در کمپ ترک اعتیاد چه می‌کنند؟

0

نقش کلیدی کلینیک‌ ها و کمپ‌ ترک اعتیاد در ایران انکار نشدنی است. سؤالات زیادی در مورد این مراکز، مطرح می‌شود و بحث مهمی که همیشه پیش کشیده می‌شود این است که در کمپ ترک اعتیاد چه‌ کارهایی انجام می‌شود؟ آیا روند درمان در تمامی مراکز یکسان است؟ آیا عملیات درمان و همینطور پروسه خروج مواد سمی از بدن می‌تواند موجب بروز آسیب به انسان‌ها شود؟ هزینه‌ های کمپ ترک اعتیاد چگونه است؟ در ادامه به بررسی هر کدام از این سؤالات و ارائه پاسخ منطقی در مورد آن‌ها می‌پردازیم.

کمپ ترک اعتیاد چیست و در آن چه میگذرد؟

کمپ‌ های ترک اعتیاد مراکزی هستند که تحت عنوان مجموعه‌های توانبخشی نیز شناخته می‌ شوند. کمپ های ترک مواد مخدر تحت نظر بهزیستی هستند. در این مراکز خدمات مختلفی به مراجعه کنندگان ارائه می شود از جمله: برنامه های آموزشی و تفریحی، خدمات درمانی، سم زدایی بدن از مواد مخدر، رژیم غذایی و مشاوره ترک اعتیاد تخصصی.

ورود به کمپ ترک اعتیاد و شروع درمان

توانبخشی در کمپ های ترک اعتیاد نوعی درمان اعتیاد است که تحت نظارت متخصصان، مراقبت‌ های 24 ساعته را به مراجعان ارائه می‌دهد. در کمپ های ترک مواد مخدر معمولا افرادی که به موادی مانند: شیشه، تریاک، هروئین، ماری جوانا، مجیک ماشروم و… اعتیاد دارند پذیرش انجام می شود.

رونیکس

مراجعین پس از درمان هر روز به خانه بازمی‌گردند. همچنین سطوح مختلفی از توانبخشی سرپایی وجود دارد، از برنامه‌هایی که یک یا دو بار در هفته تشکیل می‌شوند تا برنامه‌های سرپایی فشرده که شامل شش ساعت در روز درمان می‌شود. امکان حضور مداوم در این کمپ‌ها تا زمان درمان، یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ ترین نکات در مورد آن‌ها و وجه تمایز با سایر روش‌های درمان اعتیاد است.

مراحل درمان اعتیاد در کمپ

به‌ طور کلی، مراحل بر اساس پنج روش اصلی در تمامی مجموعه‌ها و مراکز انجام می‌شود. حتی کمپ ترک اعتیاد راهی به سوی نور در تهران نیز همین شرایط را پیش می‌گیرد.

  1. در وهله اول لازم است که یک آنالیز کلی روی شرایط بیمار انجام گردد؛ باید نوع مواد، مدت‌ زمان استفاده و شرایط او سنجیده شود.
  2. پس از آن درمان‌ های دارویی انجام می‌گردد.
  3. در روند درمان دارویی شرایط جسمانی فرد نیز بررسی می‌گردد.
  4. درمان‌های روانشناختی و مشاوره ترک اعتیاد تخصصی قبل، حین و بعد از ترک مهم است.
  5. درمان‌ های گروهی شامل مواردی است که فرد درگیری‌ ها و اختلالاتی دارد که باید با اعضای خانواده به‌ واسطه اعتیاد حل گردد.

 

سم‌ زدایی بدن از مواد مخدر

یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین روش‌های کنترل میزان مصرف است. در این روند، قطع یکباره انجام نشده و بر اساس شرایط جسمانی و روحی فرد، به‌ مرور مراحل پیش می‌رود. سم‌ زدایی، یک دوره درمان کوتاه‌ مدت است که مراجعه‌ کننده با ورود به این کمپ‌ها می‌ تواند آن را طی کند.

مراجعه به پزشک روانشناس

لازم است که مشاوره ترک اعتیاد در دوره‌ های درمان اعتیاد انجام گردد. کلینیک‌های معتبر و کمپ‌های ترک اعتیاد دارای مجوز باید تمامی مفاد حضور افراد در این شرایط، روند درمان و… را بررسی و گزارش‌های لازم را به سازمان بهزیستی ارسال کرده و مجوزهای خود را مدام تمدید کنند.

روند روزمره و برنامه‌ریزی

پرستاران داروها را اول صبح تجویز می‌کنند و طی روز ممکن است زمانی را برای ملاقات خانواده بیماران تعیین کنند. از روش‌هایی مشابه یوگا و مدیتیشن نیز استفاده می‌گردد که شرایط روحی و انرژی اشخاص نیز کنترل گردد.

جلسات روان‌ درمانی و معاشرت جمعی

صبحانه هر روز در ساعت معینی انجام می‌شود، اغلب حدود ساعت 8 صبح که مراجعین با هم در یک محیط جمعی غذا می‌خورند و به تقویت روابطی که در دوره توانبخشی شکل می‌گیرد کمک می‌کنند. در اولین جلسه ممکن است درمان، به‌صورت فردی باشد که در آن مراجع یک‌به‌یک با یک درمانگر ملاقات می‌کنند. طول این جلسات بین 45 تا 90 دقیقه است.

درمان CBT و ترک اعتیاد به مواد مخدر

به گفته NIDA، بسیاری از درمانگران از درمان شناختی رفتاری (CBT) استفاده می‌کنند که در درمان اعتیاد موفقیت‌آمیز بوده است. CBT به مراجعان کمک می‌کند تا رفتارهای مشکل‌آفرینی که منجر به سوءمصرف مواد شده است را با پرداختن به الگوهای فکری و رفتاری اصلاح کنند.

این استراتژی‌ به مراجعان کمک می‌کند از بازگشت به مصرف مواد جلوگیری کنند. یکی از نقاط قوت اصلی CBT این است که مشخص شده که حتی پس از ترک درمان نیز مؤثر است.

چرا باید به کمپ ترک اعتیاد مراجعه کرد؟

موسسه راهی به سوی نور در حال حاضر یکی از بهترین و معمول‌ترین گزینه‌ها برای کسانی است که به هر شکل و دلیل و در هر دوره زمانی، درگیر مصرف مواد مخدر شده‌اند.

روندهای درمانی مشابه هم نیستند اما در بیشتر موارد، بهترین و منطقی‌ترین نتیجه را دارند.

افراد ممکن است به دلایل مختلفی شرکت در دوره توانبخشی را انتخاب کنند. برخی از دلایل متداول افرادی که به کمپ ترک اعتیاد مراجعه می‌کنند عبارت‌اند از:

  • افرادی به دلیل اعتیاد دچار مشکلات جسمانی و روحی شدید هستند و با افرادی که دوستشان دارند روابط پر از اختلاف دارند.
  • شخصی گفته است که مشکل اعتیاد دارد و در تمامی مراحل زندگی‌اش از جمله کار، تحصیل و ازدواج با شکست روبرو می‌شود و به دنبال ترک مواد برای همیشه است.
  • افرادی سعی کرده‌اند خودبه‌خود و در منزل ترک کنند؛ اما موفق نشده‌اند و دوباره به سمت مواد کشیده شده‌اند.

معتادان چه مدت در کمپ می‌ مانند؟

به گفته مؤسسه ملی سوءمصرف مواد مخدر (NIDA)، درمان اعتیاد باید حداقل 90 روز طول بکشد تا مؤثر باشد. اغلب اوقات، مراجعین ممکن است با یک ماه یا بیشتر بستری را شروع کنند و سپس برای بقیه زمان خود در درمان به برنامه سرپایی منتقل شوند.

زمانبندی‌ های خاص از برنامه‌ای به برنامه دیگر و باتوجه‌به نیازهای فردی بیمار متفاوت است. معمولا در کمپ ترک اعتیاد راهی به سوی نور 21 روز زمان می برد اما گاهی اوقات با توجه به نوع مواد مخدر و مدت زمان مصرف ممکن است طولانی تر شود.

 

یکی از بهترین روش های ترک اعتیاد در دنیا

در وضعیت فعلی، کمپ ترک اعتیاد بهترین راه برای درمان سوء مصرف مواد مخدر به‌ حساب می‌آید.

در کمپ ترک اعتیاد راهی به سوی نور با یادگیری روشی جدید با برنامه‌ای جدید برای زندگی خود، فرد می‌تواند از بازگشت به تمایلات قدیمی که می‌تواند بهبودی او را تهدید کند، اجتناب کند. ساختارهای سخت‌ گیرانه و نادرست در بعضی از کمپ‌های ترک اعتیاد می‌تواند افراد درگیر اعتیاد را دوباره با شدت بیشتری به سوی مصرف مواد بکشاند بنابراین باید در انتخاب کمپ ترک اعتیاد همه جوانب را در نظر گرفت.

 

هشدار! این مطلب صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار مهمان منتشر شده است و سایت چطور هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد. اطلاعات بیشتر
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.