روتین مراقبت از پوست ناحیه دکلته با ۹ توصیه مهم

0

تقریبا همه ما با اصول اولیه مراقبت از پوست صورت آشناییم، اما اهمیت زیادی به مراقبت از پوست نواحی دیگر بدن نمی‌دهیم. پوست حساس بعضی از نواحی مثل گردن و قفسه سینه که بسیار ظریف، نازک و در معرض آسیب‌ است، اولین علائم پیری را نشان می‌دهد. همراه ما باشید تا مفصل درباره روش‌های مراقبت از پوست ناحیه دکلته صحبت کنیم.

چرا پوست ناحیه دکلته تغییر می‌کند؟

تغییر پوست ناحیه دکلته یکی از مهم‌ترین معضلات افراد، به‌خصوص در میان‌سالی، است. پوست ناحیه دکلته کمتر از سایر نواحی غده چربی و ملانوسیت‌ دارد و با افزایش سن و تجزیه‌شدن کلاژن و الاستین (پروتئین‌هایی که پوست را سفت نگه می‌دارند)، می‌افتد و پر از چین‌و‌چروک می‌شود. طبق تحقیقات، طی ۵ سال اول بعد از یائسگی معمولا ۳۰درصد کلاژن پوست از بین می‌رود و تا ۲۰ سال پس از آن، مقدار کلاژن سالی ۲درصد کاهش می‌یابد.

رونیکس

علاوه بر این، عوامل دیگری مثل تابش مستقیم نور خورشید هم ممکن است باعث تغییر پوست این ناحیه و چنین مشکلاتی شوند:

  • تغییر رنگ و ظهور لکه‌های تیره و کک‌و‌مک؛
  • خشکی غدد روغنی به‌سبب کهولت سن؛
  • ازبین‌رفتن خاصیت ارتجاعی (استحکام) پوست به‌علت ضعف کلاژن‌سازی؛
  • تیرگی یا ناهمواری رنگ پوست ناشی از تجمع سلول‌های مرده؛
  • چین‌و‌چروک و خطوط ریز اما قابل‌توجه.

فواید مراقبت از پوست ناحیه دکلته

پوست ناحیه دکلته مثل پوست صورت مستعد چین‌و‌چروک، لکه‌های آفتاب‌سوختگی، شل‌شدن و افتادگی است. البته با مراقبت می‌توان جلوی بسیاری از مسائل نگرانی‌کننده احتمالی را گرفت یا دست‌کم آنها را به تعویق انداخت.

۱. کاهش آسیب نور خورشید

تفاوت پوست شفاف و پوست آسیب‌دیده در ناحیه دکلته

اگرچه پوست ناحیه دکلته به‌اندازه پوست صورت در معرض نور خورشید نیست، به همان میزان به محافظت و مراقبت نیاز دارد. مصرف منظم کرم ضدآفتاب جلوی آسیب‌های جدی مانند لکه‌های تیره، تغییر رنگ و چین‌و‌چروک این قسمت را می‌گیرد و آسیب‌های قبلی را ترمیم می‌کند. فقط کافی است هربار قبل از قرارگرفتن در معرض آفتاب، یک لایه ضدآفتاب روی پوست گردن و ناحیه دکلته بمالید.

۲. ازبین‌بردن چروک‌ها

مهم‌ترین هدف مراقبت از پوست ناحیه دکلته جلوگیری از چروک‌شدن زودهنگام آن است. ماساژ و حرکات ملایم چین‌و‌چروک‌های ریز پوست را برطرف می‌کنند و فشار زیاد و حرکات سخت باعث ایجاد چروک می‌شوند. توجه به این نکته در تمام طول شبانه‌روز از آسیب به پوست این ناحیه جلوگیری می‌کند.

۳. محوکردن لکه‌های سنی

لکه‌های تیره ناشی از افزایش سن (لکه‌های کبدی) به‌مرور زمان بزرگ‌تر و تیره‌تر می‌شوند و درمانشان سخت‌تر می‌شود. می‌توان با لایه‌برداری پوست و روش‌های درمان پزشکی این لکه‌های تیره پیری را آرام‌آرام کم‌رنگ کرد و جلوی ایجاد لکه‌های جدید را گرفت.

۴. رفع شلی و افتادگی پوست

حتما دیده‌اید پوست افراد میان‌سال و پیر چقدر شل و افتاده است. اصلی‌ترین علت این اتفاق کاهش کلاژن و الاستینِ ناشی از افزایش سن است. خوشبختانه برخی از محصولات بهداشتی و روش‌های درمانی در صورت استفاده منظم پوست افتاده را سفت می‌کنند و حالت پُری ناحیه دکلته را بازمی‌گردانند.

۵. پوست صاف و یکدست

لک‌های پوستی پیر و جوان نمی‌شناسند و در هر سن‌و‌سالی ظاهر می‌شوند، بااین‌حال بروز آنها در دوران یائسگی شایع‌تر است. اگر بعد از یائسگی متوجه ظهور این لکه‌ها روی پوست ناحیه دکلته شدید، با مصرف برخی محصولات بهداشتی می‌توانید جلوی گسترش آن را بگیرید و لکه‌های قدیمی را کم‌رنگ کنید.

روتین مراقبتی پوست ناحیه دکلته

۱. مصرف ضدآفتاب

نور خورشید برای سلامت پوست بسیار مضر است. اشعه فرابنفش کلاژن و الاستین پوست را به‌سرعت تجزیه می‌کند و بعد از آسیب به سلول‌های پوستی و تضعیف قابلیت ترمیم‌کنندگی پوست، تولید سلول‌های جدید و سالم را سخت‌تر می‌کند. راهکار مقابله با این مسئله استفاده از کرم ضدآفتاب با اس‌پی‌اف (SPF) ۳۰ و بیشتر در ناحیه گردن و دکلته حتی در سنین کم است، چراکه ظاهرا بیشتر آسیب‌های ناشی از نور خورشید در دوران کودکی تا اوایل بزرگ‌سالی اتفاق می‌افتند. سعی کنید:

  • تا حد امکان لباس‌هایی با یقه بسته بپوشید؛
  • در ساعات اوج تابش نور خورشید خانه را ترک نکنید؛
  • هر روز از کرم ضد‌آفتاب استفاده کنید.

۲. لایه‌برداری

لایه‌برداری نواحی گردن و سینه سلول‌های مرده این نواحی را از بین می‌برد و آنها را چندین برابر روشن‌تر و شفاف‌تر می‌کند. از آنجا که پوست سینه و گردن از سایر قسمت‌های بدن ظریف‌تر و حساس‌تر است، توصیه می‌کنیم از لایه‌برداری ملایم با اسیدیته کم استفاده کنید. محصولات لایه‌بردار تجویزی مثل رتینوئید هم ممکن است گزینه خوبی برای حذف سلول‌های مرده و محوکردن چین‌و‌چروک‌های ریز باشند.

۳. شست‌و‌شو و پاک‌سازی

ناحیه دکلته مثل قسمت‌های دیگر بدن برای ظاهر سالم و تمیز به شست‌و‌شو و پاک‌سازی نیاز دارد. شوینده‌ای ملایم انتخاب کنید که پوست را بدون حذف کامل رطوبت تمیز کند. برای پوست‌های چرب می‌توانید از تونر گلیکولیک اسید استفاده کنید که با حذف آلودگی‌ها پوست را فوق‌العاده نرم و شاداب می‌کند. روزی ۲ بار (صبح و شب) ناحیه گردن و دکلته را با پاک‌کننده بشویید و با مقداری تونر به‌آرامی ماساژ دهید.

۴. استفاده از آب‌رسان کلاژن‌ساز

پوست هیدراته کمتر در معرض چین‌و‌چروک‌های ریز و تغییر رنگ است. برای رفع خشکی پوست ناحیه دکلته حتما سرم یا ماسک آب‌رسان مناسب تهیه کنید که پوست را بعد از شست‌و‌شو تغذیه کند. برخی از محصولات حاوی مواد مغذی مانند هیالورونیک اسید هستند تا پوست را مرطوب و هیدراته نگه دارند و برخی از آنها هم کلاژن‌سازی را تحریک می‌کنند.

۵. استفاده از مرطوب‌کننده

برای نگه‌داشتن رطوبت و آب در پوست، بعد از کرم آب‌رسان از کرم مرطوب‌کننده باکیفیت استفاده کنید. این کار حالت هیدراته پوست را مدت‌زمان طولانی‌تری حفظ می‌کند و احتمال ظاهرشدن خطوط ریز را به حداقل می‌رساند. پیشنهاد می‌کنیم سراغ محصولات حاوی پپتید بروید تا با افزایش کلاژن‌سازی، سد محافظتی پوست قوی‌تر و قدرت ترمیم آن بیشتر شود.

۶. استفاده از محصولات ضدجوش

آکنه روی ناحیه دکلته به‌اندازه آکنه پوست صورت آزاردهنده است و باید فکری به حال آن کرد. می‌توانید با استفاده از محصولات ضدجوش و ضدلک بدن، خیلی سریع جوش‌های فعال را خشک و قرمزی ناشی از آنها را برطرف کنید.

۷. پرهیز از محصولات محرک

آن دسته از محصولات پوستی را که به‌محض استفاده باعث سوزش و قرمزی این ناحیه می‌شوند، کنار بگذارید. مصرف این محصولات در طولانی‌مدت پوست نازک ناحیه دکلته را تحریک می‌کند و باعث خشکی پوست می‌شود.

۸. اصلاح حالت بدن

اصلاح حالت بدن برای مراقبت از پوست ناحیه دکلته

حتما شنیده‌اید که خوابیدن روی صورت پوست را سریع‌تر از حالت عادی چروک می‌کند. حتی عده‌ای معتقدند این کار منافذ پوست را می‌بندد، گردش خون را مختل می‌کنند و باعث جوش و لک می‌شود. همه اینها در خصوص پوست ناحیه گردن هم صدق می‌کنند.

ما در طول روز ساعت‌ها به تلفن هوشمند، تبلت و لپ‌تاپ خود خیره می‌شویم و آگاهانه حجم زیادی نور آبی را به پوست خود می‌تابانیم. حتی شانه‌های خود را می‌اندازیم و به‌اصطلاح قوز می‌کنیم که برای پوست ناحیه دکلته بسیار مضر است. برای پیشگیری از چروک زودرس این ناحیه، تا حد امکان صاف بنشینید، در هر حالتی شانه‌ها را عقب نگه دارید و چند ورزش برای تقویت قسمت فوقانی بدن یاد بگیرید و انجام دهید.

۹. لمس آرام و ملایم

هربار که می‌خواهید ناحیه گردن و بالای سینه را لمس کنید، بشویید یا محصولی روی آن بمالید، حواستان باشد پوست این ناحیه چقدر ظریف و حساس است. مالیدن، کشیدن و خاراندن محکم پوست دکلته نه‌تنها در لحظه به آن آسیب می‌زند، بلکه باعث می‌شود سریع‌تر سروکله چین‌و‌چروک‌های ریز پیدا شود. موقع حمام‌کردن لیف را به‌آرامی روی ناحیه دکلته بکشید و کرم‌های ضدآفتاب، مرطوب‌کننده و سرم‌های مختلف را با نوک انگشتان و ضربه ملایم روی پوست بمالید.

درمان پزشکی آسیب‌های ناحیه دکلته

متأسفانه خیلی از آسیب‌های پوستی این ناحیه با درمان‌های خانگی رفع نمی‌شوند و نیاز به درمان پزشکی دارند. در این حالت، متخصص پوست با بررسی وضعیت ناحیه دکلته و تشخیص علت تغییر حالت، بهترین روش درمانی برای جوان‌سازی و رفع نگرانی‌های پوستی را پیشنهاد می‌کند.

  • درمان با لیزر ممکن است برای لایه‌برداری، اصلاح تغییر رنگ و بازگشت خاصیت ارتجاعی پوست مفید باشد.
  • لایه‌برداری شیمیایی با مواد اسیدی لایه‌های آسیب‌دیده خارجی و سلول‌های مرده را از بین می‌برد.
  • میکرودرم ابریژن و میکرونیدلینگ ممکن است تغییر رنگ و اسکارهای خفیف را برطرف کنند.

کلام آخر

روال مراقبت از پوست باید نواحی فوق‌العاده حساسِ گردن و دکلته را هم شامل شود، چراکه این قسمت به‌اندازه پوست صورت در معرض چین‌و‌چروک، لکه‌های پیری، تغییر رنگ و سایر آسیب‌های ناشی از نور خورشید و کهولت سن قرار دارد. در کنار مراقبت‌های خانگی با محصولات بهداشتی، برای آسیب‌های عمیق‌تر مثل تغییر بافت، خشکی یا رفع آکنه حتما با پزشک متخصص پوست مشورت کنید.

اگر تجربه‌ای در این زمینه دارید یا محصولی برای پیشگیری از پیری زودرس ناحیه دکلته می‌شناسید، منتظر شنیدن نظرات ارزشمندتان هستیم.


در ادامه بخوانید: آیا مکمل برای پوست شاداب لازم است؟ + ۶ مکمل اثربخش
هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید. اطلاعات بیشتر
اگر می‌خواهید دلیل بسیاری از رفتارهای شریک عاطفی، یا حتی خودتان را در رابطه متوجه شوید، حتما این کتاب را بخوانید.
منبع verywellhealth skincare
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.