۲۱ غذایی که به‌راحتی فاسد نمی‌شوند

0

یکی از معضلات غذای کامل و طبیعی این است که خیلی زود فاسد می‌شود و این مسئله برای بسیاری از افراد دردسرساز است. بااین‌حال به‌شرطی که دما و رطوبت محیط مناسب باشد، بسیاری از غذاهای سالم را می‌توان مدتی طولانی بدون فاسدشدن نگهداری کرد. در این مقاله، ۲۱ ماده غذایی را معرفی می‌کنیم که به‌راحتی فاسد نمی‌شوند. با ما همراه باشید.

۱. آجیل

آجیل یکی از بهترین منابع پروتئین، چربی‌های مفید و فیبر است. می‌توانید این خوراکی سرشار از خاصیت و در عین حال بسیار خوشمزه را همیشه همراه خودتان داشته باشید بدون اینکه نگران فاسدشدن آن باشید. بیشتر انواع آجیل حدود ۱ سال سالم می‌مانند، حتی اگر منجمد شوند.

۲. کنسرو گوشت و غذاهای دریایی

کنسرو گوشت و غذاهای دریایی ۲ تا ۵ سال ماندگاری دارند. اگر به‌دنبال غذاهای پروتئین‌دار هستید که به‌راحتی خراب نشوند، کنسرو گوشت و غذاهای دریایی گزینه‌های ایدئالی هستند. ماهی کنسروشده سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ هم هست.

رونیکس

۳. غلات خشک

غلات کامل خشک معمولا سال‌ها سالم می‌مانند به‌شرطی که به‌خوبی بسته‌بندی و در جای خشک نگهداری شوند. اگر نیاز به پیروی از رژیم غذایی بدون گلوتن دارید، برنج و گندم سیاه و جو بدون گلوتن گزینه‌های مناسبی هستند.

۴. شکلات تلخ

اگر شکلات تلخ در جای خشک و خنک نگهداری شود، تا چندین ماه قابل‌استفاده و سالم می‌ماند. این خوراکی منبع عالی فیبر، منیزیم و بسیاری از مواد مغذی مهم دیگر است.

۵. کنسرو میوه‌ها و سبزیجات

میوه‌ها و سبزیجات کنسروی یا تخمیری در ظروف دربسته فروخته می‌شوند. روش بسته‌بندی این محصولات باعث می‌شود سال‌ها سالم بمانند. نکته‌ای که درباره این محصولات باید به یاد داشته باشید، این است که محصولاتی را بخرید که قند اضافه زیادی نداشته باشند.

۶. میوه خشک

میوه خشک سرشار از مواد مغذی مختلف از جمله فیبر است و شرایط نگهداری خاصی ندارد. خشک‌کردن میوه ماندگاری آن را افزایش می‌دهد. البته به‌علت داشتن قند و کالری زیاد، این محصولات باید در حد اعتدال مصرف شوند.

۷. شیر نارگیل کنسروی

شیر نارگیل سرشار از چربی اشباع است و این نوع چربی به‌راحتی فاسد نمی‌شود. کنسرو شیر نارگیلی که به‌درستی بسته‌بندی شود، بیش از ۱ سال سالم می‌ماند.

۸. لوبیاخشک

لوبیاهای خشک رطوبت کمی دارند و سال‌ها سالم می‌مانند. علاوه بر این، انواع لوبیا سرشار از پروتئین، فیبر و مواد معدنی مهم مختلف مانند منیزیم هستند و از مغذی‌ترین غذاهایی محسوب می‌شوند که می‌توانید بخورید.

۹. گوشت خشک‌‌شده

اگر اهل خوردن غذاهای پروتئین‌دارید، گوشت خشک‌شده هم انتخاب خوبی است. هر گوشتی را می‌توان خشک یا کم‌آب کرد و تا ۱ سال یا بیشتر نگهداری کرد، البته تا زمانی که در بسته‌بندی نگهداری شود.

۱۰. پودرهای پروتئین

پودرهای پروتئین مانند پروتئین وی، آب پنیر یا انواع گیاهی آن منابع پروتئینی خوبی با نگهداری راحت هستند که تا ۵ سال فاسد نمی‌شوند.

۱۱. شیرخشک یا شیر تغلیظ‌شده

شیر خشک یا تغلیظ‌شده هم مانند پودر پروتئین یکی از غذاهای پرپروتئین و فاسدنشدنی است. این محصول حدود ۱۰ سال ماندگاری دارد.

۱۲. عسل

عسل به‌سبب قند زیاد و رطوبت کمی که دارد، نوعی آنتی‌بیوتیک طبیعی است. عسلی که به‌درستی نگهداری شود، سال‌ها بدون فاسدشدن دوام می‌آورد. اگر می‌خواهید از شیرین‌کننده استفاده کنید، عسل گزینه مناسب و در عین حال سالم‌تر از شکر تصفیه‌شده است. بااین‌حال، فقط باید در حد اعتدال مصرف شود.

۱۳. پنیر سخت با روکش مومی

وقتی پنیر سخت با روکش مومی بسته‌بندی می‌شود، از تمام عوامل محیطی در امان می‌ماند و سال‌ها فاسد نمی‌شود.

۱۴. روغن حیوانی

روغن حیوانی روغنی است که تمام مواد جامد بدون چربی از آن خارج شده است. از آنجایی که این ماده غذایی از چربی‌های اشباع‌شده تشکیل شده است، اگر به‌خوبی بسته‌بندی شود، مدتی طولانی در دمای اتاق سالم می‌ماند.

۱۵. روغن نارگیل

روغن نارگیل هم مانند روغن حیوانی سرشار از چربی اشباع‌شده است و می‌تواند سال‌ها در قفسه‌ای در دمای اتاق سالم بماند. مصرف این روغن برای سلامتی هم بسیار مفید است.

۱۶. روغن زیتون فرابکر

اگر روغن زیتون در مکانی تاریک و خنک نگهداری شود، ۱ سال یا بیشتر بدون فاسدشدن سالم می‌ماند. همچنین فواید بسیاری برای سلامتی دارد.

۱۷. کنسرو زیتون

زیتون منبع سالم چربی است و اگر به‌درستی کنسرو شود، بیش از ۱ سال دوام می‌آورد.

۱۸. دانه‌ها

بسیاری از انواع دانه‌ها پروتئین، چربی و مقدار زیادی فیبر دارند. دانه‌های کتان، چیا، آفتابگردان و کدو از جمله دانه‌های فاسدنشدنی هستند.

۱۹. سرکه

سرکه نوعی اسید ملایم است و تا زمانی که مهروموم شده باشد، مدت نامحدودی دوام می‌آورد. همین موضوع درباره سرکه سیب نیز صدق می‌کند به‌شرطی که در جای خشک و خنک نگهداری شود.

۲۰. نمک

هیچ‌وقت ندیده‌ایم نمک کپک بزند. نمک خالص محیطی بسیار نامناسب برای باکتری‌هاست و هرگز فاسد نمی‌شود.

۲۱. گیاهان خشک و ادویه‌جات

درست مانند سایر گیاهانی که رطوبت آنها گرفته شده است، گیاهان خشک و ادویه‌جات هم مواد غذایی فوق‌العاده‌ای برای نگهداری طولانی‌مدت هستند. تا زمانی که این محصولات در جای خشک نگه داشته شوند، سال‌ها سالم می‌مانند.

کلام آخر

بهترین مواد غذایی برای نگهداری طولانی‌مدت آنهایی هستند که رطوبت کمی دارند یا به دما حساس نیستند. شما چه موادغذایی دیگری برای اضافه‌کردن به این فهرست دارید؟ لطفا نظرات و تجربیات ارزشمندتان را با ما و کاربران عزیزمان در میان بگذارید.


در ادامه بخوانید: ۲۰ ماده غذایی که نباید در یخچال نگهداری کرد؟
بیاموزید که چگونه اعتماد به نفس داشته باشید و خجالت را کنار بگذارید تا از موفقیت‌های جدید خود لذت ببرید

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید. اطلاعات بیشتر
منبع healthline
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.