سرور مجازی چیست و چه کاربردی دارد؟

0

امروزه سرورها در سراسر جهان اهمیت زیادی پیدا کرده‌‌اند و اگر شما کوچک‌ترین ارتباطی با تکنولوژی دارید، بهتر است تا با دنیای سرورها آشنایی داشته باشید. یکی از رایج‌ترین سرورهایی که توسط افراد مورد استفاده قرار می‌گیرند.

سرورهای مجازی کاربردهای مختلفی دارند و شما می‌توانید از آن‌ها در حوزه‌های مختلفی استفاده کنید. به همین دلیل، در این مقاله قصد داریم تا به بررسی مفهوم بررسی مفهوم سرور، مفهوم سرور مجازی، کاربردها و مزایای آن می‌پردازیم. در ادامه با ما همراه باشید.

سرور چیست؟

قبل از اینکه شما را با مفهوم سرور مجازی آشنا شوید، نیاز دارید تا درک خوبی از مفهوم سرور داشته باشید. اگر بخواهیم سرور را به زبان ساده برای شما توضیح دهیم، می‌توانیم بگوییم سرور شامل یک کامپیوتر یا یک قطعه نرم‌افزاری قدرت‌مند است که دستگاه‌های دیگر به آن وصل شده و خدمات می‌گیرند.

رونیکس

همانطور که از نام سرور پیداست، این عبارت به زبان فارسی معادل خدمت‌‌کننده است و به معنای این است که سرور به کامپیوترها و دستگاه‌های دیگر خدمات می‌دهد. لازم به ذکر است که سیستم‌هایی که به دستگاه‌ها تحت شبکه خدمت می‌دهند، سرور محسوب می‌شوند و همانطور که تا به الان متوجه شدید، هم‌اکنون شبکه جهانی اینترنت بر پایه میلیون‌ها سرور بنا شده است و بیشتر افراد جهان با دستگاه‌هایشان از این شبکه استفاده می‌کنند.

سرور مجازی چیست؟

حال که با مفهوم سرور آشنا شدید، نوبت به آن رسیده تا به درک خوبی از سرور مجازی دست یابید. سرور مجازی یا VPS مخفف Virtual Private Server به معنای سرور مجازی خصوصی است. لازم به ذکر است که سرور مجازی تنها بخشی از یک سرور کامل است. به عبارت دیگر، یک سرور کامل می‌‌تواند شامل چند سرور مجازی باشد که افراد مختلف در حوزه‌های مختلفی از آن استفاده می‌کنند.

توجه داشته باشید که تقسیم یک سرور کامل به سرور مجازی، با عملیات مجازی‌سازی انجام می‌شود. جالب است بدانید که به دلیل اینکه شما در استفاده از سرور مجازی از بخشی از یک سرور کامل استفاده می‌کنید، هزینه کم‌تری را پرداخت کرده و این موضوع می‌تواند برای شما از برخی جهات به‌صرفه باشد. لوکیشن های مختلفی برای سرور مجازی وجود دارد از جمله سرور مجازی ایران، سرور مجازی کانادا، آلمان و…

کاربردهای سرور مجازی

سرورهای مجازی کاربردهای بسیاری دارند و شما می‌توانید در حوزه‌های زیادی از سرورهای مجازی استفاده کنید. همچنین برای استفاده بهتر و بهینه‌تر از سرور مجازی، بهتر است تا با کاربردهای آن آشنا باشید. در این بخش به برخی از اصلی‌ترین کاربردهای سرور مجازی اشاره خواهیم کرد.

میزبانی وب و اپلیکیشن

اگر شما می‌خواهید یک وب‌سایت یا اپلیکیشن را راه‌اندازی کنید، سرور مجازی می‌تواند انتخاب بسیار خوبی برای شما باشد. توجه داشته باشید که سرورهای مجازی در مقایسه با هاست‌ها یا سرویس‌‌های میزبانی اشتراکی، سرعت و توان پردازش کاربرانِ بیشتری دارند و اگر وب‌سایت یا اپلیکیشن شما به‌صورت روزانه کاربران نسبتا زیادی دارد، سرور مجازی ایران یا خارج می‌تواند انتخاب خوبی برای شما باشد.

وب‌سرویس‌ها

شما می‌توانید از سرورهای مجازی در جهت استفاده از وب‌سرویس‌ها مانند میل سرور و دیتابیس سرور نیز استفاده کنید و این نوع سرورها می‌توانند عملکرد خوبی را در این زمینه برای شما رقم بزنند.

انواع سرور مجازی بر اساس مدیریت

لازم به ذکر است که ما می‌توانیم سرورهای مجازی را بر اساس نحوه مدیریت و بر اساس سیستم عامل، تقسیم کنیم. سرورهای مجازی بر اساس مدیریت به دو بخش و به نام‌های Managed و Unmanaged تقسیم می‌شوند که در این بخش، این موارد را بررسی خواهیم کرد.

سرورهای مجازی managed

سرورهای مجازی managed شامل سرورهایی هستند که شما هنگام استفاده از آن‌ها، تمامی امور را به شرکت‌ ارائه‌دهنده آن سرور می‌سپارید. توجه داشته باشید که با استفاده از سرورهای مجازی managed، دیگر نیازی نیست تا خودتان کاری را برای مدیریت آن انجام دهید و تمامی انجام تمامی امور فنی مربوط به شرکت ارائه‌دهنده آن سرور است.

سرورهای مجازی Unmanaged

شاید تا به اینجا متوجه شده باشید که سرورهای مجازی Unmanaged شامل سرورهایی هستند که مسئولیت کنترل و مدیریت آن‌ها بر دوش خودتان است. درست است که شما سرور مجازی Unmanaged را نیز از شرکت دیگری خریداری می‌کنید؛ اما این شرکت تنها وظیفه تهیه سخت‌افزار سرور و نگهداری از آن را دارد؛ اما مدیریت، کنترل و انجام امور فنی مربوط به سرور با خودتان است.

انواع سرورهای مجازی بر اساس سیستم عامل

همانطور که در بخش قبلی ذکر شد، ما می‌توانیم سرورهای مجازی را بر اساس سیستم عامل نیز به انواع مختلفی تقسیم کنیم. در این بخش انواع سرورهای مجازی را بر اساس سیستم عامل بررسی خواهیم کرد.

سرورهای مجازی لینوکس

واضح است که به سرورهای مجازی که روی آن‌ها سیستم عامل لینوکس نصب شده است، سرورهای مجازی لینوکس گفته می‌شود. توجه داشته باشید که اگر سایت یا اپلیکیشن شما به زبان PHP نوشته شده باشد، نیاز دارید تا از یک هاست لینوکسی استفاده کنید.

سرور مجازی ویندوز

سرور مجازی ویندوز نیز مانند لینوکس، سرور مجازی است که سیستم عامل ویندوز روی آن نصب شده باشد. توجه داشته باشید که اگر سایت شما بر پایه زبان‌های مایکروسافت نوشته شده باشد، نیاز دارید تا با از سرور مجازی ویندوز برای میزبانی استفاده کنید.

همچنین جالب است بدانید که کار با سرور مجازی ویندوز، به مراتب ساده‌تر از کار با سرور مجازی لینوکس است؛ زیرا رابط کاربری جذاب‌تری در مقایسه با لینوکس دارد و در اولین استفاده می‌تواند برای شما جذاب‌تر باشد.

سرور مجازی میکروتیک

میکروتیک نام شرکتی در لتونی است که فعالیت آن تولید تجهیزات مخابراتی را شامل می‌شود. حالب است بدانید که دلیل محبوبیت آن، سیستم عامل RouterOS است که بر پایه لینوکس ساخته شده. معمولا از این نوع سرورهای مجازی، در قالب روتر یا یک مسیریاب استفاده می‌شود.

سخن آخر

در این مقاله با بررسی مفهوم سرور، سرور مجازی، کاربردها و انواع آن همراه شما بودیم. توجه داشته باشید که سرورها دنیای بزرگی دارند و اگر می‌خواهید از سرورها به‌صورت بهینه استفاده کنید، نیاز دارید تا درباره انواع سرورها و کاربردهای مختلف آن‌ها مطالعه کنید و به تسلط خوبی در این حوزه دست یابید.

هشدار! این مطلب صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار مهمان منتشر شده است و سایت چطور هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد. اطلاعات بیشتر
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.