شرایط کار و زندگی در کشور عمان چگونه است؟

0

شاید هنگام جستجو جهت فرصت های شغلی در خاورمیانه، زرق و برق شهر هایی مانند دبی یا پروژه های بزرگ قطر برای شما چشم گیر باشد. اکنون بهتر است با توجه به تشابهات اقتصادی و فرهنگی عمان با ایران و همچنین به دینی و واحد پول مشترک، بیشتر در مورد مزایای و همچنین معایب زندگی در عمان بدانید.

کشور عمان

عمان در لبه جنوب شرقی عربستان واقع شده و دارای مرز آبی مشترکی با خلیج فارس و دریای عمان است. اگر با تور عمان به این کشور سفر کنید، از نگاه یک توریست، عمان از جذاب ترین نقاط خاورمیانه است. کشور عمان دارای ویژگی توپوگرافی منحصر به فرد و متنوعی است که در کمتر جایی از جهان پیدا می گردد.

رونیکس

ترکیب کوه های ناهموار با باغ های سرسبز میوه، صحرای شنی عمان و ساحل دریا، عمان را تبدیل به کشوری خاص نموده است. از نماد های این کشور عربی می توان به نژاد کمیاب اسب عرب، درختان کندر، بز کوهی و نخل های خرما اشاره کرد.

شهر مسقط، پایتخت زیبا و بزرگترین شهر عمان با جمعیت 300,000 نفر است. عمان مساحتی بسیار کم و جمعیت کمی دارد. در حال حاضر 5 میلیون نفر در عمان زندگی می‌کنند که 61 درصد آن‌ مردم بومی عمان می باشند. زبان رسمی این کشور، عربی است و بیشتر جمعیت آن را مسلمانان تشکیل می دهند. واحد پول کشور عمان، ریال عمان می باشد.

مزایای زندگی در عمان

برای مهاجرت به هر جایی از جهان باید این تصمیم را با وسواس زیاد و تهیه لیستی از مزایا و معایب زندگی در کشور مقصد اتخاذ کنید. اگر شما عمان را به عنوان مقصد مهاجرت در ذهن دارید، مزایای زندگی در این کشور به صورت زیر است:

● امنیت بالا

کشور عمان به امنیت بالا و نرخ پایین جرم و جنایت شهرت دارد. علت اصلی این امنیت، اعمال مجازات سختگیرانه جهت جرایم و نیز جمعیت محدود شهرها دانست. زیرا تامین امنیت کشور 5 میلیون نفری آسان تر از کشور 20 میلیون نفری است. مردم بومی شهرها، روحیه سنتی خود را داشته و اجتماعی همدل دارند. اکنون عمان نهمین کشور امن برای زندگی در جهان شناخته می شود.

●روابط آسان

مسقط پایتخت عمان، بیشتر از شهرهای دیگر این کشور پذیرای مهاجران است. در این شهر کوچک همه مهاجران یکدیگر را می شناسند و هر عضو جدیدی در کوتاهترین زمان به مجموعه هموطنان خود متصل می شود. در نتیجه از مزایای زندگی در این کشور کمرنگی حس تنهایی و غربت طولانی پس از مهاجرت است.

● اتومبیل و سوخت ارزان

اگر از افراد عشق ماشین و سرعت هستید، از این مزیت بسیار لذت می برید. رانندگی در عمان در مقایسه با کشورهای منطقه ارزان است به صورتی که خرید خودرو با شرایط اقساطی که آن را دولت در اختیار شهروندان قرار می دهد، از جابجایی با حمل و نقل عمومی، به مراتب مقرون به صرفه تر بوده و یکی از ارزانترین بنزین های جهان را کشور عمان دارد.

● سیستم آموزشی باکیفیت

مدارس بین المللی عمان در لیست بهترین ها در کنار مدارس اروپایی هستند و سیستم آموزشی عمان در هر دو سطح مدرسه و دانشگاه در سطح جهانی می درخشد. اکثر مدارس پیشرفته و خصوصی در شهر مسقط قرار دارند و به دلیل امکانات و تجهیزات مدرن و معلمان حرفه‌ ای از سراسر جهان و همچنین امکان آموزش چند زبان شهرت دارند. بهترین دانشگاه های عمان درهای خود را روی دانشجویان ممتاز و مشتاق تحصیل گشوده اند. مدارک بسیاری از دانشگاه‌ های عمان در جهان معتبر هستند.

● چشم انداز زیبا

در کشور عمان پس از گذراندن یک روز کاری سخت می توانید چشمانتان را روی زیباترین مناظر جهان مانند 2000 کیلومتر خط ساحلی و سواحل منحصر بگشایید. اگر تنوع زندگی برایتان اهمیت دارد، از تنوع مناظر دیدنی و طبیعت عمان لذت خواهید برد.

●هزینه پایین زندگی

هزینه زندگی در درجه اول به سبک زندگی مهاجر بستگی دارد ولی از مزایای زندگی در عمان هزینه پایین آن است. هزینه زندگی در این کشور در مقایسه با کشوری مانند پاکستان پایین نیست ولی در کل می توان گفت که هزینه زندگی در عمان مخصوصا در خرید و اجاره املاک و تفریحات ارزانتر از رقیبان آن یعنی قطر و امارات متحده عربی است.

● معافیت از مالیات

با توجه به سرانه درآمد بالا در این کشور کم جمعیت و از طرفی دیگر هزینه زندگی در آن که در مقایسه با بسیاری از کشورهای خاورمیانه بسیار پایین تر می باشد، قانون معافیت از مالیات در این کشور موجب پس انداز زیادی در مدت زمانی کوتاه می شود.

 

● بازار کار خوب

نفت در کشور عمان نقش اصلی را بازی می کند. بنابراین با تکیه بر صنعت و ثروتی که این طلای سیاه به ارمغان آورده می توان پیش بینی کرد بازار کار کشور پر رونق بوده و فرصت های شغلی متعددی در صنایع نفتی و سایر حوزه ها وجود دارد و دولت عمان تمایل به جذب نیروی خارجی برای این حوزه ها دارد.

معایب زندگی در عمان

برای رسیدن به تصمیمی اطمینان بخش جهت انتخاب مقصد مهاجرتی باید معایب زندگی در عمان را هم ببینیم:

● اجاره بهای سالانه

برای ایرانیانی که عادت به پرداخت اجاره ماهانه منزل دارند عجیب است که در عمان اجاره مسکن در بیشتر موارد به طور سالانه و ابتدای قرارداد دریافت می شود. این موضوع هزینه قابل توجهی را در روزهای بدو ورود به عمان به مهاجر تحمیل می کند.

 

● آب و هوای گرم

برای روزهای تابستانی در عمان به جای استفاده از واژه گرم باید صفت داغ را به کار ببریم. پایتخت عمان، مسقط، شهر دوست دار پیاده روی شناخته نشده و طراحی آن به شکلی است که تردد خودروهای حمل و نقل عمومی و شخصی نسبت به پیاده روی اولویت دارد. آب و هوای گرم از معایب زندگی در این کشور عربی می باشد.

 

● تصادفات رانندگی

شاید امنیت بالا و جرم و جنایت پایین از مزایای زندگی در عمان باشد اما نرخ پایین بی قانونی شامل حوادث رانندگی نمی شود. در این کشور به دلیل اقلیم گرم و خشک ترافیک رانندگی بسیار بالا است در نتیجه نرخ تصادفات هم بالا خواهد بود.

 

● هزینه بالای تحصیل

هزینه بالای تحصیل در مدارس غیرانتفاعی از معایب زندگی در عمان است. اگر تصمیم دارید همراه با فرزندان خود به کشور عمان مهاجرت کنید، باید هزینه قابل توجه تحصیل در مدارس بین المللی را از بخش های پررنگ برنامه ریزی مالی در نظر داشته باشید.

دانستنی هایی درباره عمان

در سفر با تور عمان با فرهنگ و دین مردم این کشور و همچنین آداب رو رفتار آنان آشنا خواهید شد. احتمالا شما در این سفر تجربه زیر را به دست خواهید آورد:

فرهنگ مردم عمان

  • در این کشور باید قبل از عکس گرفتن از مردم حتما اجازه بگیرید. البته مردم عمان بسیار مودب هستند و اشتباهات مهمانان را به رویشان نمی آورند، اما باید بازدید کنندگان به قوانین احترام بگذارند.
  • در عمان نباید بدون اجازه با کفش وارد شوید، زیرا وارد شدن به خانه با کفش رایج نبوده و مردم کفش هایشان را قبل ورود به خانه در می آورند.
  • نباید در عمان کسی را به اسم کوچک صدا بزنید، احترام در عمان مهم بوده و افراد زود صمیمی نمی شوند.
  • در کشور عمان سرپیچی از قوانین راهنمایی و رانندگی می تواند تبعات بدی داشته باشد.
  • توهین به مقدسات در کشور عمان ممنوع است.

حضور زنان در عمان

برخلاف دیگر کشورهای عربی، زنان عمان در اجتماعات بیشتر فعالیت کرده و در مشاغل تجاری و دولتی پست هایی برابر با همکاران مرد خود دارند.

دین در کشور عمان

  • ۹۹ درصد مردم عمان مسلمان هستند و بقیه اغلب هندو هستند. در کل دین رسمی این کشور اسلام است و شیعیان گروه سومین مذهبی در این کشور بوده و در اقتصاد و سیاست نفوذ بالایی دارند.
  • قانون اساسی در کشور عمان برای تمامی ساکنان آزادی دینی را ضمانت کرده است. شیعیان هر سال مراسم عزاداری محرم و صفر را در حسینیه‌ بر پا می‌کنند.
  • مراسم سینه زنی و تعزیه در بین شیعیان رواج داشته و سلطان قابوس پادشاه عمان، جهت مراسم تعزیه، اسب از اصطبل سلطنتی به شیعیان می دهد.

رفتار مردم عمان

  • مردم عمان مهربان بوده و اکثر اوقات سعی می‌کنند لبخند بر لب داشته باشند.
  • در کشور عمان زندگی رنگ و بویی تازه داشته و مردم تلاش می‌کنند زندگی شان را بر اساس کار و فعالیت مشخصی پیش برند.
  • در فرهنگ عمان زندگی به صورت روتینی پیش رفته است.
  • مردم عمان به یادگیری زبان اهمیت داده و به ورزش نیز توجه خاصی دارند.

 

هنر در عمان

  • مردم عمان علاقه بسیاری به خطاطی دارند و معمولا خوش خط هستند. به شکل مختلف نوشتن آیه های قرآنی بخشی از فرهنگ و هنر عمان محسوب می گردد.
  • بانوان علاقه بسیاری به نقاشی توسط قلم های سیاه دارند.
  • آقایان به هنر نوازندگی اهمیت داده و موسیقی های سنتی عمان در جهان شهرت دارد.
  • زیور آلات طلا و نقره، پارچه های دستباف، خنجر های معروف عمانی، فرش و سبد از صنایع دستی این کشور است.

ورزش در عمان

از ورزش های مهم عمان فوتبال و بسکتبال است. در کل ورزش های تیمی در این عمان اهمیت زیادی دارد. در این کشور بانوان به ورزش قایق رانی رفته و آقایان نیز ورزش را قسمت ثابت زندگی خود قرار دادند. ورزش در عمان در مسابقات رده بالا دیده شده و گاهی اوقات ورزشکاران عمانی نیز در مسابقات جهانی درخشیده اند

نوع پوشش مردم عمان

  • بانوان عمان حجاب کامل داشته و لباس های بلند تن کرده و سر و دست و پای خود را می پوشانند و لباس های نازک و بدن نما تن نمی کنند.
  • پوشش مردم عمان بر اساس اسلام و رویکرد مذهبی است.
  • مردم عمانلباس ملی خود را بر تن می‌ کنند. پیراهن بلند زنان تزئینات مختلف دارد و گاهی اوقات زنان لباس های مخصوص قبیله را تن می‌ کنند.
  • مردان دشداشه های بلند سفید همراه نوعی عمامه که دور سر می پیچند و با کلاهی کوچک و نوک تیز تکمیل می گردد.
هشدار! این مطلب صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار مهمان منتشر شده است و سایت چطور هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد. اطلاعات بیشتر
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.