۸ نوشیدنی که شما را خوش‌خلق می‌کنند

0

بر اساس پژوهش‌های مؤسسه ملی سلامت آمریکا، افرادی که با نوشیدن مایعات کافی بدنشان را به‌خوبی آب‌رسانی می‌کنند، سالم‌تر به نظر می‌رسند، کمتر دچار بیماری‌های مزمن (مانند بیماری‌های قلبی و ریوی) می‌شوند و بیشتر از افرادی که مایعات کافی نمی‌نوشند عمر می‌کنند. صرف‌نظر از تمام این اثرات مثبت، نوشیدن مایعات مفید خلق‌وخو را بهتر می‌کند. در این مقاله چند نوشیدنی با تأثیر فوق‌العاده روی خلق‌وخو را معرفی می‌کنیم. با ما همراه باشید.

۱. چای ماچا

احتمالا نام چای ماچا زیاد به گوشتان خورده است. این نوشیدنی یکی از بهترین و قدرتمندترین نوشیدنی‌های تقویت‌کننده خلق‌وخوست. چای ماچا فواید زیادی دارد؛ از تقویت سلامت روده گرفته تا کمک به خواب راحت.

قبل از برداشت چای ماچا، تولیدکنندگان روی گیاه را می‌پوشانند تا نور خورشید به آن نرسد. این کار باعث ایجاد رنگ سبز و زیبای این گیاه می‌شود و محتوای آمینو اسید برگ‌های چای را افزایش می‌دهد. سپس برگ‌های گیاه را پودر می‌کنند.

رونیکس

ماچا سرشار از آنتی‌اکسیدان و ترکیبات گیاهی است. افزایش آنتی‌اکسیدان، سیستم ایمنی بدن را در برابر بیماری‌های مزمن تقویت می‌کند. برخی پژوهش‌ها مصرف ماچا را با کاهش احتمال ابتلا به بیماری‌های کبد و سرطان‌ها و همچنین بهبود عملکرد قلب مرتبط می‌دانند.

ماچا از قهوه کافئین کمتری دارد و کافئین آن به اندازه‌ای است که انرژی شما را تقویت می‌کند اما آن‌قدری نیست که شما را عصبانی کند. همچنین حاوی ترکیبی به‌نام ال‌تیانین (L-theanine) است که برای افزایش تمرکز و کاهش استرس مفید است.

بر اساس پژوهش‌ها، مصرف چای حاوی کافئین و ال‌تیانین عملکرد شناختی را افزایش چشمگیری می‌بخشد و اثرات فرسودگی شغلی و استرس را کاهش دهد.

۲. کانابیدیول (CBD) و نوشیدنی‌های حاوی کنف

یکی دیگر از نوشیدنی‌هایی که محققان برای تقویت آرامش و بهبود خلق‌وخو پیشنهاد می‌کنند، کانابیدیول (CBD) و نوشیدنی‌های حاوی کنف هستند. کانابیدیول از گیاه شاهدانه به دست می‌آید و طبق پژوهش‌ها باعث ایجاد آرامش و کاهش اضطراب می‌شود.

۳. کفیر

به‌گفته محققان روده و خلق‌وخوی شما بیشتر از آن چیزی که فکر می‌کنید، به هم وابسته‌اند. بیشتر افراد نمی‌دانند که سلامت روده نقش مهمی در خلق‌وخو دارد. بیشتر سروتونین (انتقال‌دهنده عصبی احساس خوب) در روده تولید می‌شود و روده و مغز از طریق شاه‌راهی به‌نام عصب واگ به هم متصل می‌شوند.

کفیر نوشیدنی تخمیر شده‌ای است که برای سلامت روده مفید است. به‌گفته محققان، پروبیوتیک‌ها برای سلامت روده و مغز ضروری‌اند و نوشیدنی‌های تخمیری بهترین گزینه برای واردکردن آنها به رژیم غذایی شما هستند.

بر اساس پژوهش کوچکی که در این زمینه انجام شد، افرادی که ۳ روز در هفته کفیر می‌نوشیدند، از افرادی که لبنیات غیرتخمیری مصرف می‌کردند، خلق‌وخوی بهتری داشتند.

۴. کامبوجا

اگر هنوز طعم نوشیدنی‌های تخمیری و خواص بی‌نظیر آنها را نچشیده‌اید، کامبوجا یکی از نوشیدنی‌هایی است که باید امتحان کنید و پشیمان نخواهید شد.

کامبوجا یکی دیگر از نوشیدنی‌های تخمیری سرشار از پروبیوتیک‌های تقویت‌کننده خلق‌وخو و دوست‌دار روده است. بااین‌حال، قبل از خرید کامبوجا برچسب روی محصول را بخوانید و به محتوای قند آن توجه کنید. برخی از نوشیدنی‌های کامبوجا حاوی قند زیادی هستند و این یعنی گزینه خوبی برای خرید نیستند.

بر اساس پژوهش‌ها، مصرف بیش از حد قند با پیامدهای منفی مانند افزایش التهاب، تضعیف سلامت روده و احتمال ابتلا به سایر بیماری‌های مزمن نظیر بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت و زوال عقل مرتبط است.

۵. چای ریحان مقدس یا تولسی

قرن‌هاست که چای ریحان مقدس در طب سنتی آیورودا موردتوجه است. این نوشیدنی نوعی آداپتوژن است، یعنی به بدن کمک می‌کند به استرس بهتر واکنش نشان دهد و طبق پژوهش‌ها برای کاهش علائم اضطراب و افسردگی مفید است. نوشیدن این نوشیدنی مفید برای روزهایی که پراسترسیم، بسیار مفید است.

این نوشیدنی فاقد کافئین است، بنابراین می‌توانید هر زمان که نیاز به آرامش داشتید، از آن بنوشید.

۶. نوشیدنی هویج و زنجبیل

هویج حاوی بتاکاروتن است که توسط بدن به ویتامین A تبدیل می‌شود. البته این خوراکی خوش‌رنگ‌ولعاب مزایای سلامتی دیگری هم دارد که مهم‌ترین آنها عبارت‌اند از:

ریشه زنجبیل ماده‌ای مقرون‌به‌صرفه، همه‌کاره و قدرتمند است و خواص آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی فوق‌العاده‌ای دارد. زنجبیل برای تسکین حالت تهوع هم بسیار مفید است. در حال حاضر تحقیقات جدیدی درباره خواص ضددیابتی و پتانسیل آن برای کاهش قند خون در بیماران دیابتی در حال انجام است.

۷. آب چغندر

چغندر گیاه ریشه‌ای خوش‌طعم و در عین حال بسیار مفیدی است که حاوی بتائین (نوعی اسید آمینه) و تیروزین است. مصرف این نوشیدنی میزان دوپامین بدن را افزایش می‌دهد و برای تقویت خلق‌وخو بسیار مفید است.

۸. اسموتی سبز تقویت‌کننده خلق‌وخو

وقتی به نوشیدنی‌های مفید برای سلامتی فکر می‌کنیم، اسموتی‌های سبز اولین گزینه‌ای هستند که به ذهنمان می‌رسند. این ذهنیت را هم داریم که نوشیدنی‌های سبز طعم خیلی خوبی ندارند که البته تفکری نادرست است. بیایید دستورالعمل اسموتی سبزی را با هم مرور کنیم که بمب تقویت‌کننده خلق‌وخوست:

همه را مخلوط و سپس نوش جان کنید!

شما بگویید

شما هم گزینه‌ای برای افزودن به فهرست نوشیدنی‌های تقویت‌کننده خلق‌وخو می‌شناسید؟ لطفا نظرات و تجربیات ارزشمندتان را با ما و کاربران عزیزمان در میان بگذارید.


در ادامه بخوانید: ۱۳ نوشیدنی پرطرفدار که برای سلامتی مفید هستند
بیاموزید که چگونه اعتماد به نفس داشته باشید و خجالت را کنار بگذارید تا از موفقیت‌های جدید خود لذت ببرید

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید. اطلاعات بیشتر
منبع wellandgood thecocktailservice
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.