۱۲ شغلی که شما را پولدار می‌کنند

و نکاتی که باید در نظر بگیرید

0

یک‌شبه پول‌دارشدن رؤیای غیرممکنی است که فقط برنده‌شدن در قرعه‌کشی‌هایی مثل لاتاری آن را محقق می‌کند. اما اگر عبارت «یک‌شبه» را از این اصطلاح معروف حذف کنیم، رؤیایی دست‌یافتنی باقی می‌ماند. جوانانی که به‌تازگی می‌خواهند وارد بازار کار شوند، درآمد بلندمدت مشاغل مختلف را بررسی می‌کنند تا سراغ کارهایی بروند که پتانسیل درآمد زیاد را دارند. در این مقاله با توجه به اطلاعات و آماری که از اقشار پردرآمد جوامع مختلف سراسر جهان به دست آمده است، ۱۲ مورد از پردرآمدترین شغل‌ها را معرفی می‌کنیم. همچنین توضیح می‌دهیم که چطور می‌توانید با کارکردن به ثروت برسید و پیشرفت کنید.

آیا می‌توان با کارکردن پول‌دار شد؟

طبق آمار، از هر ۱۰ خانواده آمریکایی ۱ خانواده ثروتمند است و بیشتر از ۱٫۴میلیون دلار ثروت دارد. نکته جالب‌توجه درباره خانواده‌های ثروتمند این است که اکثرشان بازنشسته‌اند و از املاک و مستغلاتشان درآمد کسب می‌کنند. پس می‌توان نتیجه گرفت که پولدار شدن با کار برنامه‌ای بلندمدت است. میلیونرها از مشاغلشان درآمد به دست آورده‌اند، آن‌ را سرمایه‌گذاری و پس‌انداز کرده‌اند و کم‌کم به ثروت رسیده‌اند. در خانواده‌‌های میلیونر، خبری از یک‌شبه پول‌دارشدن وجود نیست!

۱۲ شغلی که شما را پول‌دار می‌کنند

با کارکردن می‌توان پول‌دار شد، اما اینکه چه کاری انجام می‌دهید هم اهمیت دارد. مثلا کسی که تمام عمرش کارمندی کرده است و سقف درآمدی مشخصی دارد، نمی‌تواند به‌اندازه فردی سرمایه‌گذار ثروتمند باشد مگر اینکه شغل دیگری مانند تریدری را یاد بگیرد و از آ‌ن طریق هم پول دربیاورد. در ادامه، ۱۲ شغل را معرفی می‌کنیم که می‌توانند درآمد خوبی نصیبتان کنند.

رونیکس

۱. مشاور سرمایه‌گذاری

این افراد به دیگران توصیه می‌کنند که دارایی‌هایشان را چطور و کجا سرمایه‌گذاری کنند تا سود خوبی به دست آورند. آنها بخشی از این سود را در ازای پیشنهادشان دریافت می‌کنند. این شغل به‌مرور زمان درآمد خوبی را نصیبتان می‌کند. اگر توصیه‌های سودآوری برای سرمایه‌گذاران داشته باشید، کم‌کم ارتباطات گسترده‌تری پیدا خواهید کرد و با افرادی آشنا خواهید شد که دارایی‌های بیشتری دارند. درنتیجه حق مشاوره‌تان چند برابر می‌شود.

۲. حسابدار حرفه‌ای و مشاور مالی

مشاور مالی به‌جای اینکه درگیر ریز حساب‌وکتاب‌ها شود، راهنمایی‌هایی لازم و مهم در این زمینه ارائه می‌دهد. این افراد با چند و چون قوانین این حوزه آشنا هستند و می‌توانند بهترین توصیه‌های مالی را به افراد کنند. مثلا یکی از مهم‌ترین چالش‌های پیش روی کسب‌وکارها مالیاتی است که باید پرداخت کنند. مشاوران مالیاتی با تنظیم اسناد مالیاتی این مشکلات را حل می‌کنند. آنها همچنین با حسابرسی و نظارت بر ابعاد مالی و حسابداری افراد ثروتمند یا کسب‌وکارهای بزرگ، مشکلات را پیدا و از سوءاستفاده‌های احتمالی پیشگیری می‌کنند.

مشاور مالی

احتمالا می‌توانید درک کنید که این خدمات چقدر برای صاحبان کسب‌وکارها اهمیت دارند و حاضرند چقدر بابتش دستمزد و پاداش بدهند! پس اگر حسابدار و مشاور مالیاتی حرفه‌ای باشید، بدون شک بعد از چند سال پول‌دار خواهید شد.

۳. کارآفرین

در چند سال اخیر،‌ فرهنگ استارتاپ و کارآفرینی در ایران پیشرفت بسیاری کرده است. به همین دلیل بسیاری از افراد تصور می‌کنند تنها راه پول‌دارشدن کارآفرینی است. آنها همچنین تصور می‌کنند کارآفرین‌ها افرادی هستند که سرمایه زیادی در اختیار دارند و به‌یک‌باره می‌توانند واحد صنعتی بزرگی مانند یک کارخانه تولیدکننده لوازم خانگی راه‌اندازی کنند و از این طریق به درآمد برسند!

کارآفرینی مفهومی پیچیده است که جای بحث بسیاری دارد، اما می‌توان خلاصه گفت که مهارت کارآفرینی شامل توسعه و مدیریت ایده‌های تجاری، تبدیل آنها به خدمات یا محصولات قابل‌عرضه و فروش در بازار و کسب درآمد از این طریق است. کسب‌وکار موفق می‌تواند بنیانگذار آن را میلیاردر کند، بنابراین فرد سرمایه کافی برای راه‌اندازی کسب‌وکارهای جدید را هم به دست می‌آورد و می‌تواند هرروز پول‌دارتر از دیروز شود.

کارآفرینی شغلی است که به تخصص و دانش در زمینه مدیریت و رهبری، استراتژی کسب‌وکار و تجاری سازی محصولات و خدمات نیاز دارد.

۴. تریدر

ترید روش‌های مختلفی دارد. بعضی از افراد سهامی را می‌خرند و آن‌قدر منتظر می‌مانند که این سهام به سود برسد و دارایی‌شان را بیشتر کند. اما این روش شما را پول‌دار نمی‌کند و در بهترین حالت ارزش دارایی‌تان را در بلندمدت حفظ خواهد کرد. برای پول‌دارشدن با ترید، باید روزانه معامله‌گری کنید و در بازار فعالیت داشته باشید. تریدرهای پول‌دار از نوسان‌های لحظه‌ای پول درمی‌آورند و هرروز مشغول معامله‌اند.

تریدرها ممکن است با دارایی‌های خودشان معامله کنند یا در شرکت‌های مشاوره سرمایه‌گذاری کار کنند. آنها در این شرکت‌ها با دارایی مشتریان معامله‌گری می‌کنند و در ازای سودی که به دست می‌آورند، دستمزد می‌گیرند. این افراد اکثر زمان خود را یا به ترید می‌گذرانند یا مشغول تحلیل بازارند!

۵. مشاور املاک

احتمالا با این شغل آشنایید. مشاور املاک به مشتریان و مستأجران مشاوره می‌دهد که ملک مناسب پیدا کنند و به فروشندگان و موجرها هم کمک می‌کند مشتری خوب پیدا کنند. این افراد در ازای این کار حق‌الزحمه می‌گیرند و چون نبض بازار املاک را در دست دارند، بهترین موقعیت‌ها برای خریدوفروش ملک را می‌شناسند و از این طریق هم پول زیادی به دست می‌آورند.

۶. مهندس

این شغل رایج به همین راحتی‌ها هم پول‌ساز نخواهد بود! مهندسان محصولات را طراحی و ایرادهای فنی آنها را پیدا و برطرف می‌کنند تا برای عرضه به بازار یا استفاده آماده شوند. این افراد باید مهارت شناسایی نیازها و مشکلات، پیداکردن بهترین راهکارها برای برآوردن این نیازها و آزمودن این راهکارها را داشته باشند.

مهندسان در حوزه‌های مختلفی مانند نفت، شیمی، برق، زیست‌پزشکی، انرژی هسته‌ای و هوافضا فعالیت می‌کنند و اگر حرفه‌ای‌ باشند، سالانه بیشتر از ۱۰۰هزار دلار درآمد خواهند داشت.

۷. وکیل

جالب است بدانید که حوزه‌های فعالیت وکلا هم به‌اندازه مهندسان متنوع است! آنها در حوزه‌های مختلفی از جمله خانواده، کیفری، شرکتی، حقوقی و مهاجرتی فعالیت می‌کنند. این افراد ممکن است مستقل کار کنند و پرونده‌های مختلف بگیرند یا در سازمانی استخدام شوند و مسائل حقوقی مربوط به آن سازمان را پیش ببرند. وکیل حرفه‌ای به موکل خود مشاوره حرفه‌ای می‌دهد و در صورت نیاز، در دادگاه برای دفاع از موکل حاضر می‌شود و اسناد حقوقی را تنظیم می‌کند.

وکیل‌های حرفه‌ای بر جزئیات قوانین تسلط دارند و از این طریق به موکل‌های خود در رسیدن به اهدافشان کمک می‌کنند.

۸. اکچوئری (Actuary)

این افراد در زمینه مدیریت ریسک تخصص دارند. آنها بر علم آمار و ریاضیات مسلط‌اند و ذهن تحلیلگر قدرتمندی دارند، بنابراین می‌توانند ریسک‌های مالی و غیرمالی شرکت‌ها را ارزیابی کنند و مشاوره‌های لازم برای به حداقل رساندن ریسک را به آنها ارائه بدهند. سازمان‌هایی که باید مانع ازدست‌رفتن سرمایه‌شان بشوند، این افراد را استخدام می‌کنند مانند شرکت‌های بیمه، بانک‌ها، سرمایه‌گذاران و شرکت‌های مشاوره سرمایه‌گذاری.

۹. مدیرعامل

این افراد لزوما خودشان کارآفرینی نکرده‌اند، اما مدیر یک مجموعه‌اند. مدیرعاملان برای سازمانشان استراتژی می‌چینند و آن را در مسیر دستیابی به اهداف هدایت می‌کنند. مدیرعامل هم بر بخش‌های مختلف سازمان و عملکرد آنها نظارت دارد و هم با هیئت‌مدیره ارتباط برقرار می‌کند و تصمیمات مهم را به کمک آنها می‌گیرد. این افراد ستون اصلی موفقیت سازمان هستند و اگر توانایی مدیریت کسب‌وکاری بزرگ را داشته باشند، دستمزد خوبی دریافت خواهند کرد. البته برای رسیدن به این سطح و پول‌دارشدن با مدیریت، سال‌ها تجربه و یادگیری لازم است.

۱۰. مدیر امنیت اطلاعات

این افراد وظیفه تأمین امنیت داده‌ها و سیستم‌های اطلاعاتی سازمان‌ها را بر عهده دارند. آنها باید تهدیدهای احتمالی را شناسایی کنند، به‌روزرسانی‌های لازم برای سیستم‌ها را انجام بدهند، برای مواقع اضطراری برنامه داشته باشند و بودجه لازم برای تأمین امنیت اطلاعات را برآورد کنند. امنیت سایبری رشته‌ای منحصربه‌فرد است که افراد محدودی در آن فعالیت می‌کنند. بنابراین اگر در این شغل حرفه‌ای باشید،‌ دستمزدی برابر دستمزد مدیران بالارتبه سازمان دریافت خواهید کرد و حتی احتمال دارد از شما درخواست شود که سهام‌دار و یکی از اعضای هیئت‌مدیره سازمان شوید.

۱۱. پزشک

در کشورهای مختلف جهان، پزشکان جزو اقشار پردرآمد جامعه‌اند. می‌دانید که این علم شاخه‌های مختلفی دارد. طبق آمار، جراحان، روان‌پزشکان و دندان‌پزشکان بیشترین درآمد را در بین شاخه‌های مختلف علم پزشکی دارند.

۱۲. متخصص علم داده

علم داده یکی از مهم‌ترین تخصص‌هایی است که در قرن ۲۱ ایجاد شده و روزبه‌روز اهمیت بیشتری برای کسب‌وکارها پیدا می‌کند. این افراد با استفاده از ابزارهای پیشرفته آمار و داده‌ها را تحلیل می‌کنند و به سؤالات و چالش‌های اساسی کسب‌وکارها پاسخ می‌دهند. متخصصان علم داده معمولا با کلان‌داده (Big Data) سروکار دارند. به همین دلیل نتایج را از طریق مصورسازی داده‌ها به مدیران کسب‌وکار اعلام می‌کنند.

نکاتی برای پول‌دارشدن با کار

در هر شغل و صنعتی، فرصتی برای پول‌دارشدن هست. در قسمت‌های قبلی، تنها به چند مورد از مشاغل پول‌ساز اشاره کردیم، اما این فهرست می‌تواند تا بی‌نهایت ادامه داشته باشد. مثلا راه‌اندازی رستوران در فهرست‌ بالا نبود،‌ اما چند رستوران زنجیره‌ای در جهان وجود دارند که ارزش سهامشان با شرکت‌های بزرگ تکنولوژی برابری می‌کند.

پیدا کردن شغل برای پولدار شدن

نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که بسیاری از مشاغل دستمزد چندصدمیلیون‌تومانی ندارند. افرادی که با این مشاغل پول‌دار شده‌اند، در کنار تخصص و مهارتی که برای پول‌درآوردن از آن استفاده می‌کنند، عادت پس‌انداز و سرمایه‌گذاری را هم در خودشان ایجاد کرده‌اند و درست خرج می‌کنند. این مسئله نیز نقش مهمی در ثروتمند شدن آنها ایفا می‌کند. در ادامه، چند کار را توضیح می‌دهیم که با انجام آنها شانستان برای پول‌درآوردن و ثروتمندشدن بیشتر خواهد شد.

۱. یادگیری را متوقف نکنید

در بسیاری از مشاغل تحصیلات مرتبط اهمیت دارد، پس سعی کنید در حوزه موردعلاقه‌تان تحصیلات دانشگاهی داشته باشید، اما فقط به دانشگاه اکتفا نکنید. همیشه یادگیرنده و کاشف باشید؛ این مسئله شما را از دیگران متمایز می‌کند.

۲. به دنبال یادگیری مهارت‌های منحصربه‌فرد باشید

تخصص‌هایی را یاد بگیرید که همکارانتان آنها را ندارند، ضعف‌هایی را که در آنها می‌بینید در خودتان برطرف کنید و به تخصص‌های مختلف خود مسلط‌تر شوید. با این کار از رقبایتان متمایز می‌شوید و قابل‌جایگزینی نخواهید بود. درنتیجه ریش و قیچی تعیین دستمزد به دست خودتان می‌افتد و می‌توانید بهترین درآمد را داشته باشید.

۳. پیشرفت را فراموش نکنید

کسی که ۳۰ سال تمام کارمند می‌ماند و به دنبال هیچ ارتقای رتبه‌ای نمی‌رود، پول‌دار نمی‌شود. فرصت‌های مناسب برای پیشرفت شغلی را پیدا کنید و از آنها بهره ببرید. توانمندی‌هایتان را به کارفرما نشان بدهید تا مسئولیت‌های بیشتری را به شما بسپارد و کم‌کم به مقام‌های مدیریتی برسید.

۴. سرمایه‌گذاری کنید

همه درآمدتان را برای تفریح و خرید خرج نکنید. بخشی از آن را هوشمندانه سرمایه‌گذاری کنید و سودی را که به دست می‌آورید به سرمایه‌هایتان اضافه کنید. این رمز موفقیت بسیاری از خانواده‌های ثروتمند آمریکایی است که اکنون ثروت‌های چندمیلیون‌دلاری دارند.

کلام آخر؛ پول‌دارشدن به شغل بستگی دارد اما…

اینکه چه شغلی دارید، نقش مهمی در پول‌دارشدنتان ایفا می‌کند، اما این تنها عامل تأثیرگذار نیست. مهم این است که ذهنیت ثروتمند داشته باشید،‌ فرصت‌های پیشرفت و کسب درآمد بیشتر را شناسایی کنید و از آنها بهره ببرید. افراد ثروتمند با قوانین پول آشنا هستند و هوش مالی‌شان را تقویت کرده‌اند. پس علاوه بر اینکه به شغلشان توجه می‌کنید، رفتارها و عادت‌هایشان را هم بررسی و از آنها الگوبرداری کنید.

اگر تاکنون شغلی با درآمد زیاد داشته‌اید یا به هرکدام از مشاغلی که در مقاله توضیح دادیم مشغول بوده‌اید، تجربه‌هایتان را در بخش دیدگاه‌ها با ما به اشتراک بگذارید.


در ادامه بخوانید: پردرآمدترین شغل های جهان؛‌ ۲۰ شغل با بیشترین درآمد در دنیا
چگونه با مدیر و همکاران خود تعامل موثری داشته باشیم.
چگونه در سازمان خود پله‌های ترقی را به‌سرعت طی کنیم.


منبع indeed uk.indeed uopeople
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.