سوربیتول؛ همه‌چیز درباره این داروی مسهل

0

داروی سوربیتول نوعی مسهل است که پزشک با توجه به شرایط بیمار، آن را برای درمان یبوست تجویز می‌کند. این محصول با توجه به برند آن، ممکن است خوراکی یا مقعدی استفاده شود. در این مقاله، با سوربیتول و عوارض جانبی آن آشنا می‌شویم؛ همراهمان بمانید.

سوربیتول برای چیست؟

سوربیتول با افزایش مقدار آبی که جذب روده می‌شود، یبوست را درمان می‌کند. این دارو مدفوع را نرم می‌کند تا حرکت آن در روده راحت‌تر شود. سوربیتول فشار را نیز افزایش می‌دهد تا ماهیچه‌های روده برای جابه‌جا‌کردن مدفوع تحریک شوند.

رونیکس

این محصول به دسته مسهل‌ها تعلق دارد که البته گاهی برای اهداف دیگری نیز تجویز می‌شود. برای اطلاعات بیشتر باید با پزشک یا داروساز مشورت کنید. پزشک باید تشخیص دهد که این دارو برای درمان یبوست مفید است یا نه. او ممکن است نوشیدن مایعات بیشتر، رژیم غذایی با فیبر بیشتر و ورزش منظم را تجویز کند.

طریقه مصرف سوربیتول

نوع خوراکی دارو در قالب پودر سوربیتول حلال در آب، قرص و شربت سوربیتول موجود است. دستورالعمل روی بسته دارو را با دقت بخوانید و از سرنگ، قاشق یا ابزار اندازه‌گیری موجود در بسته استفاده کنید؛ قاشق معمولی یا دیگر ظروف برای اندازه‌گیری دقیق مقدار دارو دقت کافی ندارند. اگر این دارو را خوراکی مصرف می‌کنید، پزشک دستورات لازم را به شما می‌دهد. اما اگر روش مصرف از طریق مقعد است، طبق دستورالعمل روی بسته محصول یا راهنمایی پزشک، تنقیه کنید.

این دارو را بیشتر از ۱ هفته مصرف نکنید و تا پزشک نگفته است، آن را همراه سایر مسهل‌ها یا شل‌کننده‌های مدفوع استفاده نکنید. اگر پس از استفاده از این دارو به‌مدت ۱ هفته یبوست‌تان بهبود نیافت، به پزشک خود اطلاع دهید.

داروهای مسهل را فقط باید موقتی و تا زمانی استفاده کرد که حرکات روده به‌حالت عادی برگردند. استفاده طولانی از این داروها ممکن است باعث وابستگی به مسهل شود. اگر حالتان خوب نشد، بدتر شد یا فکر می‌کنید مشکل پزشکی جدی دارید، فورا به پزشک مراجعه کنید. همچنین اجازه ندهید شخص دیگری از این دارو استفاده کند.

عوارض جانبی داروی سوربیتول

ممکن است فرد دچار حالت تهوع، اسهال، گرفتگی شکم یا خارش مقعد شود. اگر هرکدام از این عوارض بدتر شدند یا ادامه یافتند، به پزشک مراجعه کنید. اگر پزشک استفاده از این دارو را توصیه کرده است، به‌ یاد داشته باشید که او فایده این دارو را از عوارض جانبی احتمالی آن بیشتر دانسته است.

بسیاری از افرادی که از این دارو استفاده می‌کنند، عوارض جانبی جدی ندارند. اگر عوارض جانبی جدی مانند خون‌ریزی مقعد، مدفوع سیاه، استفراغ، ضعف یا سرگیجه دارید، فورا به پزشک خود اطلاع دهید. به‌ندرت ممکن است فرد به این دارو واکنش حساسیتی نشان دهد، اما اگر دچار علائم واکنش حساسیتی شدید مانند جوش، خارش و تورم (به‌ویژه در ناحیه صورت، زبان و گلو)، سرگیجه شدید و مشکل تنفسی، به پزشک مراجعه کنید. مواردی که ذکر کردیم فهرست کاملی از عوارض جانبی احتمالی سوربیتول نیست. اگر متوجه عوارض دیگری شدید، به پزشک خود یا داروساز اطلاع دهید.

قوطی دارای ساشه سوربیتول حاوی پودر سوربیتول

نکات احتیاطی

  • پیش از مصرف این دارو، اگر به آن یا هر چیز دیگری حساسیت دارید، به پزشک خود یا داروساز اطلاع دهید. این محصول ممکن است حاوی اجزای غیرفعال باشد که باعث بروز واکنش‌های حساسیتی یا مشکلات دیگر شوند.
  • پیش از مصرف قرص سوربیتول، به پزشک خود یا داروساز سوابق پزشکی‌تان را بگویید. به‌ویژه درد شکمی که علت آن تشخیص داده نشده است، حالت تهوع و استفراغ، خون‌ریزی مقعدی، تغییر ناگهانی در عادات روده‌ای که بیش از ۲ هفته طول بکشد.
  • پیش از جراحی، تمام داروهایی را که استفاده می‌کنید به پزشک یا دندان‌پزشک خود اطلاع دهید (از جمله داروهای تجویزی، داروهای غیرتجویزی و محصولات گیاهی).
  • سالخوردگان و کودکان ممکن است به عوارض جانبی داروی سوربیتول حساس‌تر باشند.
  • در دوران بارداری این دارو را فقط زمانی باید استفاده کرد که الزامی باشد. درباره خطرات و فواید آن با پزشک خود صحبت کنید.
  • مشخص نیست که این دارو به شیر مادر وارد می‌شود یا نه. پیش از شیردهی با پزشک خود مشورت کنید.

تداخل‌های دارویی

تداخل‌های دارویی ممکن است اثرگذاری داروهای شما را تغییر دهند یا احتمال بروز عوارض جانبی جدی را زیاد کنند. برای آگاهی به هر نوع تداخل دارویی، فهرستی از تمام محصولاتی که استفاده می‌کنید (از جمله داروهای تجویزی و غیرتجویزی و داروهای گیاهی) تهیه کنید و آن را با دکتر خود و داروساز در میان بگذارید. بدون تأیید دکتر مصرف دارو را خودسرانه شروع یا قطع نکنید یا دوز آن را تغییر ندهید. برخی از داروهایی که ممکن است با سوربیتول تداخل داشته باشند عبارت‌اند از لامیوودین و سدیم پلی استایرن سولفونات.

سوءمصرف

اگر فردی در مصرف سوربیتول زیاده‌روی کرده است و علائم جدی مانند بیهوشی یا مشکلات تنفسی دارد، با اورژانس تماس بگیرید. علائم اوردوز سوربیتول ممکن است شامل درد شکم و اسهال شوند. اگر یک دوز از این دارو را فراموش کردید، به‌محض یادآوری آن را مصرف کنید، اما اگر نزدیک به زمان دوز بعدی است، دارو را ۲ برابر مصرف نکنید و از دوز قبلی صرف‌نظر کنید؛ دوز بعدی را در زمان خودش مصرف کنید.

نحوه نگهداری از داروی سوربیتول

این دارو را ‌دور از نور خورشید، رطوبت و گرما و در دمای اتاق نگهداری کنید. تمام داروها را از دسترس کودکان و حیوانات خانگی دور نگه دارید. داروها را در توالت یا سینک دست‌شویی خالی نکنید مگر اینکه توصیه شده باشد. زمانی که تاریخ انقضای این محصول سپری شد یا دیگر به آن نیازی نداشتید، آن را با رعایت نکات لازم دور بیندازید.

جمع‌بندی

یکی از روش‌های درمان یبوست استفاده از داروهای مسهل مانند سوربیتول است. گرچه این دارو را باید تا زمانی استفاده کنید که عادات روده‌ای شما به‌ حالت عادی برگردند و بدن به آن عادت نکند. همچنین اگر حساسیت دارید، قبل از مصرف سوربیتول به پزشک خود اطلاع دهید. اجازه ندهید افراد دیگر از این دارو استفاده کنند، به‌ویژه اگر سابقه اختلال خوردن دارند. به‌هیچ‌وجه از سوربیتول برای لاغری استفاده نکنید. مصرف درازمدت این دارو ممکن باعث وابستگی به دارو، آسیب به روده‌ها، سوءتغذیه و برهم‌خوردن توازن مقدار آب و نمک در بدن شود.

شما بگویید

آیا تابه‌حال سوربیتول مصرف کرده‌اید؟ برای درمان یبوست چه روش‌های دیگری را پیشنهاد می‌کنید؟ نظر خود را با ما و کاربران به اشتراک بگذارید. همچنین اگر این مطلب برایتان مفید بود، می‌توانید آن را برای دوستان خود نیز ارسال کنید.


در ادامه بخوانید: ملین های طبیعی؛ از لوبیا و عدس تا کفیر و کنگر فرنگی
هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید. اطلاعات بیشتر
اولویت‌بندی کارها را بیاموزید تا در زمان کمتر، بهینه‌تر کار کنید.
منبع my.clevelandclinic webmd
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.