میلیاردر های جهان در سال ۲۰۲۳؛ معرفی پولدارترین زن و مرد دنیا

0

داستان میلیاردر های جهان همیشه جذاب است. این افراد نقش مهمی در اقتصاد دنیا ایفا می‌کنند و حتی در حوزه سیاست هم تأثیرگذارند. وقتی مشکلی در جهان رخ می‌دهد، پولدارترین افراد جهان به کمک می‌آیند و با هزینه‌های خیریه به نجات مردم کمک می‌کنند. مثلا در دوران شیوع کرونا، بسیاری از افراد ثروتمند برای خرید تجهیزات درمانی یا جبران خسارت کسب‌وکارها،‌ کمک کردند و بسیاری از مردم را از این بحران بزرگ نجات دادند. در این مقاله، میلیاردر های جهان در سال ۲۰۲۳ را معرفی می‌کنیم.

تعداد میلیاردر های جهان چند نفر است؟

۸۵درصد از ثروت جهان در اختیار ۱۰درصد از افراد است و مابقی مردم هم با ۱۵درصد باقی‌مانده زندگی می‌کنند. البته تعداد میلیاردرها بسیار کمتر از این است؛ میلیاردر های جهان در سال ۲۰۲۳ تنها ۳۳۱۱ نفر هستند که ۳درصد بیشتر از تعداد ثروتمند ترین افراد جهان ۲۰۲۲ محسوب می‌شود. ثروت کلی این ۳۳۱۱ نفر حدود ۱۱٫۸تریلیون دلار برآورد شده است.

پولدار ترین فرد جهان در سال ۲۰۲۳ کیست؟

بیایید ابتدا اولین خانم و آقای فهرست میلیاردر های جهان را به شما معرفی کنیم و سپس به سراغ سایر افراد این فهرست برویم. پولدار ترین فرد جهان در ۲۰۲۳ آقای برنار آرنوی ۷۴ساله است. او ۲۱۱٫۱میلیارد دلار ثروت دارد و در پاریس زندگی می‌کند. آقای آرنو ۴۷درصد از سهام برند LVMH (شرکت کالای لوکس فرانسوی که با ادغام لویی ویتون و موئه هنسی تأسیس شد) را در اختیار دارد و منبع اصلی ثروتش هم از همین‌ برند تأمین می‌شود. او بنیانگذار، مدیر اجرایی و رئیس برند LVMH است.

رونیکس

برنار آرنو، پولدار ترین فرد جهان

آقای آرنو علاوه بر تاجری موفق، مجموعه‌داری حرفه‌ای هم هست و مجموعه‌ای از آثار نفیس فرانسوی را در مجموعه شخصی خود نگهداری می‌کند. آثار هنری پیکاسو، ایو کلاین و هنری مور در مجموعه شخصی آقای آرنو نگهداری می‌شوند و از دیگر دارایی‌هایشان می‌توان به قایق تفریحی لوکسی به‌نام «سمفونی» اشاره کرد.

ثروتمند ترین زن جهان در ۲۰۲۳

فرانسوا مییر،‌ ثروتمند ترین زن جهان

در فهرست میلیاردر های جهان، نباید از ثروتمند ترین زنان جهان غافل شویم. فرانسوا بتانکور می‌یر سال‌هاست در رأس فهرست ثروتمند ترین زنان جهان قرار دارد و یازدهمین فرد ثروتمند در جهان است. این بانوی ۶۹ساله در پاریس زندگی می‌کند و نوه بنیانگذار برند لورآل (L’Oréal) است. پدربزرگ فرانسوا شیمی‌دان مخترع رنگ مو و بنیانگذار برند لورآل بود و فرانسوا هم تنها وارث این برند بزرگ است.

خانم بتانکور نویسنده، پیانیست، تاجر و نیکوکار است و اقدامات بشردوستانه بسیاری در کارنامه خود دارد.

فهرست میلیاردر های جهان در ۲۰۲۳

در این بخش به سراغ سایر میلیاردر های جهان می‌رویم و ۱۵ نفر دیگر از این افراد خوشبخت را معرفی می‌کنیم.

۱. ایلان ماسک

ایلان ماسک، دومین میلیاردر جهان

تعدادی از افراد فهرست میلیاردهای جهان مانند ایلان ماسک شهرت بیشتری دارند. این ثروتمند ۵۱ساله مدیرعامل و بنیانگذار اسپیس ایکس و شرکت تسلا است. او اکنون ۲۵درصد از سهام تسلا و ۳۳درصد از سهام اسپیس ایکس را در اختیار دارد و ارزش خالص دارایی‌هایش به ۱۹۸٫۲میلیارد دلار می‌رسد. البته تأسیس شرکت‌های پی‌پال، بورینگ و نورالینک نیز در کارنامه ایلان ماسک دیده می‌شود. او در سال ۲۰۲۱ وارد فهرست میلیاردر های جهان شد؛ در آن زمان، بیست‌وچهارمین نفر فهرست بود، اما اکنون دومین فرد ثروتمند جهان است.

۲. جف بزوس

جف بزوس را با آمازون بزرگ می‌شناسیم. البته این میلیاردر ۵۹ساله الان فقط ۱۰درصد از سهام آمازون را در اختیار دارد و دارایی خالصش ۱۲۰٫۴میلیارد دلار است. او آمازون را در سال ۱۹۹۴ تأسیس کرد و یک گاراژ را به‌جای دفتر کار اجاره کرده بود. جف بزوس ساکن سیاتل واشنگتن است و شرکت‌های واشنگتن‌پست، بلو اورجین، اکسپدیشن های بزوس و آزمایشگاه آلتوس سایر دارایی‌های او هستند.

جف بزوس، بنیانگذار آمازون

بزوس در سال ۲۰۱۹ یک‌چهارم از سهام خودش را که ۱۶درصد از سهام آمازون بود، به همسرش داد و از او جدا شد. در سال ۲۰۲۱ هم برای اولین بار مدت کوتاهی را در فضا سپری کرد. بلو اورجین یکی از کسب‌وکارهای بزوس است که در زمینه توسعه موشک‌های فضایی فعالیت دارد.

۳. لارنس جوزف الیسون

لارنس الیسون، بنیانگذار اوراکل

جوزف الیسون یکی از بنیانگذاران شرکت اوراکل است که اکنون ۳۵درصد از سهام شرکت را در اختیار دارد و سرمایه خالصش ۱۱۲٫۳میلیارد دلار است و اکنون ساکن هاوایی‌ است. او قبلا مدیرعامل شرکت اوراکل هم بود، اما اکنون به‌عنوان مدیر ارشد فناوری این شرکت فعالیت دارد. از دیگر دارایی‌های او می‌توان به ۳میلیون دلار سهام تسلا و ۱میلیارد دلار املاک و مستغلات اشاره کرد؛ او مالک ۹۸درصد از لانایی (ششمین جزیره بزرگ در جزایر هاوایی) است. لارنس الیسون اکنون ۷۹ساله است.

۴. وارن بافت

وارن بافت، مسن‌ترین میلیاردر جهان

وارن بافت ۹۲ساله مسن‌ترین فرد در فهرست میلیاردر های جهان است که ۱۰۷٫۳میلیارد دلار سرمایه دارد و در اوماهای آمریکا زندگی می‌کند و تاجر و سرمایه‌گذار است. وارن بافت بیشتر به سرمایه‌گذاری معروف است. وی شرکت برکشایر هاتاوی را تأسیس کرده است که در زمینه خدمات خرید و فروش سهام شرکت‌ها و بیمه فعالیت دارد و منبع اصلی درآمدش همین شرکت است. او حدود ۳۰درصد از سهام این شرکت را در اختیار دارد. وارن بافت از دوران نوجوانی کسب‌وکار را شروع کرده و اکنون تاجر و سرمایه‌گذاری موفق است.

وارن بافت به‌خاطر تعهد به سرمایه‌ گذاری و صرفه‌جویی فراوان با وجود ثروت عظیمی که در اختیار دارد، مشهور است.

۵. بیل گیتس

بیل گیتس هم از مشهورترین میلیاردر های جهان است که اکنون در ۶۷سالگی به سر می‌برد و احتمالا می‌دانید که شرکت مایکروسافت را راه‌اندازی کرده است، البته الان تنها ۱درصد از سهام مایکروسافت در اختیار آقای گیتس است. سرمایه بیل گیتس ۱۰۷میلیارد دلار برآورد شده است. بیل گیتس مدیرعامل و مدیر ارشد توسعه نرم‌افزار در مایکروسافت بود و تا سال ۲۰۱۴ هم بزرگ‌ترین سهامدار حقیقی این شرکت محسوب می‌شد. او اکنون پاره‌وقت در مایکروسافت حضور دارد.

بیل گیتس از خیرترین میلیاردر های جهان

بیل گیتس میلیاردری خیّر است که همراه همسرش در سال ۲۰۰۰ بنیادی خیریه را راه‌اندازی کرد و اکنون اکثر زمانش را به کارهای خیریه اختصاص می‌دهد. این زوج ثروتمند فعالیت‌های بشردوستانه مختلفی در زمینه حفاظت از محیط زیست و تغییرات آب‌وهوایی، توسعه آموزش و پیشرفت مناطق محروم انجام می‌دهند.

۶. کارلوس اسلیم

کارلوس اسلیم، میلیاردر مکزیکی جهان

اسلیم میلیاردری اهل آمریکای جنوبی (مکزیک) است که حدود ۱۰۰میلیارد دلار سرمایه دارد و اکنون ۸۳ساله است. او از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳ اولین نفر در فهرست میلیاردر های جهان بود و در سال ۲۰۲۳ هم هفتمین نفر در این فهرست است. اسلیم سهام بسیاری از شرکت‌های معتبر در مکزیک را در اختیار دارد و سرمایه‌اش را از این طریق به دست آورده است، اما مهم‌ترین دارایی او ۵۷درصد از سهام شرکت آمریکا مووی (شرکت مخابراتی) است. او ۱۷درصد از سهام نیویورک تایمز و ۷۹درصد از سهام شرکت کارسو (شرکت مخابراتی دیگری در مکزیکوسیتی) را هم خریده است. کارلوس اسلیم نقش مهمی در اقتصاد مکزیک ایفا می‌کند و ۴۰درصد از سهام بورس این کشور را در اختیار دارد.

۷. موکش امبانی

موکش امبانی، مالک بزرگ‌ترین شرکت هندی

موکش دیروبهای آمبانی تاجر میلیاردر هندی ۶۶ساله است. امبانی مالک شرکت ریلاینس اینداستریز است؛ مجموعه کارخانه‌های ریلاینس اینداستریز بیشترین ارزش بازار را در هند دارند. البته او دومین مرد ثروتمند هند است و اکنون ۸۵٫۷میلیارد دلار سرمایه دارد. اولین میلیاردر هندی گوتام آدانی با ثروتی بالغ بر ۱۳۷میلیارد دلار است. آدانی و امبانی اولین و دومین افراد ثروتمند آسیا هستند.

۸. استیو بالمر

استیو بالمر از میلیاردر های جهان و اولین اعضای مایکروسافت

بالمر یکی از قدیمی‌ترین رفقای بیل گیتس است که در سال ۱۹۸۰ در مایکروسافت استخدام شد و در حال حاضر ۴درصد از سهام این شرکت را در اختیار دارد. ثروت او اکنون ۷۹٫۷میلیارد دلار است و جزو ده ثروتمند جهان محسوب می‌شود. او از سال ۲۰۰۰ جایگزین بیل گیتس شد و تا سال ۲۰۱۴ هم مدیرعامل مایکروسافت بود.

۹. لری پیج

لری پیج، بنیانگذار گوگل و سهام‌دار آلفابت

لری پیج کارآفرین، دانشمند کامپیوتر و هم‌بنیانگذار گوگل است. این میلیاردر ۵۰ساله ۸۲میلیارد دلار دارایی خالص دارد و البته ۱۲درصد از سهام شرکت آلفابت هم در اختیار اوست. شرکت آلفابت شرکت مادری است که گوگل،‌ گوگل مپ،‌ یوتیوب و چند شرکت دیگر زیرمجموعه آن هستند. او تجربه فعالیت به‌عنوان مدیرعامل آلفابت را هم در کارنامه خود دارد.

۱۰. سرگی برین

سرگی برین، بنیانگذار گوگل و سهامدار آلفابت

این میلیاردر ۴۰ساله همکار پیج و بنیانگذار دیگر گوگل است. او اکنون ۷۸٫۶میلیارد دلار سرمایه دارد و بخشی از سهام تسلا را هم خریده است. او همچنین در سهام شرکت آلفابت با دوست و همکارش، لری پیج، شریک است.

۱۱. مایکل بلومبرگ

مایکل بلومبرگ، سیاستمدار میلیاردر آمریکایی

بلومبرگ بزرگ اکنون به ۸۱سالگی رسیده است و ۷۶٫۸میلیارد دلار دارایی در اختیار دارد. درآمد اصلی او از ۸۸درصد سهامی تأمین می‌شود که در شرکت بلومبرگ دارد. این عضو فهرست میلیاردر های جهان در نیویورک زندگی می‌کند و علاوه بر تجارت، دستی بر سیاست هم دارد. او فعالیت‌های بشردوستانه هم انجام می‌دهد و به نوشتن هم علاقمند است. ماکیل بلومبرگ سابقه شهرداری نیویورک، نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری و ریاست هیئت نوآوری دفاعی آمریکا را در کارنامه سیاسی خود دارد.

۱۲. آمانسیو اورتگا

بنیانگذار زارا جزو میلیاردر های جهان

این پدربزرگ میلیاردر اسپانیایی ۸۳ساله شرکت ایندیتکس را تأسیس کرده است. ایندیتکس بزرگ‌ترین شرکت جهان در صنعت مد و مادر بسیاری از برندهای بزرگ از جمله زاراست. آقای اروتگا ۷۵میلیارد دلار دارایی خالص دارد و صاحب املاک و مستغلات در نقاط مختلف جهان از جمله مادرید، نیویورک و شیکاگوست. این تاجر میلیاردر فعالیت‌های خیریه گسترده‌ای را هم در کارنامه خود ثبت کرده و بارها به این خاطر جایزه گرفته است.

۱۳. ژونگ شانشان

ژانگگ شانشان پولدار ترین فرد چینی

این عضو فهرست میلیاردر های جهان ۶۷ساله است و در چین زندگی می‌کند. او مالک برند نونگفو اسپرینگ است که در زمینه تولید آب معدنی و نوشیدنی فعالیت دارد. داروخانه‌های بیولوژیکی وانتای پکن هم از دیگر دارایی‌های شانشان است که ارزش خالص ثروت او را به ۶۶٫۶میلیارد دلار رسانده. شانشان ثروتمندترین مرد چینی است که یکی از ثروتمندترین افراد جهان در سال ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ هم محسوب می‌شود.

۱۴. جیم، راب و آلیس والتون

ثروتمندترین خانواده های جهان، والتون‌ها

والتون‌ها جزو ثروتمندترین خانواده های جهان در ۲۰۲۳ هستند که ۵۰درصد از سهام برند والمارت را در اختیار دارند. جیم، کوچک‌ترین پسر سام والتون، بنیانگذار والمارت است و وارث این شرکت بزرگ محسوب می‌شود که اکنون ۷۵ سال دارد. او اکنون ۶۲٫۵۴میلیارد دلار سرمایه دارد. راب برادر بزرگ‌تر جیم است و ۷۸ سال سن دارد و از دیگر سهامداران والمارت است. ثروت راب ۶۱٫۱میلیارد دلار برآورد شده است. آلیس والتون خواهر کوچک‌تر و سهام‌دار دیگر والمارت است که جزو ثروتمند ترین زنان ۲۰۲۲ هم بود. او اکنون ۷۵ساله است و ۶۰٫۲میلیارد دلار دارایی خالص دارد.

۱۵. مارک زاکربرگ

مارک زاکربرگ از جوان‌ترین میلیاردر های جهان

مارک زاکربرگ جوان‌ترین عضو از فهرست میلیاردر های جهان به شمار می‌رود و در فهرست ثروتمند ترین فرد جهان ۲۰۲۲ هم بود. او اکنون ۳۹ساله است، ۶۲٫۱میلیارد دلار سرمایه دارد و در کالیفرنیا زندگی می‌کند. مارک زاکربرگ با راه‌اندازی فیس‌بوک به شهرت رسیده است. فیس‌بوک یک شرکت مادر است که به‌تازگی به متا تغییر نام داده و زیرمجموعه‌های مختلفی از جمله اینستاگرام، واتس‌اپ و آکیولس دارد.

کلام آخر؛ میلیاردر های جهان همیشه مشهور نیستند

در این مقاله میلیاردر های جهان را معرفی کردیم. بسیاری از این افراد ثروتمندترین خانواده های جهان در ۲۰۲۳ را دارند و اعضای خانواده‌شان نیز کسب‌وکارهای شخصی‌ خودشان را راه‌ انداخته‌اند. بسیاری از مردم جهان بدون اینکه متوجه باشند، زندگی‌شان تحت‌تأثیر تصمیم‌ها و رفتارهای میلیاردر های جهان قرار می‌گیرد. بسیاری از اعضای این فهرست افرادی بشردوست هستند که در زمینه‌های مختلف به مردم سراسر جهان کمک می‌کنند. شما چه نظری درباره آنها دارید؟


در ادامه بخوانید: پیشرفته ترین کشور جهان از نظر تکنولوژی کدام است؟
اصول و روش‌هایی کاملا عملی برای یادگیری سریع و ماندگار هر زبان جدید



منبع beinsure investopedia
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.