دیجیتال نومد؛ زندگی در سفر وقتی می‌توانید از هر جایی کار کنید

نکات و توصیه‌ها برای این سبک زندگی

0

شاید شما هم از آن دسته افرادی باشید که رؤیای کارکردن و کسب درآمد بدون وابستگی به مکان و زمان مشخص را دارند، اما هنوز برنامه‌ای برای این کار ندارند. شاید علاوه بر این، دوست دارید همیشه مشغول سفر به نقاط مختلف باشید. این همان کاری است که عشایر دیجیتال انجام می‌دهند. در این مقاله، با سبک زندگی دیجیتال نومد و مزایا و معایب آن آشنا می‌شوید و بهتر می‌توانید تصمیم بگیرید که آیا می‌خواهید این سبک زندگی را برای خود برگزینید یا نه.

دیجیتال نومد چیست؟

دیجیتال نومد (Digital nomad) کسی است که زندگی به سبک عشایری دارد، مدام در سفر و جابه‌جایی بین شهرها و کشورهای مختلف است و از طریق اینترنت و دورکاری کسب درآمد می‌کند.

رونیکس

اصطلاح دیجیتال نومد اولین بار در سال ۱۹۹۷ در کتاب «عشایر دیجیتال» (The Digital Nomad) مطرح شد. در این کتاب از اختراع دستگاه منحصربه‌فردی صحبت شد که به افراد اجازه می‌داد از هر مکانی کار کنند.

پس از بحران همه‌گیری کرونا در سال ۲۰۲۰ در سراسر جهان، بسیاری از مشاغل تعطیل و بسیاری از شغل‌های حضوری به دورکاری تبدیل شدند. به این ترتیب دورکاری نقش پررنگ‌تری در دنیای کسب‌وکار پیدا کرد و امروزه افراد بیشتری به فکر سبک زندگی عشایر دیجیتالی افتاده‌اند.

فرد دیجیتال نومد کار خود را از طریق گوشی، لپتاپ و شبکه‌های اجتماعی انجام می‌دهد. او ممکن است یک هفته را در هتل، یک هفته در ساحل و بعد از آن مدتی را در یک خانه بوم‌گردی بگذراند. ویژگی عشایری دیجیتالی این است که هیچ مکان دائمی و ثابتی برای اقامت وجود ندارد و عشایر دیجیتال باید مدام بین مکان‌های مختلف جابه‌جا شوند. دیجیتال نومد می‌تواند داخل کافه و رستوران‌ها بنشیند و کارش را از طریق اینترنت انجام دهد.

مزایا و معایب دیجیتال نومد

این سبک زندگی به‌دلیل آزادی‌هایی که دارد، بسیار جذاب به‌ نظر می‌رسد. قطعا نمی‌توان آزادی‌های زندگی دیجیتال نومد را نادیده گرفت، اما از سختی‌های این سبک زندگی هم نمی‌توان چشم پوشید. از آنجا که بسیاری از مشاغل برای این سبک زندگی فریلنسری و پروژه‌ای هستند، دیجیتال نومد ممکن است همیشه به فرصت‌های کاری خوب و مطابق با توانایی‌ها و علایقش دسترسی نداشته باشد یا ممکن است شغلی پیدا کند که دستمزد چندانی ندارد. حالا که صحبت از سختی‌های زندگی دیجیتال نومد شد، بیایید چند نمونه از مزایا و معایب این سبک زندگی را با هم بررسی کنیم.

مزایای سبک زندگی دیجیتال نومد معایب سبک زندگی دیجیتال نومد
رهایی از چارچوب‌های خسته‌کننده مشاغل سنتی خستگی زیاد بر اثر جابه‌جایی مداوم و ثبات‌نداشتن
فرصت زیاد برای سفر و مرخصی بدون محدودیت هزینه زیاد سفرهای متعدد
فرصت آشنایی با فرهنگ‌های مختلف کمبود فضای خصوصی
تسلط بر زمان نیاز به برنامه‌ریزی دقیق و منظم
گسترش ارتباطات و پیداکردن دوستان جدید دوری از خانواده و دوستان نزدیک، نداشتن روابط عمیق و احساس تنهایی

 

با وجود همه این موارد، بسیاری از افراد روحیات و توانایی‌های خود را برای زندگی به این سبک مناسب می‌دانند و می‌خواهند طعم آزادی و هیجانی را بچشند که در زندگی دیجیتال نومد وجود دارد. پس اجازه بدهید در ادامه مطلب به سراغ نکاتی برویم که شما را برای انتخاب این نوع زندگی راهنمایی می‌کنند.

فرصت‌های شغلی دیجیتال نومد

قبل از هر چیز باید بدانید که برای عشایر دیجیتال چه فرصت‌های شغلی‌ای وجود دارد. شاید شما بتوانید برای یک شرکت تمام‌وقت دورکاری کنید. این کار قطعا بسیار ایدئال است؛ هم ثبات شغلی و درآمد مشخصی دارید، هم دورکارید. اما می‌توان بسیاری از مشاغل دیگر را نیز فریلنسری و پروژه‌ای انجام داد. انتخاب اینکه باید به سراغ چه شغلی بروید، واقعا آسان نیست و هیچ‌کس نمی‌تواند کار مشخصی را به شما پیشنهاد کند، چراکه شغل انتخابی شما کاملا به مهارت‌ها، استعدادها و علایقتان بستگی دارد. بنابراین در ادامه فهرستی از مشاغل مناسب عشایر دیجیتال را قرار می‌دهیم تا شما با توجه به توانایی‌ها و ترجیحات خودتان، مورد دلخواهتان را انتخاب کنید.

فهرست مشاغل دیجیتال نومد

  • عکاسی؛
  • وبلاگ‌نویسی؛
  • یوتیوبری؛
  • برنامه‌نویسی؛
  • توسعه نرم‌افزار؛
  • خدمات مشاوره در زمینه‌های مختلف؛
  • طراحی وب‌سایت؛
  • طراحی UI/UX؛
  • بازاریابی؛
  • نویسندگی آزاد؛
  • آموزش زبان؛
  • فروش دوره‌های آنلاین؛
  • فروش اینترنتی محصول؛
  • طراحی گرافیک.

فهرست مشاغلی که دیجیتال نومد می‌تواند بر عهده بگیرد بسیار طولانی‌تر از مواردی است که نام بردیم. ما پرطرف‌دارترین مشاغل دورکاری را برای شما فهرست کردیم. علاوه بر این موارد، می‌توانید کسب‌وکار اینترنتی خودتان را راه‌اندازی کنید و از آن به درآمد برسید.

اگر دیجیتال نومد بتواند زمینه‌ای را برای کسب درآمد غیرفعال فراهم کند، با خیال آسوده‌تری می‌تواند به این سبک زندگی ادامه دهد و نگرانی و دغدغه‌ای بابت عدم تعادل بین هزینه‌های زندگی و درآمدش نداشته باشد.

نقشه راه دیجیتال نومد

دیجیتال نومد می‌تواند از هر جایی کار کند

برای اینکه زندگی به سبک عشایر دیجیتال را آغاز کنید، اول باید از به‌دست‌آوردن شغل و درآمد کافی مطمئن شوید و به این منظور حتما نیازمند یک نقشه راه هستید. نگران این نباشید که چطور باید پروژه بگیرید. دنیای اینترنت پر از فرصت‌های شغلی متفاوت است. همان‌ طور که پیش از این گفتیم، می‌توانید کسب‌وکار آنلاین خودتان را راه‌اندازی کنید. یک وب‌سایت فروشگاهی، پیجی در اینستاگرام یا کانالی در یوتیوب راه بیندازید و سعی کنید از طریق فروش آموزش، محصولات یا خدمات خود به درآمد برسید.

راه دیگر این است که فریلنسر باشید. سایت‌های بسیاری هم در ایران و به زبان فارسی و هم در خارج از ایران و به زبان انگلیسی هستند که مناسب افراد فریلنسر و مشاغل برون‌سپاری‌اند. در این سایت‌ها، کارفرمایان هر روز به دنبال افراد ماهری می‌گردند که پروژه‌های خود را به آنها بسپارند. با جست‌وجویی ساده با فهرستی بلند از این سایت‌ها مواجه می‌شوید که بلافاصله می‌توانید در یک یا چند مورد از آنها ثبت‌نام و کار خود را شروع کنید.

البته اگر انتخاب شما راه‌اندازی کسب‌وکاری برای خودتان و در ادامه داشتن درآمد غیرفعال است، باید قدم‌های بیشتری بردارید. کتاب‌های کارآفرینی زیادی در این زمینه نوشته و چاپ شده‌اند که به شما برای راه‌اندازی کسب‌وکار شخصی و کارآفرینی کمک می‌کنند.

  • در کتاب «استارت‌آپ ۱۰۰دلاری» کریس گیبو به سراغ ۵۰ فرد مختلف رفته است که با کمتر از ۱۰۰ دلار کسب‌وکارهای موفقی را راه‌اندازی کرده‌اند.
  • کتاب «هفته کاری چهارساعته» اثر تیم فریس نکاتی را برای کار کمتر و کسب درآمد بیشتر با راه‌اندازی یک کسب‌وکار و استخدام دیگران برای اداره آن ارائه می‌دهد.
  • کتاب «بازانجام» نوشته جیسون فِرید نشان می‌دهد که چگونه با راه‌اندازی یک تجارت به‌سرعت و آسان در دنیای مدرن موفق شوید.

علاوه بر این موارد، می‌توانید مطالب وب‌سایت‌هایی را مطالعه کنید که آموزش‌هایی درباره دورکاری و فریلنسری دارند و از طرح و برنامه آنها استفاده کنید.

وب‌سایت How To Become A Freelancer اصول اولیه شغل فریلنسری را به اشتراک می‌گذارد.

البته زندگی دیجیتال نومد فقط به انتخاب شغل و به‌دست‌آوردن کار محدود نمی‌شود. شما به‌عنوان دیجیتال نومد باید به فکر موارد دیگری مثل اینترنت پایدار و پرسرعت، امور بانکی و مدیریت مالی، ارتباطات، نامه‌ها و بسته‌های پستی، بیمه، ملاحظات بهداشتی و محل اقامت باشید.

به یاد داشته باشید قبل از اینکه شغل فعلی‌تان را رها کنید و به سبک زندگی عشایر دیجیتال روی بیاورید، بهتر است مقدار قابل‌قبولی پس‌انداز داشته باشید. سعی کنید مخارجتان را کم کنید یا علاوه بر شغل فعلی‌تان، شغلی پاره‌وقت هم دست‌وپا کنید و پس‌اندازی فراهم کنید که بتوان برای زندگی عشایری دیجیتالی به آن تکیه کرد.

نکته مهم دیگر این است که برای دیجیتال نومد شدن لازم است زندگی خود را در یک کوله‌پشتی جای دهید! بله. باید قید وسایل زیادی را بزنید و فقط لوازم مهم و حیاتی را با خود ببرید. شما که نمی‌توانید هر چند روز یا هر چند هفته یک بار چند چمدان را از این شهر به آن شهر و از این کشور به آن کشور دنبال خودتان بکشانید. می‌توانید؟

سؤالات متداول

۱. درآمد عشایر دیجیتال چقدر است؟

از صفر تا میلیون‌ها دلار در سال! واقعا هیچ عدد مشخصی وجود ندارد که بتوانم به آن اشاره کنم. اگر به‌عنوان دستیار مجازی با میزان مشخصی از درآمد در ساعت کار می‌کنید، پتانسیل درآمد شما در یک نقطه مشخص محدود می‌شود، اما اگر صاحب شرکت خود هستید یا محصولی را می‌فروشید، محدودیتی وجود ندارد!

۲. عشایر دیجیتال به چه چیزی نیاز دارند؟

عشایر دیجیتال فقط به چند ابزار برای کار از راه دور نیاز دارند. لپ‌تاپ، تبلت یا گوشی هوشمند با دسترسی به اینترنت پرسرعت. دسترسی خوب به اینترنت عنصری مهم برای عملی‌کردن این سبک زندگی است.

۳. اگر در سبک زندگی دیجیتال نومد شکست بخوریم چه؟

اگر آزمایش کوچ دیجیتالی شما به نتیجه نرسید، می‌توانید برگردید و دوباره «شغل واقعی» پیدا کنید. این آخر دنیا نیست!

سخن پایانی

دیجیتال نومد بودن با همه دشواری‌هایش آن‌قدر جذاب هست که بسیاری از افراد در سراسر جهان آن را برای ادامه زندگی‌شان انتخاب کرده‌اند. شما چطور؟ فکر می‌کنید این نوع زندگی با روحیات‌تان سازگار است؟ نظرتان را در قسمت دیدگاه‌ها برایمان بنویسید.


در ادامه بخوانید: کار در سفر؛ نکاتی درباره این روش رویایی برای کسب درآمد
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.