انواع جعبه پیتزا را بشناسید + ویژگی‌های جعبه پیتزای خوب

0

احتمالا بسیاری از ما تجربه سفارش آنلاین پیتزا و دریافت آن را در منزل و محل کار داریم. گاهی اوقات کیفیت و طرح و نقش جعبه پیتزا نظرمان پیش از باز کردنش، جلب کرده و ما را به خرید بیشتر ترغیب کرده باشد. فارغ از اینکه جعبه پیتزا کرافت باشد یا انواع گوناگون دیگر، جعبه صرفا ابزاری برای انتقال پیتزا نیست، بلکه نقش مهمی در حفظ کیفیت آن دارد. پس اگر از پیتزای سفارش‌داده‌شده رضایت داشتید، باید بخشی از آن را مدیون جعبه باکیفیتش بدانید. در این یادداشت درباره ویژگی‌های یک جعبه پیتزای خوب و انواع شکل‌های آنها صحبت می‌کنیم. علاوه بر قیمت و سایز جعبه پیتزا، آگاهی از ویژگی‌ها و کیفیت انواع جعبه برای رستوران‌داران و مراکز فروش جعبه پیتزا در تهران و شهرستان‌ها هم مهم است.

تاریخچه بسته‌بندی و جعبه‌های پیتزا

 

رونیکس

بسته‌بندی پیتزا قدمتی به اندازه خود پیتزا دارد. جعبه‌های امروزی پیتزا در سال ۱۹۶۳ میلادی ثبت اختراع شدند اما پیش از آنها، آزمایش‌هایی با جعبه‌های از جنس قلع و مس در ناپل ایتالیا برای حمل‌ونقل پیتزا انجام شد. در ایالات متحده نیز از جعبه‌های فلزی استفاده می‌شد اما هیچ‌کدام از این جعبه‌ها کیفیت پیتزا را حفظ نمی‌کردند و مناسب این کار نبودند. در آلمان نیز در سال ۱۹۵۲ بود که اولین جعبه‌های پیتزا در منطقه وارزبورگ استفاده شدند.

نیکولو دی کامیلو نخستین کسی بود که در دو سایز مختلف جعبه پیتزا ساخت. از آن زمان تا کنون، جعبه‌های پیتزا شکل و ظاهر متفاوتی پیدا کرده‌اند. صنعت چاپ و بسته‌بندی در کنار استفاده از مواد سازگار با محیط‌زیست، جعبه‌های پیتزا را زیبا‌تر و کارآمدتر کرده است.

ویژگی‌های یک جعبه پیتزای خوب

بدون شک، هر پیتزا فروشی دوست دارد تا محصول خود را با کیفیت اصلی به دست مصرف‌کننده برساند. جعبه پیتزا نقش مهمی در این مسئله دارد. اگر شما از بهترین مواد برای پخت پیتزا استفاده کنید اما بسته‌بندی مناسب نداشته باشید، رضایت کامل مشتری را کسب نمی‌کنید. پس لازم است با ویژگی‌های یک جعبه پیتزای خوب آشنا شوید:

۱. گرم نگه داشتن پیتزا

مهم‌ترین ویژگی یک بسته‌بندی خوب، توانایی گرم نگه داشتن پیتزاست. پیتزا به‌دلیل شکلی که دارد، به‌سرعت حرارتش را از دست داده و سرد می‌شود. بنابراین قراردادن آن در جعبه‌ای که بتواند روند سردشدن را کند کرده و پیتزا را تا مدت بیشتری گرم نگه دارد، بسیار مهم است.

۲. دوام

در کنار گرم نگه‌داشتن، جعبه پیتزا باید از استحکام کافی برخوردار باشد تا هنگام جابه‌جایی، به محصول آسیبی نرسد. یکی از مشکلاتی که هنگام جابه‌جایی پیتزا رخ می‌دهد، چسبیدن بخشی از مواد به درب جعبه است. برای پیشگیری از این اتفاق، می‌توان از یک محافظ پلاستیکی کوچک روی پیتزا استفاده کرد. این محافظ جلوی برخورد پیتزا به درب جعبه هنگام واژگونی یا تکان خوردن جعبه را می‌گیرد.

۳. روی هم قرارگرفتن

جعبه پیتزا باید چنان مقاوم باشد که بتوان چند جعبه حاوی محصول را روی هم قرار داد. این کار امکان انتقال همزمان چندین پیتزا به چند مقصد را فراهم می‌کند. در واقع بدنه جعبه باید بتوان وزن پیتزا و جعبه‌های دیگر را تحمل کند.

۴. کنترل رطوبت

بخار پیتزای داغ می‌تواند با برخورد به جعبه سرد، به آب تبدیل شده و روی پیتزا بریزد. در نتیجه وقتی درب جعبه را باز کنید، با یک پیتزای خیس‌شده مواجه می‌شوید. قطعا چنین محصولی باب میل بسیاری از مشتریان نیست. بنابراین یک جعبه مناسب، باید حفره‌هایی برای انتقال بخار و رطوبت به خارج از جعبه داشته باشد.

۵. ابعاد مناسب

جعبه پیتزا نه باید چنان بزرگ باشد که هنگام جابه‌جایی پیتزای درون آن تکان تکان بخورد و نه آن‌قدر کوچک باشد که مشتری نتواند به‌راحتی آن را از جعبه خارج کند. ابعاد جعبه‌های پیتزا به‌طور استاندارد برای پیتزاهای کوچک، متوسط و بزرگ به ترتیب 26×26، 29×29، ۳۲٫۵×32٫۵، 32٫۵×۴۹ و ۴۰×۶۰ سانتی‌متر هستند. این ابعاد تقریبا تمام پیتزاهای تولیدشده در دنیا را در خود جای می‌دهند. با این حال شکل‌های خاصی از جعبه‌های پیتزا هم وجود دارند. برای مثال پیتزافروشی‌هایی که به شکل اسلایس‌های تکی پیتزا می‌فروشند از جعبه‌های مثلثی شکل بهره می‌برند.

۶. جنس جعبه

امروزه در ساخت بیشتر جعبه‌های پیتزا از مواد سلولزی استفاده می‌شود. این مواد ضمن سازگاری با طبعیت، فاقد مواد مضر بوده و سلامت پیتزا را حفظ می‌کنند.

۷. ضخامت

ضخامت جعبه‌های پیتزا بسته به ابعاد و اندازه پیتزا متفاوت است. برخی جعبه‌های بزرگ از دیگر جعبه‌های کوچک‌تر، ضخیم‌ترند تا دوام و استحکام بیشتری هنگام حمل‌ونقل داشته باشند.

۸. ارتفاع جعبه

ارتفاع جعبه‌های پیتزا مهم است. اگر این ارتفاع خیلی کم باشد، پیتزا به درب جعبه برخورد می‌کند و به آن می‌چسبد. اگر ارتفاع خیلی زیاد باشد، پیتزا به‌خوبی گرم نمی‌ماند. ارتفاع جعبه‌ها معمولا بین ۳ تا ۴ سانتی‌متر است.

۹. نحوه بسته‌شدن درب جعبه

درب برخی جعبه‌های پیتزا بیرون از بدنه قرار می‌گیرند اما بعضی دیگر درون دیواره‌های جعبه جای می‌گیرند. نکته مهم این است که جعبه‌ به گونه‌ای بسته شود که به‌راحتی باز نشده تا هنگام حمل‌ونقل، پیتزا بیرون نیفتد. برای این کار، معمولا یک زبانه در یک یا چند قسمت از جعبه تعبیه می‌شود که مانند قفل در دیواره‌‌های جعبه قفل می‌شوند.

انواع جعبه‌های پیتزا و طرح و رنگ روی آنها

این روزها اغلب پیتزا فروشی‌های معروف برای متمایز به نظر رسیدن و ایجاد یک برند منحصربه‌فرد در ذهن مشتریان، از جعبه‌های سفارشی و مخصوص به خود استفاده می‌کنند. اهمیت بسته‌بندی مناسب و منحصربه‌فرد، کمتر از مواد به‌کاررفته در پیتزا نیست. اگر شما پیتزای بسیار باکیفیت را در یک جعبه معمولی و بی‌روح به دست مشتری برسانید، بعید است برای مدت طولانی بتوانید مشتریان خود را حفظ کنید.

شرکت‌های تولید جعبه پیتزا، برای جلب نظر پیتزافروشان، انواع جعبه‌ها و طرح‌های مختلف سفارشی را مطابق با سلیقه و خواست پیتزافروشی ارائه می‌کنند. در ادامه برخی از این طرح‌ها را می‌بینیم:

۱. چاپ فلکسو (Flexo)

در این روش، با استفاده از جوهر ساخته‌شده از آب، حروف و نقش‌ونگارهای بیانگر برند روی جعبه پیتزا چاپ می‌شوند. در این شیوه که مرسوم‌ترین روش چاپ روی جعبه‌های پیتزاست، نمی‌توان عکس و تصاویر با رزولوشن بالا چاپ کرد اما قیمت جعبه پیتزا به‌صرفه است.

۲. چاپ مسترفلکس (MasterFlex)

 

در این شیوه، می‌توان تصاویر و عکس‌های باکیفیت‌تر و شلوغ‌تر از نظر رنگ را روی جعبه چاپ کرد. جوهر به کار رفته در این روش نیز از جنس آب است و بنابراین خطری برای سلامت مصرف کننده ندارد.

مزایای چاپ طرح روی جعبه پیتزا

همان طور که گفته شد، بسته‌بندی جذاب پیتزا نقش مهمی در حفظ علاقه مشتریان دارد. به‌طور خلاصه مزایای چاپ طرح روی جعبه پیتزا را می‌توان به شکل زیر خلاصه کرد:

  • تجربه خرید لذت‌بخش؛
  • تأثیر بر ذائقه مشتریان؛
  • متمایل کردن آنها به خرید بیشتر؛
  • ایجاد یک برند و هویت متمایز در ذهن مصرف‌کننده.

آلبوم تصویری برخی جعبه‌های پیتزا

در پایان نگاهی بیندازیم به برخی از طرح‌های منحصربه‌فرد جعبه‌های پیتزا. شما به‌عنوان صاحب رستوران، می‌توانید پس از تهیه پیتزاهای داغ و تازه،‌ آنها را در یکی از این طرح‌ها قرار داده و به دست مصرف‌کننده برسانید.

طرح هشت‌ضلعی

طرح مثلثی

طرح جعبه دوتایی برای جای دادن دو پیتزا

طرح جعبه دوتایی

هشدار! این مطلب صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار مهمان منتشر شده است و سایت چطور هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد. اطلاعات بیشتر
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.