حقایقی درباره سفر به ارومیه که نمی‌دانستید!

2

یکی از مهم‌ترین شهرهای ایران که در منطقه شمال غربی کشور واقع شده است، ارومیه نام دارد؛ این شهر از قدمت 3000 ساله برخوردار است و از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی زیادی میزبانی می‌کند. به همین دلیل یکی از مناطق مهم گردشگری در ایران محسوب می‌شود که از مسافران زیادی در طول سال پذیرایی می‌کند. ارومیه در فهرست 19 شهر ایرانی قرار دارد که نامش در یونسکو به ثبت رسیده است. ما قصد داریم در این مقاله با حقایقی درباره سفر به ارومیه آشنا شویم و به بررسی جاذبه‌های گردشگری این شهر بپردازیم.

آشنایی با شهر ارومیه

بسیاری از افراد پس از سفر به تبریز شهر ارومیه را به عنوان یکی از مقاصد سفر خود انتخاب می‌کنند. ارومیه مرکز استان آذربایجان غربی است که یکی از بزرگ‌ترین شهرهای شمال غربی ایران به حساب می‌آید. این شهر بیش از 10 هزار کیلومتر مربع وسعت داشته و به عنوان دومین شهر پرجمعیت در شمال غرب ایران پس از شهر تبریز و دهمین شهر پرجمعیت ایران شناخته می‌شود. یکی از ویژگی‌های جغرافیایی ارومیه ارتفاع آن نسبت به سطح دریا است که در ارتفاع 1332 متری از سطح دریا قرار دارد.

شهر ارومیه از نظر موقعیت جغرافیایی از یک سمت به کوه‌های آذربایجان محدود می‌شود و از سمت دیگر در جوار دریاچه ارومیه قرار می‌گیرد. کوه‌های زیادی در اطراف ارومیه وجود دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به قیزقلعه، کوه پنجه‌سی، جهودها، کوه ماه، چهل مرشهیدان، کوه سیر و کوه علی ایمان اشاره کرد.

رونیکس

در مورد نام شهر ارومیه باید گفت که این واژه از دو کلمه اور و میه تشکیل شده است؛ اور یک کلمه در زبان آشوری و به معنای شهر و میه نیز به معنای آب است. به همین دلیل یکی دیگر از نام‌های شهر ارومیه، شهر آب است. شهر ادیان، شهر مذاهب و اقوام، پاریس ایران و دارالنشاط از دیگر اسامی هستند که به شهر ارومیه اختصاص داده شده است. در زمان حکومت پهلوی در ایران، از نام رضاییه برای شهر ارومیه استفاده می‌شد.

ارومیه از موقعیت مکانی استراتژیکی برخوردار است؛ این شهر در مجاورت شاه‌راه‌هی ارتباطی بین رودان، منطقه قفقاز و آسیای صغیر قرار دارد؛ به همین دلیل این شهر از گذشته‌های دور رویدادهای مختلفی مانند تصرف توسط روس‌ها، عثمانی‌ها و … را در طول تاریخ تجربه کرده است. در حال حاضر نیز ارومیه یکی از شهرهای مهم اقتصادی ایران محسوب می‌شود که صنایع و کارخانه‌های تولیدی معتبری در آن مشغول به فعالیت هستند.

ارومیه به عنوان شهر اولین‌ها نیز شناخته می‌شود؛ اولین مدرسه در ایران به شکل نوین، اولین بیمارستان مدرن ایران، اولین شبکه تلویزیون محلی در کشور، اولین مرکز آموزشی پزشکی و اولین نشریه محلی از جمله اولین‌هایی هستند که به شهر ارومیه تعلق دارند. ارومیه در سال‌های اخیر با توجه به رشد و توسعه ورزش والیبال در این شهر، به عنوان پایتخت والیبال ایران نیز شناخته می‌شود. ساکنان ارومیه را اغلب اقوام آذری زبان به همراه هموطنان کرد و برخی اقلیت‌های مذهبی مانند مسیحیان تشکیل می‌دهند. ارومیه پس از تهران دومین شهر پرترافیک در ایران به حساب می‌آید.

بهترین فصل سفر به ارومیه

اگر سفر به بوشهر را تجربه کرده باشید می‌توان گفت که ارومیه درست در نقطه مقابل آن قرار دارد؛ دمای هوا در شهر ارومیه به صورت میانگین در طول سال بین 10 الی 11 درجه است. در واقع آب و هوای ارومیه در تابستان‌ گرم و در زمستان سرد است. به همین دلیل مشابه سفر به تبریز، بهترین زمان برای سفر به ارومیه ماه‌های خرداد، تیر، مرداد، شهریور و مهر است. در این ماه‌ها ارومیه آب و هوای مطبوعی داشته و میانگین دما در حدود 25 درجه است. اوایل آبان ماه تا پایان اردیبهشت ماه دوره بارندگی در این شهر است؛ در ماه‌های آذر، دی، بهمن و اسفند سرمای هوا در ارومیه به بالاترین میزان می‌رسد.

جاذبه‌های دیدنی ارومیه

ارومیه به دلیل موقعیت جغرافیایی و پیشینه تاریخی که دارد، از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی متعددی برخوردار است. مهم‌ترین و شاخص‌ترین جاذبه دیدنی و طبیعی این شهر، دریاچه ارومیه است. دریاچه ارومیه یک دریاچه نمک است که به عنوان اولین دریاچه آب شور در ایران و دومین در جهان شناخته می‌شود. این دریاچه منطقه مهمی به عنوان زیستگاه بسیاری از گونه‌های جانوری و گیاهی محسوب می‌شود. این دریاچه در ارتفاع 1267 متری نسبت به سطح دریا قرار دارد و در منطقه مرزی استان‌های آذربایجان شرقی و غربی واقع شده است. متاسفانه این دریاچه در سال‌های اخیر خشک شده و سطح آب آن به شدت کاهش پیدا کرده است اما همچنان طبیعت زیبا و بکر خود را دارد.

آبشار سوله دوکل، پارک جنگلی شیخ تپه، مارمیشو، دروازه های قدیمی (توپراق قلعه، سلماس، هازاران، بولاق، بازار باش، نوگچریان، ارک و یوردشاه)، بازار ارومیه، قلعه بابک، عمارت چهار برج، مسجد جامع ارومیه، سه گنبد، خانه‌های قدیمی (خانه اتحادیه، انصاری، مدرسه هدایت، یخچال ۹ پله و خانه دیزج سیاوش) از جمله مهم‌ترین جاذبه‌های دیدنی شهر ارومیه به حساب می‌آیند.

سفر به شهر اولین‌ها؛ ارومیه

منطقه شمال غربی ایران، میزبان شهرهای مهمی است که یکی از این شهرها ارومیه نام دارد؛ این شهر که با نام‌های شهر آب، شهر ادیان، پاریس ایران و … نیز شناخته می‌شود، یکی از مهم‌ترین مقاصد گردشگری در ایران به حساب می‌آید. ارومیه به دلیل موقعیت جغرافیایی و پیشینه تاریخی از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی متعددی میزبانی می‌کند. دریاچه ارومیه به عنوان دومین دریاچه آب شور در جهان یکی از اصلی‌ترین جاذبه‌های دیدنی این شهر است که بسیاری از افراد در سفر به تبریز نیز به این دریاچه رفته و زیبایی و طبیعت آن لذت می‌برند. اگر از علاقمندان سفر به ارومیه، تبریز، سفر به بوشهر و سایر شهرهای ایران هستید به راحتی می‌توانید از طریق سایت‌های ارائه دهنده خدمات گردشگری نسبت به رزرو هتل و اقامتگاه مناسب اقدام کنید.

هشدار! این مطلب صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار مهمان منتشر شده است و سایت چطور هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد. اطلاعات بیشتر
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 2 دیدگاه)
  1. ارومیه قلب آذربایجان❤ می‌گوید

    ارومیه قلب آذربایجان ❤
    به دیار آذربایجان ارومیه شهر والیبالی و والیبال نشین خطه آذربایجان خوش آمدید ❤
    آذربایجان دیارنا گوزل اورمیه شهرینه چوخ خوش گلیبسیز ❤
    به دیار آذربایجان شهر زیبایی ارومیه خیلی خوش آمدید ❤
    ما آذربایجانی ها بخصوص اورمیه ای ها به ترکی ( اورمولوها) خونگرمو مهمان نوازیم ❤

    یاشاسین ایران ❤
    یاشاسین آذربایجان ❤
    یاشاسین اورمیه ❤

    URMİA ❤AZERBAYCAN

  2. ارومیه قلب آذربایجان ❤ می‌گوید

    ارومیه قلب آذربایجان ❤خاک ابدی و خط قرمز ترکها یاشاسین اورمیه ❤یاشاسین آذربایجان ❤یاشاسین ترک-❤