باز کردن لوله با جوش شیرین و سرکه؛ توضیح گام‌به‌گام

0

باز کردن لوله با جوش شیرین معمولا یکی از اولین اقداماتی است که هنگام گرفتگی لوله‌ها انجام می‌دهیم. جوش‌شیرین (بی‌کربنات‌سدیم) یکی از مواد اصلی آشپزخانه است که برای تمیزکردن لباس‌ها، وسایل برقی و حتی گرفتگی لوله‌ها معجزه می‌کند. در این مقاله، درباره نحوه باز کردن لوله با جوش شیرین و سرکه و نمک می‌گوییم. با ما همراه باشید.

چرا جوش‌شیرین برای بازکردن لوله مفید است؟

جوش‌شیرین نوعی ترکیب معدنی طبیعی است که رسوبات معدنی و مواد آلی مانند چربی را حل می‌کند. همچنین این ماده برای ازبین‌بردن باکتری‌ها و قارچ‌های ایجادکننده بوهای نامطبوع مفید است. تمیزکردن مرتب لوله‌ها با جوش‌شیرین از گرفتگی آنها جلوگیری می‌کند. قبل از استفاده از لوله‌بازکن‌های شیمیایی، جوش‌شیرین را امتحان کنید؛ اگر گرفتگی با جوش‌شیرین رفع شود، دیگر نیازی به استفاده از مواد شیمیایی مضر نیست.

نحوه باز کردن لوله با جوش شیرین و سرکه

ابزار لازم

  • قیف؛
  • قابلمه یا کتری.

مواد لازم

  • نمک؛
  • آب جوش؛
  • جوش‌شیرین؛
  • مایع ظرف‌شویی؛
  • سرکه سفید مقطر.

مراحل باز کردن لوله با جوش شیرین و سرکه

۱. گرم‌کردن آب

گرم‌کردن آب برای باز کردن لوله با جوش شیرین

رونیکس

آب را در کتری روی اجاق گاز یا در پیمانه بزرگ داخل مایکروویو گرم کنید. هنگام گرم‌کردن آب روی اجاق گاز و ریختن آب جوش در لوله فاضلاب احتیاط کنید.

۲. ریختن مایع ظرف‌شویی و آب جوش در لوله

ریختن مایع ظرف‌شویی داخل لوله برای باز کردن لوله با جوش شیرین

مقداری مایع ظرف‌شویی ضدچربی و سپس (با احتیاط) آب جوش را داخل لوله بریزید. مایع ظرف‌شویی گرفتگی‌های چرب لوله را از بین می‌برد.

۳. ریختن جوش شیرین در لوله

ریختن جوش شیرین در لوله

یک پیمانه جوش شیرین داخل لوله بریزید. برای این کار می‌توانید از پیمانه مدرج استفاده کنید یا اگر ریختن مستقیم جوش‌شیرین در دهانه لوله سخت است، از قیف استفاده کنید.

۴. ریختن سرکه داخل لوله

ریختن سرکه داخل لوله

یک پیمانه سرکه سفید مقطر را داخل لوله بریزید. از واکنشی که رخ می‌دهد تعجب نکنید. جوش‌شیرین ماده‌ای قلیایی و سرکه نوعی اسید ملایم است. هنگامی که این ۲ با هم مخلوط می‌شوند، واکنش نسبتا شدیدی ایجاد می‌شود تا یکدیگر را خنثی کنند. صدایی که بعد از مخلوط‌شدن جوش‌شیرین و سرکه می‌شنوید، همان واکنشی است که اغلب گرفتگی‌های لوله فاضلاب را از بین می‌برد.

۵. شستن لوله با آب گرم

شستن لوله با آب گرم آخرین مرحله باز کردن لوله با جوش شیرین

پس از فروکش‌کردن صدای واکنش جوش‌شیرین و سرکه، ۵ دقیقه صبر کنید و در این زمان ۲ فنجان آب داخل کتری بریزید تا به جوش بیاید. درنهایت لوله را با آب جوش بشویید. اگر مدت زیادی است که لوله‌ها را ضدعفونی نکرده‌اید، ممکن است لازم باشد مراحل ضدعفونی با جوش شیرین و سرکه را حداقل ۲ بار تکرار کنید.

اگر گرفتگی پس از چند بار تلاش برطرف نشد، از جوش‌‌شیرین و نمک استفاده کنید. مراحل آن را در ادامه مقاله می‌گوییم.

بازکردن لوله با نمک و جوش شیرین

اگر باز کردن لوله با جوش‌شیرین و سرکه مؤثر نبود و گرفتگی لوله را رفع نکرد، از نمک و جوش‌شیرین استفاده کنید. اگر آخر شب قبل از خواب این کار را انجام دهید، بهتر است چون تا صبح هیچ آبی وارد لوله نمی‌شود و مواد ضدعفونی‌کننده بیشتر داخل لوله‌ها می‌مانند.

  • یک پیمانه جوش شیرین و نصف پیمانه نمک درون لوله بریزید.
  • بگذارید این مخلوط چند ساعت داخل لوله بماند. (بهترین زمان انجام این کار آخر شب قبل از خواب است.)
  • پس از چند ساعت ۲ فنجان آب جوش داخل لوله بریزید.
  • در صورت رفع‌نشدن گرفتگی لوله، ممکن است لازم باشد این روند را تکرار کنید یا روش باز کردن لوله با جوش شیرین و سرکه را امتحان کنید.

نکاتی برای تمیز نگه داشتن لوله‌ها

  • روی دریچه خروجی سینک صافی کوچکی بگذارید تا مانع ورود ذرات غذا به داخل لوله شود.
  • مراقب باشید روغن و چربی درون لوله نریزید. قبل از شستن ظروف چرب، آنها را با دستمال کاغذی پاک کنید تا روغن و چربی کمتری داخل لوله برود.
  • با استفاده از مخلوط آب جوش و مایع ظرف‌شویی ضدچربی مرتب لوله‌ها را تمیز کنید. این کار از گرفتگی لوله جلوگیری می‌کند.
  • باز کردن لوله با جوش‌شیرین و سرکه و جوش‌شیرین و نمک هر دو راهکارهای مؤثری هستند و علاوه‌بر گرفتگی درون لوله‌ها، برای ازبین‌بردن بوی نامطبوع داخل لوله هم می‌توانید از این مواد مفید استفاده کنید.

سؤالات رایج

– چگونه متوجه گرفتگی لوله‌ها شویم؟

اگر آب آهسته از سینک، کف حمام یا توالت تخلیه می‌شود، یعنی لوله فاضلاب شما گرفته یا در آستانه گرفتگی است.

– هر چند وقت یک بار باید لوله‌های فاضلاب را تمیز کنیم؟

می‌توانید هفته‌ای یک بار با آب جوش و مایع ظرف‌شویی لوله‌ها را تمیز کنید. اگر متوجه شدید که آب به‌سرعت از لوله پایین نمی‌رود، از جوش‌شیرین برای پاک‌سازی آن استفاده کنید.

– چگونه از گرفتگی لوله‌های فاضلاب جلوگیری کنیم؟

گذاشتن صافی کوچک روی دریچه مانع از ورود ذرات کوچک غذا یا زباله به داخل لوله‌ها می‌شود. هرگز مواد غذایی یا روغن را داخل سینک آشپزخانه نریزید. در حمام هم استفاده از صافی کف‌شور مانع از ورود موها به داخل لوله‌ها می‌شود.

کلام پایانی

هر هفته لوله‌ها را با مخلوط آب جوش و مایع ظرف‌شویی ضدچربی تمیز کنید. به‌محض اینکه متوجه شدید آب سینک به‌آرامی تخلیه می‌شود، لوله‌ها را با جوش شیرین تمیز کنید.

تابه‌حال باز کردن لوله با جوش شیرین و سرکه را امتحان کرده‌اید؟ لطفا نظرات و تجربیات ارزشمندتان را با ما و کاربران عزیزمان در میان بگذارید.


در ادامه بخوانید: ۱۳ فایده استفاده از سرکه در شستن و نگهداری از لباس‌ها
کسب‌وکار خود را با سرمایه کم شروع کنید

به مدت محدود با تخفیف ۵۰٪

منبع thespruce
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.