مشاغل کم استرس؛ پیشنهاد ۲۵ شغل کم‌تنش

2

بسیاری از ما بیشتر ساعات روز را در محل کار سپری می‌کنیم. بنابراین شغلی که انتخاب می‌کنیم، تأثیر زیادی بر کیفیت زندگی ما دارد. بعضی از شغل‌ها استرس‌زا و پرتنش و بعضی نیز آرام و بدون استرس‌اند. اگر می‌خواهید سلامت روان خود را بهبود دهید و از آشفتگی و تنش در زندگی‌تان بکاهید، باید از شغل‌های استرس‌زا بپرهیزید و سراغ مشاغل کم‌استرس بروید. تا پایان مقاله با ما همراه باشید تا با ۲۵ شغل کم‌استرس آشنا شوید.

۱. نگهبان شب

بسیاری از شرکت‌ها به نگهبانی نیاز دارند که بتواند در طول شب که خیابان‌ها و کوچه‌ها خلوت‌اند، از تجهیزات آنها مراقبت کند. اگر به‌دنبال فضایی می‌گردید که استرس نسبتا کمی داشته باشد، نگهبانی شب می‌تواند گزینه مناسبی برایتان باشد.

رونیکس

البته چنین شغلی مشکلاتی نیز دارد که یکی از آنها اختلال خواب است. طبق تحقیقات، از هر ۵ نفر نوبت‌کار (shift worker) یکی دچار اختلال خواب شیفت کاری (shift work sleep disorder) می‌شود.

۲. دورکاری

در دورکاری معمولا با ایمیل، جلسات مجازی و تماس‌های تلفنی یا پیامک با دیگران تعامل دارید. شاید هرگز مجبور نشوید که به دفتر کار واقعی قدم بگذارید. البته دورکاری مشکلاتی نیز دارد مانند دشواری تفکیک کار و زندگی شخصی. شاید مجبور شوید که همیشه در حال کار یا در دسترس باشید تا به کارفرمایتان اثبات شود که کار می‌کنید. البته با تعیین برنامه کاری مشخص و قاطعانه بیان‌کردن انتظاراتی که از همکاران و شرکت دارید، می‌توانید زندگی کاری و شخصی خود را از هم جدا کنید.

۳. تدوین ویدئو و عکس یا عکاسی

تدوین ویدئو، ادیت عکس یا عکاسی همگی شغل‌هایی کم‌استرس‌اند که معمولا به تعامل اجتماعی زیادی نیاز ندارند. در این شغل‌ها معمولا مستقل کار می‌کنید. البته مشاغلی مانند عکاسی عروسی استرس‌زا هستند، چون باید در محیط‌هایی شلوغ کار کنید و با افراد زیادی برخورد مستقیم داشته باشید.

۴. خدمات فنی

بسیاری از مشاغل خدماتی مانند لوله‌کشی، برق‌کاری، تعمیر سیستم‌های گرمایشی و تهویه مطبوع و لوازم خانگی استرس کمی دارند و تعامل با دیگران در آنها محدود است. در این مشاغل، معمولا افراد مستقل کار می‌کنند و می‌توانند رئیس خود باشند یا برای شرکتی بزرگ‌تر کار کنند.

۵. نویسندگی

نویسنده‌ها معمولا در خانه کار می‌کنند و به‌ندرت باید به دفتری واقعی قدم بگذارند. البته شغل‌های نویسندگی متفاوت‌اند و در آنها انتظارات متفاوتی وجود دارد. معمولا نویسنده برای نوشتن مطلبی تعیین می‌شود یا خود او از میان کارهای مختلف موجود در شرکت محل کارش یکی را انتخاب می‌کند. سپس مهلت مشخصی برای اتمام کار تعیین می‌شود. معمولا نویسنده‌ها فقط با ایمیل با دیگران تعامل دارند.

نویسندگی فنی (Technical Writing) یکی از زمینه‌های نویسندگی است که شغلی کم‌استرس محسوب می‌شود. کار نویسنده فنی جمع‌آوری اطلاعات دقیق و منطقی است. نویسنده فنی به خلاقیت نیازی ندارد و فقط باید درباره موضوعی که می‌نویسد، اطلاعاتی دقیق داشته باشد.

۶. ماساژدرمانگری

هدف اصلی ماساژ تسکین عضلات گرفته و خسته است. ماساژدرمانگران به عضلات و بافت‌ها رسیدگی می‌کنند تا به بهبود گردش لنفاوی و کاهش دردهای عضلانی فرد کمک کنند و احساس آرامش را به او القا کنند. بیشتر ماساژدرمانگران در محیط‌هایی آرام و کم‌استرس و ساکت کار می‌کنند.

۷. ارتوتیست (Orthotist) و پراستتیست (Prosthetist)

ارتوتیست‌ها و پراستتیست‌ها خدمات مشابهی ارائه می‌دهند. پراستتیست‌ها با اندام مصنوعی کار می‌کنند و ارتوتیست‌ها معمولا با بریس‌های حمایتی برای زانو یا ستون فقرات سروکار دارند. این شغل‌ها محیط کم‌استرس و امنیت شغلی خوبی دارند. به‌علاوه رضایت‌بخش نیز هستند، زیرا اثر زیادی بر زندگی بیماران می‌گذارند. آنها دستگاه‌های حمایتی پزشکی را برای کمک به بازیابی قدرت تحرک افراد تولید می‌کنند.

۸. کتابداری

آیا محیطی آرام‌تر از کتابخانه سراغ دارید؟ معمولا کتابدارها در دانشگاه‌ها، مدارس دولتی، موزه‌ها و حتی شرکت‌های حقوقی استخدام می‌شوند. وظیفه آنها مدیریت مجموعه گسترده‌ای از کتاب‌هاست. کتابداران همچنین می‌توانند آثار جدید را دسته‌بندی کنند و به انجام کارهای پژوهشی کمک کنند.

۹. مشاوره ژنتیک

مشاوره ژنتیک شغلی خاص و کم‌استرس است که درآمد خوبی نیز دارد. مشاوران معمولا در محیط‌های اداری یا آزمایشگاهی کار می‌کنند. کارشان ارزیابی سابقه سلامتی خانوادگی بیمار و توصیه آزمایش‌هایی برای پرهیز از بیماری های ژنتیکی بالقوه است. این شغل بیشتر بر احتمال بیماریها تمرکز دارد تا درمان آنها. درنتیجه می‌توانید به دیگران کمک کنید، بدون اینکه مجبور باشید مستقیما به درمان بیماری آنها رسیدگی کنید.

۱۰. طراحی صنعتی

طراحی صنعتی از مشاغل کم استرس

طراحی صنعتی به ایده‌ها جان می‌دهد. نقش چنین فردی ایجاد مفاهیمی برای محصولات تولیدی است، محصولاتی که همه‌چیز را شامل می‌شود، از خودرو گرفته تا لامپ رومیزی! این شغل نسبتا کم‌استرس است، زیرا با طراحی سروکار دارد نه اجرا. طراحان صنعتی مفاهیم را شکل می‌دهند و دیگران راه‌های تحقق این مفاهیم را پیدا می‌کنند.

۱۱. زمین‌شناسی

زمین‌شناسی به افزایش درک انسان از ویژگی‌های فیزیکی زمین کمک می‌کند. زمین‌شناسان ترکیب و ساختار زمین را بررسی می‌کنند تا درباره گذشته، وضعیت فعلی و آینده سیاره زمین بیشتر بدانند. کار روزانه زمین‌شناسان نسبتا ساده و تحلیلی است. آنها روزها را صرف سفر به سایت‌ها، جمع‌آوری نمونه و تحلیل داده‌ها می‌کنند. همچنین ممکن است مشاهداتی انجام دهند، تحقیق کنند و گزارش‌هایی تنظیم کنند.

۱۲. نقشه‌کشی

نقشه‌کشی کار میدانی را با کار اداری ترکیب می‌کند. در این شغل از نرم‌افزارهای پیشرفته برای نقشه‌برداری مکان‌ها و جمع‌آوری داده‌های فیزیکی استفاده می‌شود. نقشه‌بردارها در فضای باز با ابزارها و نرم‌افزارهایی اندازه‌گیری‌های لازم را انجام می‌دهند. در دفتر کار نیز معمولا وظایفی ثابت با سررسیدهای انعطاف‌پذیر دارند و کارشان شدید و پراسترس نیست.

۱۳. معماری پایگاه داده

وظیفه این افراد ایجاد چهارچوبی برای مدیریت داده است که نیازهای مشتریان را برآورده می‌کند. معماران پایگاه داده در صنایع گوناگونی کار می‌کنند و معمولا در سطح سازمانی برای کمک به گسترش شرکت‌ها تلاش می‌کنند. چشم‌انداز معمار پایگاه داده می‌تواند به افزایش بهره وری، مدیریت لجستیک و حتی ورود به بازارهای جدید کمک کند. این شغل به درکی عمیق از شبکه سازی (networking) و علوم رایانه عمومی نیاز دارد.

۱۴. مهندسی مکانیک

این شغل از ثبات مالی، امنیت شغلی و انعطاف در نحوه کار برخوردار است. کار مهندس مکانیک طراحی و آزمایش تجهیزات است. توانایی‌های مهندسان مکانیک در موقعیت‌های مختلف متفاوت است، ولی بسیاری مهندسان مکانیک را افرادی حرفه‌ای در حل مسئله می‌دانند. آنها برای بهبود بهره‌وری با ابزارهای مکانیکی راه‌حل‌هایی را ارائه می‌دهند.

۱۵. دستیار فیزیوتراپیست

ورود به این شغل نسبتا آسان است و برخلاف سایر شغل‌ها، به چندین سال تحصیلات دانشگاهی نیاز ندارد. دستیار زیر نظر فیزیوتراپیست کار می‌کند. او به بیماران کمک می‌کند که تمرینات را انجام دهند تا آسیب‌دیدگی آنها بهبود یابد.

۱۶. کارشناسی آمار

اگر دوست دارید که تنها و با رایانه کار کنید، می‌توانید کارشناس آمار شوید. کارشناسی آمار شغل مهمی است، زیرا شامل جمع‌آوری، سازمان‌دهی و تفسیر داده‌هایی ارزشمند است. کارشناسان آمار اعداد را غربال می‌کنند تا داده‌های قابل‌استفاده‌ای را به دست بیاورند که شرکت‌ها می‌توانند از آنها برای افزایش سود خود استفاده کنند.

۱۷. تدریس فلسفه و الهیات

آموزش فلسفه و الهیات در محیط دانشگاه تجربه‌ای بسیار کم‌استرس است. برخلاف رشته‌هایی مانند ریاضی یا علوم، تفسیر و توضیح مطالب در این رشته‌ها آزادتر است. تدریس دوره‌های فلسفه، دینی یا الهیات می‌تواند بسیار رضایت‌بخش باشد، زیرا هم می‌توانید دانش خود را به اشتراک بگذارید و هم خود را غرق در بحث‌های آزاد و مناظرات سالم کنید.

۱۸. باغبانی

باغبانی از مشاغل کم استرس

بر اساس بسیاری از پژوهش‌ها، میان کارکردن و فعالیت فیزیکی در فضای باز و کاهش استرس رابطه‌ای وجود دارد. باغبانی هم یعنی می‌توانید روزتان را در فضای باز و با کارکردن در طبیعت سپری کنید. گرچه باغبانی مستلزم کار جسمی سخت است، ورود به این شغل کار دشواری نیست. باغبان‌ها کارهای زیادی انجام می‌دهند مانند چمن‌زنی و جمع‌آوری زباله‌های باغ. کار آنها سخت است، ولی همیشه نتیجه نهایی کار رضایت‌بخش است.

۱۹. توسعه‌دهنده (developer)

معمولا شغل کم‌استرسی است، چون مستقل کار می‌کنید. گرچه توسعه‌دهندگان گاهی باید کارها را در موعد معینی تحویل دهند یا با افرادی همکاری کنند، اکثر آنها برای تعیین زمان‌ و مکان کارشان آزادند. به‌علاوه این شغل معمولا به‌صورت دورکاری است و استرس‌های زندگی اداری را ندارد. توسعه‌دهندگان در پشت صحنه برای تولید صفحات وب، برنامه‌های نرم‌افزاری، بازی‌ها و موارد دیگر کار می‌کنند.

۲۰. کارشناس تغذیه

متخصصان تغذیه در محیط‌های گوناگونی کار می‌کنند، مانند بیمارستان‌ها و مطب‌های خصوصی. وظیفه آنها کمک به افراد برای تنظیم برنامه‌ای غذایی است که برای سلامتی و تناسب‌اندام آنها مناسب باشد. آنها برنامه‌های متعادلی از مواد مغذی را تدوین می‌کنند که افراد را تشویق به تغییر سبک زندگی و بهبود سلامتی می‌کند.

۲۱. کاردرمانی

در این شغل می‌توانید تغییر زیادی در زندگی افراد ایجاد کنید. کاردرمانی با فیزیوتراپی متفاوت است. کاردرمانی به بیماران کمک می‌کند که با زندگی روزمره سازگار شوند. آنها به بیماران کمک می‌کنند که بر درد، بیماری یا ناتوانی‌های جسمی غلبه کنند. هدف اصلی کمک به بیماران برای مراقبت از خود یا بازگشت به کار است. کاردرمانی شغلی رضایت‌بخش است که مستقیما بر زندگی افراد اثر می‌گذارد.

۲۲. مربی شخصی

مربی جسمانی به افراد کمک می‌کند که به اهداف تناسب‌اندام خود برسند. این اهداف ممکن است کاهش وزن یا رسیدن به اوج آمادگی جسمانی یا صرفا داشتن سبک زندگی سالم باشد. مربی شخصی برنامه‌های تمرینی را طراحی و برای انجام آنها به افراد کمک می‌کند. مربیان شخصی در بیمارستان‌ها و باشگاه‌های ورزشی یا خصوصی کار می‌کنند.

۲۳. ارتودنسی دندان

شغلی پردرآمد است که استرس روزانه زیادی ندارد. سایر متخصصان مراقبت‌های بهداشتی باید اخبار بد را بدهند و با مسائل مختلف بیماران سروکله بزنند، ولی متخصصان ارتودنسی نگران هیچ‌یک از اینها نیستند. آنها برای بخشیدن لبخند زیبا به بیماران کار می‌کنند که موجب خوشحالی آنها می‌شود!

۲۴. شنوایی‌شناس یا ادیولوژیست (Audiologist)

وظیفه شنوایی‌شناس تشخیص و درمان اختلالات شنوایی بیماران است. آنها همچنین با مسائل تعادلی و مشکلات سایر سیستم‌های عصبی سروکار دارند. شنوایی‌شناسی از شغل‌های کم‌استرس محسوب می‌شود، زیرا با مشکلات خطرناکی سروکار ندارد که زندگی بیماران را تهدید می‌کنند. به‌علاوه بیشتر کارهای تشخیصی با فناوری و تجهیزات پیشرفته انجام می‌شود.

۲۵. مهندسی شیمی

بسیاری از محصولاتی که استفاده می‌کنید، با فرایندهای شیمیایی تولید شده‌اند. همه‌چیز، از غذا گرفته تا سوخت، با فرایندهای پیچیده طراحی‌شده به‌دست مهندسان شیمی تولید می‌شوند. مهندسان شیمی در صنایع فراوانی کار می‌کنند. آنها در داروسازی، مراقبت‌های بهداشتی و کارخانه‌های پتروشیمی نقش مهمی ایفا می‌کنند.

مهندسی شیمی شغلی کم‌استرس است، زیرا کاملا مبتنی بر علم است. بیشتر کار آنها شامل تحقیق، آزمایش و تجزیه‌وتحلیل داده‌هاست.

شما بگویید

زندگی کوتاه‌تر از آن است که آن را صرف شغلی کنیم که از آن متنفریم! در همه صنایع و رشته‌ها شغل‌هایی کم‌استرس وجود دارند. شما کدام‌یک از این شغل‌ها را دوست دارید؟ به‌نظر شما جای کدام شغل‌های کم‌استرس در این فهرست خالی است؟


در ادامه بخوانید: چطور شغلمان را جذاب‌تر کنیم حتی اگر دوستش نداریم؟

فرمول شادی و مثبت‌اندیشی را یاد بگیرید و با افسردگی خداحافظی کنید

۱۰،۰۰۰ تومان


منبع careersherpa psychcentral
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 2 دیدگاه)
  1. $$$ می‌گوید

    درسته بسیار آرام بخش مخصوصا در کتابخانه فعالیت کردن
    و همین طور اضافه کنم که بر حسب گمانم کار در یک کافه هم میتونه در کنار فضای خوب بوی قهوه بسیار زیبا و فوق العاده باشه
    اما نگهبان شب … مطمئن هستید ؟! شما از وسایل و اماکن در مواقب عوامل خطر به مانند دزدی مراقبت میکنید
    پر تنش نیست ؟

    1. محمد می‌گوید

      نگهبان شب بدترین شغل دنیاست وقتی همه خوابند تو بیداری با کلی مسولیت واسترس اونم تو جامعه فقیری مثل ایران که به سیم برق رحم نمی کنند وروز که همه مشغول کارند تو خوابی اونم چه خوابی اکثر با دارو .