روانشناسی رنگ صورتی؛ نماد عشق و امید یا ساده‌لوحی؟

0

رنگ صورتی یکی از رنگ‌های ملایم و بسیار پرطرف‌دار در جهان است. حداقل بعد از اکران فیلم «باربی» با بازی مارگو رابی و رایان گاسلینگ در ژوئیه امسال (تیرماه) و استقبال بی‌نظیری که از آن شد، مطمئن شدیم صورتی رنگ موردعلاقه خیلی‌هاست. آیا می‌دانید این رنگ چه تأثیری بر خلق‌وخو و احساسات ما دارد؟ روانشناسی رنگ صورتی به این سؤال جواب می‌دهد. در این مقاله، درباره روانشناسی رنگ صورتی و ویژگی‌های مثبت و منفی این رنگ صحبت می‌کنیم و با برندهایی آشنا می‌شویم که به‌وفور از آن استفاده می‌کنند. اگر شما هم رنگ صورتی را می‌پسندید، این مقاله را از دست ندهید.

روان‌شناسی رنگ و تبیین تأثیرات رنگ‌ها بر همه‌چیز

رنگ‌ها یکی از بزرگ‌ترین نعمت‌هایی هستند که طبیعت به ما بخشیده است. دنیایی را تصور کنید که در آن جز سیاه و سفید و خاکستری، هیچ رنگی وجود نداشت؛ زندگی خیلی کسالت‌آور می‌شد، این‌طور نیست؟ بااین‌حال، اینکه فکر کنیم رنگ‌ها صرفا برای زیباترکردن جهان به وجود آمده‌اند، ساده‌انگارانه است. رنگ‌ها بر زندگی ما تأثیر دارند. بر اساس روان‌شناسی رنگ، رنگ‌های مختلف می‌توانند بر خلق‌وخو، احساسات و حتی رفتار ما اثر بگذارند.

صورتی هم یکی از رنگ‌های زیبای دنیاست، رنگی که به نظر می‌رسد با عشق و مهربانی و لطافت زنانه ارتباط دارد. صورتی رنگ گل‌های بهاری است و نماد تازه‌شدن. بیایید بیشتر با این رنگ آشنا شویم.

رونیکس

تعریف رنگ صورتی و ویژگی‌های آن

رنگ صورتی
رنگ صورتی با کد #FFC0CB

رنگ صورتی از ترکیب قرمز با سفید به دست می‌آید و درواقع می‌توان آن را نوعی قرمز روشن دانست. کد هگزادسیمال صورتی FFC0CB# است. مانند هر رنگ دیگری، صورتی هم سایه‌های مختلفی دارد از جمله رنگ صورتی چرک، صورتی روشن، صورتی تیره، صورتی گلی و صورتی سالمون. کمی بعد درباره انواع رنگ صورتی صحبت خواهیم کرد.

رنگ صورتی اغلب رنگی زنانه توصیف می‌شود؛ شاید به این دلیل که برای بسیاری از ما این رنگ تداعی‌کننده خاطرات دوران کودکی است. بیشتر ما وقتی در کودکی به فروشگاه‌های مختلف می‌رفتیم، متوجه می‌شدیم که بیشتر اسباب‌بازی‌ها و لباس‌های دخترانه صورتی‌اند درحالی‌که قفسه وسایل مربوط به پسرها پر از چیزهای آبی بود.

ویژگی‌های مثبت مرتبط با رنگ صورتی

  • عشق بی‌قیدوشرط؛
  • اشتیاق؛
  • امید؛
  • آرامش؛
  • معصومیت؛
  • دلسوزبودن؛
  • صمیمیت؛
  • درک و درایت؛
  • امنیت.

مفاهیم منفی رنگ صورتی

  • فقدان قدرت اراده؛
  • کمبود احساس ارزشمندی؛
  • اتکانداشتن به خود؛
  • بزدلی؛
  • ساده‌لوحی؛
  • رفتار کودکانه.

رنگ صورتی نماد چیست؟

در دانش رنگ‌ها، هر رنگ نماد مفاهیم خاصی است. مثلا همان‌طور که گفتیم، صورتی به‌دلیل داشتن رنگ قرمز در ترکیب خود، می‌تواند نماد عشق و دوست‌داشتن باشد. همچنین ازآنجاکه اغلب صورتی را رنگی زنانه می‌دانیم، می‌تواند با نرمی، مهربانی، مراقبت و دلسوزی که اغلب در زنان پررنگ‌تر از مردان است، مرتبط باشد.

همچنین رنگ صورتی نشانه امید است؛ رنگی مثبت که الهام‌بخش احساسات گرم و آرامش‌بخش است، احساساتی مانند اینکه همه‌چیز به خیر و خوشی خواهد گذشت.

البته نکته مهمی را هم باید در نظر بگیریم. مفاهیمی که رنگ‌ها تداعی می‌کنند، به‌شدت تحت‌تأثیر تجربیات فردی و جنبه‌های فرهنگی‌اند. مثلا در بسیاری از فرهنگ‌ها قرمز نماد عشق است، اما معلوم نیست که در هر کشوری و هر فرهنگی همین معنا را داشته باشد.

برخی از مفاهیم نمادین رنگ صورتی

دو مورد از مهم‌ترین مفاهیم نمادین رنگ صورتی، جنبش روبان صورتی و مالیات صورتی هستند که در ادامه هریک را توضیح داده‌ایم.

۱. جنبش روبان صورتی

روبان صورتی
روبان صورتی؛ نماد جهانی جنبش آگاهی از سرطان سینه

از نظر نمادین صورتی رنگ ویژه جنبش آگاهی از سرطان سینه است. اعضای این جنبش و دنبال‌کنندگان آنها در روز روبان صورتی، برای ادای احترام به بازماندگان و کسانی که بر اثر این بیماری فوت کرده‌اند، یک روبان صورتی‌رنگ را به‌عنوان دست‌بند به مچ دست یا به‌عنوان روبان مو به موهایشان می‌بندند یا اینکه آن را روی لباسشان می‌زنند.

۲. مالیات صورتی

مالیات صورتی
مالیات صورتی یعنی قیمت کالاهای مختص زنان از قیمت کالاهای مشابه آنها برای مردان بیشتر است. چرا؟

در برخی از کشورها، اصطلاح مالیات صورتی (pink tax) به کار می‌رود که شاید تاکنون درباره آن نشنیده باشید. مالیات صورتی نماد گران‌تربودن محصولات مختص بانوان است. این مفهوم یعنی معمولا محصولاتی که مختص خانم‌ها تولید و به بازار عرضه می‌شوند، بدون هیچ دلیل منطقی‌ای گران‌تر از محصولات مختص مردان هستند. مثلا بسیاری از محصولات بهداشتی نظیر شامپو و شامپو بدن برای زنان گران‌تر از مردان هستند. استدلال‌های مختلفی درباره این قضیه مطرح شده‌اند از جمله اینکه می‌گویند بیشتر زنان معمولا با پرداخت پول بیشتر برای محصولات مربوط به خودشان مشکلی ندارند.

روانشناسی رنگ صورتی و اثرات آن بر خلق‌وخو

بر اساس روانشناسی رنگ صورتی، این رنگ می‌تواند اثرات مختلفی بر خلق‌وخو و رفتار ما بگذارد. هر سایه‌ای از صورتی هم تأثیرات متفاوتی دارد. معمولا سایه‌های ملایم‌تر صورتی آرامش‌بخش‌ترند و سایه‌های تندتر آن هیجان‌آورند.

از نظر روانشناسی رنگ صورتی افرادی که زیاد از رنگ صورتی استفاده می‌کنند، ممکن است افرادی معصوم و ساده به نظر برسند. بااین‌حال فراموش نکنید که اگر مداوم از این رنگ استفاده کنید، ممکن است شما را فردی نابالغ جلوه دهد که مسئولیت‌های فردی بزرگ‌سال را به عهده نمی‌گیرد.

بازداشتگاه‌های صورتی

بازداشتگاه صورتی

یکی از جنبه‌های روانشناسی رنگ صورتی، آرامش‌بخش‌بودن آن است. شاید اصطلاح «بازداشتگاه صورتی» را نشنیده باشید. در برخی از کشورها، تمام میله‌ها، کف، سقف و درودیوار بازداشتگاه‌های مربوط به جرایم الکلی را با سایه‌ای از رنگ صورتی به‌نام drunk-tank pink رنگ‌آمیزی می‌کنند. تصور بر این است که این رنگ می‌تواند افراد بازداشتی را آرام کند.

جالب است که محققان روان‌شناسی رنگ دریافته‌اند رنگ صورتی فقط در اوایل مواجهه با آن آرامش‌بخش است. اگر مدتی طولانی در معرض رنگ صورتی قرار بگیریم، کم‌کم اثرش برعکس می‌شود. شواهدی وجود دارند مبنی بر اینکه بعد از مدتی که زندانی‌ها به رنگ صورتی عادت می‌کنند، بیشتر از قبل دچار آشفتگی می‌شوند.

رختکن‌های صورتی

رختکن صورتی
رختکن تیم حریف در استادیوم کینیک، متعلق به باشگاه آیووا هاکیز

از جنبه منفی، صورتی می‌تواند انرژی افراد را کاهش دهد و ذهنشان را آشفته کند. مثلا برخی از باشگاه‌ها رختکن تیم حریف خود را صورتی‌رنگ می‌کنند تا بازیکنان منفعل شوند و انرژی زیاد خود را از دست بدهند. نمونه‌اش تیم هاکی آیووا (Iowa Hawkeyes) که در استادیوم کینیک (Kinnick) یک اتاق رختکن برای تیم مهمان دارد که صورتی‌رنگ است و طراح آن هیدن فرای (Hayden Fry)، مربی آیووا، بوده است که در رشته روان‌شناسی در دانشگاه بیلور (Baylor) تحصیل کرده است. او معتقد است که اتاق تمام‌صورتی می‌تواند ذهن تیم‌های حریف را درگیر و آشفته کند.

انواع رنگ صورتی

انواع رنگ صورتی
برخی از سایه‌های رنگ صورتی

صورتی مانند هر رنگ دیگری سایه‌های تیره و روشن زیادی دارد که برخی از محبوب‌ترین آنها را در ادامه معرفی کرده‌ایم.

۱. صورتی رژگونه

کد هگزا دسیمال این رنگ DE5D83# است. این صورتی مشابه رنگ پوست ماست، صورتی کاملا کم‌رنگ که بر مفاهیم حسی و جنسی دلالت دارد. با اینکه رنگی دلپذیر است، فاقد شور و انرژی است.

۲. صورتی رز

کد هگزا دسیمال این رنگ #FF66CC است. این صورتی مفهوم عشق و اتحاد جهانی را می‌رساند و رنگی زنانه، حسی و بالغ تلقی می‌شود.

۳. صورتی سالمون

کد هگزا دسیمال این رنگ #FF91A4 است. صورتی سالمون به‌جای رنگ قرمز در خود نارنجی دارد و می‌تواند نشانه فردی ترسو در عشق باشد که فقط حرف می‌زند و عمل نمی‌کند.

۴. ارکیده

کد هگزا دسیمال این رنگ #DA70D6 است. رنگ ارکیده نوعی صورتی است که بیشتر به بنفش اسطوخودوسی نزدیک است. این رنگ بیشتر نشانه افرادی است که تمایلی به هم‌رنگ‌شدن با جامعه ندارند و کار خودشان را می‌کنند.

۵. فوشیا

کد هگزا دسیمال این رنگ #FF00FF است. رنگ فوشیا ترکیبی از صورتی پررنگ و آبی است و می‌تواند نشانه اعتمادبه‌نفس، اطمینان، بلوغ، عشق مسئولانه و کنترل‌شده باشد.

۶. صورتی پاستلی

کد هگزا دسیمال این رنگ #FFD1DC است. صورتی پاستلی یکی از روشن‌ترین رنگ‌های صورتی به حساب می‌آید و معمولا با خلوص و آرامش همراه است.

۷. صورتی روشن

کد هگزا دسیمال این رنگ #FFB6C1 است. این رنگ هم شبیه صورتی پاستلی است، ولی ته‌رنگ قرمز به‌کاررفته در آن تندتر است. این رنگ درخشان‌تر از پاستلی است و دختران زیاد از آن استفاده می‌کنند.

۸. صورتی کودک

کد هگزا دسیمال این رنگ #F4C2C2 است. صورتی کودک جایی بین دو صورتی روشن و پاستلی قرار می‌گیرد و محبوبیت بسیار زیادی دارد. ظاهرش تمیز و لطیف به نظر می‌رسد و میزان اشباع آن از صورتی روشن کمتر است.

۹. صورتی تیره

کد هگزا دسیمال این رنگ #E75480 است. صورتی تیره سایه گرم‌تر و سیرتر صورتی است و عصای دست طراحانی محسوب می‌شود که با نظریه رنگ‌ها سروکار دارند. این رنگ می‌تواند به‌زیبایی با سایه‌های روشن‌تر صورتی ترکیب شود و آنها را تکمیل کند؛ به همین دلیل طراحان زیاد با آن کار می‌کنند.

۱۰. صورتی رژ

کد هگزا دسیمال این رنگ #A94064 است. این صورتی یکی از سایه‌های عمیق‌تر و کدرتر صورتی است که ته‌رنگ صورتی مایل به تیره دارد و در نورهای مختلف به سایه قرمز یا بنفش نزدیک می‌شود.

۱۱. صورتی نئونی

کد هگزا دسیمال این رنگ #FF6EC7 است. این رنگ صورتی درخشان است که از هر سایه صورتی دیگری چشم‌نوازتر است. رنگی جسورانه و پرشور که توجه افراد را به‌سرعت جلب می‌کند.

۱۲. صورتی تند

کد هگزا دسیمال این رنگ #FF69B4 است. این صورتی گرم‌تر از صورتی نئونی است، ولی به درخشندگی آن نیست. سایه‌روشن (تنالیته) قرمز و بنفش موجود در آن باعث می‌شوند ملایم‌تر باشد و چشم‌ها را اذیت نکند. در نظریه رنگ‌ها، بیشتر برای بازاریابی و برندسازی کاربرد دارد.

اگر تمایل دارید پیام خود را با رنگ‌ها منتقل کنید، بسته به احساسی که دارید و مخاطب خود، مناسب‌ترین رنگ صورتی را انتخاب کنید.

برندهایی که از صورتی استفاده می‌کنند

بسیاری از برندهایی که محصولاتشان را عمدتا برای خانم‌ها عرضه می‌کنند، به رنگ صورتی توجه زیادی دارند. حتی بازاریابان و طراحان در بازاریابی و طراحی محصولات برند، طبق مفهوم نظریه رنگ‌ها، تلاش می‌کنند ازنظر روان‌شناسی با رنگ صورتی بر مخاطبان هدف اثر بگذارند.

برندهای بزرگ زیادی را می‌توان نام برد که در لوگوها و محصولاتشان رنگ صورتی به‌وفور دیده می‌شود. البته این بدان معنا نیست که فقط برندهایی که محصولات مخصوص برای خانم‌ها دارند، با صورتی کار می‌کنند. برندهای دیگری هم هستند که با اینکه مخاطبان هدف آنها از گروه جنسیتی خاصی نیستند، سعی می‌کنند از ویژگی‌های دیگر رنگ صورتی بهره ببرند.

۱. برند باربی

لوگوی صورتی برند باربی
لوگوی برند باربی

باربی یکی از مشهورترین برندهایی است که از رنگ صورتی استفاده می‌کند. برند باربی بیشتر از هر برند دیگری از رنگ صورتی در طراحی‌ها، محصولات، بازاریابی و حتی لوگوی خود استفاده می‌کند. اگر فیلم باربی را هم که به‌تازگی با بازی مارگو رابی و رایان گاسلینگ اکران شد دیده باشید، می‌دانید که همه‌چیز در این فیلم صورتی است.

یکی از دلایل برند باربی برای استفاده از رنگ صورتی، همان دلیل سنتی دخترانه‌بودن این رنگ است. برند باربی از ابتدای کارش دختران را هدف قرار داده بود و هنوز هم مختص خانم‌هاست.

۲. ادوبی این‌دیزاین

لوگوی ابزار این‌دیزاین
لوگوی این‌دیزاین ادوبی

ادوبی این‌دیزاین (Adobe InDesign) بخشی از مجموعه نرم‌افزارهای خلاقانه شرکت ادوبی است و ابزاری محبوب برای طراحی و بازاریابی است. از این ابزار برای برای حروف‌چینی و ایجاد طرح‌ها استفاده می‌کنند. لوگوی این‌دیزاین شامل صورتی پررنگی است و طراحی تمیز و مینیمالی دارد. سایه‌های مختلف صورتی در لوگو و رابط‌های کاربری آن مکمل یکدیگرند. این‌دیزاین حسی ظریف و حرفه‌ای همراه با حس خلاقیت و اشتیاق به کاربران خود منتقل می‌کند.

۳. باسکین رابینز

لوگوی باسکین رابینز

برند بزرگ دیگری که از رنگ صورتی در لوگو و طرح‌های خود استفاده می‌کند، برند بستنی باسکین رابینز (Baskin Robbins) است. استفاده هوشمندانه این برند از سایه‌های صورتی و آبی که مکمل یکدیگرند، باعث می‌شود لوگوی آن خیلی سریع قابل‌تشخیص باشد. با دیدن این ترکیب رنگ در لوگو، حس هیجان و شادی به خریدار دست می‌دهد که بازتابی از ارزش‌های برند است. در دل نماد «BR» به‌کاررفته در لوگو، عدد ۳۱ با رنگی صورتی جاسازی شده است که نشان‌دهنده تعداد طعم‌های بستنی است که این برند ارائه کرده است.

سخن پایانی

در این مقاله درباره روان‌شناسی رنگ صورتی صحبت کردیم و با ویژگی‌های مثبت و منفی این رنگ و نیز برندهایی که زیاد از صورتی استفاده می‌کنند، آشنا شدیم. ماهیت چشم‌نواز رنگ صورتی آن را به رنگی بسیار محبوب برای برندها و طراحان و بازاریابان آنها تبدیل کرده است. صورتی یادآور گل‌های بهاری و تازگی است. رنگی الهام‌بخش است و باعث خلاقیت می‌شود. بسیاری از ما صورتی را رنگی زنانه می‌دانیم، زیرا از کودکی عادت کرده‌ایم لباس‌ها و اسباب‌بازی‌های مخصوص دختران را صورتی ببینیم.

نظرتان راجع‌ به رنگ صورتی چیست؟ با دیدن آن چه احساسی پیدا می‌کنید؟ لطفا دیدگاه‌هایتان را با ما در میان بگذارید.


در ادامه بخوانید: روانشناسی رنگ قرمز؛ نماد شور، انگیزه و قدرت
برای از بین بردن احساس افسردگی چه کاری انجام دهیم؟

در افسردگی غم به لایه‌های عمیق زندگی نفوذ کرده و اختلالاتی در احساسات و رفتار شما به‌وجود می‌آورد. اگر احساس افسردگی دارید، حتما با کمک یک روانشناس متخصص مشکل را ریشه‌یابی کنید و برای حل آن راهکار بگیرید.برای ارتباط با مشاور متخصص افسردگی روی دکمه زیر کلیک کنید.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

به کمک زبان بدن، ناگفته‌ها را بگویید و بشنوید

۸،۰۰۰ تومان


منبع simplified empower verywellmind
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.