آشنایی با انواع فرم بینی و نحوه جراحی آن

0

شاید به گوش شما هم خورده باشد که فرم‌های مختلفی از بینی وجود دارند که جراحی بینی تاثیر متفاوتی بر روی آنها ایجاد می‌کند. معمولا فرم بینی را بر اساس ضخامت پوست و مقدار بافت آن تقسیم بندی می‌کنند. کسانی که بینی آنها پوست ضخیم و بافت نرم زیادی دارد، اصطلاحا بینی گوشتی دارند و افرادی که بینی با پوست نازک و غضروف زیاد دارند بینی استخوانی دارند. در ادامه با این فرم‌های بینی و نحوه جراحی آنها آشنا خواهیم شد.

ویژگی‌های انواع فرم بینی

تا اینجا متوجه شدیم که فرم بینی بر اساس بافت و ضخامت پوست و استخوان آن تقسیم بندی می‌شود. در ادامه با ویژگی‌های هر یک از انواع فرم‌های بینی آشنا می‌شویم.

بینی گوشتی

معمولا بینی گوشتی عرض بیشتری داشته و برجسته‌تر است. بینی گوشتی استخوان کوتاه‌تری داشته و درصد چربی آن بالاتر است. جراحی بینی گوشتی در اغلب موارد با دشواری‌هایی همراه است و باید با تکنیک‌های خاصی انجام شود. مهم‌ترین ویژگی‌های ساختاری بینی گوشتی شامل:

رونیکس
  • غضروف نوک بینی گوشتی بزرگ و پهن است و حالت گرد دارد.
  • میزان بافت همبند زیر پوست بینی بیشتر است.
  • معمولا پوست بینی گوشتی چرب بوده و ضخیم است؛ به طوری که در نوک آن این ویژگی‌ها بیشتر هم می‌شود.
  • بینی گوشتی اغلب خاصیت ارتجاعی بیشتری داشته و با فشار دادن شکل می‌گیرد.
  • غضروف و استخوان بینی گوشتی از استحکام کمی برخوردار است.
  • ضخیم بودن پوست بینی گوشتی باعث می‌شود جزئیات و نواقص استخوان‌های بینی به خوبی دیده نشود.

بینی استخوانی

حجم غضروف و استخوان در بینی استخوانی بیشتر است و به همین دلیل این فرم از بینی استحکام بیشتری دارد. اگرچه نواقص ساختاری معمولا در بینی استخوانی بیشتر است، اما مداخله و اصلاح فرم این نوع از بینی‌ها کار ساده‌تری است؛ چرا که دست جراح برای تغییر شکل استخوان بینی باز است. مهم‌ترین ویژگی‌های بینی استخوانی عبارتند از:

  • پوست بینی استخوانی اغلب نازک یا متوسط است و استخوان بینی به راحتی دیده می‌شود.
  • بافت استخوان و غضروفی در این نوع از بینی محکم و سفت است.
  • معمولا به دلیل بافت همبند کمتر و پوست نازک‌تر این نوع بینی، میزان افتادگی نوک بینی در آنها بسیار کم است.
  • یکی از ویژگی‌های بارز این بینی داشتن کمی قوز در بالای بینی است که زیباجویان سعی دارند آنها را حذف کنند.
  • به دلیل نازک بودن پوست بینی، زوایا و نواقص بینی استخوان به طور واضح قابل مشاهده است.

 

نحوه جراحی انواع فرم بینی

همانطور که تا اینجا متوجه شدید تفاوت‌های اساسی میان ساختار بینی استخوانی و گوشتی وجود دارد؛ به همین علت لازم است از تکنیک‌های متفاوتی نیز برای جراحی این دو به کار رود. در ادامه به نحوه جراحی هر نوع از بینی اشاره می‌کنیم:

  • نحوه جراحی بینی استخوانی : در طی جراحی بینی استخوانی، جراح فرم بینی را از طریق مداخله در سپتوم، استخوان و بافت غضروفی اصلاح می‌ند. از آنجایی که پوست بینی نازک است، جراح قادر است به راحتی تغییرات مورد نیاز بینی را شناسایی کند. نمایان بودن نواقص بینی و امکان مداخله حداکثری جراح باعث شده است یک جراح متبحر با تجربه بتواند کوچک‌ترین نقصی که در بینی وجود دارد را اصلاح کند. افرادی که بینی استخوانی دارند به راحتی می‌توانند انواع مدل‌های فانتزی، نیمه فانتزی و طبیعی را که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم انتخاب کنند.
  • نحوه جراحی بینی گوشتی : جراح به منظور عمل جراحی بینی گوشتی از روش‌های مختلفی استفاده می کند تا بیشتری تغییرات را در آن به وجود آورده و بافت بینی را از نظر استحکام تقویت کند. ضخامت پوست و بافت همبند بینی اغلب به اندازه‌ای است که بر استخوان غالب می‌شود و همین باعث می‌شود حالت افتاده داشته باشد. به این منظور جراح ممکن است لازم بداند بخیه‌های خاصی ایجاد کند که افتادگی بینی را حل کند. جراح برای تقویت بافت غضروفی نوک بینی و پایه بینی می‌تواند از دو روش استفاده کند؛ روش اول این است که غضروف را از ناحیه دیگری جدا کرده و به نوک بینی پیوند بزند؛ روش دیگر استفاده از غضروف مصنوعی است که بسیار رایج شده است. در مواقعی که بینی غضروف کافی نداشته باشد، جراح می‌تواند از غضروف گوش برای پیوند استفاده کند. مقدار غضروف مورد نیاز بر اساس میزان تغییر شکل نوک بینی و استحکام آن تعیین می‌شود.

انواع مدل‌های جراحی بینی

تا اینجا در مورد انواع فرم‌های بینی قبل از جراحی توضیح دادیم. اما سلیقه هر فرد فارغ از اینکه بینی او چه فرمی دارد متفاوت است. بنابراین زیباجویان ممکن است مدل‌های مختلفی از بینی را به عنوان نتیجه جراحی انتخاب کنند که در ادامه به آنها می‌پردازیم.

  • فرم بینی طبیعی : می‌توان گفت که جراحی بینی طبیعی مبتنی بر استانداردهای طبیعی انجام می‌شود و غضروف، استخوان و بافت نرم بینی در فرم طبیعی اما بی عیب و نقص ایجاد می‌شود. اساس این جراحی این است که آثار جراحی بینی به کمترین میزان ممکن قابل رویت باشد و کسی متوجه سابقه رینوپلاستی شما نشود. در این جراحی آناتومی بینی دستکاری نمی‌شود و زوایای بینی کاملا در حالت عادی شکل می‌گیرد.
  • فرم بینی فانتزی : بر خلاف بینی طبیعی، فرم فانتزی تغییرات زیادی کرده و توجه افراد را به خود جلب می‌کند. زیباجویانی که مایل‌اند به طور قابل توجه تغییر کنند و فرم بینی خود را تا بیشترین حد ممکن عوض کنند، باید از جراحی بینی فانتزی یا همان عروسکی استفاده کنند. در این جراحی انحنای زیادی در بینی ایجاد شده و نوک آن اصطلاحا شکل سر بالا به خود خواهد گرفت. علاوه بر این بینی فانتزی معمولا کوچک‌تر دیده می‌شود و کاملا مشخص است که سابقه جراحی رینوپلاستی دارد.
  • فرم بینی نیمه فانتزی : همانطور که از اسم آن مشخص است، فرم نیمه فانتزی چیزی میان طبیعی و فانتزی است. این جراحی برای افرادی مناسب است که مایل‌اند تغییرات قابل توجهی در بینی خود ایجاد کنند اما آن حالت فانتزی را نمی‌خواهند. این جراحی بر روی بینی استخوانی جوابدهی بهتری دارد تا امکان ایجاد جزئیات در آن بیشتر باشد. در این عمل بینی به اندازه فرم فانتزی کوچک نمی‌شود و در نتیجه بینی با کمی قوس، صاف و البته جمع‌تر به نظر می‌رسد. تقارن در این نوع از فرم بینی حرف اول را می‌زند.

 

کدام تکنیک جراحی مناسب‌تر است؟

به طور کلی جراحی بینی با دو تکنیک متداول و توسط جراح پلاستیک یا گوش، حلق و بینی انجام می شود. تکنیک انتخابی عمل بینی به گونه‌ای انتخاب می‌شود که بیشتری تاثیرگذاری و کمترین عوارض را در زیباجو بر جای بگذارد. تکنیک‌های جراحی بینی شامل:

  • تکنیک جراحی بینی باز : اغلب ما به دلیل پرکاربرد بودن این تکنیک، تنها با جراحی بینی باز آشنا هستیم. تکنیک باز یک جراحی تخصصی و تهاجمی است که تغییرات زیادی در فرم، ساختار و حتی عملکرد بینی ایجاد می‌کند و برای افرادی که نیاز شدید به کاهش سایز بینی دارند مناسب است. در این تکنیک جراح پوست بینی را کاملا کنار می‌زند و به بافت‌های داخلی تسلط دارد که باعث می‌شود بیشترین تغییرات ممکن را ایجاد کند.
  • تکنیک جراحی بینی بسته : جراحی بینی بسته اگرچه کاربرد کمتری دارد ولی برای افرادی که مایل‌اند نقص‌های جزئی بینی خود را اصلاح کنند مناسب است. در این تکنیک جراح بدون ایجاد برش خارجی و تنها با استفاده از برش‌های داخلی اقدام به جراحی می‌کند و دسترسی کمی به بافت‌های داخلی بینی دارد. جراحی بینی بسته برای افرادی مناسب است که قصد دارند با عوارض کمتر نواقص جزئی بینی خود را اصلاح کنند؛‌ اما افرادی که مایل‌اند فرم بینی خود را تغییر دهند و بر روی زیبایی آن کار کنند بهتر است تکنیک باز را انتخاب کنند.

منبع : کلینیک نورسا

 

هشدار! این مطلب صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار مهمان منتشر شده است و سایت چطور هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد. اطلاعات بیشتر
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.