انواع تست شخصیت شناسی شغلی + کاربردها و مزیت‌ها

0

انتخاب شغل برای برخی افراد ممکن است ساده به‌ نظر برسد. آنها از همان دوران کودکی می‌دانند از زندگی خود چه چیزی می‌خواهند، اما این مسیر ممکن است برای دیگران واضح نباشد. در چنین مواقعی می‌توانید از انواع تست شخصیت شناسی شغلی کمک بگیرید. در این مقاله این تست‌ها را بیشتر معرفی می‌کنیم، پس همراهمان بمانید.

تست شخصیت شناسی شغلی چیست؟

چندین نوع تست شخصیت شناسی شغل وجود دارد. بعضی از تست‌ها ویژگی‌های شخصیتی و علایق فرد را ارزیابی می‌کنند و برخی دیگر به علایق شغلی یا تجربه‌های آموزشی فرد توجه می‌کنند یا توانایی او برای شغل‌های مختلف را می‌سنجند. انواعی از تست‌های شخصیت شناسی شغلی نیز وجود دارند که تمرکزشان تنها روی ارزیابی شخصیت فرد است و اطلاعاتی درباره جنبه‌های مختلف زندگی او مانند روابط اجتماعی، تحصیل، شغل و سبک زندگی‌اش فراهم می‌کنند.

رونیکس

قالب تست شخصیت شناسی شغلی

تست‌های شغلی زیادی در اینترنت وجود دارند. وب‌سایت‌ها اغلب این تست‌ها را در قالب سؤال‌های چندگزینه‌ای در اختیار افراد قرار می‌دهند. برای شرکت در تست باید از بین دو یا چند گزینه‌ای که برای هر سؤال وجود دارد، روی جواب مدنظر خود کلیک کنید. بعضی از این تست‌ها رایگان هستند و برای بقیه باید کمی هزینه کنید. مدت‌زمان هر تست بستگی به نوع آن دارد؛ بعضی فقط چند دقیقه زمان می‌برند و برای بعضی دیگر باید وقت زیادی بگذارید.

در شرایط خاص، ممکن است تست را با قلم و کاغذ انجام دهید. مثلا اگر دانشجو باشید یا از سازمان مشاوره شغلی درخواست کرده‌ باشید که در تست شخصیت شناسی شغلی شرکت کنید. پس از انجام تست، نتیجه به شما گفته خواهد شد یا مشاور شغلی درباره آن با شما صحبت خواهد کرد.

چه کسانی آزمون‌های شخصیت شناسی شغلی را برگزار می‌کنند؟

این تست‌ها را خودتان می‌توانید در اینترنت پیدا کنید. سایت‌های کاریابی، شرکت‌هایی که قصد استخدام دارند و دانشگاه‌ها نیز ممکن است از متقاضیان تست شغلی بگیرند. اگر دانش‌آموزید، شاید مدرسه شما مشاور یا مرکزی داشته باشد که تست شخصیت شناسی شغلی بگیرد. گاهی هم ممکن است درمانگر چنین تستی را پیشنهاد دهد. بعضی از این تست‌ها تأییدشده و بر اساس تحقیقات هستند و بعضی دیگر ممکن است برای سرگرمی باشند. بهترین تست شخصیت شناسی شغل بستگی به این دارد که می‌خواهید از نتیجه آن چه چیزی را متوجه شوید.

تست شخصیت شناسی شغل چه اطلاعاتی در اختیارمان قرار می‌دهد؟

  • مسیرهای شغلی بالقوه؛
  • نقش‌های شغلی بالقوه و شغل‌های پیشنهادی در مسیر شغلی؛
  • شغل‌های مطابق با شخصیت فرد برای به‌ حداکثر رساندن رضایت شغلی؛
  • میزان حقوق برای شغل‌های پیشنهادی؛
  • گزینه‌های آموزشی برای شغل‌های پیشنهادی؛
  • مهارت‌های حرفه‌ای شما؛
  • وظایفی که ممکن است در آنها بهترین باشید.

همچنین ممکن است تست اطلاعاتی درباره سبک ارتباطی، علایق و شخصیت شما بدهد.

هدف تست‌های شخصیت شناسی شغلی

اغلب هدف تست شخصیت شناسی شغلی ایجاد فهرست محدودی از شغل‌های مناسب برای شماست. شاید این کار برایتان فوایدی داشته باشد، اگر:

  • دارید آماده می‌شوید به دانشگاه یا آموزشگاه فنی و حرفه‌ای بروید.
  • قصد دارید رشته تحصیلی خود را تغییر دهید.
  • برای اولین بار می‌خواهید کاری را شروع کنید.
  • می‌خواهید برای توسعه شغلی نقاط ضعف خود را شناسایی کنید.
  • قصد دارید شغلتان را عوض کنید.
  • پس از مدتی وقفه، مجددا قصد دارید شروع به کار کنید.

تست شخصیت شناسی شغل

سازمان‌ها چطور از نتایج تست‌های شخصیت شناسی شغلی استفاده می‌کنند؟

گاهی زمانی که درخواست کار در شرکتی را می‌کنید یا موقعیت شغلی دیگری را در نظر می‌گیرید، از شما خواسته می‌شود در یک تست شخصیت شناسی شغلی شرکت کنید. برخی مدیران از این تست‌ها در فرایند تیم‌سازی خود یا برای رفع مشکلات در محیط کار استفاده می‌کنند. اغلب نتایج این تست‌ها مشخص می‌کنند که وظیفه خود را چطور انجام می‌دهید، شخصیت شغلی کلی شما چطور است و چه تجربه‌ای دارید.

انواع تست‌های شخصیت شناسی شغلی

۱. تست MBTI

MBTI یا مایرز بریگز نوعی تست شخصیت‌شناسی است که کارفرمایان و سازمان‌ها اغلب از آن برای تشخیص تیپ شخصیتی کارمندان خود استفاده می‌کنند. بر اساس این تست، ۱۶ تیپ شخصیتی متفاوت در دنیا وجود دارد. پس از پاسخ‌دادن به هر سؤال، نتیجه تست به شما نشان می‌دهد بیشتر به کدام‌یک از ۱۶ تیپ شخصیتی سیستم مایرز بریگز شباهت دارید و از چه شغل‌هایی ممکن است بیشتر لذت ببرید. گرچه نسخه‌های رایگانی از این تست در اینترنت وجود دارند، تست رسمی MBTI رایگان نیست.

۲. تست دیسک

این تست سبک‌های رفتاری افراد را در ۴ دسته اصلی قرار می‌دهد:

  • مسلط؛
  • تأثیرگذار؛
  • باثبات؛
  • وظیفه‌شناس.

این تست رایگان نیست و تقریبا ۳۰ دقیقه برای اتمام آن زمان نیاز دارید. تست دیسک نکاتی را در اختیارتان قرار می‌دهد که به‌کمک آنها نقاط قوت خود را در رزومه‌تان یا در مصاحبه فردی به کارفرما توضیح دهید. این آزمون همچنین اطلاعاتی درباره شغل‌های بالقوه‌ای می‌دهد که مطابق نیازهای شما هستند.

۳. تست شخصیت‌‌شناسی بیگ فایو

آیا به‌خوبی با سایرین همکاری می‌کنید؟ اگر تابه‌حال به این مهارت فکر کرده‌اید و می‌خواهید بدانید همکار خوبی خواهید بود یا نه، تست شخصیت شناسی بیگ فایو مناسب شماست. این تست را «تست نئو» نیز می‌نامند و به شما خواهد گفت چطور کار خواهید کرد و چقدر خوب با سایرین ارتباط برقرار می‌کنید. به‌کمک نتیجه این تست شخصیت شناسی شغلی می‌توانید متوجه شوید در شغل‌هایی که باید همیشه با سایرین ارتباط داشته باشید، موفق می‌شوید یا خیر یا باید کارها را خودتان به‌تنهایی انجام دهید.

۴. نمایه کالیپر

تست نمایه کالیپر ویژگی‌های شخصیتی متقاضی شغل یا کارمند را در ارتباط با عملکرد شغلی او می‌سنجد. شرکت‌های زیادی از این تست شخصیت‌شناسی در فرایند استخدام خود استفاده می‌کنند. در این تست با سؤال‌های گوناگونی روبه‌رو می‌شوید. مثلا برای بعضی سؤال چند پاسخ وجود دارد و شما باید جوابی را انتخاب کنید که بیشتر با دیدگاه‌ها و عقایدتان همخوانی دارد. بعضی دیگر از انواع سؤال‌ها غلط یا درست، چندگزینه‌ای و امتیازدادنی هستند.

این تست شخصیت شناسی شغلی ویژگی‌های مثبت و منفی متقاضی را بررسی می‌کند تا بهتر مشخص شود عملکرد شغلی او چطور خواهد بود. همچنین این آزمون را می‌توان به‌نحوی سفارشی کرد که رفتارهای خاصی را بررسی کند که برای شغل یا عملکردی خاص مهم‌اند.

۵. تست رغبت‌سنج شغلی استرانگ

به‌کمک این تست شخصیت شناسی شغلی می‌توانید علایق خود را بین ۶ دسته زیر شناسایی کنید:

  • واقع‌گرا؛
  • جست‌وجوگر؛
  • اجتماعی؛
  • قراردادی؛
  • کارآفرین؛
  • هنری.

نتایج این تست را می‌توان به شغل‌ها و علایقی ربط داد که ممکن است از آنها لذت ببرید. این تست بر اساس پاسخ شرکت‌کنندگان، آنها را در ۶ دسته کلی قرار می‌دهد که عبارت‌اند از:

  • متفکران؛
  • نظم‌دهندگان؛
  • کمک‌کنندگان؛
  • خالقان؛
  • کنندگان؛
  • متقاعدکنندگان.

برای انجام تست شخصیت شناسی شغلی استرانگ ممکن است مجبور شوید هزینه کنید.

۶. تست سنجش ۳۴ نقطه قوت کلیفتون گالوپ

این تست نقاط قوت شخصیت شما را می‌سنجد. تست ۳۴ نقطه قوت کلیفتون گالوپ آنلاین است و نقاط قوت شخصیتی را در ۴ دسته زیر قرار می‌دهد:

  • تفکر استراتژیک؛
  • اجرا؛
  • اثرگذاری؛
  • رابطه‌سازی.

به‌کمک نتایج این تست می‌توانید شخصیت شغلی، نقاط قوت و توانمندی‌های خود را تحلیل و بررسی کنید.

۷. تست انیاگرام

به‌راحتی می‌توان تست انیاگرام را با MBTI اشتباه گرفت، اما این دو با هم فرق دارند. تست شخصیت شناسی شغلی انیاگرام شما را در ۹ تیپ متفاوت مانند موفقیت‌گرا، کمال‌گرا یا فردگرا قرار می‌دهد. این تست افراد را بر اساس انگیزه‌ها و ترس‌های درونی‌شان دسته‌بندی و مشخص می‌کند که چطور با همکاران خود همکاری می‌کنید. به‌کمک این تست می‌توانید نقاط ضعف خود را نیز متوجه شوید و پیشنهادهایی برای بهترشدن به شما می‌دهد.

انتخاب مسیر شغلی

چرا استفاده از تست شخصیت شناسی شغلی در محیط کار مفید است؟

زمانی که می‌خواهید درباره مسیر شغلی خود تصمیم بگیرید، درک ویژگی‌های شخصی‌تان بسیار مفید خواهد بود. علاوه‌بر این، خودآگاهی سبب می‌شود هنگام گفت‌وگو با کارفرمایان بالقوه خود بهتر خودتان را توصیف کنید. در ادامه، فواید استفاده از تست شخصیت شناسی شغلی را بیان کرده‌ایم.

۱. مهارت‌ها و علایق خود را درک می‌کنید

با مشخص‌شدن تیپ شخصیتی‌تان، نقاط قوت‌تان هم مشخص می‌شوند و می‌توانید در رزومه خود به آنها اشاره کنید. همچنین مشخص می‌شود که لازم است کدام مهارت‌هایتان را بهبود ببخشید.

۲. مسیرهای شغلی مناسب را شناسایی می‌کنید

زمانی که می‌خواهید رشته تحصیلی یا دانشگاهی خود را انتخاب کنید یا تصمیم به تغییر شغل بگیرید، تست شخصیت‌شناسی ابزار مفیدی برای انتخاب مسیر مناسب خواهد بود.

۳. توانایی‌های خود را به کارفرما نشان می‌دهید

بسیاری از شرکت‌ها در مصاحبه‌های خود از تست شخصیت شناسی شغلی استفاده می‌کنند. بنابراین بهتر است از تیپ شخصیتی خود از قبل مطلع باشید تا برای بحث درباره آن با فرد مصاحبه‌کننده آمادگی داشته باشید.

۴. روابط و محیط‌های کاری ایدئال را می‌شناسید

احتمالا شما از قبل می‌دانید که شخصیت درون‌گرا یا برون‌گرا دارید، اما با کسب اطلاعات بیشتر درباره شخصیت‌تان می‌فهمید که در چه محیط‌های شغلی‌ای بیشتر از همه موفق می‌شوید و روابط ایدئالتان چطور باید باشند.

۵. از چالش‌های بالقوه محیط کار یا وظیفه شغلی مطلع می‌شوید

آگاهی به شرایطی که بیشتر از همه برایتان چالش‌برانگیز خواهند بود، باعث می‌شود از قبل آمادگی برای مقابله داشته باشید یا کاملا از آنها اجتناب کنید. در ضمن اگر از ویژگی‌های شخصیتی خود و شرایطی که ممکن است برایتان دردسرآفرین باشند خبر داشته باشید، می‌توانید تمرکزتان را روی خودبهبودی بگذارید.

جمع‌بندی

برای اکثر افراد پیداکردن شغل مناسب سخت است. به‌کمک تست شخصیت شناسی شغلی راحت‌تر متوجه می‌شوید باید دنبال چه شغل‌هایی بگردید. همچنین بعضی از این تست‌ها نشان می‌دهند چه شغل‌هایی بیشترین رضایت را برایتان به‌ همراه خواهند داشت. شرکت در این تست‌ها تصمیمی شخصی است، اما نتایج آنها برای کسب اطلاعات درباره نقاط قوت، نقاط ضعف و قابلیت‌های شغلی‌تان ارزشمند خواهد بود. به‌کمک چنین تست‌هایی می‌توانید خود را بهتر بشناسید و مسیر شغلی یا محیط کاری را پیدا کنید که قبلا اطلاعی از آن نداشته‌اید.

شما بگویید

تابه‌حال کدام تست شخصیت شناسی شغلی را انجام داده‌اید؟ به‌کمک چنین تستی چه شغلی را توانستید پیدا کنید؟ نظر خود را با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید. همچنین اگر این مطلب برایتان مفید بود، می‌توانید آن را برای دوستان خود نیز ارسال کنید.


در ادامه بخوانید: ۱۱ نکته برای پاسخ به سوال «از خودتان بگویید» در مصاحبه شغلی
چگونه با مدیر و همکاران خود تعامل موثری داشته باشیم.
چگونه در سازمان خود پله‌های ترقی را به‌سرعت طی کنیم.


منبع betterhelp indeed resumonk
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.