تأثیر حیوان خانگی بر رابطه عاطفی؛ سودمند یا آسیب‌زا؟

4

نگهداری از حیوان خانگی و علاقه بسیار زیاد به آن گاهی رابطه عاشقانه را دچار مشکل می‌کند و گاهی هم موجب تقویت آن می‌شود. اگر در خانه حیوان نگه می‌دارید یا قصد خرید حیوان خانگی را دارید، با خواندن این مقاله تأثیر این موجودات زنده بر کیفیت روابط عاشقانه را بهتر درک می‌کنید.

فواید حیوان خانگی برای رابطه عاطفی

۱. شناخت بهتر طرف مقابل

با ورود حیوان خانگی به جمع خانواده، هم شما هم شریک زندگی‌تان در موقعیت جدیدی قرار می‌گیرید. مسئولیت‌پذیری و مهارت‌هایی که سرپرستی این موجودات دوست‌داشتنی می‌طلبد، فرصت خوبی برای شناخت ویژگی‌های نهان شخصیت همسرتان است. شاید تا پیش از این فکر می‌کردید همسرتان در مسائل مربوط به نظافت خانه وظیفه‌شناس نیست و حالا می‌بینید عشق به حیوان خانگی‌ از او آدمی ساخته است که حواسش همیشه به غذاخوردن، بازی‌کردن، استراحت و نظافت خراب‌کاری‌های حیوان خانگی‌تان هست. این یکی از فواید همدم‌شدن با حیوانات است.

رونیکس

۲. رابطه گرم‌تر و صمیمی‌تر

همراهی زوج‌ها برای مراقبت از موجودی زنده آنها را به هم نزدیک می‌کند، چون عملا فرصت بیشتری برای وقت‌گذرانی با هم دارند و از پیاده‌روی با حیوان گرفته تا تفریح و بازی در حیاط خانه یا نظافت او بخش زیادی از فعالیت‌های مربوط به مراقبت از حیوان خانگی را با هم انجام می‌دهند.

۳. یادگیری همکاری و مسئولیت‌پذیری

گفتیم که حضور حیوان خانگی مسئولیت‌های مشترکی به دو طرف می‌دهد که برای انجام‌دادن آنها باید تیم خوبی باشند. بارها و بارها درباره نحوه مراقبت از حیوان، غذایی که به او می‌دهید، ساعتی که با او بازی می‌کنید، جای خواب و استراحتش دچار اختلاف‌نظر می‌شوید و تک‌تک این اختلاف‌نظر‌ها فرصتی برای درک تفاوت‌ها و تقویت رابطه‌اند. با پشت‌سر‌گذاشتن آنها یاد می‌گیرید به‌جای مقابله با طرف مقابل، سازگاری را تمرین کنید.

۴. آمادگی برای زندگی مشترک

شرط اول زندگی مشترک موفق سازش و تحمل تفاوت‌هاست، تفاوت‌هایی که با وجود حیوان خانگی راحت‌تر به آنها پی می‌برید. اگر می‌بینید طرف مقابل چند روز خاک گربه را عوض نمی‌کند، احتمالا با چند روز جمع‌شدن ظرف‌های کثیف در سینک آشپزخانه هم مشکلی ندارد. وجود حیوان خانگی بهانه‌ای می‌شود که راحت‌تر درباره این مسائل صحبت کنید. جدای از اینکه به چه نتیجه‌ای می‌رسید، به‌کارگیری مهارت گفتگو در رابطه را تمرین می‌کنید.

۵. آمادگی برای بچه‌دار‌شدن

اگر به بچه‌دار‌شدن فکر می‌کنید، تعهد و مسئولیت‌پذیری در قبال حیوان خانگی سبب می‌شود سبک فرزندپروری یکدیگر را کشف کنید. بیشتر ما در خصوص فرزندپروری بنا را بر هم‌فکری و همراهی طرف مقابل می‌گذاریم و تفاوت‌های او را فراموش می‌کنیم. در حالی که همین تفاوت‌ها بعدها مشکل‌ساز می‌شوند. چه بهتر که قبل از تولد فرزندتان، درباره این مسائل مفصل صحبت کنید.

از طرفی حیوان خانگی به مراقبت و توجه زیادی نیاز دارد و بعد از یک هفته نگهداری از آن، کاملا متوجه می‌شوید که چقدر زمان خالی برای مراقبت از موجودی زنده دارید و آیا از عهده آن برمی‌آیید یا خیر!

۶. کمک به سلامت عاطفی

وقتی از موجودی زنده مراقبت و به خواسته‌ها و نیازهایش رسیدگی می‌کنید، در واقع عشق و شفقت به دیگران را تمرین می‌کنید و این برای سلامت روان شما مفید است. این‌طوری از مشکلات و دغدغه‌های خودتان کمی فاصله می‌گیرید و طعم شیرین سخاوت و نوع‌دوستی را می‌چشید. انرژی خوب حاصل از این طرز فکر وارد روابط عاشقانه شما می‌شود و آن را شارژ می‌کند.

۷. امکان پیداکردن دوستان جدید

پیداکردن دوستان جدید به‌خاطر حیوان خانگی

پدر و مادرهای بچه‌های هم‌کلاسی و هم‌مدرسه‌ای خیلی راحت با هم ارتباط برقرار می‌کنند و دوست می‌شوند. حیوان خانگی نیز همین نقش را برای شما بازی می‌کند با این تفاوت که راه ارتباط با صاحبان حیوانات خانگی را باز می‌کند. وقتی سگ خود را برای بازی و پیاده‌روی به باغ می‌برید یا وقتی برای خرید غذای مخصوص حیوان به فروشگاه‌های پت‌شاپ می‌روید، با گلایه از شیطنت‌های بچه‌گربه‌تان سر حرف را باز می‌کنید و در گروه‌های اجتماعی مخصوص حیوانات عضو می‌شوید که همگی فرصت‌های خوبی برای دوست‌یابی فراهم می‌کنند.

چالش‌های حیوان خانگی برای رابطه عاطفی

اگر از کودکی با حیوان خانگی بزرگ شده‌اید و حالا یکی از بخش‌های مهم زندگی‌تان است،‌ باید قبل از شروع رابطه جدید دقت کنید که بعضی‌ها به دلایل مختلفی با حضور حیوان در خانه کنار نمی‌آیند. در ادامه، چند نمونه از این دلایل را بررسی می‌کنیم.

۱. غریبه‌بودن با روحیات حیوانات خانگی

به‌رغم علاقه قلبی همه انسان‌ها به حیوانات خانگی، مراقبت از آنها در خانه هنوز درست‌وحسابی جا نیفتاده است. طبیعی است اگر همسرتان اصلا درباره بایدها و نبایدهای زندگی با حیوان خانگی چیزی نداند و وقتی برای اولین بار چنین چیزی می‌شنود، دچار استرس شود. در این حالت باید ساده‌ترین و بدیهی‌ترین نکات مراقبت از سگ، گربه یا هر حیوان دیگری را بارها تکرار کنید که برای خودتان خسته‌کننده است و برای شریک عاطفی‌تان آزاردهنده.

۲. حساسیت به حیوانات خانگی

اگر سال‌هاست از حیوانی خانگی مراقبت می‌کنید و حالا تبدیل به دوست و رفیقتان شده است و ندانسته وارد رابطه با کسی شوید که به حیوانات حساسیت دارد، شرایط برایتان سخت می‌شود. بهتر است قبل از ازدواج درباره آلرژی به سگ، گربه یا هر حیوان دیگری صحبت کنید، اما اگر بعد از ازدواج متوجه حساسیت همسرتان شدید، شاید چاره‌ای جز نگهداری از حیوان در فضای باز نباشد.

۳. حسادت به ارتباط حیوان خانگی با همسر

آدم‌ها گاهی به ارتباط نزدیک همسرشان با حیوان خانگی حسادت می‌کنند؛ بعضی ناراحت می‌شوند که چرا حیوان طرف مقابل را بیشتر دوست دارد و بعضی هم ناراحت می‌شوند که چرا همسرم او را از من بیشتر دوست دارد! در هر دو حالت، بازنده خودشان هستند. اگر همسر شما به کوچک‌ترین توجهی که به حیوان دارید حسادت می‌کند، این مسئله باید زودتر حل شود! از حق خود برای داشتن ارتباط عاطفی نزدیک (و معقولانه!) با حیوان خانگی دفاع کنید و از همسرتان بخواهید که این رابطه را بپذیرد.

۴. نداشتن فرصت برای مراقبت از حیوان

یکی از بزرگ‌ترین مشکلات زوج‌ها برای نگهداری از حیوان خانگی مسئله مدیریت زمان است. آدم‌ها در دوران مجردی فرصت بیشتری برای مراقبت از موجودی دیگر دارند اما وقتی پای آدمی دیگر به زندگی‌تان باز می‌شود، باید برای او هم وقت بگذارید. زمانی که به نظافت، غذادادن، بازی‌کردن و پیاده‌روی با حیوان اختصاص می‌دهید، در زندگی مشترک برای همسرتان هم هست! همیشه رابطه عاطفی را در اولویت قرار دهید نه اینکه زندگی مشترک را فدای نگهداری از حیوان خانگی کنید.

کلام آخر

چالش‌های نگهداری از حیوان خانگی اگر به‌مرور زمان موجب کم‌رنگ‌شدن رابطه عاطفی شوند، باید فکری به حالشان کرد. یادتان باشد حیوان خانگی هرچقدر هم عزیز و دوست‌داشتنی باشد، همسرتان اولویت اول زندگی شماست و باید به‌ فکر آرامش او باشید. نیازی به واگذاری حیوان و جداشدن از او نیست؛ فقط فضای مناسبی برای نگهداری از آن انتخاب کنید و بر سر میزان مراقبت و زمانی که به آن اختصاص می‌دهید، با همسرتان به توافق برسید.

نقش حیوان خانگی در رابطه عاطفی شما چیست؟ مشتاق شنیدن نظرات‌تان هستیم.


در ادامه بخوانید: ۱۱ توصیه برای عشق ورزیدن؛ جزئیات پیش‌پاافتاده اما تأثیرگذار
اگر می‌خواهید دلیل بسیاری از رفتارهای شریک عاطفی، یا حتی خودتان را در رابطه متوجه شوید، حتما این کتاب را بخوانید.
منبع helloprenup keen
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 4 دیدگاه)
  1. حسین می‌گوید

    بسیار نامناسب

    1. مهدیه منصوری می‌گوید

      سلام حسین عزیز
      ممنون از همراهیت با چطور
      امکانش هست چندتا از دلایلتو با ما درمیون بذاری؟

  2. سیدعباس ضيائي می‌گوید

    خيلي مسائل مهمتر داريم كه به آن بپردازيد. لذتي كه بچه به زندگي مي دهد با هيچ چيز عوض شدني نيست. بهانه خرج و مخارج هم كه مي آورند خودشان را گول مي زنند زيرا هزينه هاي تهيه و نگهداري و مراقبت از حيوانات هم كمتر از هزينه هاي بچه انسان نيست. فرار از مسوليت پذيري و اينكه حيوان بي زبان را هر وقت بخواهي ميتواني از شرش خلاص شوي شايد انگيزه اي براي اين كار باشد اگر در نگهداري حيوان بي علاقه شدي و كم آوردي حيوان را مي فروشي و راحت ميشوي

    1. مهدیه منصوری می‌گوید

      سلام عباس عزیز
      خوشحالیم که همراهان دغدغه‌مند و خانواده‌گرایی مثل شما داریم.
      اما نگرش ما در این مقاله ابداً جایگزینی فرزند با حیوان خانگی نبوده و امیدوارم در ذهن شما هم اینطور نباشه.