انواع لوله‌کشی شوفاژ + معرفی روش صحیح

0

روش لوله‌کشی شوفاژ، ارتباط مستقیمی با عملکرد درست آن دارد. اگر لوله‌کشی شوفاژ به‌درستی انجام نشود و در روند انجام آن ایراداتی وجود داشته باشد، دردسرهای بسیاری به بار می‌آورد. عدم گرمایش مناسب منزل، ایجاد اختلال در عملکرد دستگاه گرمایشی و غیره، همگی می‌توانند از عواقب ناشی از لوله‌کشی نادرست باشند.

در این مطلب می‌خواهیم بهترین روش‌‌های لوله‌کشی شوفاژ را با هم مرور کنیم. روش‌های لوله‌کشی شوفاژ باتوجه به محیط اجرا، اندازه، نوع دستگاه گرمایشی و تعداد شوفاژها، می‌تواند متفاوت باشد. آشنایی با این روش‌ها، می‌تواند کمک کند، بهترین بازدهی را از شوفاژهای خود شاهد باشیم. علاوه‌براین، ارتباط قیمت لوله آب با لوله‌کشی شوفاژ را نیز بررسی خواهیم کرد. در پایان نیز پیشنهادی ویژه برای این موضوع، به شما ارائه خواهیم داد.

رونیکس

انواع سیستم‌های لوله‌کشی آب

وقتی صحبت از لوله‌کشی به میان می‌آید، می‌توان سیستم‌های متنوعی را برای آن مطرح کرد. هر یک از سیستم‌ها، کاربری خاص خودشان را دارند و در محیط‌های به‌خصوصی به کار می‌روند. به‌طورکلی، سیستم‌های لوله‌کشی آب را می‌توان از دو جهت دسته‌بندی کرد؛ اول از نظر باز یا بسته‌بودن سیستم، دوم از نظر تک گذر یا گردشی بودن جریان آب. گفتنی است قیمت لوله آب تاثیری در نوع سیستم‌های لوله‌کشی ندارد.

به‌عبارت‌دیگر، چهار نوع سیستم لوله‌کشی آب داریم:

1. سیستم باز

در این سیستم همان‌طور که از نامش پیدا است، جریان آب به سمت مخزنی است که به هوای باز راه دارد. سیستم‌های لوله‌کشی برج‌های خنک‌کننده از این نوع هستند.

2.سیستم بسته

برخلاف سیستم قبلی در این مورد، سیستم لوله‌کشی هیچ تماسی با هوای آزاد ندارد. آب در این سیستم، داخل یک سیستم کاملاً سکوله جریان پیدا می‌کند.

3.سیستم تک گذر

در این سیستم، آب تنها یک‌بار در مدار لوله‌کشی جریان پیدا می‌کند و بعد از آن تخلیه می‌شود. لوله‌کشی آب گرم مصرفی را می‌توان در این دسته‌بندی قرار داد.

4.سیستم گردشی

در این سیستم آب از مدار لوله‌کشی خارج نمی‌شود و فقط در آن گردش می‌کند. سیستم‌های گرمایشی مثل شوفاژ و پکیج را می‌توان در این دسته‌بندی جای داد. یکی از روش‌های مطمئن برای تامین آب گرم مصرفی خانه استفاده از پکیج است و انتخاب پکیج مناسب و باکیفیت اهمیت بسیار بالایی دارد. MPJ یکی از برندهای معتبر تولید کننده انواع پکیج‌ است که دارای پروانه کاربرد علامت استاندارد است و برای ساختمان‌های مسکونی و اداری می‌توانید از انواع پکیج‌های دیواری فن دار MPJ استفاده کنید.

بهترین روش لوله‌کشی شوفاژ

اکنون می‌دانیم که سیستم لوله‌کشی شوفاژ، یک سیستم بسته و گردشی به شمار می‌رود. اما سیستم لوله‌کشی، ربطی به روش‌های لوله‌کشی ندارد. در این بخش، دو تا از بهترین روش‌های اصولی لوله‌کشی شوفاژ را با هم مرور خواهیم کرد.

1. روش لوله‌کشی تک لوله‌ای

اولین روش اصولی لوله‌کشی شوفاژ آب، روش تک لوله‌ای است. همان‌طور که از نام این روش مشخص است، برای لوله‌کشی آب گرم از پکیج به شوفاژ، فقط از یک لوله استفاده می‌شود. همان لوله‌ای که آب گرم را در این سیستم وارد شوفاژ می‌کند، آب سرد را هم به دستگاه گرمایشی باز می‌گرداند. این روش یکی از ساده‌ترین روش‌ها است و در این روش مقدار لوله کمتری مصرف می‌شود بنابراین قیمت لوله آب در این مدل، چندان مهم نخواهد بود.

از جمله مزایای این روش می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • مناسب برای لوله‌کشی‌های روکار
  • مصرف کمتر لوله و کاهش هزینه‌ها

از معایب این روش نیز می‌توانیم این موارد را نام ببریم:

  • این سیستم از پیچیده‌ترین سیستم‌ها است و اجرای آن به‌دقت بالایی نیاز دارد.
  • این روش برای تعداد بالای شوفاژ (بیشتر از 5 یا 6 شوفاژ) جواب نخواهد داد.

 

2.روش لوله‌کشی دو لوله‌ای

برخلاف روش اول، در این روش همان‌طور که از اسمش نیز پیدا است، از دو لوله برای جریان دادن به آب استفاده می‌شود. همین ابتدای امر می‌توان متوجه شد که قیمت لوله آب در این مورد بسیار اهمیت دارد؛ زیرا اجرای این روش، مقدار لوله بیشتری نیاز دارد. در این روش، آب داغ از منبع حرارتی توسط یک خط لوله و آب سرد توسط خط دیگری انتقال پیدا می‌کند. به یک خط لوله، لوله رفت و به خط دیگر، لوله‌ی برگشت گفته می‌شود.

گفتنی است که این روش، خود دارای زیرمجموعه است که به شرح زیر هستند:

  • نوع اول: لوله‌کشی دوطرفه با برگشت مستقیم

در این روش، خطر لوله رفت و خط لوله برگشت، هر دو در یک جهت نصب می‌شوند. به‌عبارت‌دیگر، لوله رفت، همان مسیری را طی می‌کند که لوله برگشت طی کرده بود. در این روش هر دو لوله رفت‌وبرگشت نزدیک به هم نصب می‌شوند و تنها در نقاط اتصال به شوفاژ از هم جدا می‌شوند و دارای فاصله هستند.

 

  • نوع دوم: لوله‌کشی دوطرفه با برگشت معکوس

برخلاف نوع قبلی در این روش، مسیر لوله رفت با مسیر لوله برگشت تفاوت دارد. در این سیستم، لوله رفت از یک سو و لوله برگشت از سوی معکوس وارد دستگاه حرارتی می‌شود. در این سیستم لوله‌کشی ممکن است لوله بیشتری نیاز باشد و به همین علت، توجه به قیمت لوله آب، مهم خواهد بود.

 

کلام آخر

در این مطلب کوتاه، با انواع سیستم‌های لوله‌کشی آب و بهترین روش‌های لوله‌کشی شوفاژ آشنا شدیم. در این مطلب به این نکته پی بردیم که توجه به قیمت لوله آب در لوله‌کشی شوفاژ، چقدر می‌تواند اهمیت داشته باشد؛ زیرا روش لوله‌کشی، می‌تواند تأثیر مستقیم در هزینه کار ما داشته باشد. با تمام این‌ها، اکنون بدون شک به دنبال اطلاع از قیمت انواع لوله هستید!

پیشنهاد ما به شما برای لوله‌کشی شوفاژ، خرید لوله آذین از وب‌سایت دکتر تامین است! با مراجعه به سایت دکتر تامین، می‌توانید از قیمت لوله آذین اطلاع حاصل و لیست قیمت لوله آذین را مشاهده کنید. وب‌سایت دکتر تامین، مرجع معتبری برای خرید مصالح ساختمانی است که می‌توانید مصالح و لوازم دیگر مورد نیازتان را به راحتی تهیه و یک خرید باکیفیت را تجربه کنید.

هشدار! این مطلب صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار مهمان منتشر شده است و سایت چطور هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد. اطلاعات بیشتر
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.