با شوهر تنبل چه کنیم؟ ۷ توصیه راهگشا

0

شوهرتان تنبل است؟ او عمدا برای انجام کارهای خانه کمک نمی‌کند یا واقعا تنبل است؟ در هر صورت، همکاری‌نکردن او آزاردهنده است و باعث می‌شود بیشتر وقت‌ها احساس خستگی کنید. در این مقاله، ویژگی‌های شوهر تنبل را می‌گوییم و نحوه برخورد با او را توضیح می‌دهیم. با ما همراه باشید.

نشانه‌های شوهر تنبل

۱. همیشه ادعا می‌کند خسته است

فرقی نمی‌کند که از شوهرتان چه کاری بخواهید و او همیشه می‌گوید: «الان نه. خسته‌ام.» این اتفاق فقط هنگام درخواست کارهای فیزیکی نمی‌افتد، بلکه شامل نیازهای عاطفی شما را نیز می‌شود. اگر شوهرتان مدام بدون توضیح معقول از زیر بار گفت‌وگو یا بیرون‌آمدن با شما شانه خالی می‌کند، یعنی تنبل است.

تنبلی را با اهمال‌کاری اشتباه نگیرید، چون تنبلی و اهمال‌کاری ۲ چیز متفاوت‌اند. شوهر اهمال‌کار گفت‌وگو یا قرار را به تعویق می‌اندازد، در حالی که شوهر تنبل هرگز قصد انجام کارها را ندارد.

رونیکس

۲. هرجا می‌رود، آشفتگی بر جای می‌گذارد

اگر شوهرتان تنبل باشد، به‌احتمال زیاد مدام باعث بی‌نظمی خانه می‌شود. نمونه‌ای از این بی‌نظمی‌ها پرت‌کردن لباس‌ها روی زمین و گذاشتن بشقاب‌های خالی غذا در اطراف خانه است. کمی بی‌نظم‌بودن جرم نیست، اما اگر فرد قصد تمیزکردن این بی‌نظمی‌ها را نداشته باشد، به‌احتمال زیاد تنبل است.

۳. هر کاری می‌کند تا از زیر بار کارهای روزمره دربرود

شوهر تنبل به‌دلیل بی‌انگیزگی، برای انجام‌ندادن کارها و وظایف خانه بهانه می‌تراشد. البته قبل از نتیجه‌گیری سریع، کمی فکر کنید و از خودتان بپرسید: «آیا بهانه‌اش معقول است؟» اگر این بهانه‌تراشی مدام تکرار می‌شود، نشانه تنبلی همسر شماست.

۴. برای کمک داوطلب نمی‌شود

چه در حال پختن شام باشید، چه تاکردن لباس‌ها یا کمک به بچه‌ها برای انجام تکالیفشان، شوهر تنبل می‌نشیند و شما را تماشا می‌کند. این فرد هیچ‌وقت پیشنهاد کمک نمی‌دهد، چون می‌ترسد پیشنهادش را بپذیرید و کاری را به او محول کنید.

۵. کارهای شما را کم‌اهمیت جلوه می‌دهد

شوهر تنبل ممکن است ادعا کند کارهایی که شما برای رابطه یا خانواده انجام می‌دهید، کارهای سطحی و ساده‌ای هستند، اما خودش برای انجام آنها تلاشی نمی‌کند. با این حساب ممکن است کار خودش را به کار شما ترجیح دهد و ادعا کند کاری که انجام می‌دهد، بسیار مهم‌تر است. مراقبت از خانه و خانواده مهم است، بنابراین اجازه ندهید سخنان آزاردهنده او به اعتمادبه‌نفس شما خدشه‌ای وارد کند.

اگر احساس می‌کنید در رابطه‌تان از شما قدردانی نمی‌شود، با کسی که به او اعتماد دارید (مثل دوست یا درمانگر) تماس بگیرید و احساسات خود را بیان کنید.

نحوه برخورد با شوهر تنبل

۱. به او بگویید چه احساسی دارید

ارتباط و صداقت اصول رابطه موفق هستند. اگر فکر می‌کنید شوهرتان به‌اندازه کافی کمک نمی‌کند، احساستان را بیان کنید. او نمی‌تواند تنبل‌بودنش را اصلاح کند، مگر اینکه بداند این رفتارش واقعا آزاردهنده است و شما را ناراحت می‌کند. ناامیدی خود را با لحن آرام و استفاده از جملات «من» مطرح کنید و به او بگویید که چه چیزی نیاز دارید. می‌توانید چنین جملاتی را بگویید:

  • «من دوست دارم بیشتر با هم وقت بگذرونیم. مثلا می‌تونیم عصر بریم کمی قدم بزنیم.»
  • «من بیشتر کارهای نظافتی رو زمانی انجام می‌دم که تو سر کار هستی، اما خوشحال می‌شم وقتی خونه‌ای، بهم کمک کنی.»
  • «احساس می‌کنم بار زیادی رو به دوش کشیده‌ام و خسته‌ام. میشه فردا خودت کارها رو انجام بدی؟»
  • «اگر فردا کمی بیشتر با بچه‌ها وقت بگذرونی، واقعا ممنون می‌شم. این کمک بزرگی است. آنها دوست دارند زمان بیشتری را با تو بگذرانند.»

۲. فعالانه به او گوش دهید

ممکن است این رفتارها واقعا از روی تنبلی نباشد و شوهرتان در حال گذر از مشکلی شخصی باشد. پس از بیان نگرانی‌های خود، با گوش‌دادن فعالانه و پرسیدن سؤالات از او حمایت کنید. از شوهرتان بپرسید که آیا حالش خوب است یا چیزی هست که بخواهد درباره‌اش صحبت کند یا نه.

‌۳. تقسیم وظایف کنید

ممکن است شوهرتان از این کار استقبال نکند، چون معمولا مردان از کارهای خانه لذت نمی‌برند. کنارش بنشینید و فهرستی از تمام کارهای خانه تهیه کنید. از شوهرتان بپرسید که چه کارهایی را دوست دارد و چه کارهایی را دوست ندارد. سپس درباره نحوه انجام آنها با هم صحبت کنید. بسیاری از افراد انجام‌دادن کارهای خانه را دوست ندارند، اما دادن حق انتخاب می‌تواند انگیزه خوبی برای ترغیب او به انجام کارها باشد.

۴. مهربانانه و باملاحظه رفتار کنید

صحبت با شوهر تنبل برای حل مشکل

تنبلی شوهرتان ممکن است باعث شود شما هم احساس تنبلی کنید، اما منفی‌بافی مشکلی را حل نمی‌کند. به‌جای اینکه با صدای بلند از رفتار او انتقاد کنید، خونسردی‌تان را حفظ کنید و با آرامش رفتار کنید.

اگر در موقعیتی احساس کردید چیزی نمانده که عصبانی شوید یا داد بزنید، نفس عمیق بکشید، خودتان را از موقعیت دور کنید و زمانی بازگردید که بتوانید افکارتان را منطقی و آرام بیان کنید.

۵. او را تحسین کنید

مردان عاشق این‌ هستند که قهرمان باشند و قهرمان‌بازی دربیاورند. وقتی کوچک‌ترین لطفی در حقتان می‌کنند، او را تحسین کنید و تأکید کنید که این کارها را هرگز نمی‌توانید بدون او انجام دهید. به او نشان بدهید که وجودش برایتان باارزش است.

۶. دنبال درست‌کردن خرابکاری‌هایش نروید

برخی از افراد ممکن است حتی متوجه تنبلی خود نشوند، به‌خصوص اگر بی‌نظمی‌ای که ایجاد کرده‌اند، فورا مرتب شود. هرگز کارهایی را انجام ندهید که قرار بوده است او انجام بدهد. لباس‌های شسته‌شده را روی تخت رها کنید یا بشقاب غذای باقی‌مانده روی میز را جمع نکنید. این کار به او می‌فهماند که بی‌نظم است و باید کارهایش را خودش انجام دهد.

۷. صبور باشید و توقعات‌تان را کم کنید

تمرین صبر به شما کمک می‌کند هنگام برخورد با شوهر تنبل، آرام و خونسرد بمانید. بعد از اینکه نگرانی‌های خود را برطرف کردید و با هم برنامه‌ای تنظیم کردید، به شوهرتان فرصت دهید تا اعمال و رفتارش را تغییر دهد. از مقایسه پیشرفت او با دیگران بپرهیزید و با انتظارات کم یا بدون هیچ توقعی ادامه بدهید.

افراد یک‌شبه تغییر نمی‌کنند، این روندی زمان‌‌بر است. شرایط فعلی را بپذیرید و برای پیشرفت برنامه‌ریزی کنید. از او توقع نداشته باشید مثل خودتان سریع کارها را انجام بدهد و بپذیرید که هر کسی با سرعت خودش کار می‌کند.

سخن پایانی

تنبلی ممکن است طبیعی یا نشانه مسئله‌ای جدی‌تر باشد. ممکن است دلیل تنبلی شوهرتان این باشد که ترجیح می‌دهد روی کاناپه استراحت کند تا خانه را تمیز کند و شاید هم از نظر ذهنی مشکلی برایش پیش آمده که فکرش را درگیر کرده و انگیزه‌اش را از او گرفته است.

در هر صورت، درک و همدردی مهم است؛ به یاد داشته باشید، ارتباط اصل مهم هر رابطه‌ای است! با مهارت‌های مدیریتی جدید، می‌توانید به او انگیزه دهید تا بهترین نسخه خودش باشد.

شما بگویید

شما چه پیشنهادی برای برخورد با شوهر تنبل دارید؟ لطفا نظرات و تجربیات ارزشمندتان را با ما و کاربران عزیزمان در میان بگذارید.


در ادامه بخوانید: چطور بدون آنکه همسرتان را ناراحت کنید از او انتقاد کنید؟
اگر می‌خواهید دلیل بسیاری از رفتارهای شریک عاطفی، یا حتی خودتان را در رابطه متوجه شوید، حتما این کتاب را بخوانید.
منبع wikihow bonobology
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.