از خدمات اتاق بهره‌مند شوید. بنابراین شما نمی‌توانید هیچ وعده غذایی را به صورت رایگان دریافت کنید. اونلی روم مناسب افرادی است که می‌خواهند در کافه‌ و رستوران‌های شهر، فرصت خوردن و تجربه غذاهای جدید و محلی را داشته باشند.

روم سرویس (Room service)

روم سرویس به معنای خدمات هتل در اتاق است. برای مثال شما می‌خواهید یک وعده غذا در اتاق میل کنید یا در یک ساعتی از شبانه روز گرسنه هستید و می‌خواهید غذا بخورید. روم سرویس این امکان را به شما می‌دهد که در هر لحظه از شبانه روز، تنقلات یا غذا را در اتاق دریافت کنید.

این مطلب را هم بخوانید: فاصله هتل مدینه الرضا از جاهای دیدنی مشهد

بل بوی (Bellboy)

احتمالا در سفرهای خارجی بیشتر با اصطلاح بل بوی روبه‌رو خواهید شد. بل بوی به یکی از پرسنل هتل می‌گویند که وظیفه حمل چمدان‌ها را از تاکسی تا اتاق برعهده می‌گیرد. این شغل در بسیاری از هتل‌ها رایج است. بنابراین نگران حمل چمدان‌های سنگین‌تان در هتل نباشید.

مینی بار (Mini-bar)

مینی بار به همان یخچال کوچک در اتاق هتل می‌گویند که معمولا پر از نوشیدنی و خوراکی‌های خوشمزه و خارجی است. شما می‌توانید در هر لحظه از شبانه روز از مینی بار استفاده کنید و خوراکی‌های دلخواهتان را بخورید. با این حال بهتر است بدانید که هزینه مینی بار جدا از اقامت در هتل حساب می‌شود و معمولا خوراکی‌های داخل یخچال، گران‌تر از قیمت مصوب هر یک خواهد بود.

هاوس کیپینگ (Housekeeping)

هاوس کیپینگ، یک اصطلاحات رایج برای تمیز کردن اتاق هتل است. معمولا در صورتی که داخل اتاق نباشید، پرسنل هتل برای تمیز کردن به اتاق وارد می‌شوند. همچنین در صورتی که داخل اتاق هستید نیز می‌توانید درخواست هاوس کیپینگ کنید. اگر از اتاق خارج می‌شوید و می‌خواهید حتما اتاقتان تمیز شود، کافی است کارتی که معمولا قرمز و سبز است و روی آن «Make Up» یا «Clean» یا «تمیز شود» نوشته شده را به دستگیره بیرونی در آیزان کنید. همچنین در صورتی که نمی‌خواهید کسی وارد اتاق شود می‌توانید کارت «لطفا وارد نشوید» یا «Do not disturb» یا «لطفا مزاحم نشوید» را به دستگیره خارجی در آویزان کنید.

فولی بوکت (Fully booked)

هنگامی که رزرو هتل را به صورت آنلاین انجام دهید، احتمالا با اصطلاح فولی بوکت روبه‌رو خواهید شد. فولی بوکت به معنای پر بودن لیست مهمانان است. همین ابتدا بهتر است بدانید که Book در سفر و هتل داری به معنای رزرو است. بنابراین هرگاه این اصطلاح را مشاهده کردید، بدانید که باید در سفرتان برای تاریخ یا رزرو هتل دیگری اقدام کنید.

آلترنتیو (Alternative)

آلتارناتیو یا آلترنتیو به معنای گزینه‌های دیگر برای انتخاب اتاق هتل است. تصور کنید که از قبل، یک اتاق مشخص در هتل رزرو کرده‌اید؛ اما هنگامی که به هتل می‌رسید، یک اتاق دیگر به عنوان آلترنتیو به شما پیشنهاد می‌دهند. این اتاق می‌تواند با خدمات دیگر یا خدمات مشابه باشد که در نهایت به انتخاب شما بستگی خواهد داشت.

هاستل (Hostel)

احتمالا در چند سال اخیر بارها اصطلاح هاستل را شنیده‌اید. هاستل‌ها به هتل‌های ارزان قیمتی می‌گویند که معمولا خدمات چندانی برای مسافران ندارد. برخی از هاستل‌های خارجی شامل اتاق‌های مشترک هستند که برای کاهش هزینه سفر می‌توانید با چند نفر دیگر هم اتاق شوید.

هشدار! این مطلب صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار مهمان منتشر شده است و سایت چطور هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد. اطلاعات بیشتر
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.